Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 7 éve

Fesztiválozók figyelem! - így lehet állást találni bulizás közben

images

A fesztivállátogató a HR-esek célközönsége

Az ötlet tulajdonképpen két igény egymásra találásából született, emlékszik vissza Saliga Enikő, a Karriergyárat kidolgozó és lebonyolító Wolf Kommunikáció médiakapcsolati vezetője. Egyrészt évek óta terveznek és bonyolítanak a 18-25 éves korosztályt célzó kommunikációs kampányokat, dolgoznak fesztiválok kommunikációs stábjaként. "Emellett a kelet-magyarországi régióban és a nyugat-magyarországi régióban is dolgozunk több nagy gyártó vállalat HR-kommunikációján, látjuk azokat a megoldandó feladatokat, amelyek a földrajzi helyzetből adódóan különböznek vagy azonosak. Ezekből a tapasztalatokból kirajzolódott, hogy annak ellenére, hogy a foglalkoztatottsági mutatók a kelet-magyarországi régióban az országos átlag alatt vannak, az itt működő gyártó vállalatok HR-esei mégis folyamatosan küzdenek azzal a problémával, hogy nem találnak a régióban megfelelő szakképzettségű, nyelveket - elsősorban angolul - beszélő szakembereket, miközben a 18-25 éves korosztály tagjai közül sokan munkalehetőségek híján az elvándorlást választják" - mondja Enikő.
A kezdeményezés mögé állt a Szabolcsi Karrier Generátor Program is, melynek céljai a Karriergyáréhoz igen hasonlóak: a résztvevő cégek képzéseiket és munkaerő-szükségletüket összehangolva, az önkormányzatok támogatása mellett reális karrieralternatívát kínáljon a régióban, itt tartsa, vagy a megyébe vonzza a fiatalokat, akik nem csupán gyakornoki idejüket tölthetik a résztvevő vállalatoknál, de későbbi, karrierjüket megalapozó munkatapasztalatot is szerezhetnek, mondja a program egyik alapító cégének, az Unilever Nyírbátori Háztartás-vegyipari Gyárának igazgatója, Bert Van Wegen. A Szabolcsi Karrier Generátor Programban jelenleg hat szabolcsi nagyvállalat és két önkormányzat vesz részt (Unilever Nyírbátori Háztartás-vegyipari Gyára, a HOYA Szemüveglencse Gyártó Magyarország ZRt. és a Coloplast Hungary Kft., Diehl Aircabin Hungary Kft., az MSK Hungary Bt. és a SERIOPLAST Hungary Termelő és Kereskedelmi Kft., Nyírbátor és Mátészalka Önkormányzata). Az érdeklődők már az első, bemutatkozó rendezvényen információt szerezhettek a Szabolcsi Karrier Generátor Program első szakmai rendezvényéről, a Nyitott Gyárak Napjáról, amelyen szeptemberben a diákok több gyár működését és a számukra kínált lehetőségeket ismerhették meg, személyes tapasztalatokat szerezhettek a mindennapi munkáról. A vállalatok regionális szinten hangolják össze szakképzési és gyakornoki programjaikat, valamint folyamatosan egyeztetnek az egyes cégeknél nyitott munkapozíciókról. Mindez ösztöndíj-lehetőséget, szakmai gyakorlatot és konkrét állásajánlatokat jelent a pályakezdőknek, friss diplomásoknak - minderről gyakorlati, első kézből származó információt kaphattak a diákok a fesztiválon.


Szóval adott volt egy közös halmaz: a Hegyalja Fesztivál és a régióban működő gyártó vállalatok HR-kommunikációjának célcsoportja, ugyanis a Hegyalja Fesztivál nagymintás országos kutatásai alapján fesztivál leginkább a műszaki értelmiségiek és műszaki szakemberek körében különösen népszerű. Így jött az ötlet, hogy teremtsenek egy platformot a fesztiválon a munkaerő-piaci szereplők találkozására. "A Karriergyár tulajdonképpen egy nem nyakkendős, fesztiválra vagy más nagy tömegeket vonzó, szórakoztató rendezvényre optimalizált állásbörze jellegű programhelyszín. A rendezvényen a közönség adott, a vállalatnak nem kell arra forrást, energiát, időt fordítania, hogy az érdeklődőket a helyszínre csábítsa, és ez nagy előny" - mondja Enikő. Ráadásul a résztvevő cégek HR-esei a leendő pályázókat saját közegükben ismerhették meg - ez az öltönyös feszengésnél biztosan kedvezőbb helyzet.

Fesztiválon ilyen még nem volt

Nem csak Magyarországon, de a világon sehol nem volt a Karriergyár elindítása előtt ilyen jellegű kísérlet, ezért az első évben belépő vállalatok részéről nagy bátorság volt belevágni. Aztán a kezdeményezés olyannyira bejött, hogy 2013-ban a Hegyalján már nagyobb helyszínnel, bővebb programmal, több vállalattal, és több látogatóval működött a Karriergyár. "Sőt, a Karriergyár 2013-ban a Nemzeti Munkaügyi Hivatallal együttműködve országos fesztivál-roadshow-t indított, így öt másik fesztiválra is eljutottak. Az Országos Karriergyár Roadshow a Nemzeti Munkaügyi Hivatallal együttműködve a tervek szerint 2014-ben is folytatódik" - mondja Saliga Enikő.

És hogy egyáltalán miért kezd egy fesztivál a fiatalok álláskeresésének problémáival foglalkozni? Miért nem elég a zene és a szórakozás? "A társadalmi felelősségvállalás a kezdetek óta jellemzi a Hegyalja Fesztivált, hiszen a Hegyalja egy környezetvédelmi akcióból nőtte ki magát és vált mára az ország egyik legnagyobb nyári fesztiváljává. 2000-ben a tiszai ciánszennyezés elleni tiltakozással indult a fesztivál, bár akkor talán még nem tudtuk, hogy ezt társadalmi felelősségvállalásnak nevezik." - mondja Bukovinszky Béla, a Hegyalja Fesztivál egyik főszervezője. A CSR programok közül a zöld programok, a környezetvédelem iránti elkötelezettség már korábban is sajátja volt a fesztiválnak, hiszen a Hegyalja felelősségvállalásban élen jár a magyarországi fesztiválpiacon.

Stand-up és ingyensör

Persze nem csak az a fontos, hogy ott legyen egy rendezvényen ez az álláskereséshez kapcsolódó helyszín, hanem hogy a fiatalok be is menjenek oda - akár egy-egy koncertről is lemondva. A fesztiválozók napirendjéhez igazítva a Karriergyár minden nap 13 órakor nyitott. "Mivel egy fesztiválon belül az egyes programhelyszínek versengenek egymással, szükség van azokra az úgynevezett "horgokra", amelyek becsábítják a fesztiválozókat a Karriergyárba. Ezért olyan közönségcsalogató elemek szerepeltek, mint például a standupos műsorvezetők, nyereményjátékok, fesztiválközegbe illeszkedő karriertémák, mint a startup tetováló vállalkozás története, zenész-karrierépítés, tematikus kvíz sörnyereményért. A műsorvezető szerepét a fesztivál négy napja alatt Badár Sándor és Aranyosi Péter töltötte be" - fejtette ki a médiakapcsolati vezető. A résztvevő vállalatok igényesen kivitelezett nyitott terű standokkal jelentek meg, ahol mini-állásinterjúk zajlottak, karrier-társasjátékkal lehetett játszani. Az adatok alapján a 'horgok' beváltak: a Hegyalja Fesztiválon mintegy 15 ezer fesztiválozó járt a Karriergyárban, a hat állomásos országos Karriergyár roadshow-n a nyáron összesen közel 50 ezer fesztiválozó vett részt a kezdeményezésben.

A sört ismerik, a sörgyárat nem

A Borsodi Sörgyár évek óta fő támogatója a fesztiválnak, ám tavaly új szerepbe kerültek a fesztiválon. A cég munkatársaival beszélgethettek a fesztiválozók, feltehették kérdéseiket a munkakörökről, a vállalat belső működéséről, a kiválasztásról, arról hogy mit figyel egy vállalati HR-es az önéletrajzban, egy-egy pozíció elnyeréséhez milyen képességekre van szükség, vagy a sok esetben "misztikusan" hangzó pozíciók mögött milyen feladatok rejlenek, mondja Masa Beáta, a Borsodi Sörgyár HR-igazgatója. Mert bár a terméket, melyet a gyár előállít jól ismerték a fesztiválozók, a mögötte álló munkáról keveset tudtak. "Sok kérdés érkezett arról, hogyan lehet elnyerni egy "álommelót". Természetesen konkrét állásajánlatok iránt is érdeklődtek, de a tapasztalatunk az, hogy ritkán tudnak összefutni térben és időben az igények és a lehetőségek." - mondta a HR-vezető.

A résztvevő vállalatok és állami szereplők megtalálták a számításukat: beigazolódott, hogy egy alapvetően szórakoztatásra épülő rendezvényen van létjogosultsága egy olyan helyszínnek, ahol a fiatalok a mindennapjaikat nyomasztó kérdésekre is válaszokat, megoldási módokat kaphatnak" - összegzi a tapasztalatokat a fesztivál főszervezője.


  • 2020.08.30Sämling Solution most induló online nyílt képzései! Összes képzésünk elérhető online, professzionális csapatunk profi megoldásokkal a megszokott színvonalon a következő képzéseket ajánlja figyelmébe: Virtuális csapatok menedzselése, Practical Task&Project menedzsment, Hogyan oktassunk online, Kreatív problémamegoldás, Megtartó erőim a változó időkben, Reziliencia,Virtuális interjútechnika Részletek Jegyek
  • 2020.09.17HR Basic képzés HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni. Jöjjön el képzésünkre és sajátítsa el – évek helyett 11 napban – az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! Részletek Jegyek
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Elkészült az első magyar agilis toborzási útmutató

Elkészült Magyarország első agilis toborzással foglalkozó útmutatója, ami az agilis munkaszervezés iránt érdeklődőknek ad betekintést a... Teljes cikk

Unikális megoldás: Amerikában már fizetnek a pálykezdőknek, hogy ne álljanak munkába

A 2008-2009-es válság óta nem volt példa arra, amit a The Wall Street Journal értesülései szerint az amerikai Evercore Partners pénzügyi tanácsadó... Teljes cikk

A kormány 840 millió forintból emeli a külhoni lelkészek jövedelemkiegészítését

Két részletben megkétszerezi a határon túli lelkipásztorok jövedelemkiegészítő támogatását a kormány - jelentette be Balog Zoltán református lelkész. Teljes cikk