Megjelent: 5 éve

"Jönnek a buddhisták és agymosást tartanak"

- Jönnek a buddhisták, és agymosást tartanak – idézte fel Alejandra Sánchez Yagüe, hogyan reagáltak a spanyol cégeknél eleinte, de amint megtapasztalták az MBSR (Mindfulness Based Stress Reduction) hatását, teljesen megváltozott nemcsak a véleményük, hanem az életük, munkahelyük is kellemesebb, munkájuk pedig eredményesebb lett.

Alejandra eredetileg jogász volt, és jogi tanácsadóként dolgozott Brüsszelben, de amikor a stresszt már nem bírta elviselni, rátalált a meditációra, és amikor már nemcsak magának akarta, hanem másoknak is akart segíteni, akkor tanulta meg a coachingot. Ezek után történt, hogy kisvártatva megismerte a Massachusettsi Egyetem Orvosi Iskolája által működtetett Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR, Tudatos jelenléten alapuló stresszcsökkentés) programot. Ma már nemcsak nagy sikerrel gyakorolja a saját életében, hanem széles körben oktatja is, többek között a Barcelonai Egyetemen. A módszert bárki elsajátíthatja. Alejandra tanítja orvosoknak, ápolóknak, tanároknak, pszichológusoknak, sportolóknak és pedagógusoknak. A GEPAC (Spanyolországi rákbetegek szövetsége) szervezetnél a rákbetegeknek segít a betegséggel való küzdelemben.

Alejandra Sánchez Yagüe


Jelenleg vezeti be a stresszcsökkentő programokat spanyolországi multinacionális vállalatoknál. Budapesti workshopján szinte az első perctől kezdve tapasztalhatta meg mindenki, hogyan lehet pillanatok alatt ellazulni. Hogyan segíti a légzés a stresszes állapot leküzdését. Alejandra már gyerekkorától kezdve foglalkozik jógával, így nem meglepő, hogy nyitott volt a mozgással egybekötött stresszoldó technikákra.

De az MBSR módszerének csak kiindulópontja a relaxálás – amelyhez könnyen megtanulható, és szinte bárhol, bármikor használható eszközöket mutatott be. A módszer továbblép, és megmutatja, hogyan lehet eljutni a mindfulness, a teljes jelenlét, az éber figyelem állapotához – ugyancsak nagyon rövid idő alatt. Az MBSR összekapcsolja a relaxációt a meditációval, és ezzel járul hozzá egy új, sokkal kellemesebb állapot kialakulásához. S ha ez megvan, az ember sokkal inkább képessé válik a jelenségeket megfigyelni, felismerni a megoldandó nehézségeket, és megtalálni a megoldásokat.

Erre az élet számtalan helyzetében szükség van, hiszen a változások, az ebből eredő konfliktusok a mindennapok részei. Az MBSR alkalmazói – és a budapesti workshop résztvevői is megtapasztalhatták azt a folyamatot, amely az emberben már az első percekben is kialakul, ha megtanulja, hogy a pillanatra figyeljen. Nem a múlt hibáira, nem a jövő fenyegetéseire, hanem az adott pillanat jelenségeire. Ezt meg lehet tenni ülve, állva, lépésenként, vagy akár fekve is. Arra koncentrálni, mi az, ami történik belül, mi zajlik le az egyes testrészekben ott és akkor, amikor észleljük a jelent. Ez a koncentráció elvonja a figyelmet a külső hatásokról, kellemetlenségekről, aggodalmakról.

Érdekes volt, hogyan szerezheti meg az ember egyetlen mozdulattal a biztonságérzetet. Alejandra megtanította a sziklaállást. Nagyon egyszerű. Kis terpeszben állva a kezeket a test mellett tartva nyitott tenyérrel megállni, és aztán a kezeket az ég felé emelve – apró, lassú mozdulatokkal, a mozgásra figyelve – a test olyanná válik, mint egy magas, erős szikla. És maga az ember is úgy érzi, olyan erős, mint egy szikla. Elég hozzá egy-két perc, és már egészen más a közérzete, az élet- és munkakedve, és a konfliktustűrő képessége.

Alejandra azt mutatta be nemcsak elméletben, hanem a gyakorlati módszerekkel is, hogy a csúcsteljesítményt három tényező befolyásolja: a stresszcsökkentés, a figyelem és a koncentráció, valamint a jelenlét. Például, hogy miként lehet a figyelmet koncentrálva erősíteni a tudatosságot, mondjuk egy szem mazsola gondos tanulmányozásával.



A Massachusettsi Egyetem Orvosi Iskolájának Tudatosság Központja által gyűjtött kutatási adatok szerint a képzések résztvevői arról számoltak be, hogy 29 százalékkal csökkentek az érzékelt stressztüneteik, 26,5 százalékkal növekedett a tudatosság cselekvésükben, 13 százalékkal lettek hatékonyabbak, 26 százalékkal javult megfigyelési képességük.

A stressz gazdasági hatásait vizsgálva a London School of Economics 2014-ben azt állapította meg, hogy az európai uniós cégeket évente 100 milliárd eurós veszteség érte. A WHO (az ENSZ egészségügyi szervezete) az Egyesült Államok adatai alapján közölte, hogy ott 300 milliárd dollár veszteség vezethető vissza a stressz hatásaira. A Grant Thornton International Business Overseas Survey megállapította, hogy Ázsia számára a legnagyobb fenyegetés a stressz.



Az utóbbi idők kutatásai azt jelzik, hogy a kognitív képességek erősítése mellett az érzelmi, szociális készségekre egyre nagyobb szükség van. Nem véletlen, hogy az agyműködésnek, és az ehhez kapcsolódó tevékenységeknek a kutatása mind nagyobb hangsúlyt kap, s ezeknek a kutatásoknak az eredményeit sikeresen alkalmazzák a coachingban is a teljesítmény növelése érdekében. Ennek egyik igen hatásos eszköze a mindfulness, amely segít összekapcsolni az elme és a test működését. Megakadályozza az olyan gyakori csőlátást, és megtanít a figyelemre, az együttérzésre, a fizikai, szellemi és érzelmi jóllétre, és hozzásegít a csúcsteljesítmény eléréséhez.

Peredi Ágnes
  • 2019.11.21Transzformatív Team Coaching Lab A Transzformatív Team Coaching Lab alkalmat ad arra, hogy konkrét eseteken keresztül ismerkedj a módszertan erejével. Egy ügyféleset, amelyben a team coaching folyamat során transzformáltuk valódi kapcsolattá a csapatban élő projekciókat. Részletek Jegyek
  • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Reverse mentoring: 4 jó ok a bevezetésére

Az „öreg rókák”-nak is van mit tanulniuk - a „nyeretlen kétévesek” is lehetnek mentorok. 1999-ben Jack Welsh sokadik formabontó... Teljes cikk

Profi hárítók, avagy a munka szuperhősei

Előfordul, hogy az egész reggeledet azzal töltöd, hogy három különböző naptárt kell átnézned, mert már megint nem sikerült szinkronizálni őket?... Teljes cikk

Karrierváltás fél év alatt? - Szakértői tippek, hogy ne fussunk zátonyra!

Mi a sikeres karrierváltás titka? Hogy kerülhetjük el a leggyakoribb csapdákat, tévutakat? C. Szabó Helga karrier coach tanácsait gyűjtöttük egy csokorba. Teljes cikk