kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Paradigmaváltás - provokatív stílus és humor a coachingban és vezetésben

A magyarországi első Provokatív Coaching képzést Snír Péter tartja, aki természeténél fakadóan provokatív. Az In Dynamics Consulting Kft. ügyvezetője öt éve az újítás szándékával hozta hazai pályára a csoportdinamikai módszerű tréningeket, és most ismét újdonsággal áll elő. Snír Péter a coachok, tanácsadók, vezetők eszköztárához kínál új, rendkívül hatékony kommunikációs eszközt, a provokatív stílust.

A provokatív módszer több kb. 50 éves múltra tekint vissza, neked hogy került a látószögedbe?

A csoportdinamikai trénerképzésem során Bécsbe jártam ki a mentoromhoz Dr. Andreas Amannhoz, aki azt javasolta, hogy az egyébként is konfrontatív és provokatív intervenciós stílusomat fejlesszem. Ajánlotta, hogy ismerkedjek meg Frank Farrellyvel, a provokatív terápia atyjával, és nála tanuljak a provokatív stílusról. Sajnos erre már nem került sor, mert 2013 tavaszán meghalt. Így legrégebbi európai tanítványánál, Noni Höfnernél tanultam tovább.

Mi a provokatív stílus lényege?

A konstruktív provokáció nem mást, mint az ügyfél önsértő, fejlődést akadályozó viselekedésének vagy Hiedelem rendszerének Szeretetteljes Karikírozása. HiSzeK - ami a módszer lényegének rövidítése, de egyben a provokatív coach hozzáállását is kifejezi: Hiszek az ügyfél fejlődési képességében, hogy önmagáért felelősséget vállalva meg tudja oldani a problémáját, és hogy rendelkezik megfelelő erőforrással a problémájának megoldásához. A provokatív coach humorral és abszurditásokkal dolgozik. A humor oldja a feszültséget és a karikatúra, az abszurditások kimozdítják az ügyfelet az önsértő, ellenálló gondolkodási sémából, az érzelmi beragadottságból. A provokáció célja “kiugrasztani a nyulat a bokorból” vagy “felkavarni az álló vizet” A provokatív stílus szinte minden formájú kommunikációban, konzultációban (coaching, terápia, vezetői megbeszélés, teljesítmény értékelés) beépíthető.

Milyen helyzetekben jó alkalmazni a provokatív stílust?

Szinte nincs olyan helyzet, ahol nem lenne használható. F. Farrelly 17 évig dolgozott pszichiátriai zárt osztályon Mandosaban Carl Rogers mellett, ahol a provokatív módszerét pszichésen súlyosan beteg embereken kísérletezve dolgozta ki.

● A konstruktív provokáció különösen hasznos olyan szituációkban ahol már „kipróbáltál mindent” és nem vagy elégedett az eredménnyel.
● Ahol “nehéz esetekről van szó” vagy megrekedésekről. Ahol az ügyfél fogja a saját gondolkodási sémájának.
● Ahol sok az ellenállás.
● Ahol gyors eredményt akarsz.

Mi a paradigmaváltás a provokatív coaching megközelítésben?

A coachingban főleg kérdésekkel dolgozunk. Kérdések által találja meg az ügyfél a megoldást. Sok esetben azonban a kérdések nem elég hatékonyak, mert érzelmileg kevésbé érintik meg az ügyfelet. Ezzel szemben a provokatív coachingban ritkán kérdezünk, de annál inkább kijelentésekkel dolgozunk. Az ügyfél fejlődését akadályozó viselkedéséről, gondolkodásáról, világfelfogásáról teszünk állításokat. Azok az állítások, amelyek “kiugrasztják a nyulat a bokorból”, azok érzelmileg kimozdítják az ügyfelet a komfortzónából és beindul a fejlődés.

A provokáció szó hallatán, azt hiszem sokunk hátán feláll a szőr, és te pedig azt mondod, hogy van konstruktív provokáció? Nem igazán vagyunk rá vevők. Hogy hogy mégis provokáció, és mennyire fog ez fájni?

Azt hiszem a provokáció szó akármelyik nyelvben negatív felhangú. Sok rossz emlék kötődhet hozzá. A szó hallatán sokan elhúzhatják a szájukat. Nos, ez a mi esetünkben teljesen mást jelent. Igen lényeges, hogy a konstruktív provokáció SZERETETTELJES. Sokan frusztráltságukban, elégedetlenségükben, dühükben provokálnak, bántó szándékkal. Ebben az esetben az attitűd a következő: “Majd jól beszólok neki, hogy változzon, vagy vegye észre magát”. Ez cinikus vagy ironikus és nem visz előre. Tilos a provokáció, ha haragszom az ügyfélre, vagy nem tudom őt olyannak elfogadni, amilyen. A konstruktív provokáció lényege, hogy “előhívjuk azt a viselkedést” amelyre szükség van. E stílus lényeges eleme, hogy a coach nem nevet a kliensen, hanem vele együtt, sőt, az ügyfél neveti ki saját magát. Tehát a szó hagyományos értelmében egyáltalán nem sértő, hisz az ügyfél a saját önsorsrontó viselkedését, szokását saját maga neveti ki. Ez felszabadító.

Frank Farrelly nem oly rég, 2013-ban halt meg, nagy név a szakmában!

Igen, sajnálom, hogy én már nem tudtam vele személyesen találkozni. Farrelly a terápiás munkában sok megcáfolhatatlannak tartott szabályt a feje tetejére állított, és a felszabadító nevetést a pszichoterápiában elfogadottá tette, és megmutatta, hogy a hatásos terápia lehet egyszerre rövid és szórakoztató is. Ezt valljuk mi is, a coaching, a tanácsadás igenis lehet szórakoztató, és felszabadító. A módszer hatékonyságát bizonyítja, hogy sok esetben Carl Rogers támogató és empatikus stílusa nem vezetett változáshoz, ezért átadta őket munkatársának Farrellynek, hátha ő tud segíteni. Az esetek többségében, ezeknél a makacs és krónikus pszichiátriai betegeknél Farrelly a provokatív stílusának köszönhetően akár félév alatt is eredményt ért el náluk. Tehát Farrelly módszerét véletlenül fedezte fel. Az egyik ügyfél a 90. terápiás ülésen volt már túl, amikor Farelly azt mondta a sok panaszkodásra türelemét veszítve, hogy itt fog a kórházban meghalni. Erre az ügyfél azt mondta, hogy márpedig meggyógyul és hamarosan hazamegy. Fél éven belül a páciens tünetmentesen távozott a kórházból.

Hogyan hat a provokáció a kliensekre?

Felszabadítóan, sokat nevetnek, megkönnyebbülnek, energetizáltak lesznek! A provokatív intervenció célja az, hogy az ügyfél saját felelősségtudatát erősítse. A humorral fűszerezett provokatív intervenció mozgósítja az ügyfél konstruktív változásra való készségét és az öngyógyító erejét is. Ez pedig képessé teszi arra, – rendszerint nagyon rövid idő alatt - hogy ismét kezébe vegye az életét és az önkárosító, vagy ellenálló viselkedésformáit egészségesebbekkel váltsa fel.

Mit ígér ez a kurzus azoknak, akik most ismerkednek a provokatív módszerrel?

● Snír Péter konkrét helyzeteken, élő demonstrációban mutatja be a provokatív stílust.
● A résztvevők elsajátítják a provokatív stílus kognitív kereteit (alapok, emberkép, provokatív coaching és terápiás felfogás, a helyes hozzáállás a provokációban, stb.).
● Világossá válik, mikor hasznos a provokáció és mikor destruktív.
● A résztvevők megtanulják a provokatív stílus eszközeit, melyek azonnal alkalmazhatók mind a szakmai, mind a magánéletben.
● Megtapasztalják a humor és improvizáció felszabadító erejét.
● A számos gyakorlat biztosítja, hogy a megtanult intervenciók a saját humorához illeszkedjenek.
● Saját bőrén tapasztalja meg, mitől működnek olyan jól a provokatív eszközök.

Ha humoros vagy és nem gondolod, hogy a nevetés munka közben hasztalan vagy akár káros időpazarlás, akkor rájössz, hogy a provokatív stílus egy kellemes gazdagodása a válaszrepertoárodnak. Fokozza a munkád élvezetét és hatékonyságát, valamint növeli a bátorságot és a fantáziát. Ez tehát egy jó prevenció az elkötelezett segítők és vezetők kiégése ellen.

A képzésről bővebben itt talál információkat.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Csodálatos panoráma - végtelen látvány Ez a Hotel Ózon és a hamarosan nyíló Infinity étterem a Mátra szívében!

Amikor rendezvényünk számára helyszínt keresünk, akkor általában több hasonló ajánlat között kell kiválasztanunk a legjobbat és a... Teljes cikk

Cégvezetők Csúcstalálkozója - 2024. Könnyebb vagy nehezebb lesz a pálya?

Mit hoz a 2024-es év? Könnyebb lesz a pálya az üzleti szektornak? Vagy a kiszámíthatatlanság, fenyegetettségi helyzetek kereszttüzében kell továbbra... Teljes cikk

Hogyan biztosítsuk a kerékpáros munkába járást?

Az elmúlt években a kerékpár és az elektromos kerékpár egyre népszerűbbé vált a munkába járás és szabadidős tevékenységek során egyaránt.... Teljes cikk