Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 5 éve

Külsős ügyvezetővel jobban teljesítenek a családi vállalatok

A családi tulajdonú vállalkozások közül azok a cégek teljesítenek a legjobban, amelyekben az ügyvezetői feladatokat külsős látja el, de a vállalati kultúra kontrollja a családé - derült ki abból a kutatásból, amelyet egy neves tanácsadó cég publikált a Family Business Network International 23. világtalálkozóján Londonban. A konferencián a világ legnagyobb családi vállalkozásainak vezetői cseréltek tapasztalatot arról is, hogy a családi cégek más multinacionális vállalatokhoz képest hogyan boldogulnak a változó gazdasági környezetben.

Múlt héten rendezték meg Londonban a legnagyobb múltú családi vállalkozások képviselői részévtelével a Family Business Network International (FBN-I) 23. csúcstalálkozóját. Azokat a "best practice"-eket osztották meg egymással, amelyeket a többi között a világgazdasági válság elhúzódó hatásainak kezelésére használnak hatékonyan, illetve amelyek segítenek számukra a folyamatosan változó, és új kihívásokat jelentő gazdasági környezetben való sikeres működésben. "Az elmúlt évek során világosan kiderült, hogy a családi vállalkozások jobban teljesítenek a nehéz gazdasági körülmények között: jobban teljesítettek a válságban, és teljesítenek világszerte a megváltozott körülmények uralta piacokon ott is, ahol a krízis elhúzódó hatásaival kell megküzdeniük" - mondja Kürti Tamás, a Felelős Családi Vállalkozásokért Magyarországon Egyesület (FBN-H) alelnöke, aki képviselte Magyarországot az FBN-I londoni konferenciáján.

Mindez több okra is visszavezethető, amely okokkal részletesen is foglalkozott a londoni csúcstalálkozó. Bár a különböző fejlődési, és életszakaszban lévő családi cégek között vannak eltérések a vállalatvezetési kultúra különféle aspektusait illetően, bizonyos kérdésekben azért egybehangzó vélemények rajzolódnak ki. Ilyen például, hogy a családi vállalkozások alapvetően nem negyedéves fázisokban mérik az eredményességüket, hanem hosszabb távon. "Természetesen a negyedéves eredmény-kimutatások minden cég esetében szükségszerűek, ám egy családi cégnél nem ezek jelentik a legfontosabb mérőszámot. A munkatársak hosszú távú elköteleződése, a kollégák attitűdje, és az a fajta hosszú távú tervezés és szemléletmód, amely más típusú vállalkozásoknál esetleg kevéssé jellemző" - magyarázza Kürti Tamás.

A példáknál maradva: legalább ennyire fontos, és e tekintetben szintén egységes a nagy családi cégek álláspontja azzal kapcsolatban, hogy a vállalat élén egy generáción belül minden esetben csak egy vezető legyen, egy olyan irányító, aki alá felsorakoznak az operatív vezetők, köré pedig a tulajdonosok, illetve a stratégiai vezetők." - mondja az FBN-H alelnöke, aki a nemzetközi szervezet vezetőségének is tagja. "Érdekes, de hatékony módszer viszont, hogy ha bizonyos kérdésekben nem tudnak megegyezni a vállalat tulajdonosai, vezetői, akkor kívülről hoznak a cég élére egy alkalmas irányítót. A gyakorlat alátámasztja a már említett kutatás legfontosabb kijelentését is, mely szerint a legsikeresebb családi cégek külsős ügyvezetővel tudnak a leghatékonyabban működni." - mondja Kürti Tamás.

Vannak persze alapvető különbségek is, vagy szemléletmódbeli eltérések, amelyek megjelennek egy-egy családi világcég vezetési kultúrájában. Carl Miele, a Miele International alapító tulajdonosa például arról beszélt a konferencián, hogy álláspontja szerint három szempontnak kell megfelelnie egy családi cég elsőszámú vezetőjének: értse az üzletet, értse a családot, mindezek mellett rendkívül erős vezetői képességekkel kell, hogy rendelkezzen. Ezzel szemben a Haniel Group alapítója például azt emelte ki, hogy egy vezetőnek legyen elég nagy egója ahhoz, hogy sikerre vigye a vállalatot, de legyen elég alázatos, és szolgálatkész is ugyanehhez.

"A családi cégek máshová helyezik a hangsúlyokat akár a stratégiai tervezésükben, akár a mindennapi operatív munkában, éppen ezért a családi vállalkozások irányítása speciális tudást és látásmódot igényel meg." - véli Kürti Tamás. "A gyakorlat, és az eredmények alapján pedig az látszik, hogy mindez gyakran akkor tud igazán hatékonyan működni, ha a vállalat ügyvezetője nem családtag, de a vállalati kultúra kontrollja a család kezében van. "A családi cégek esetében a kutatások, és a gyakorlati tapasztalatok is azt mutatják, hogy egy erős kezű külsős ügyvezető mellett mind az igazgatóságban, mind a felügyelő bizottságban családtagok tartják kézben a vállalati és vezetési kultúra sarokpontjait."


Follow hrportal_hu on Twitter

Mi tesz ellenállhatatlanná egy szervezetet? - 3 gyakorlati példa

Az elmúlt évünk legmeghökkentőbb ajánlatkérése a következő volt: „50 percben szeretnénk kollégáinknak stressz- és energiamenedzsment tréninget rendelni. Informatív, ám gyakorlatorientált képzést szeretnénk, több AHA élménnyel”. 50 perc. Interaktív. AHA élményekkel tűzdelt. Irodánkban elszabadult a pokol. Azon ötleteltünk, hogyan tudnánk a legfrappánsabban megfogalmazni a válaszunkat: nem hisszük, hogy ez reális és értelmes célkitűzés. tovább..

További cikkek
Hétszáznál is több képviselője lesz a német parlamentnek

Történelmi csúcson a Bundestag létszáma: minden korábbinál nagyobb létszámú szövetségi parlament alakul Németországban a vasárnapi választások... Teljes cikk

Mi tesz ellenállhatatlanná egy szervezetet? - 3 gyakorlati példa

Az elmúlt évünk legmeghökkentőbb ajánlatkérése a következő volt: „50 percben szeretnénk kollégáinknak stressz- és energiamenedzsment tréninget... Teljes cikk

Londonban is gondok vannak az Uber-rel

Nem hosszabbítja meg az illetékes londoni közlekedési hatóság az Uber egy hét múlva lejáró taxiszolgáltatási engedélyét. Közbiztonsági... Teljes cikk

Fontos őszi dátumok 2017-ben

Mikor lesz az őszi szünet? Mikor kezdődik az őszi érettségi időszak? Mikor állítjuk át az órát? - ezeket gyűjtötte össze az eduline.hu oldal. Teljes cikk

Az EU-ban átlagosan 35,6 évet kell dolgozni

Az Eurostat felméréséből kiderül az Európai Unió tagállamaiban a 15 éves munkaképes lakosság várhatóan munkában töltött éveinek száma... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár