Megjelent: 19 éve

Munkavégzéshez kapcsolódó gépjárműbalesetek megelőzése az USA-ban

A munkavégzéshez kapcsolódó halálos közlekedési balesetek a legtöbb országban vezető oknak számítanak a munkavégzés során bekövetkező halálos balesetek között. A munkavégzés során gépjárművet vezető dolgozó háromszor nagyobb valószínűséggel hal meg vagy szenved súlyos sérülést, mint az, aki ellenőrzött üzemi környezetben dolgozik.

Ennek ellenére a munkaadók jellemzően nem fordítanak kellő figyelmet gépjárművezetőik biztonságára mindaddig, amíg halállal, pereskedéssel vagy mindkettővel járó közlekedési baleset nem következik be. A társaságok vezetői gyakran csak ekkor ébrednek rá, hogy milyen előnyöket nyújt a baleset-megelőzésre összpontosító megközelítés a gépjárművezetők biztonságának megteremtése és megőrzése érdekében.

A biztonság megteremtésének első lépései
A gépjárművezetők biztonságának megteremtése érdekében a felső vezetésnek első lépésként a humánpolitikai szervezettől meg kell kérnie a dolgozók közlekedési balesetekből származó kártérítési igényeivel kapcsolatos információkat. Ezután meg kell határozni a közlekedési balesetben megsérült munkavállalók részarányát, és a kapott értéket össze kell hasonlítani a többi bejelentett munkavállalói sérülés számával.

A társaságnál bekövetkezett közlekedési baleseti arány alapján ki kell dolgozni egy matematikai modellt, amely segítségével kimutathatók a lehetséges megtakarítások a baleseti arány 10, 15 vagy 20%-os csökkenése esetén. Hangsúlyozni kell, hogy a gépjárművek biztonságos üzemvitelének megteremtése hatékony befektetés a munkavállalók egészségének védelme és a társaság eredményessége érdekében.

A Munkaadói Hálózat a Közlekedésbiztonságért (Network of Employers for Traffic Safety = NETS) nevű szervezet által végzett vizsgálat szerint egyébként egy vállalati gépjármű balesete átlagosan 18000 USD-be kerül. A halálesetek és sérülések kártérítési igényei, a gépjárművek javítása és pótlása, az egyéb anyagi károk, a kiesett keresetek és a perköltségek mellett csoda, hogy nem még magasabb ez az összeg.

A gépjárműállomány biztonságos üzemvitele megteremtésének fontos lépése a társaságnál gépjárművezetőként is dolgozó munkavállalók ellenőrző személyi lapjának létrehozása és vezetése. A személyi lapokat a munkavállaló felvételekor kell létrehozni.

Az Egyesült Államokban peres eljárás kezdeményezhető azon társaságok ellen, amelyek nem vezetik ezeket a lapokat. A munkaadó felelőssége az ésszerű és megfontolt cselekvés: mielőtt engedélyezi valaki számára vállalati érdekből a gépjármű vezetését, kötelessége meggyőződnie arról, hogy a vezető rendelkezik érvényes gépjárművezetői engedéllyel és a biztonságos vezetésről tanúskodó személyi lappal. Ellenkező esetben a munkaadó felelősségre vonható a képesítés nélküli és/vagy nem biztonságosan vezető munkavállaló felvételéért olyan munkakörbe, ahol az gépjárművezetőként dolgozva halált és/vagy sérülést okozhat. A gépjárművezetők ellenőrző személyi lapjának meg kell felelnie a hatályos törvényi előírásoknak, amelyek államonként eltérőek.

A lapok rögzíthetnek a vezetéstől való eltiltást, többszörös sebességhatár-túllépést, elszökést a rendőrség elől vagy egyéb közlekedési kihágásokat. Helytelen, ha a vállalat nem vezeti a gépjárművezetők ellenőrző személyi lapját, ennél csak az a nagyobb baj, ha nem intézkednek, amennyiben információ jut a birtokukba egy vezető elfogadhatatlan gépjármű-vezetési kultúrájával kapcsolatban.

A baleset-megelőzési program célcsoportjai
A gépjárművezetők biztonságának kialakításakor az alábbi négy prioritásra kell összpontosítani:

ˇ Az összes gépjárművezetőnek tudnia kell, hogy mit tehet és mit nem tehet a gépjármű vezetése során (pl. mi a gépjárművezető felelőssége hátulról ütközésért, ha a másik vezető nem ismerte a megfelelő technikákat a biztonságos követési távolság fenntartása érdekében). Minden gépjárművezetőnek rendelkeznie kell ismeretekkel és jártassággal a leggyakoribb közlekedési balesetek elkerülésére, és hangsúlyozni kell, hogy a gépjárművek biztonságos vezetése a gépjárművezetők felelőssége.

ˇ Az újonnan belépő munkavállalók gyakrabban okoznak közlekedési balesetet, mint a régiek. Sokan tanulnak új szakmát új szakterületen, vezetnek számukra ismeretlen gépjárművet, illetve túlterhelik magukat. Ezért fontos, hogy az új munkavállalók már belépéskor megismerjék a gépjárművezetők biztonságát célzó helyi kezdeményezéseket. A biztonságos vezetési technikák megtanítása az új belépők számára segíti a megfelelő vezetési szokások kialakítását.

ˇ A gépjárművet is vezető munkavállalókért közvetlenül felelős középvezetők számára alapvetően fontos a vezetéssel kapcsolatos biztonsági irányelvek betartása. Ők mutatják a példát: ha a vezető túlterhelt, az elvonja a figyelmét a gépjárművezetéstől, gyakran megszegi a közlekedési szabályokat, a munkavállalók pedig utánozzák ezt a viselkedést. A középvezetőknek meg kell érteniük, milyen fontos szerepük van a gépjárművezetés biztonságának kialakításában, ezzel kapcsolatban oktatást kell a részükre szervezni. Sok társaság előírja középvezetői számára, hogy évente kétszer vegyenek részt vezetési vizsgán, annak megerősítésére, hogy a biztonságos gépjárművezetés a munkahelyi kultúra fontos része.

ˇ Magas kockázati viszonyok között dolgozó gépjárművezetők. A fentiek alapján tehát fontos az ellenőrző személyi lapok vezetése és a szükséges intézkedések megtétele a nem megfelelő lappal rendelkező gépjárművezetők esetén. Kialakítandó a kockázat három szintje: ne várjunk az intézkedésekkel, amíg a gépjárművezető eléri a legmagasabb kockázati szintet. A három kockázati szint az alábbi:

- az I. kockázati szintbe sorolható munkavállalók számára - akiknél a legkisebb a kockázata a közlekedési baleset bekövetkezésének - költséghatékony technikákat kell alkalmazni a biztonság megerősítésére (pl. rendszeres oktatások szervezése). A gépjárművezetőket segíteni kell abban, hogy megtartsák jó személyi lapjaikat. Ha az oktatás tesztvizsgával is párosul, az igazolja minden irányban a társaság törekvését a gépjárművezetők kockázatának csökkentésére.

- a II. kockázati szintbe sorolható munkavállalók számára - akik viszonylag gyakran kevésbé súlyos, vagy ritkábban, de súlyosabb közlekedési balesetet szenvednek - gyakorlati oktatással összekötött elméleti oktatás megtartása szükséges. Ennek keretében a gépjárművezetők megtanulják a gépjárműflotta biztonságos vezetését és a napi munkavégzésük során felhasználható gyakorlati módszereket sajátítanak el. Lehetőséget kapnak az újonnan tanultak gyakorlati alkalmazására, ami elősegíti a biztonsági előírások betartását.

- a III. kockázati szintbe sorolt munkavállalók gyakran okoznak baleseteket és súlyos közlekedési szabálysértéseket, ezért esetükben személyre szabott intézkedések szükségesek (közvetlen oktatás szervezése, speciális kérdések áttekintése). Ezzel a módszerrel megszüntethetők a vezetéssel kapcsolatos problémák okai, bemutatható a kockázat súlyossága és a társaság elkötelezettsége a kockázat csökkentésére (törekvések a gépjárművezetők biztonságának a fenntartására és a közlekedési balesetek bekövetkezésének minimalizálására).

Fenntartható eredmények
Az elért eredmények megtartása érdekében fontos, hogy minden gépjárművezető rendelkezésére bocsássák az aktuális biztonsági előírásokat összefoglaló emlékeztetőket. A biztonságos vezetés tanult ismeret, amit folyamatosan gyakorolni kell. Ha az ismereteket nem tartják szinten, a gépjárművezetők elfelejtik a tanultakat. Az emlékeztetők lehetnek munkabiztonsági kiadványok, e-mail üzenetek és bemutatók.

A gépjárművezetők felelőssége fontos, de ugyanilyen fontos a pozitív megerősítésük. Sok vállalatnál eredményes jutalmazási rendszert dolgoztak ki a biztonságos vezetés ösztönzésére (a gépjármű felújítása, ajándékutalványok, dicsérő levél a vezérigazgatótól stb).

Több biztonsági szakember véleménye szerint a gépjárművezetők biztonságával kapcsolatos feladatok nem kapcsolhatók össze a tényleges munkafeladat biztonsági kérdéseivel. Ez azonban oda vezethet, hogy a gépjárműflottát üzemeltető szervezet elhanyagolja a biztonsági kérdéseket, a munkabiztonsági szervezet viszont nem helyez elég hangsúlyt a gépjárművezetők biztonságára. A jó megoldás az, ha minden érdekelt a részévé válik a gépjárműbalesetek elkerülésére irányuló programnak.



  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Elmehetek-e munkaidőben orvosi vizsgálatra?

Gyakran felmerülő helyzet, hogy a munkavállaló munkaidő alatt szeretne egyébként munkavégzésre alkalmas állapotban nem kötelező orvosi... Teljes cikk

75 ember indult el úgy reggel munkába, hogy már soha nem tért haza

2024-ben 75 ember indult el úgy reggel munkába, hogy már soha nem tért haza a családjához, mert elhunyt munkahelyi balesetben. A Munkahelyi biztonság... Teljes cikk

Súlyos hiányosságokkal küzd a munkabiztonság Magyarországon?

Hétfő délután az Országházban ellenzéki képviselők a munkabiztonságról is kérdezték a kormány tagjait. Teljes cikk

Kapcsolódó hírek