kapubanner for mobile
Szerző: Berta László
Megjelent: 13 éve

Motiváció: minden egyes dolgozóhoz más a kulcs

Lehet egyáltalán kisebb ráfordítással motiválni a dolgozókat? - felettébb tervezgetős, művelt és ravasz vezető, akinek megy. Nem árt egyenként ismernie a dolgozókat: például erősebben húzza az igát a szegény pára, mint az, akinek, mindene megvan. Közmegegyezés szerint a HR-es feladata kipuhatolni, ki milyen szóra hallgat, aztán gyárthatja az egyénre szabott motivációs terveket.

images

A Joint Venture Szövetség tegnapi konferenciája sok oldalról próbálta megközelíteni a kérdést, hogy a motiváció vajon mi és hogyan alkalmazandó. Végleges válasz nincs, mert ahány ember, annyi módszer, de azért az egyért is érdemes elveszni a részletekben.

Tabudöntés: menő a kommunikáció

Princzinger Péter, az Oktatási Hivatal elnöke kísérletet tett a lehetetlenre, és levezette, hogy nem is olyan gyenge a felsőoktatás munkaerő-piaci kapcsolatrendszere. Ma 120 olyan cég van, melynek felsőoktatási intézmény a tulajdonosa, ez volt egy érv a sok közül. Nyilvános adatokra hivatkozva elmondta, hogy a közhiedelemmel ellentétben nem alacsony a diplomák munkapiaci relevanciája - ez körülbelül annyit jelent, hogy a felsőoktatás nem arra képez, amire szükség van -, a közforrásokból merített adatokból az derül ki, hogy a felsőoktatásból kikerülő diplomások csupán 14 százaléka nem ott dolgozik, ahol végzett. A tabudöntés csúcsaként kimutatta, hogy a kommunikáció szakon végzettek 90 százaléka teljes munkaidőben foglalkoztatott volt 2009-ben.

Az "életművész" hallgatók motiváció híján halogatják a munkavállalást, de ahogy ők, úgy az oktatók és az intézmények sem motiváltak, hogy gyors képzést adjanak. A rendszer alkotóinak érdeke annyiban merül ki, hogy a rendszer létezzen. Princzinger üzent a felsőoktatási rendszer felett bábáskodóknak is, legalább pár órát gondolkozzanak azon, hogyan lehetne bevezetni a teljesítménykritériumot. Szerinte, ha állami ösztöndíj vagy hallgatói hitel lép a normatív támogatás helyébe, az ösztönző lesz. Nagy luxus, hogy nincs az országban pályaorientáció, amikor hegyekben áll az olasz, német adófizetők pénze a TÁMOP programokban - tette hozzá.

Magyar tájon magyar tápot

Lehoczky László, az MKB Egészségpénztár és Nyugdíjpénztár vezetője elmondta, hogy a Széchenyi Pihenőkártya (SZÉP) szerepe azonos a leváltásra ítélt üdülési csekkével: az összes vállalati költség minimalizálását szolgálja amellett, hogy a dolgozó elégedett legyen többé-kevésbé. Ez az összeg nem számít majd be a nyugdíjba, amit egyáltalán nem szoktak propagálni az érintettek, de Lehoczky szerint ez addig nem feltűnő, amíg, aki kapja, annak örül, ha el tudja költeni a legközelebbi utcasarkon. Ám ez a gyors költekezés valamiért - tán a hazai turizmus lobbi van háttérben - némi akadályba ütközik ezután.

Mert SZÉP-pel csak ott költhetsz, ahol szálláshely szolgáltatást veszel igénybe. Ez a nagy eltérés. Lehoczky példája szerint, ha a Nyírségből Hévízre megy a család, és a gyerekükkel út közben betérnek a fővárosi Vidámparkba, ahol eddig lehetett üdülési csekkel fizetni, ezután kénytelenek lesznek elővenni a készpénzt. A másik eltérés, hogy nehezebb lesz továbbadni a régi gyakorlat szerint: például az érték 70 százalékában kézpénzre cserélve, hogy a vevő ellángosozza vagy fogorvoshoz menjen belőle, mert ezután erre sem lesz mód. A 300 ezres keretből 150 ezer étkezésre, 225 ezer szállásra fordítható.

Ha igaz a kiszivárogtatott információ, hogy a meleg étkezési utalvány bekerül a SZÉP-be, akkor Lehoczky László szerint sosem látott informatikai csúcsot kell megmászniuk, hogy még a kiskocsmában is legyen terminál vagy internet, és elérhető legyen a szolgáltatás.

Atomfelhőszerű foglalkoztatottság

Boda György, a Budapesti Corvinus Egyetem docense elmondta: a motiváció csak egy tényező a sikerhez. Azért rossz a hangulat a magyar munkaerőpiacon, mert nincs összhang a termelési tényezők között. A vezető nagyvállalatoknak döbbenetesen nő a költségük, mert túlszaladtak a bérköltségeken, és addig nehéz a motivációért tenni, amíg ezt a helyzetet kell menedzselni. Boda kiemelte, hogy az alacsony képzettségűek sokkal magasabb számban foglalkoztatottak Nyugaton, mint nálunk. Ha magunk elé képzeljük, atomfelhőszerű a foglalkoztatottság alakja. Arra intette a vállalatok és az ország döntéshozóit, hogy most nem szabad egy elemet kiragadni, és annak érdekében mozgósítani minden erőforrást, ehelyett több elem egységére kell vigyázni, különben bedől a rendszer.

Az éhes harap

Bábosik Mária, a PricewaterhouseCoopers szenior menedzsere kiemelte, hogy a juttatások esetében számos cég sok pénz költ olyasmire, ami nem fontos a dolgozóknak. Emellett hiányzik az az általa hasznosnak tartott kommunikáció, ami tudatosítja a dolgozókban, hogy mennyibe kerülnek a cégnek. Másrészt épp most, amikor a válság miatt mindenki elkötelezett dolgozókat keres, nem könnyű ezeket elküldeni, és a válságra hivatkozni.

Bábosik Mária foglalkozott az elkötelezés kérdésével is, ami nemcsak a kifizetett bérekben és egyéb juttatásokban fejezhető ki, hanem a munkakörülményekben is. Néhány cserép virág is sokat jelent, nem beszélve a régen megálmodott külföldi konferencia részvételről vagy arról, hogy a vezető továbbküldi az érdekes szakmai anyagokat az érdeklődő kollégáknak. Bábosik kifejtette - a hozzászólók pedig megerősítették -, hogy jó anyagi, családi háttérrel nem harap annyira a dolgozó ember, mint az, aki egyedül, háttér nélkül éli mindennapjait.

Mérésekre hivatkozott, melyek szerint az elégedett dolgozó nem csipkedi magát, nem igazodik az új helyzetekhez. Mindent a személy szerinti motiválás dönt el, hiszen ha egy autó vagy kozmetikum vásárlásakor is más-más igényeink vannak, miért lenne ez másként, ha ösztönzésre van szükségünk. Minden egyes munkatárshoz más a kulcs - tette hozzá. A helyzetet úgy jellemezhetjük, hogy a melós motivációs viaszlenyomatát a HR-es nyújtja át egy sötét kapualjban, a kulcsot pedig a vezető forgatja tehetsége szerint. Azért is fontos a jó másolat, nehogy ki kelljen dobni a zárat.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az X generációsok tudják: ha nem tanulsz, véged - avagy miért jó megtartani a középkorú munkavállalót?

Nincsenek könnyű helyzetben manapság az X generációs (jellemzően 1960 és 1979 között született) munkavállalók. Könnyen kerülhetnek... Teljes cikk

Az év eleje a felmondások ideje?

Az év elején történő felmondások aránya bár változó lehet, azonban sok cégnél ebben az időszakban, az év végi bónuszok kifizetését követően... Teljes cikk

Menni vagy maradni? Váltási dilemmák év elején

Hiába gondolkodik a munkavállalók közel fele munkahelyváltáson, Szemán Zoltán karrier-tanácsadó szerint ez inkább a vágyat fejezi ki, nem a... Teljes cikk