Megjelent: 5 éve

Paradigmaváltás - provokatív stílus és humor a coachingban és vezetésben

A magyarországi első Provokatív Coaching képzést Snír Péter tartja, aki természeténél fakadóan provokatív. Az In Dynamics Consulting Kft. ügyvezetője öt éve az újítás szándékával hozta hazai pályára a csoportdinamikai módszerű tréningeket, és most ismét újdonsággal áll elő. Snír Péter a coachok, tanácsadók, vezetők eszköztárához kínál új, rendkívül hatékony kommunikációs eszközt, a provokatív stílust.

A provokatív módszer több kb. 50 éves múltra tekint vissza, neked hogy került a látószögedbe?

A csoportdinamikai trénerképzésem során Bécsbe jártam ki a mentoromhoz Dr. Andreas Amannhoz, aki azt javasolta, hogy az egyébként is konfrontatív és provokatív intervenciós stílusomat fejlesszem. Ajánlotta, hogy ismerkedjek meg Frank Farrellyvel, a provokatív terápia atyjával, és nála tanuljak a provokatív stílusról. Sajnos erre már nem került sor, mert 2013 tavaszán meghalt. Így legrégebbi európai tanítványánál, Noni Höfnernél tanultam tovább.

Mi a provokatív stílus lényege?

A konstruktív provokáció nem mást, mint az ügyfél önsértő, fejlődést akadályozó viselekedésének vagy Hiedelem rendszerének Szeretetteljes Karikírozása. HiSzeK - ami a módszer lényegének rövidítése, de egyben a provokatív coach hozzáállását is kifejezi: Hiszek az ügyfél fejlődési képességében, hogy önmagáért felelősséget vállalva meg tudja oldani a problémáját, és hogy rendelkezik megfelelő erőforrással a problémájának megoldásához. A provokatív coach humorral és abszurditásokkal dolgozik. A humor oldja a feszültséget és a karikatúra, az abszurditások kimozdítják az ügyfelet az önsértő, ellenálló gondolkodási sémából, az érzelmi beragadottságból. A provokáció célja “kiugrasztani a nyulat a bokorból” vagy “felkavarni az álló vizet” A provokatív stílus szinte minden formájú kommunikációban, konzultációban (coaching, terápia, vezetői megbeszélés, teljesítmény értékelés) beépíthető.

Milyen helyzetekben jó alkalmazni a provokatív stílust?

Szinte nincs olyan helyzet, ahol nem lenne használható. F. Farrelly 17 évig dolgozott pszichiátriai zárt osztályon Mandosaban Carl Rogers mellett, ahol a provokatív módszerét pszichésen súlyosan beteg embereken kísérletezve dolgozta ki.

● A konstruktív provokáció különösen hasznos olyan szituációkban ahol már „kipróbáltál mindent” és nem vagy elégedett az eredménnyel.
● Ahol “nehéz esetekről van szó” vagy megrekedésekről. Ahol az ügyfél fogja a saját gondolkodási sémájának.
● Ahol sok az ellenállás.
● Ahol gyors eredményt akarsz.

Mi a paradigmaváltás a provokatív coaching megközelítésben?

A coachingban főleg kérdésekkel dolgozunk. Kérdések által találja meg az ügyfél a megoldást. Sok esetben azonban a kérdések nem elég hatékonyak, mert érzelmileg kevésbé érintik meg az ügyfelet. Ezzel szemben a provokatív coachingban ritkán kérdezünk, de annál inkább kijelentésekkel dolgozunk. Az ügyfél fejlődését akadályozó viselkedéséről, gondolkodásáról, világfelfogásáról teszünk állításokat. Azok az állítások, amelyek “kiugrasztják a nyulat a bokorból”, azok érzelmileg kimozdítják az ügyfelet a komfortzónából és beindul a fejlődés.

A provokáció szó hallatán, azt hiszem sokunk hátán feláll a szőr, és te pedig azt mondod, hogy van konstruktív provokáció? Nem igazán vagyunk rá vevők. Hogy hogy mégis provokáció, és mennyire fog ez fájni?

Azt hiszem a provokáció szó akármelyik nyelvben negatív felhangú. Sok rossz emlék kötődhet hozzá. A szó hallatán sokan elhúzhatják a szájukat. Nos, ez a mi esetünkben teljesen mást jelent. Igen lényeges, hogy a konstruktív provokáció SZERETETTELJES. Sokan frusztráltságukban, elégedetlenségükben, dühükben provokálnak, bántó szándékkal. Ebben az esetben az attitűd a következő: “Majd jól beszólok neki, hogy változzon, vagy vegye észre magát”. Ez cinikus vagy ironikus és nem visz előre. Tilos a provokáció, ha haragszom az ügyfélre, vagy nem tudom őt olyannak elfogadni, amilyen. A konstruktív provokáció lényege, hogy “előhívjuk azt a viselkedést” amelyre szükség van. E stílus lényeges eleme, hogy a coach nem nevet a kliensen, hanem vele együtt, sőt, az ügyfél neveti ki saját magát. Tehát a szó hagyományos értelmében egyáltalán nem sértő, hisz az ügyfél a saját önsorsrontó viselkedését, szokását saját maga neveti ki. Ez felszabadító.

Frank Farrelly nem oly rég, 2013-ban halt meg, nagy név a szakmában!

Igen, sajnálom, hogy én már nem tudtam vele személyesen találkozni. Farrelly a terápiás munkában sok megcáfolhatatlannak tartott szabályt a feje tetejére állított, és a felszabadító nevetést a pszichoterápiában elfogadottá tette, és megmutatta, hogy a hatásos terápia lehet egyszerre rövid és szórakoztató is. Ezt valljuk mi is, a coaching, a tanácsadás igenis lehet szórakoztató, és felszabadító. A módszer hatékonyságát bizonyítja, hogy sok esetben Carl Rogers támogató és empatikus stílusa nem vezetett változáshoz, ezért átadta őket munkatársának Farrellynek, hátha ő tud segíteni. Az esetek többségében, ezeknél a makacs és krónikus pszichiátriai betegeknél Farrelly a provokatív stílusának köszönhetően akár félév alatt is eredményt ért el náluk. Tehát Farrelly módszerét véletlenül fedezte fel. Az egyik ügyfél a 90. terápiás ülésen volt már túl, amikor Farelly azt mondta a sok panaszkodásra türelemét veszítve, hogy itt fog a kórházban meghalni. Erre az ügyfél azt mondta, hogy márpedig meggyógyul és hamarosan hazamegy. Fél éven belül a páciens tünetmentesen távozott a kórházból.

Hogyan hat a provokáció a kliensekre?

Felszabadítóan, sokat nevetnek, megkönnyebbülnek, energetizáltak lesznek! A provokatív intervenció célja az, hogy az ügyfél saját felelősségtudatát erősítse. A humorral fűszerezett provokatív intervenció mozgósítja az ügyfél konstruktív változásra való készségét és az öngyógyító erejét is. Ez pedig képessé teszi arra, – rendszerint nagyon rövid idő alatt - hogy ismét kezébe vegye az életét és az önkárosító, vagy ellenálló viselkedésformáit egészségesebbekkel váltsa fel.

Mit ígér ez a kurzus azoknak, akik most ismerkednek a provokatív módszerrel?

● Snír Péter konkrét helyzeteken, élő demonstrációban mutatja be a provokatív stílust.
● A résztvevők elsajátítják a provokatív stílus kognitív kereteit (alapok, emberkép, provokatív coaching és terápiás felfogás, a helyes hozzáállás a provokációban, stb.).
● Világossá válik, mikor hasznos a provokáció és mikor destruktív.
● A résztvevők megtanulják a provokatív stílus eszközeit, melyek azonnal alkalmazhatók mind a szakmai, mind a magánéletben.
● Megtapasztalják a humor és improvizáció felszabadító erejét.
● A számos gyakorlat biztosítja, hogy a megtanult intervenciók a saját humorához illeszkedjenek.
● Saját bőrén tapasztalja meg, mitől működnek olyan jól a provokatív eszközök.

Ha humoros vagy és nem gondolod, hogy a nevetés munka közben hasztalan vagy akár káros időpazarlás, akkor rájössz, hogy a provokatív stílus egy kellemes gazdagodása a válaszrepertoárodnak. Fokozza a munkád élvezetét és hatékonyságát, valamint növeli a bátorságot és a fantáziát. Ez tehát egy jó prevenció az elkötelezett segítők és vezetők kiégése ellen.

A képzésről bővebben itt talál információkat.
  • 2021.08.10 Munkavédelmi technikus Munkavédelmi technikusra lehet szüksége minden olyan cégnek, amelynél kiemelten fontos a munkahelyi egészség és biztonság megvalósítása. A Munkavédelmi technikus ugyanis elősegíti a munkahelyi balesetek és foglalkozási megbetegedések megelőzését, valamint a munkavédelemre fordított költségek optimalizálást. Támogatja a munkáltatót a munkavédelmi kötelezettségek teljesítésében, ezzel hozzájárul a mulasztások és szabályszegések hátrányos személyi és anyagi következményeinek elkerüléséhez Részletek Jegyek
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Megjelent „Az Év Felelős Foglalkoztatója 2021” pályázati felhívás

Napjainkban a hazai munkaerőpiac folyamatos átalakuláson megy keresztül. Az előző évek visszajelzései és beérkezett pályázatai alapján egyre... Teljes cikk

Munkavállalói támogató programmal gondoskodik dolgozóiról a PENNY Market!

Gondoskodó munkáltatóként a PENNY Market igyekszik mindig a leghatékonyabban támogatni a dolgozóit. A vállalat ezért is indította el május 1-jétől... Teljes cikk

Több száz kapcsolatfelvételt igényel egy IT pozíció betöltése

A területre régóta jellemző munkaerőhiány, ezen felül a COVID miatt felerősödött digitális transzformáció következtében az IT szektorban... Teljes cikk