Szerző: Kovács Zita
Megjelent: 6 éve

Magányos zsenik vs. újító csapattagok

Ahhoz, hogy megalapozzák az innováció létrejöttét, a szervezeteknek meg kell könnyíteni a munkavállalói kapcsolatok kiépülését – a dolgozóknak beszélni kell a társaikkal, az elképzeléseiket meg kell osztani, és együtt kell működni a többiekkel, a magányos alkotásnál ez sokkal hatékonyabb lehet.

Az innováció legyen minden cég alapfilozófiája

Dr. Szemerédi Katalin, az Egis Nyrt. Humánerőforrás igazgatója a HR Portálnak kifejtette, hogy az Egisnél az innováció és az innovatív gondolkodásmódban történő működés alapfilozófia. Azt ma még nem lehet mondani, hogy ezt az üzemmódot tökéletesen tudják kihasználni, és az ebben rejlő potenciálokat a maguk javára fordítani, de kiemelten kezelik a kérdést. Egy dolgot le lehet szögezni: mégpedig hogy minden szinten megteszik azokat a lépéseket, amelyek az innováción alapuló vállalati kultúra meghonosodását szolgálják. Anyavállalatuk és tulajdonosuk pedig ezt a legnagyobb mértékben támogatja, így a megvalósító környezet adott számukra – tette hozzá a szakember.

A cégnél mindent innovációnak tekintenek, amely a jobbítás szándékával megjelenő ötlet a vállalatban. Ez ad lehetőséget ugyanis, hogy szinte minden munkakörben és minden dolgozónak lehetősége legyen az innovációra. Most abban teszik a legnagyobb lépést, hogy a munkavállalói szinten megjelenő innovatív gondolatok célba jutását segítendő belső kommunikációt erősítsék. Ez a szakember reményei szerint mérföldkő lesz ebben a témában. Lehetnek olyan folyamatok, amelyeket érdemes, sőt optimálisan szükséges is egyedül végigvinni, de nyílván nagyon sok olyan is van, ahol az együttműködés elengedhetetlen. „Ha hiszünk a relatív innovációban, akkor nem is működhet másként a megvalósítás. A relatív innováció alatt azt értem, hogy mindenkinek a maga munkakörében a maga szintjén kell innovatívan gondolkodni. Ez viszi előre a folyamatokat, ez generálja a fejlődést. A cég dolga, hogy ezt megfelelően támogassa, és kellő nyitottsággal fogadja” – fogalmazott Dr. Szemerédi Katalin.

Az újításhoz kellenek a munkatársak

Nem lehet egyedül végigvinni egy innovációs folyamatot – mondta Lám István, a Tresorit ügyvezető igazgatója. Egy innovációs folyamat nem áll meg az ötlet elméleti kidolgozásánál. Meg kell valósítani, de még az sem innováció. Az innovációhoz piacra kell vinni, a piac igényeire kell szabni a találmányt, és ezek után el kell adni. Az innovációs folyamat része a marketing, a sales, de maga az üzleti modell is. Attól még, hogy a Gillette kitalálta a biztonságos borotvákat, ki kellett találnia egy nagyszerű üzleti modellt is ahhoz, hogy nagy piaci hatása legyen találmányának.

Dr. Szemerédi Katalin megfogalmazása szerint, ha működik a relatív innováció, és ezt támogatja a vállalati kultúra, akkor nem kell „rávenni” a dolgozókat a gondolkodásra. Ebben a rendszerben ugyanis jönnek a gondolatok, mert mindenki a legjobb akar lenni, a legjobban akarja végezni a saját munkáját a közös cél, a közös siker érdekében. Ehhez pedig időről-időre innovációra van szükség. Nyílván ez nem minden dolgozóra egyformán igaz, de „bajban is lennénk, ha havonta több ezer ötlettel, javaslattal kellene érdemben foglalkoznunk” – hangsúlyozta a humánerőforrás igazgató. Hozzátette: mindenképpen az lenne a célszerű, hogy az Egis egy olyan hely legyen, ahol a fent leírtak mindenki számára egyértelműen érvényesülnek.

Lám István elmondta, hogy fontos a nyitottság hangsúlyozása, a kollaboratív munka-légkör kialakítása. Ha a csapat tagjai külön irodákban ülnek, és alig találkoznak, akkor abból vajmi kevés közös ötlet fog születni. „Megannyiszor láttam olyan beszélgetést, ahol egyik munkatársunk prezentálta az ötletét, majd a többiek egymást licitálva tettek hozzá, beindult a közös ötletelés, szakmai vita – és a végeredmény mindig jóval több lett, mint ahogyan az eredeti ötlet indult. Fontos, hogy az ilyen szabad ötlet-zápor (brain-storming) mellett viszont kell valamilyen struktúra. Ha túl sok az ötlet, elvesznek, és nem lesz belőlük semmi – akkor viszont mi az értelme az ötletelésnek? Az ötletgazda legnagyobb érdeme az, hogy az ötlete megvalósul, valami újat, nagyszerűt tett hozzá. Ezért, egyrészt az ötleteket meg kell valósítani, másrészt el kell ismerni az ötletgazdákat. Fontos az elismerés, és itt nem anyagi elismerésre gondolok elsősorban.”

Emellett a munkatársaknak tisztelni kell egymást: egy fiatal kolléga merjen ellent mondani az idősebb, tapasztaltabb kollégának, hogyha neki jobb ötlete van; és az idősebb kolléga tekintély elven nem szabad, hogy elnyomja az ifjabbak kezdeményezését. Olyan hozzáállást kell kialakítani, hogy a rossz ötleteket nem bünteti megalázással, de a jó ötletet jutalmazza elismeréssel – emelte ki a szakember.

Az irodai elrendezés, a közös terek kialakítása is nagyon fontos. A legjobb ötletek kávézás közben, ebéd közben, szabad idős tevékenység közben jönnek. Amikor a magyar ügyvezető a Lausanne-i EPFL-en dolgozott, furcsállta, hogy az ebédlőben, a folyosón, sőt még a parkban is whiteboardok (fehértáblák) voltak. Kiderült, hogy az ottani vezetés tudatosan segíti az ad-hoc kollaborációt. A hatékonyságát akkor realizálta igazán, amikor egy beszélgetés közben eszébe jutott egy ötlet, és el akarta magyarázni annak, akivel ebédelt vagy épp sétált – és pont ott volt egy whiteboard.


Az innováció akadályai

Három probléma, ami elfojtja az innovációt

  • Nincs kommunikáció

    Szinte minden szervezetnél vannak olyan emberek, akik biztosan összeállnak az új ötletek megvalósítására - de gyakran a cégnek a szerkezete az, ami távol tartja őket egymástól. A probléma lehet egyszerű logisztika: a dolgozók különböző részlegeknél lehetnek, vagy a vállalati bürokrácia miatt nem tudnak arról, hogy párhuzamosan ugyanazon a feladaton dolgoznak. Vagy a főnökeik nem jönnek ki jól, így az együttműködés nehézkessé válik.

  • Rossz kapuőrök

    A második probléma akkor merül fel, amikor egy maroknyi szakértő uralja a vállalati információs és döntéshozatali hálózatokat. Egyszerűen fogalmazva ezek azok az emberek , akikhez az alkalmazottaknak muszáj fordulni, hogy megkapják a szükséges információkat, hogy munkájukat megfelelően végezhessék, vagy jóváhagyást kapjanak a projektekjeikhez.

  • Szigetjelleg

    Hogy csökkentsék a fejlesztési időt és költségeket, sok vállalat kiszervezi az innovációs feladatokat. Nagy gyógyszeripari cégek például kiszervezik a kutatás harminc százalékát és a fejlesztési tevékenységek ötven százalékát. De sokszor, ilyenkor mindenki csalódottá válik, mert senki sem figyel rá eléggé, hogy a partnercégek hogyan kommunikálnak. Nincs hivatalos formula, hogyan is kellene a partnerekkel kapcsolatot tartani - csak informális kapcsolat van a fontosabb alkalmazottak között.
  • Az Egis humánerőforrás igazgatója szerint sok oka lehet annak, hogy egy innovációs folyamatot miért nem sikerül végigvinni. Ma nem könnyű a gazdasági helyzet egyetlen piaci szereplő számára sem. Sokan útkeresésben és bizonytalanságban vannak, mások pedig az életben maradásért küzdenek. Változásban vannak a szervezetek és átalakulóban a működtető technológiák. Ebben a környezetben előfordulhat, hogy nem jön úgy az új gondolat, mint korábban. Tudjuk, hogy szorult helyzetben mennyire nehéz a szabadon gondolkodás, az innovációnak pedig ez alapja. Összességében tehát a gazdasági környezet, ezen belül az adott iparág, maga a szervezet, a vezető vagy maga a vállalati kultúra is akadály lehet.

    Sok olyan eset van, amikor egy fejlesztő egyáltalán nincs tudatában annak, hogy az, amit fejleszt, azt valaki meg fogja venni, és azért fejleszt, hogy többen vegyék meg – fogalmazott Lám István. Egy kis marketinggel, termékfejlesztéssel mindenkinek foglalkoznia kell, mégpedig nagyon magas szinten. Hogyha a fejlesztő tisztában van azzal, hogy egy low-end monitorhoz fejleszt alkatrészt, akkor az ötleteinek a költségoptimalizálásra kell irányulnia, nem a tökéletes képminőségre.

    Egy másik fontos probléma, hogy az ötleteket nem gyűjtik össze, és nem jut el a döntéshozókhoz, vagy azokhoz, akik végig tudják vinni az ötletet a szervezeten. Ehhez egy vállalati kultúra szükséges, vezetői nyitottság illetve megfelelő fórumok az ötleteknek, és elismerés rendszer a hasznos ötletek gazdáinak. Ahogy a szakember mondta, a megvalósítás egy nagyon fontos elismerés. Hogyha egy ötlet sem kerül megvalósításra, akkor gyorsan kiszáradnak az ötletcsapok – emelte ki Lám István.
    • 2019.11.14recruiTECH BLUE Fizikai munkaerő toborzás – van új a nap alatt? Szerintünk igen! recruiTECH BLUE | 2019. november 14-én a kékgalléros toborzásra koncentrálva, még lazy bird áron Részletek Jegyek
    • 2019.11.15Hogyan változnak a nyugdíjszabályok 2020-ban? Mikor jobb nyugdíjba vonulni a nyugdíj összege szempontjából. Még az idén, vagy inkább jövőre? Ki vonulhat nyugdíjba jövőre, mit jelent a munkáltató számára, ha a munkatárs nyugdíjra jogosulttá válik? Nyugdíj mellett hogyan dolgozhatunk? Mit jelent a munkáltató számára, ha nyugdíjas munkavállalót foglalkoztat? Részletek Jegyek
    • 2019.12.05Adatvédelmi Tisztviselő /DPO Képzés – Dr. Kulcsár Zoltánnal /12. 05-06./ Az adatvédelmi tisztviselő képzés célja, hogy a résztvevők pontosan megismerjék az adatkezelők adatvédelmi kötelezettségeit, kialakuljon bennük az a szintű adatvédelmi tudatosság, amely alkalmassá teszi őket a GDPR szerinti adatvédelmi tisztviselői (DPO) feladatok ellátására. Részletek Jegyek
    • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
    Follow hrportal_hu on Twitter
    További cikkek
    Mérhető a pedagógiai munka változása

    Az intézményválasztás az egyik legnagyobb dilemmája a gyereknevelésnek. Mikor-hova írassuk be a gyerekünket, ahol jó helyen lesz, és ami... Teljes cikk

    Vezetői dilemma: mivel motiváljuk a munkavállalókat?

    A munkáltatók nagy része gondolkodás nélkül ezt felelné: pénzzel! HR-szakemberként feladatunk: fejleszteni a vezetők gondolkodását, szélesíteni a... Teljes cikk

    Ilyen a jó vezető

    Csapatmunkában gondolkodik, érzékeny mások érzelmi állapota iránt, céltudatos, óvatos és megbecsüli a munkatársait - ezek a jellemzői az átlagon... Teljes cikk