kapubanner for mobile
Megjelent: 11 éve

Hogyan lehet hatékony egy vállalati karrier oldal?

Manapság egyre több vállalat hoz létre saját karrier oldalt, ahol az éppen üres pozícióit hirdeti meg. Ahhoz, hogy minél több látogatója legyen egy ilyen site-nak, és ezáltal nagyobb merítésből tudjon válogatni a cég, fontos a jó internetes elérhetőség. A Jobkereső összegyűjtötte azokat a hibákat, amelyek korrigálásával vagy elkerülésével sokkal hatékonyabbá tehetők az ilyen oldalak.

images

A 21. században lényegében minden vállalkozás számára elengedhetetlen az internetes jelenlét. Ezen céges honlapok fő funkciója a vállalat és annak termékeinek, szolgáltatásának a bemutatása és értékesítése, tehát ez a vállalkozás számára egy nagy terjedelmet biztosító, könnyen hozzáférhető, olcsó hirdetési felület.

Egy vállalati honlapnak gyakran része a felmerülő munkaerő igények megjelenítése is, karrier oldalak formájában. Ezek igen változatos formában, terjedelemben és céllal készülnek. Legtöbbször konkrét állásajánlat meghirdetésére jönnek létre, néhol több állásajánlat is található egy oldalon, máshol komplex keresőfelületeket hoznak létre, hogy a várhatóan nagy számú folyamatos állásajánlat közül a látogatók ki tudják választani a preferenciáiknak megfelelőeket. Emellett sok vállalat konkrét állásajánlat nélkül is, vagy azok mellett gyűjt önéletrajzokat, amelyből saját adatbázist épít, ilyen oldalakon gyakran találkozni komplex, önéletrajz adatokat feltöltő formákkal.

A vállalati karrier oldalak hasznosságát nagymértékben befolyásolja azok látogatottsága, a látogatottságot pedig ezen oldalak keresőbarát kivitelezése, illetve az oldalak internetes megtalálhatósága. A nagy keresőprogramok az álláskereséssel kapcsolatos lekérdezésekre zömében állásportálok illetve fejvadászcégek hirdetéseit jelenítik meg, mivel ezen cégek számára az állás, mint témakör a főtevékenység, az oldalaik természetszerűleg erre vannak optimalizálva.

A Jobkereső, amely céges karrier oldalak tartalmát tölti le és teszi kereshetővé, az alábbi tapasztalatokat gyűjtötte össze, amelyek megnehezítik egyes karrier oldalak feldolgozását. Ezek a szempontok minden más keresőprogramra is igazak, tehát az itt elhangzó tanácsok figyelembevételével létrehozott karrier oldalak várhatóan nagyobb keresőből származó forgalomra tehetnek szert, és ezzel hasznosabbak az őket létrehozó vállalat számára.

Hiányzik a konkrét munkakör megnevezése: Ez nemcsak a robotok számára jelent értelmezési problémát, de az emberi látogatónak is, a karrier oldal szerkesztője nem írja bele a hirdetésbe, hogy konkrétan kit keresnek, hanem körülírja. Például nem konkrétan mérnököt keresnek, hanem egy "szakembert folyamatirányítási területre". A szakember túl általános, a felhasználó, aki a keresőprogramba beüti, hogy "állások mérnök" ezt az oldalt nem fogja visszakapni, olyat pedig nem fog beírni hogy "szakember állások", illetve nem mérnöki állásokat fog kapni.

Szűkszavú állásajánlat: Ez jellemzően kisvállalkozások weboldalain fordul elő, az állásajánlat négy szóban fogalmazza meg, hogy például egy kőművest keresnek. Ilyenkor egyszerűen nincs tartalom, amit a keresőrobot fel tudna dolgozni, és a látogatóinak meg tudna mutatni. Minden állásajánlatban szerepelnie kell a következőknek: munkakör megnevezése, elvárások, képzettség és személyiségjegyek tekintetében, a munkavégzés helye, és esetleg a várható jövedelem kereteiről némi információ.

Marketing a karrier oldalon: Sok esetben a karrier oldal sem mentesül a cég eredendő értékesítési szándéka alól, annak ellenére, hogy aki a céghez elhelyezkedni akar, az aligha fog a termékéből vásárolni. Ez sokszor a weboldal megfelelő tagoltságának a hiányából, vagy abból fakad, hogy a karrier oldalt nem a kellő elhatározottsággal, félszívvel illesztették be az egyébként eladásra készített weboldalba. Ez alapesetben a kulcsszavak keveredését okozza, a Jobkereső program esetében például nem ismeri fel a robot az állásajánlatot, a marketing anyag elnyomja a lényegi szöveget.

Ennek a hibának a tipikus nagycéges megnyilvánulása, hogy a karrier oldal igen bőbeszédűen ecseteli az adott vállalat által biztosított lehetőségeket, akár több oldalon keresztül is. Ez a látogatókat kevésbé érdekli, mint a konkrét állásajánlat, igazából azt követően fogják megnézni, ha már találtak egy szóba jöhető pozíciót és komolyan fontolóra veszik a jelentkezést. Ez megint csak a kulcsszavak nemkívánatos keveredését okozza, illetve a konkrét állásajánlat jellemző kulcsszavainak az alacsony súlyát, ami miatt ezekre a keresők csak hátrányos pozícióban mutatják azt meg.

Megtalálhatatlan állásajánlat:Ennek a problémának a lényege, hogy a karrier oldal címe nem ad támpontot azzal kapcsolatban, hogy az egy állásajánlat. A nagy keresőprogramok sem indexelnek minden aloldalt, különösen akkor nem, ha az oldal címéből semmilyen relevancia nem következik pl. gipszjakabkft.hu/cikkek/aktualis/345.html. Ezt a problémát súlyosbítja ha a főoldalról, vagy a sitemap/oldaltérkép oldalakról, vagy ezek xml változatáról nem mutat link a karrier oldalra. Célszerű mind a linket, mind a link szövegét olyanra megfogalmazni, hogy a mögötte lévő állásajánlatra releváns legyen. Például: oldal címe: gipszjakabkft.hu/allasok/fejleszto.html, a link szövege: "fejlesztőt keresünk"

Javascript, flash használata: Általánosságban elmondható, hogy a javascript és a flash használata nem keresőbarát. A keresőrobot számára aránytalanul költséges a weboldal teljes struktúráját felépíteni, és azon javascript kódot futtatni, vagy flash kód futtatását emulálni. Az így létrehozott tartalmak a keresőprogramok számára jobbára láthatatlanok maradnak, vagy töredékesen jelennek meg. Kifejezetten nagy cégek komplex állásportáljai kerülnek úgy kialakításra, hogy azt integrálják a vállalati erőforrás menedzser programokkal (sap, baan) és amelyekből nagyon "keresőbarátságtalan", elbonyolított felületek jönnek létre.

Ezeken a keresőrobot nem találja meg a konkrét állásajánlat oldalát, mert arra nem vezet egyszerű link, hanem javascripttel működő keresőoldalak sokaságán kellene keresztülverekednie magát. Itt felhívnám a figyelmet arra is, hogy az ERP szoftverek többségét belső vállalati hálózatokra tervezik, ahol nem szempont a keresőknek való megfelelés, ezért azok karrier moduljai legfeljebb belső állásportálok működtetésére alkalmasak. Az interneten kifejezetten az egyszerűségre kell törekedni, az alábbi eset mutatja a követendő példát.

Sok állásajánlat egy oldalon: A keresőprogramok logikája arra épül, hogy egy weboldal címet (url) kapcsol össze egy tartalommal. A tartalomban keres, és a tartalomhoz tartozó címet illetve címeket tudja visszaadni. A keresőprogram számára az az ideális helyzet, amikor egy állásajánlathoz egy cím tartozik, és a weboldal tartalma azt az egy állásajánlatot írja le, így a kulcsszavak megfeleltethetőek azon állásajánlat tulajdonságainak. Ha viszont több állásajánlat van ugyanazon a címen, akkor a kereső nem tudja összekapcsolni az állásajánlatot a címmel. Egy kusza, összekeveredő kulcsszó-halmazt fog látni, és különösen amikor a felhasználó több kifejezésből álló bonyolultabb lekérdezéseket tesz, nem tudja helyesen szétválasztani mely kulcsszavak tartoznának pl. a fejlesztői és melyek a sales-es állásajánlathoz.

Célszerű minden egyes állásajánlathoz külön részletes oldalt készíteni, amelyen csak ennek az állásajánlatnak a tartalma szerepel. Például gipszjakabkft.hu/allasok/ - ezen szerepel az állásajánlatok listája, linkekkel, gipszjakabkft.hu/allasok/fejleszto.html, gipszjakabkft.hu/allasok/ertekesito.html - ezeken pedig az egyes ajánlatok részletei.

Robot csapdák:Néhány oldalon jobbára rossz webfejlesztési gyakorlat részeként a nyelvet, vagy nyomtathatóságot kiválasztó link egyszerűen kiegészül egy új paraméterrel. Akkor is, ha ez a paraméter már korábban is szerepelt a linkben. Tehát például a gipszjakabkft.hu/karrier?lang=hu oldalon állva létrejön egy link a gipszjakabkft.hu/karrier?lang=hu&lang=hu oldalra, aminek a tartalma azonos az aktuális oldaléval, és ez ismétlődik a végtelenségig. Ez a robotot arra készteti, hogy egyazon weboldalt töltsön le akár több száz példányban.

Hozzáférhetetlen oldal: A karrier oldal feldolgozását robots.txt tiltja, vagy olyan javascript futtatás, agent text szövegén alapú szűrés van érvényben, hogy a keresőrobot az oldalt nem tudja letölteni, ebből fakadóan feldolgozni és indexelni sem. Előfordulhat, hogy egy internetre feltett vállalati portál egyes részeit nem szeretnék, hogy harmadik személy letöltse, és esetleg replikálva újraközölje, vagy más módon illegálisan hasznosítsa. Egy állásajánlat esetén azonban nincsenek ilyen kockázatok, ezért ott nem célszerű ilyen védelmet működtetni. Ha valaki le is másolja, jelentkezni ugyanúgy az azt felkínáló vállalatnál kell, ezzel csak a pályázók száma növekszik.

Önéletrajz-munkatársaink oldal: Ezeket az oldalakat sokszor igen nehéz automatizáltan megkülönböztetni egy állásajánlattól, mivel nagyon hasonló kifejezések fognak mindkettőn szerepelni. Ez a nagy keresőprogramok szempontjából nem okoz jelentős hátrányt, bár üzletpolitikailag nem feltétlenül szerencsés, hiszen így ezt a munkatársat könnyen meg fogják találni a konkurencia által fizetett fejvadászok is.

Pados Attila
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
"Szellemállásoktól" hemzsegnek az állásportálok - de mi értelme a kamu álláshirdetéseknek?

A munkáltatók olyan látszólag nyitott pozíciókat hirdetnek meg az állásportálokon vagy börzéken, amelyeket soha nem is akartak betölteni. Mi... Teljes cikk

Így áll a munkaerőpiac 2024-ben: hány jelentkezést nyújt be egy átlagos álláskereső?

A jelentkezők többsége legalább kettő, de maximum öt helyre adja be egyszerre az önéletrajzát – többek között ez derült ki az 55. Műegyetemi... Teljes cikk

Égető dilemma: honnan lesz 300 ezer új munkavállaló Magyarországon?

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé a kormány: 2030-ra 85%-ra szeretnék emelni a magyarországi foglalkoztatottsági rátát. Ehhez főleg a 15-29 éves... Teljes cikk