Megjelent: 1 hete

Így lehetsz coach! - De mégis hogyan?

Egy nélkülözhetetlen könyv a nélkülözhetetlen szakmához

A coaching világában is változik minden, nekünk is folyamatosan képeznünk kell magunkat. Ne csak az ügyfeleinktől várjuk el a fejlődést, saját magunkkal is mutassunk példát” – nyilatkozta portálunknak Ábri Judit mestercoach, az Így lehetsz coach című könyv társalkotója, a Henley Business School coaching tanára, a Coaching Határok Nélkül programsorozat alapítója (CHN). Ábri Judittal a Pallas Athéné Könyvkiadó gondozásában megjelent könyvéről és a szakmában bekövetkezett markáns változásokról beszélgettünk.

A könyv középpontjában érezhetően a változás áll. Ez magát a szakmát is érinti? 

A változás szele minket, coachokat is elér. Ezzel nemcsak ügyfeleinknek, hanem nekünk, szakembereknek is szembe kell néznünk. Az Így lehetsz coach című könyv azt a kardinális változást írja le, ami az ICF (International Coaching Federation) nemzetközi berkeiben ment végbe az utóbbi években. Egyrészről a kompetenciák frissültek, a vizsgarendszer változott. Másrészről a könyv ismerteti a 30 év alatt kiforrott legjobb coachingtrendeket, modelleket. Ezeken túl a coach készségek eszköztárával is felvértezi az olvasót, hiszen bemutatja a nélkülözhetetlen alapkompetenciákat és az etikai kódexet, amelyek szakmánk gerincét, alfáját és ómegáját jelentik. Harmadrészt pedig alátámasztja azt, hogy milyen fontos a coachok folyamatos egyéni fejlesztése, annak érdekében, hogy ügyfeleiket a siker felé tudják kísérni.

A változás fő iránya a professzionalizmus felé vezet. Sokkal szigorúbb, jól körülhatárolt szabályrendszerek alakulnak ki. Ezektől definiálhatja magát a coaching szakmának. Ezek követése az egyetlen út a coachok számára, ha profik akarnak lenni. 

Hogyan fejlődhetnek a coachok, kire támaszkodhatnak, hogy a pályán maradhassanak?

A könyv elsősorban a coachoknak szól, felvázolja fejlődési pályájukat a nemzetközi minősítések irányába. Ismerteti a coachok előtt nyitva álló, támogatást nyújtó kettő társszakmát; a mentorcoachingot, valamint a szupervíziót. Az előbbi segítségével a kompetenciákat fogjuk még pontosabban elsajátítani, s ezáltal a gyakorlatba ültetni. A szupervízor pedig a coachok coacha, aki velünk dolgozik, ha és amikor szakmai elakadáshoz érünk. Előfordul, hogy olykor nehezen viseljük azokat a terheket, melyeket a munkánk ránk ró, hiszen mi is emberek vagyunk, nekünk is lehetnek nehéz életszakaszaink. Nem szégyen segítséget kérni segítőként sem.

Bízom benne, hogy a coachok az állandó szakmai változást és annak lekövetését nem problémaként élik meg, hanem lehetőségként, hogy fejlődjenek és még profibbak legyenek, ezáltal is nagyobb tiszteletet kivívva a szakmánk iránt. 

Miért kihagyhatatlan a könyv az előrelépéshez?

A könyv egy mankó a fejlődéshez, a nagybetűs, nemzetközi coaching szakma alapköveit tartalmazza! Bátorítanék mindenkit, hogy ne féljen fejlődni, még akkor is, ha ez sok változást hoz. Ha a coaching, érdekli az Így lehetsz coach az a könyv, melyben minden kérdésére választ talál, akár coaching megrendelőként, akár szakemberként. Ha a kitűzött célunk a coaching tudományának megismerése, akkor olvassuk, értelmezzük és kövessük a leírtakat, hisz ettől leszünk profi coachok.

Hogyan jelenik meg a coachingszemlélet a coach munkája és mindennapi élete során?

A coachingszemlélet egy magatartásforma, amit, ha szakemberként elsajátítunk, akkor minden bizonnyal, nem csak az ügyfeleink irányába, hanem a mindennapi kommunikációban is alkalmazunk. A coaching területén óriási a hangsúly a DEI-n (Diversity, Equity and Inclusion, magyarul: sokszínűség, egyenlőség és befogadás). Mit takar ez? Coachként elfogadók és befogadók kell legyünk, értékelnünk kell a sokszínűséget, hogy mindenki más, máshogy működik és mégis egyenlő és egyformán értékes.

Az ICF kompetenciái között a legfontosabb, új szó, a partnerség. Ügyfeleinkkel a partneri együttműködés dominál, nincsen alá- fölé rendeltség, szakmai alázat van, aminek szellemében az ügyfél élete van a középpontban. Ügyfeleink gondjai, kérdései, témái határozzák meg az ülések fókuszát, hangulatát. Mindezen az ügyfél dolgozik, a mi feladatunk, hogy partnerként kövessük őt. Nem irányítunk, és nem ítélkezünk, nem mondjuk meg, hogy mit csináljon és hogyan, mi csak támogatjuk az ő gondolkodását.

A könyv hosszú oldalakat szán az etikai kódex tárgyalásának. Miért tartja ennyire fontosnak ezt a témát?  Mi tekinthető etikus dilemmának egy coaching ülés során?

A coachoknak szem előtt kell tartani az etikus viselkedést. Nem véletlenül hasonlítottam a gerinchez, szakmai gerinchez, ugyanis az etikai viselkedés adja meg a szakmának a tartást. Ez az, ami irányba helyez minket, és ami leginkább a titoktartásban nyilvánul meg. Ami egy ülés során elhangzik az a coach és az ügyfél között marad. Amennyiben más a megbízó, mint az ügyfél, teszem azt a vállalati HR vezető, akkor csak külön, egy adott coaching tartalomra vonatkozó engedéllyel beszélhet a coach a megbízóval, amelyre felhatalmazást az ügyféltől kap.

A coach iskolánk tanrendjében talán ez tűnik a legkevésbé érdekes képzési résznek – olyan, mint egy kötelező gyakorlat – azonban, amint elkezdünk beszélgetni róla, rendkívül életszagú történések jönnek elő. Példák útján megjelennek a leggyakoribb dilemmák a mindennapi szakmai működésünkből. A végén mindig egyöntetű a vélemény: jó volt átbeszélni őket.

Hova tart a szakma?

A Nemzetközi Coaching Szövetség (ICF), leszögezte azokat a működési feltételeket, amik a coaching profizmusát garantálják – a könyv ezekről szól. A coach iskolák működését, az ICF akkreditált képzések tartalmát egyre inkább meghatározott keretek közé helyezik, hogy egységes legyen, mert akkor lesz szakszerű és globális szinten lekövethető, részesülj ICF akkreditált coachképzésben a világ bármely táján. Ugyanez a vonal indult el a teamcoaching területén is miután augusztusban megszülettek az első akkreditált, világszerte elismert team coachok ACTC minősítéssel (Advanced Certification in Team Coaching). Ezeket fogják követni az új team coach iskolák (vagy akár a régiek, de új szilabusszal) és így lesz egységes és mérhető a tudás ezen a coaching területen is.  

Téved, aki azt gondolja, hogy a korábbi egyéni coach vagy akár team coach tudás, ehhez az új emelt szinthez is elég lesz.  Ezért jó ez a könyv, mert segít nekünk a fejlődés irányát és mértékét meghatározni. 

A coaching világában is változik minden, nekünk is folyamatosan képeznünk kell magunkat. Ne csak az ügyfeleinktől várjuk el a fejlődést, saját magunkkal szemben is legyünk kritikusak és maximalisták. Szerencsére minket ebben könyvek is segítenek, támogatnak – mint az Így lehetsz coach, amely az egyéni vizsgarendszer követelményeit pontosan visszaadja, és a különböző minősítési szinteket is megjelöli. 

Készülőben van továbbá egy új team coach könyvünk is, amely ezeket fogja még inkább meghatározni és pontosítani a teamcoaching területén.

Milyen eredményei látszanak egy hatásos coachingnak a csapat és az egyén esetében?

A coaching lényege a fejlődés. Felismerjük, hogy amit eddig csináltunk, azt hogyan tudjuk még jobbá tenni. A világ is egyfolytában változik, így nekünk is formálódni kell vele az élvonalban maradásért.

Az egyéni coachingnál azt nevezzük sikernek, amikor az ügyfél életében változás következik be, mégpedig azon elvárások mentén, amit ő magának megszabott, kijelölt. Tehát az elvárásokat és a változás igényét is az ügyfélnek kell kijelölni. A coach pedig elfogadja és támogatja, nem ítélkezik, nem dicsér, akár egy tanítónéni „csak” társ a megoldás felé vezető úton. 

Az egyéni coachinghoz hasonlóan, a team coachingban is azt a változást tekintjük sikeresnek, amit a csapat tűzött ki maga elé, és ért el együtt. Az ő közös fejlődésük, a csapat fejlődése az, amit a team coach kísér. Itt is vannak kompetenciák, eszközök, amikkel a team coach dolgozik, erről következő könyvünk kapcsán többet is mesélek majd. Most hálásak vagyunk a Pallas Athéné Kiadónak, hogy az Így lehetsz coach című könyv megjelenhetett, hisz ez egy nemzetközi szintű előrelépés a hazai coach közösség számára. Hálás vagyok kollégáimnak Jonathan Passmore, világhírű pszichológus főszerzőnek, aki komoly szakmai tudásával és kutatásaiból szerzett tapasztalataival gazdagította a művet. Továbbá Tracy Sinclair, az ICF (International Coaching Federation - ICF) egykori elnökének, aki gyakorlati ismereteinek beépítésével emelte a könyv színvonalát. 

  • 2023.02.15Hoshin Kanri képzés A Hoshin Kanri, amely a minőségi termékek és szolgáltatások biztosítása érdekében a változásmenedzsment projektek lebontásával segíti elő az egész vállalatra kiterjedő stratégiai tervezést, ezáltal megvalósítja a munkafolyamatok racionális napi menedzsment rendszerének hosszú távú kialakítását a szervezetnél. A Hoshin Kanri módszer megismerése és a stratégiai célok lebontása, célmegállapodások megkötése, erőforrás és projekttervek, akció meghatározása a célok elérése érdekében. Részletek Jegyek
  • 2023.03.03HR Basic HR feladatai vannak? Szeretné rendszerezni ismereteit, vagy szeretné összevetni saját gyakorlatát a másokéval, illetve egyszerűen csak érdeklődik a téma iránt? Nálunk megtanulhatja mit és hogyan kell hatékonyan csinálni! Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter