Hogyan lehet hatékony egy vállalati karrier oldal?
Manapság egyre több vállalat hoz létre saját karrier oldalt, ahol az éppen üres pozícióit hirdeti meg. Ahhoz, hogy minél több látogatója legyen egy ilyen site-nak, és ezáltal nagyobb merítésből tudjon válogatni a cég, fontos a jó internetes elérhetőség. A Jobkereső összegyűjtötte azokat a hibákat, amelyek korrigálásával vagy elkerülésével sokkal hatékonyabbá tehetők az ilyen oldalak.
A 21. században lényegében minden vállalkozás számára elengedhetetlen az internetes jelenlét. Ezen céges honlapok fő funkciója a vállalat és annak termékeinek, szolgáltatásának a bemutatása és értékesítése, tehát ez a vállalkozás számára egy nagy terjedelmet biztosító, könnyen hozzáférhető, olcsó hirdetési felület.
Egy vállalati honlapnak gyakran része a felmerülő munkaerő igények megjelenítése is, karrier oldalak formájában. Ezek igen változatos formában, terjedelemben és céllal készülnek. Legtöbbször konkrét állásajánlat meghirdetésére jönnek létre, néhol több állásajánlat is található egy oldalon, máshol komplex keresőfelületeket hoznak létre, hogy a várhatóan nagy számú folyamatos állásajánlat közül a látogatók ki tudják választani a preferenciáiknak megfelelőeket. Emellett sok vállalat konkrét állásajánlat nélkül is, vagy azok mellett gyűjt önéletrajzokat, amelyből saját adatbázist épít, ilyen oldalakon gyakran találkozni komplex, önéletrajz adatokat feltöltő formákkal.
A vállalati karrier oldalak hasznosságát nagymértékben befolyásolja azok látogatottsága, a látogatottságot pedig ezen oldalak keresőbarát kivitelezése, illetve az oldalak internetes megtalálhatósága. A nagy keresőprogramok az álláskereséssel kapcsolatos lekérdezésekre zömében állásportálok illetve fejvadászcégek hirdetéseit jelenítik meg, mivel ezen cégek számára az állás, mint témakör a főtevékenység, az oldalaik természetszerűleg erre vannak optimalizálva.
A Jobkereső, amely céges karrier oldalak tartalmát tölti le és teszi kereshetővé, az alábbi tapasztalatokat gyűjtötte össze, amelyek megnehezítik egyes karrier oldalak feldolgozását. Ezek a szempontok minden más keresőprogramra is igazak, tehát az itt elhangzó tanácsok figyelembevételével létrehozott karrier oldalak várhatóan nagyobb keresőből származó forgalomra tehetnek szert, és ezzel hasznosabbak az őket létrehozó vállalat számára.
Hiányzik a konkrét munkakör megnevezése: Ez nemcsak a robotok számára jelent értelmezési problémát, de az emberi látogatónak is, a karrier oldal szerkesztője nem írja bele a hirdetésbe, hogy konkrétan kit keresnek, hanem körülírja. Például nem konkrétan mérnököt keresnek, hanem egy "szakembert folyamatirányítási területre". A szakember túl általános, a felhasználó, aki a keresőprogramba beüti, hogy "állások mérnök" ezt az oldalt nem fogja visszakapni, olyat pedig nem fog beírni hogy "szakember állások", illetve nem mérnöki állásokat fog kapni.
Szűkszavú állásajánlat: Ez jellemzően kisvállalkozások weboldalain fordul elő, az állásajánlat négy szóban fogalmazza meg, hogy például egy kőművest keresnek. Ilyenkor egyszerűen nincs tartalom, amit a keresőrobot fel tudna dolgozni, és a látogatóinak meg tudna mutatni. Minden állásajánlatban szerepelnie kell a következőknek: munkakör megnevezése, elvárások, képzettség és személyiségjegyek tekintetében, a munkavégzés helye, és esetleg a várható jövedelem kereteiről némi információ.
Marketing a karrier oldalon: Sok esetben a karrier oldal sem mentesül a cég eredendő értékesítési szándéka alól, annak ellenére, hogy aki a céghez elhelyezkedni akar, az aligha fog a termékéből vásárolni. Ez sokszor a weboldal megfelelő tagoltságának a hiányából, vagy abból fakad, hogy a karrier oldalt nem a kellő elhatározottsággal, félszívvel illesztették be az egyébként eladásra készített weboldalba. Ez alapesetben a kulcsszavak keveredését okozza, a Jobkereső program esetében például nem ismeri fel a robot az állásajánlatot, a marketing anyag elnyomja a lényegi szöveget.
Ennek a hibának a tipikus nagycéges megnyilvánulása, hogy a karrier oldal igen bőbeszédűen ecseteli az adott vállalat által biztosított lehetőségeket, akár több oldalon keresztül is. Ez a látogatókat kevésbé érdekli, mint a konkrét állásajánlat, igazából azt követően fogják megnézni, ha már találtak egy szóba jöhető pozíciót és komolyan fontolóra veszik a jelentkezést. Ez megint csak a kulcsszavak nemkívánatos keveredését okozza, illetve a konkrét állásajánlat jellemző kulcsszavainak az alacsony súlyát, ami miatt ezekre a keresők csak hátrányos pozícióban mutatják azt meg.
Megtalálhatatlan állásajánlat:Ennek a problémának a lényege, hogy a karrier oldal címe nem ad támpontot azzal kapcsolatban, hogy az egy állásajánlat. A nagy keresőprogramok sem indexelnek minden aloldalt, különösen akkor nem, ha az oldal címéből semmilyen relevancia nem következik pl. gipszjakabkft.hu/cikkek/aktualis/345.html. Ezt a problémát súlyosbítja ha a főoldalról, vagy a sitemap/oldaltérkép oldalakról, vagy ezek xml változatáról nem mutat link a karrier oldalra. Célszerű mind a linket, mind a link szövegét olyanra megfogalmazni, hogy a mögötte lévő állásajánlatra releváns legyen. Például: oldal címe: gipszjakabkft.hu/allasok/fejleszto.html, a link szövege: "fejlesztőt keresünk"
Javascript, flash használata: Általánosságban elmondható, hogy a javascript és a flash használata nem keresőbarát. A keresőrobot számára aránytalanul költséges a weboldal teljes struktúráját felépíteni, és azon javascript kódot futtatni, vagy flash kód futtatását emulálni. Az így létrehozott tartalmak a keresőprogramok számára jobbára láthatatlanok maradnak, vagy töredékesen jelennek meg. Kifejezetten nagy cégek komplex állásportáljai kerülnek úgy kialakításra, hogy azt integrálják a vállalati erőforrás menedzser programokkal (sap, baan) és amelyekből nagyon "keresőbarátságtalan", elbonyolított felületek jönnek létre.
Ezeken a keresőrobot nem találja meg a konkrét állásajánlat oldalát, mert arra nem vezet egyszerű link, hanem javascripttel működő keresőoldalak sokaságán kellene keresztülverekednie magát. Itt felhívnám a figyelmet arra is, hogy az ERP szoftverek többségét belső vállalati hálózatokra tervezik, ahol nem szempont a keresőknek való megfelelés, ezért azok karrier moduljai legfeljebb belső állásportálok működtetésére alkalmasak. Az interneten kifejezetten az egyszerűségre kell törekedni, az alábbi eset mutatja a követendő példát.
Sok állásajánlat egy oldalon: A keresőprogramok logikája arra épül, hogy egy weboldal címet (url) kapcsol össze egy tartalommal. A tartalomban keres, és a tartalomhoz tartozó címet illetve címeket tudja visszaadni. A keresőprogram számára az az ideális helyzet, amikor egy állásajánlathoz egy cím tartozik, és a weboldal tartalma azt az egy állásajánlatot írja le, így a kulcsszavak megfeleltethetőek azon állásajánlat tulajdonságainak. Ha viszont több állásajánlat van ugyanazon a címen, akkor a kereső nem tudja összekapcsolni az állásajánlatot a címmel. Egy kusza, összekeveredő kulcsszó-halmazt fog látni, és különösen amikor a felhasználó több kifejezésből álló bonyolultabb lekérdezéseket tesz, nem tudja helyesen szétválasztani mely kulcsszavak tartoznának pl. a fejlesztői és melyek a sales-es állásajánlathoz.
Célszerű minden egyes állásajánlathoz külön részletes oldalt készíteni, amelyen csak ennek az állásajánlatnak a tartalma szerepel. Például gipszjakabkft.hu/allasok/ - ezen szerepel az állásajánlatok listája, linkekkel, gipszjakabkft.hu/allasok/fejleszto.html, gipszjakabkft.hu/allasok/ertekesito.html - ezeken pedig az egyes ajánlatok részletei.
Robot csapdák:Néhány oldalon jobbára rossz webfejlesztési gyakorlat részeként a nyelvet, vagy nyomtathatóságot kiválasztó link egyszerűen kiegészül egy új paraméterrel. Akkor is, ha ez a paraméter már korábban is szerepelt a linkben. Tehát például a gipszjakabkft.hu/karrier?lang=hu oldalon állva létrejön egy link a gipszjakabkft.hu/karrier?lang=hu&lang=hu oldalra, aminek a tartalma azonos az aktuális oldaléval, és ez ismétlődik a végtelenségig. Ez a robotot arra készteti, hogy egyazon weboldalt töltsön le akár több száz példányban.
Hozzáférhetetlen oldal: A karrier oldal feldolgozását robots.txt tiltja, vagy olyan javascript futtatás, agent text szövegén alapú szűrés van érvényben, hogy a keresőrobot az oldalt nem tudja letölteni, ebből fakadóan feldolgozni és indexelni sem. Előfordulhat, hogy egy internetre feltett vállalati portál egyes részeit nem szeretnék, hogy harmadik személy letöltse, és esetleg replikálva újraközölje, vagy más módon illegálisan hasznosítsa. Egy állásajánlat esetén azonban nincsenek ilyen kockázatok, ezért ott nem célszerű ilyen védelmet működtetni. Ha valaki le is másolja, jelentkezni ugyanúgy az azt felkínáló vállalatnál kell, ezzel csak a pályázók száma növekszik.
Önéletrajz-munkatársaink oldal: Ezeket az oldalakat sokszor igen nehéz automatizáltan megkülönböztetni egy állásajánlattól, mivel nagyon hasonló kifejezések fognak mindkettőn szerepelni. Ez a nagy keresőprogramok szempontjából nem okoz jelentős hátrányt, bár üzletpolitikailag nem feltétlenül szerencsés, hiszen így ezt a munkatársat könnyen meg fogják találni a konkurencia által fizetett fejvadászok is.
Pados Attila
Egy vállalati honlapnak gyakran része a felmerülő munkaerő igények megjelenítése is, karrier oldalak formájában. Ezek igen változatos formában, terjedelemben és céllal készülnek. Legtöbbször konkrét állásajánlat meghirdetésére jönnek létre, néhol több állásajánlat is található egy oldalon, máshol komplex keresőfelületeket hoznak létre, hogy a várhatóan nagy számú folyamatos állásajánlat közül a látogatók ki tudják választani a preferenciáiknak megfelelőeket. Emellett sok vállalat konkrét állásajánlat nélkül is, vagy azok mellett gyűjt önéletrajzokat, amelyből saját adatbázist épít, ilyen oldalakon gyakran találkozni komplex, önéletrajz adatokat feltöltő formákkal.
A vállalati karrier oldalak hasznosságát nagymértékben befolyásolja azok látogatottsága, a látogatottságot pedig ezen oldalak keresőbarát kivitelezése, illetve az oldalak internetes megtalálhatósága. A nagy keresőprogramok az álláskereséssel kapcsolatos lekérdezésekre zömében állásportálok illetve fejvadászcégek hirdetéseit jelenítik meg, mivel ezen cégek számára az állás, mint témakör a főtevékenység, az oldalaik természetszerűleg erre vannak optimalizálva.
A Jobkereső, amely céges karrier oldalak tartalmát tölti le és teszi kereshetővé, az alábbi tapasztalatokat gyűjtötte össze, amelyek megnehezítik egyes karrier oldalak feldolgozását. Ezek a szempontok minden más keresőprogramra is igazak, tehát az itt elhangzó tanácsok figyelembevételével létrehozott karrier oldalak várhatóan nagyobb keresőből származó forgalomra tehetnek szert, és ezzel hasznosabbak az őket létrehozó vállalat számára.
Hiányzik a konkrét munkakör megnevezése: Ez nemcsak a robotok számára jelent értelmezési problémát, de az emberi látogatónak is, a karrier oldal szerkesztője nem írja bele a hirdetésbe, hogy konkrétan kit keresnek, hanem körülírja. Például nem konkrétan mérnököt keresnek, hanem egy "szakembert folyamatirányítási területre". A szakember túl általános, a felhasználó, aki a keresőprogramba beüti, hogy "állások mérnök" ezt az oldalt nem fogja visszakapni, olyat pedig nem fog beírni hogy "szakember állások", illetve nem mérnöki állásokat fog kapni.
Szűkszavú állásajánlat: Ez jellemzően kisvállalkozások weboldalain fordul elő, az állásajánlat négy szóban fogalmazza meg, hogy például egy kőművest keresnek. Ilyenkor egyszerűen nincs tartalom, amit a keresőrobot fel tudna dolgozni, és a látogatóinak meg tudna mutatni. Minden állásajánlatban szerepelnie kell a következőknek: munkakör megnevezése, elvárások, képzettség és személyiségjegyek tekintetében, a munkavégzés helye, és esetleg a várható jövedelem kereteiről némi információ.
Marketing a karrier oldalon: Sok esetben a karrier oldal sem mentesül a cég eredendő értékesítési szándéka alól, annak ellenére, hogy aki a céghez elhelyezkedni akar, az aligha fog a termékéből vásárolni. Ez sokszor a weboldal megfelelő tagoltságának a hiányából, vagy abból fakad, hogy a karrier oldalt nem a kellő elhatározottsággal, félszívvel illesztették be az egyébként eladásra készített weboldalba. Ez alapesetben a kulcsszavak keveredését okozza, a Jobkereső program esetében például nem ismeri fel a robot az állásajánlatot, a marketing anyag elnyomja a lényegi szöveget.
Ennek a hibának a tipikus nagycéges megnyilvánulása, hogy a karrier oldal igen bőbeszédűen ecseteli az adott vállalat által biztosított lehetőségeket, akár több oldalon keresztül is. Ez a látogatókat kevésbé érdekli, mint a konkrét állásajánlat, igazából azt követően fogják megnézni, ha már találtak egy szóba jöhető pozíciót és komolyan fontolóra veszik a jelentkezést. Ez megint csak a kulcsszavak nemkívánatos keveredését okozza, illetve a konkrét állásajánlat jellemző kulcsszavainak az alacsony súlyát, ami miatt ezekre a keresők csak hátrányos pozícióban mutatják azt meg.
Megtalálhatatlan állásajánlat:Ennek a problémának a lényege, hogy a karrier oldal címe nem ad támpontot azzal kapcsolatban, hogy az egy állásajánlat. A nagy keresőprogramok sem indexelnek minden aloldalt, különösen akkor nem, ha az oldal címéből semmilyen relevancia nem következik pl. gipszjakabkft.hu/cikkek/aktualis/345.html. Ezt a problémát súlyosbítja ha a főoldalról, vagy a sitemap/oldaltérkép oldalakról, vagy ezek xml változatáról nem mutat link a karrier oldalra. Célszerű mind a linket, mind a link szövegét olyanra megfogalmazni, hogy a mögötte lévő állásajánlatra releváns legyen. Például: oldal címe: gipszjakabkft.hu/allasok/fejleszto.html, a link szövege: "fejlesztőt keresünk"
Javascript, flash használata: Általánosságban elmondható, hogy a javascript és a flash használata nem keresőbarát. A keresőrobot számára aránytalanul költséges a weboldal teljes struktúráját felépíteni, és azon javascript kódot futtatni, vagy flash kód futtatását emulálni. Az így létrehozott tartalmak a keresőprogramok számára jobbára láthatatlanok maradnak, vagy töredékesen jelennek meg. Kifejezetten nagy cégek komplex állásportáljai kerülnek úgy kialakításra, hogy azt integrálják a vállalati erőforrás menedzser programokkal (sap, baan) és amelyekből nagyon "keresőbarátságtalan", elbonyolított felületek jönnek létre.
Ezeken a keresőrobot nem találja meg a konkrét állásajánlat oldalát, mert arra nem vezet egyszerű link, hanem javascripttel működő keresőoldalak sokaságán kellene keresztülverekednie magát. Itt felhívnám a figyelmet arra is, hogy az ERP szoftverek többségét belső vállalati hálózatokra tervezik, ahol nem szempont a keresőknek való megfelelés, ezért azok karrier moduljai legfeljebb belső állásportálok működtetésére alkalmasak. Az interneten kifejezetten az egyszerűségre kell törekedni, az alábbi eset mutatja a követendő példát.
Sok állásajánlat egy oldalon: A keresőprogramok logikája arra épül, hogy egy weboldal címet (url) kapcsol össze egy tartalommal. A tartalomban keres, és a tartalomhoz tartozó címet illetve címeket tudja visszaadni. A keresőprogram számára az az ideális helyzet, amikor egy állásajánlathoz egy cím tartozik, és a weboldal tartalma azt az egy állásajánlatot írja le, így a kulcsszavak megfeleltethetőek azon állásajánlat tulajdonságainak. Ha viszont több állásajánlat van ugyanazon a címen, akkor a kereső nem tudja összekapcsolni az állásajánlatot a címmel. Egy kusza, összekeveredő kulcsszó-halmazt fog látni, és különösen amikor a felhasználó több kifejezésből álló bonyolultabb lekérdezéseket tesz, nem tudja helyesen szétválasztani mely kulcsszavak tartoznának pl. a fejlesztői és melyek a sales-es állásajánlathoz.
Célszerű minden egyes állásajánlathoz külön részletes oldalt készíteni, amelyen csak ennek az állásajánlatnak a tartalma szerepel. Például gipszjakabkft.hu/allasok/ - ezen szerepel az állásajánlatok listája, linkekkel, gipszjakabkft.hu/allasok/fejleszto.html, gipszjakabkft.hu/allasok/ertekesito.html - ezeken pedig az egyes ajánlatok részletei.
Robot csapdák:Néhány oldalon jobbára rossz webfejlesztési gyakorlat részeként a nyelvet, vagy nyomtathatóságot kiválasztó link egyszerűen kiegészül egy új paraméterrel. Akkor is, ha ez a paraméter már korábban is szerepelt a linkben. Tehát például a gipszjakabkft.hu/karrier?lang=hu oldalon állva létrejön egy link a gipszjakabkft.hu/karrier?lang=hu&lang=hu oldalra, aminek a tartalma azonos az aktuális oldaléval, és ez ismétlődik a végtelenségig. Ez a robotot arra készteti, hogy egyazon weboldalt töltsön le akár több száz példányban.
Hozzáférhetetlen oldal: A karrier oldal feldolgozását robots.txt tiltja, vagy olyan javascript futtatás, agent text szövegén alapú szűrés van érvényben, hogy a keresőrobot az oldalt nem tudja letölteni, ebből fakadóan feldolgozni és indexelni sem. Előfordulhat, hogy egy internetre feltett vállalati portál egyes részeit nem szeretnék, hogy harmadik személy letöltse, és esetleg replikálva újraközölje, vagy más módon illegálisan hasznosítsa. Egy állásajánlat esetén azonban nincsenek ilyen kockázatok, ezért ott nem célszerű ilyen védelmet működtetni. Ha valaki le is másolja, jelentkezni ugyanúgy az azt felkínáló vállalatnál kell, ezzel csak a pályázók száma növekszik.
Önéletrajz-munkatársaink oldal: Ezeket az oldalakat sokszor igen nehéz automatizáltan megkülönböztetni egy állásajánlattól, mivel nagyon hasonló kifejezések fognak mindkettőn szerepelni. Ez a nagy keresőprogramok szempontjából nem okoz jelentős hátrányt, bár üzletpolitikailag nem feltétlenül szerencsés, hiszen így ezt a munkatársat könnyen meg fogják találni a konkurencia által fizetett fejvadászok is.
Pados Attila
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
További cikkek
Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés
Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk
Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány
„Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- Nem az anyaság tör meg egy karriert – hanem a rendszer, amely nem segít visszatérni 1 hete
- Még nincs kimondva, de egyre inkább ez dönti el, ki kapja meg az állást 1 hete
- Óriási szakemberhiány Németországban: itt a hiányszakmák friss listája 1 hete
- Felmérés: egyre több álláshirdetés említi az AI-t, de kontextus nélkül 2 hete
- A Monster felemelkedése és bukása 2 hete
- "Állás-apokalipszis" - nehéz helyzetben a frissdiplomások 3 hete
- A fenntartható karrier mint új HR-trend 3 hete
- Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés 3 hete
- Új vezérigazgató az OTP Ingatlan Befektetési Alapkezelő Zrt. élén 3 hete
- Felpörgeti a toborzást a CATL Debrecenben – duplájára nőhet a dolgozói létszám 3 hete
- Fluktuációs kihívásokkal küzd a kékgalléros munkaerőpiac 4 hete



Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?