kapubanner for mobile
Megjelent: 17 éve

Mi történik a végzett műegyetmistával?

Elhelyezkedési gondokkal nem küzdenek a Műegyetemet befejezett hallgatok, presztizsük, olykor jövedelmük is "vállalható" - derül ki egy elemzésből.

A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Diákközpontjának gondozásában most már nem először készült átfogó elemzés a frissen végzettek, illetve a korábban diplomázott műegyetemisták elhelyezkedését, jövedelmét, továbbtanulását, munkaerő-piaci megítélését, tudásuk ön- és piaci értéklelését feltárva. Ezúttal a 2004-ben végzett hallgatókra fókuszáltak, s az elemzés eredményét szerkesztőségünkkel is ismertették, e munka legjavát ismertetjük az alábbiakban.

Felmérésünk - ismerteti munkáját Fortuna Zoltán, Szemerszki Marianna és Veres Gábor - a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen 2004-ben, nappali tagozaton diplomát szerzett magyar állampolgárságú hallgatói körében készült. Utókövetéses vizsgálatunk részét képezi az egyetem minőségbiztosítási rendszerének, melynek keretében rendszeres felmérést végezünk az elsős hallgatók, a végzett hallgatók és a végzetteket alkalmazó cégek között. A válaszok a 2004-ben végzett fiatal mérnökök, matematikusok, mérnök-fizikusok és műszaki menedzserek 2005. december 31-ig megélt munkaerő-piaci tapasztalatait tükrözik. Utókövetéses vizsgálatunkat immár nyolcadik alkalommal végezzük el, így egyre hosszabb idősorok állnak rendelkezésünkre, melyek lehetőséget biztosítanak a korábbi azonos témájú kutatások eredményeivel történő összehasonlításra és a megfigyelhető trendek kiemelésére. A 2004-ben végzett 1450 fiatalemberből 1292-őt értek el kérdőívekkel, a válaszadók száma 349 fő, mely 27 %-os válaszadási arányt jelent. A 2002-es 1355 végzettből az idén 1143 főt értek el, a válaszadók száma 265 fő, mely 23,2 %. A minta összetételét mindkét esetben - a statisztikusok által alkalmazott, úgynevezett súlyozási eljárással - az alapsokaság kar és nem szerinti összetételéhez igazítottuk. A súlyozási eljárással azt biztosítottuk, hogy kutatásunk a válaszadók nemére, valamint a végzés karára, mint változókra nézve reprezentatívnak tekinthető.

A végzettek az egyetemen tanultakat - a korábbi évekhez hasonlóan - alapvetően hasznosnak vélik munkájukban. A válaszok egyötöde arra utalt, hogy az egyetemen szerzett ismeretek elengedhetetlenek, további egyharmada jól használhatónak véli az ott tanultakat. A legkedvezőbb értékelést az építészmérnökök adták, ahol gyenge ("alig használható" illetve "egyáltalán nem használható") minősítés nem is fordult elő. Továbbra is kedvezőtlen a GTK-n végzett hallgatók utólagos értékelése, ami arra utal, hogy a végzettek - kikerülve a munkaerőpiacra - kissé más elvárásokkal kerülnek szembe.

A 2004-ben végzettek esetében is az figyelhető meg, hogy a képzés erősségét a legtöbben a szakmai elemekben, ezen belül is elsősorban a szakmai szemléletmód kialakításában látják. A karok szerinti eltérés ebből a szempontból is igen markáns, különösen az Építészmérnöki Kar hallgatói körében nagyobb a gyakorlati elemekkel való elégedettségüket hangsúlyozó válaszadók aránya, jóllehet körükben sem ez volt az, amit a legtöbben jelöltek meg a képzés legfőbb pozitívumaként. A megkérdezettek 7,6 %-a jelezte, hogy a képzésnek szerinte nem volt kiemelhető gyengesége. A többiek válaszai - összhangban az erősségekre adott válaszokkal - a szakmai gyakorlati lehetőség hiányát emelték ki. A tényleges válaszadók fele (az összes megkérdezett 44,6 %-a) jelölte meg ezt legfontosabb negatívumként. A "Sok olyan ismeretet oktattak, amelyet a gyakorlatban nem tudok használni" kategória ezúttal is a második leggyakrabban választott válaszelem volt. A végzettek egytizede véli úgy, hogy nem korszerű vagy nem elégséges szakmai ismereteket kapott, és további 7,7 % azoknak az aránya, akik - amennyiben csupán egy válaszelemet emelhetnek ki - a szakmai anyagon túlmutató ismeretek hiányát jelölték meg a legfontosabbként. Összességében a legfőbb hiányosságként megjelölt "Kevés volt a szakmai gyakorlati lehetőség" kategória ezúttal is az építészmérnökök körében kapta a legalacsonyabb értéket, jóllehet az itt végzettek körében is listavezető. A gyakorlatban nem hasznosítható ismeretek nagy mennyiségére utaló válaszokat gyakrabban hangoztatták az építőmérnöki, a gépészmérnöki és a vegyészmérnöki és biomérnöki kar végzettjei.

A frissen diplomázottak körében óriási az igény a további tanulásra (a végzettek 97,9 %-a igényli), és ez gyakorlatilag karoktól függetlenül mindenkire elmondható. A továbbképzések leginkább kívánatos formái között a 2003-ban végzettek tavaly a legnagyobb arányban az újabb diplomára irányuló képzéseket jelölték meg, de az önképzéseket és a vállalati képzéseket is közel azonos súllyal szerepeltették. Idén - a 2004-ben végzettek elképzelésiben - az önképzés súlya valamelyest alacsonyabb, míg az újabb diploma megszerzése iránt mutatkozó igény magasabb volt. A PhD, ill. DLA formában történő továbbképzést a végzettek 12,2 %-a jelölte meg tavaly, s idén lényegében ugyanezt tapasztaljuk. A továbbképzések tartalma és formája között természetesen összefüggés van, vannak tipikus együttjárások. A PhD képzésre aspirálók túlnyomó többsége a megfelelő szakirányban képzeli el a képzését, ugyanakkor a szakirányú továbbképzéseken belül nem a PhD képzés, hanem a vállalati képzések teszik ki a legnagyobb arányt (28,2 %). A nem szakirányú műszaki, illetve a gazdasággal, menedzsmenttel kapcsolatos képzések többségét a végzettek újabb diploma megszerzéséhez kapcsolják, de főleg ez utóbbi esetében gyakran említettek valamilyen vállalati képzést.

A megkérdezettek 61,3 %-a jelezte, hogy a 2005. december 31-i időpontban részt vett valamilyen továbbképzésen. Ez az igen magas arány figyelemre méltó, azt jelzi, hogy a végzettek többsége nem csupán a távoli jövőben, hanem már gyakorlatilag a munkakezdés időszakában igényli megszerzett tudásának kiegészítését, bővítését, vagy munkaadója látja szükségét ennek. Különösen igaz ez akkor, ha figyelembe vesszük, hogy - miután egy konkrét időpontra kérdeztünk rá - a válaszadók között nem szerepelnek azok, akik egy korábbi időpontban már elkezdték, s addigra befejezték képzésüket.

A 2002-ben végzettek körében két évvel ezelőtt készített adatfelvétel azt mutatta, hogy a diplomások túlnyomó többsége (95,6 %) igényelt valamilyen továbbképzést. Nem meglepő tehát, hogy mostanra (a végzést követő 4 év múlva) a diplomások 67,4 %-a jelezte, hogy szerzett valamilyen új végzettséget igazoló bizonyítványt, részt vett valamilyen tanfolyamon, továbbképzésen. A már megvalósult továbbképzések nagy száma ellenére a kérdőívet kitöltők 81,8 %-a továbbra is szükségesnek látja ismereteinek bővítését valamilyen továbbképzés keretében. Érdekes módon azok, akik már részt vettek diplomájuk megszerzése óta ilyenen, az átlagosnál is gyakrabban válaszoltak így (88 %-uk, szemben az eddig továbbképzésen részt nem vevőkre jellemző 69,2 %-kal), ami arra utal, hogy a továbbképzés iránti igény nem csökken sem a végzést követő évek multával, sem pedig azáltal, ha a friss diplomás már túl van egy-két képzésen. Ez minden bizonnyal annak is köszönhető, hogy egyes szakmákban az ismeretek hamar elavulnak, másrészt pedig annak, hogy az adott szakmához kapcsolódó szakterületek erősen specializálódnak.

A 2004-ben végzettek körében 2005. december 31-én a foglalkoztatottak (munkaviszonyban vagy megbízási szerződéssel foglalkoztatott és vállalkozó) aránya 90,3 %, a tanulók (doktoranduszok és nappali tagozatos hallgatók) aránya 8,5 %, a munkanélküliek aránya 0,9 %, valamint az egyéb inaktívak aránya 0,3 %. A munkanélküliségi arány alatta marad az előző két adatfelvétel eredményének. Munkanélküliként csak gépészmérnök (3,9 %) és informatikus (2,9 %) végzettségűek jelölték meg magukat.

A 2002-ben végzettek esetében is megfigyelhető az az általánosan ismert jelenség, amelyet az életpálya kezdeti szakaszán megfigyelhető helykeresés, a munkaerőpiacra lépés ideiglenes elhalasztása, a későbbi stabilabb munkaerő-piaci pozíciók kialakulása jellemez. A 2002-ben végzettek körében az elmúlt két évben 10 %-kal nőtt a munkaviszonyban foglalkoztatottak aránya (az összes foglalkoztatott aránya 4 %-kal nőtt), s csökkent a hallgatók (nappali tagozatos, doktorandusz) aránya. A nők 15,2 %-a volt GYES-en a megkérdezés időpontjában, e kategória összesített aránya 3,7 %.

A megkérdezettek (az elhelyezkedésre és a munkahelyre vonatkozó egyes kérdésekre csak azoknak kellett válaszolnia, akikre az adott kérdés értelmezhető volt.) több mint 1/3-a ismerősök segítségével helyezkedett el, így tehát továbbra is ez a legsikeresebb álláskeresési csatorna. A kapcsolati tőke ilyen formán történő kihasználásának aránya leginkább a műszaki menedzserekre jellemző, körükben e kategória aránya négy év alatt egyenletes ütemben közel duplájára nőtt.

Az online állásközvetítő oldalak álláskeresésben betöltött szerepe négy éve dinamikusan növekszik. A tanulmányi szerződéssel és munkaügyi központok segítségével elhelyezkedők aránya továbbra is a legalacsonyabb. Amit egy évvel korábban elmondtunk, most is igaz: a többi kategória közel azonos nagysága mellett a nők az online állásközvetítőket, a férfiak pedig az újsághirdetéseket jelentősen gyakrabban használják a másik nem képviselőinél.

Az első munkahely megtalálásának átlagos ideje az elmúlt három évben 2,4 hónapról 1,6 hónapra csökkent. Ugyanezen időszak alatt 45,6 %-ról 66,2 %-ra nőtt azok aránya, akik már 1 hónapon belül el tudtak helyezkedni, valamint 10 %-ról 5 %-ra esett azok aránya, akik 6 hónapon belül nem tudtak elhelyezkedni. Az átlagnál jelentősen hosszabb átlagos elhelyezkedési idő csak a vegyészmérnöki kar (vegyészmérnök 2,9 hónap, biomérnök 4,0 hónap, környezetmérnök 5,6 hónap) volt hallgatóit jellemzi.
Az elhelyezkedéshez a végzettek 65,4 %-a nem kapott segítséget az egyetemtől, ez az elmúlt három évben kapott legalacsonyabb érték. A segítséghez jutók leggyakrabban a diploma konzulens által vállalkozásokhoz történő beajánlást (említések 52,7 %-a), valamint a BME Diákközpont Karrier Iroda tevékenységét (37,5 %) említették. A végzettek 63,4 %-a szükségesnek tartotta (volna), hogy az elhelyezkedéssel kapcsolatban valamilyen segítségben részesüljön (a kérdésre a megkérdezettek 8,9 %-a nem válaszolt).

A felmérés időpontjában állásban lévők közel 2/3-a dolgozott első munkahelyén, ami lényegében megegyezik az előző években mért értékkel, továbbá megfigyelhető az is, hogy tovább nőtt a legalább harmadik munkahelyükön dolgozók aránya. A munkahelyek gyakori váltása leginkább a műszaki menedzsereket, az építészmérnököket, a villamosmérnöki és informatikai, valamint az építőmérnöki kar frissdiplomásait jellemzi.

Négy éves időtávon vizsgálódva megállapítható, hogy a 2002-ben végzetteknek már csak fele dolgozik első munkahelyén. Jelentős különbség van a nemek között, míg a nők 9 %-a tud már a háta mögött két munkahelyet, addig a férfiak körében arányuk 14,4 %. Az eltelt két év alatt a munkahelyváltás leginkább a vegyészmérnöki és az építőmérnöki kar végzettjeit jellemzi.

Nyolc év adatait vizsgálva megfigyelhető, hogy a felmérés pillanatában azok aránya, akik nem szakmájukban dolgoztak, a kezdeti 4 %-ról 10 %-ra nőtt, továbbá a részben szakmájukban dolgozók aránya 24 %-ról 16 %-ra csökkent.

A nők továbbra is kétszer akkora arányban vállaltak szakmájuktól eltérő munkát. Az építészmérnökök körében csupán 3,7 % azok aránya, akik nem a szakmájukban helyezkedtek el, továbbá az építőmérnökök több mint 9/10-e szakmájában helyezkedett el. Akik szakmájukban dolgoztak, a képzés során szerzett ismereteket sokkal inkább felhasználhatónak ítélték, mint azok, akik nem, vagy csak részben szakmájukban dolgoztak. A szakmájukban dolgozók 2/3-a első munkahelyén dolgozik, míg a nem szakmájukban dolgozók körében ez nem éri el az 50 %-ot.

A legtöbb végzett továbbra is tervező, kutató, fejlesztő munkakörben foglalkoztatott, melyet a kivitelező, gyártó, üzemeltető munkakör követ.

Az a társadalmi szinten általános jelenség, miszerint a férfiak magasabb arányban töltenek be vezető pozíciót, végzettjeink esetében továbbra is érvényes. Míg a férfiak 15,7 %-a vezető, addig a nőknek mindössze 7 %-a. Az idén is a vegyészmérnöki és biomérnöki karon végzettek körében legmagasabb a vezetők aránya (27,7 %), míg az átlagtól továbbra is jelentősen kisebb arányban töltenek be vezető pozíciót az építészmérnökök (6,3 %), valamint a villamosmérnöki és informatikai karon végzettek (10,5 %).
Örömteli, hogy a 2002-ben végzettek körében első megkérdezésünk óta 6 %-kal nőtt a vezető beosztásúak aránya (a VBK és a GPK karokon 8-8 %-kal) és mérséklődött a nemek közötti különbség. Továbbra is az átlagnál jelentősen kisebb arányban töltenek be vezető pozíciót az építészmérnökök, valamint a villamosmérnöki és informatikai karon végzettek. Az előrelépés nemcsak a vezetők arányának növekedésében, hanem az átlagos beosztotti létszám emelkedésében is megmutatkozik. Amíg a 2002-ben végzettek esetén 2004-ben az átlagos beosztott létszám 21 fő volt, addig 2006-ban az átlagos beosztott létszám 30 fő-re nőtt, igaz a szórás is 54 főre növekedett.

A felmérés pillanatában az egy főre jutó nyelvvizsgák (középfokú, felsőfokú) száma 1,3 volt. A 2004-ben végzettek átlagos nyelvismerete a végzés után másfél évvel megegyezik a korábban mértekkel. A válaszadók 30 %-a kettő míg 2,8 %-a három nyelven beszél. A végzettek legnagyobb részének angol nyelvből van igazolt nyelvtudása: 78,7 %-uk beszéli ezt a nyelvet közép vagy felső szinten, továbbá ugyanilyen szintű nyelvtudása van német nyelvből a válaszadók 44,7 %-ának. A nyelvvizsga különböző szintjeit tekintve a középfokú nyelvvizsgák aránya 85,9 %, a felsőfokúaké 14,1 % volt, mely utóbbi a korábbi években mért értéknél 2-3 %-kal magasabb. A végzettek nyelvtudása a használat célját tekintve 37 %-ban a fordítást, 34 %-ben a társalgást, 29 %-ban a tárgyalást segíti.

A 2002-ben végzettek jövedelme 2 év alatt 33 %-kal nőtt. A 2005-ös jövedelmi adatok kari bontását megvizsgálva megállapíthatjuk, hogy valamennyi kar meghaladta az ÁFSZ statisztikája szerint a szakterülettel összehasonlítható (egy) foglalkozás átlagjövedelmét, bár az építészmérnökök esetén a két érték igen közel van egymáshoz. A 2002-ben végzettek között a gazdaság- és társadalomtudományi kar valamint a gépészmérnöki kar volt hallgatói produkálták a legintenzívebb jövedelem növekedést: 2 év alatt az átlag jövedelem (nominál) 81, illetve 73 %-kal nőtt. A karok jövedelmi adatait vizsgálva megállapíthatjuk, hogy a különböző jövedelem mutatók ingadozása mellett a 8 kar végzettjei együtt értek el - az előző évfolyamhoz képest - kedvezőtlenebb jövedelmi pozíciót. Meg kell említeni, hogy az építészmérnöki kar végzettjeinek jövedelmi helyzete romlott, ám a többi karral nagyjából azonos mértékben, ami azt is jelentheti, hogy a korábbi évek csak erre a karra jellemző negatív tendenciái megállnak. Összehasonlítva a 2004-ben végzett férfiak és a nők átlagkeresetét, megállapítható, hogy egy nő, férfi kollégája keresetének átlagosan mindössze 76 %-át keresi. Tavaly ez az arány még 72 % volt. A nőkre vonatkozó jövedelem szórása férfi kollégáikénak 63 %-a, ami arra enged következtetni, hogy a nőknek kisebb esélyük van kiugró jövedelemre, mint férfi társaiknak.

  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?

A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk

A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban

2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk

Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben

Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek