kapubanner for mobile
Megjelent: 10 éve

Pótolhatatlanná tesz a munkamánia?

Mindenki szeretne pótolhatatlan lenni a munkahelyen. Ez a cél illúzió, ugyanis mindenkit le lehet cserélni, ám értékes munkatársként jobb alkupozícióba kerülünk, leépítés esetén kis eséllyel válnak meg tőlünk. Hogyan lehet ezt elérni? Amint összeállításunkból kiderül, nem munkamániával.

images

A nélkülözhetetlennek vélt munkatársról sokan feltételezik: elsőként érkezik, utolsóként távozik, éjjel-nappal túlórázik, és meg sem fordul a fejében az évi rendes szabadság gondolata, miközben mindig, minden területen a maximumot nyújtja. Ez az előítélet azonban téves. "A puszta munkamánia, az állandó pörgés még nem teszi pótolhatatlanná a dolgozót"- mutatott rá Herczku Mónika, a Karrier Mentor Tanácsadó Iroda vezetője.

Ne vállaljunk el mindent

"A másik gyakori hibaforrás: az elismerésére áhítozó munkatárs kötelességének érzi az összes felmerülő probléma megoldását - ilyenkor önkontroll nélkül, mindenkit túllicitálva kapkodná ki a kollégák kezéből az egyes feladatokat. Ám ezzel nem fontosságát erősíti - sokkal inkább olyan személy benyomását kelti, akinek következmények nélkül lepasszolható az összes kellemetlen feladat" - hívja fel a figyelmet a szakértő. Ráadásul a főnökök többsége nem is kedveli a minden lében kanál dolgozókat, mivel joggal feltételezik: a mások dolgaira pazarolt energia miatt nem foglalkoznak elég intenzíven saját feladataikkal. A másik szélsőség - a túlzott önközpontúság, a csapatmunkára való alkalmatlanság-ugyancsak nem kedvez pozíciónk bebiztosításának.

Jó ötletek, de a hatáskörön belül

A karriertanácsadó ezért azt javasolja: elsősorban szorgalmas munkánkkal, szakértelmünkkel, tudásunkkal, használható ötletekkel igyekezzünk magunkat értékessé tenni a munkahelyen. Legyünk tisztában a cégnél elfoglalt helyünkkel, szerepünkkel, de ne lépjük túl a hatáskörünket. Egy-egy váratlan, előnytelen helyzetben - például piacvesztés, stagnálás esetén - szakterületünktől függően pro-aktív szakmai javaslatokkal is előállhatunk, tovább erősítve ezzel pozíciónkat. Tévhit továbbá, hogy a cégvezetés nem értékeli az alacsonyabb pozícióban dolgozóktól érkező ötleteket, javaslatokat, ha azok ténylegesen használhatóak. Egy jól működő szervezetben egy idő után még előrelépési lehetőséget is kínálhatnak az alkalmazottnak. Emellett nem árt észben tartani: a stabil, megbízható szakmai kapcsolati tőkével rendelkező munkatárs megtartása szintén fontos a cégek számára - ha kilép, gyakran telefonszámjegyzékét is magával viszi. Ha fel tudunk ilyet mutatni, máris nyert ügyünk van.

A sikerek bemutatása is fontos

Az elért szakmai eredmények kommunikálása, a prezentációs készség is erőteljesen befolyásolhatja a dolgozók céges pályafutásának sikerét, hosszú távú biztonságát. "A kommunikációs készség önmagában még nem helyettesítheti a tényleges szaktudást. Ám még a legkiválóbb szakember sem tudja szemléltetni eredményeit hatékony prezentáció hiányában " - hívja fel a napi szinten előforduló problémára a figyelmet Marosi Péter, a Gradus Consulting Személyzeti és Vezetői Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója. Az adott vállalati kultúrában hosszú távra tervező szakembereknek emellett folyamatosan szem előtt kell tartaniuk az új tendenciákat, a szakma változását, a folyamatosan változó piaci trendeket is. Bár pótolhatatlan munkavállaló nincsen, a felkészültség mellett érzelmi intelligenciával, csapatjátékos hozzáállással, jó kommunikációval és problémamegoldó készséggel sokat tehetünk állásunk megtartásáért.
  • 2025.03.27 recruiTECH konferencia A recruiTECH elsősorban HR vezetőknek, toborzóknak, toborzási vezetőknek, employer branding specialistáknak és learning & development szakembereknek szól, akik napi szinten küzdenek a toborzási céljaikért a munkaerőpiacon, akik keresik az új megoldásokat, melyek segítségével hatékonyabbá tehetik vállalatuk tevékenységét.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Gyakornokból lett szállodaigazgató - Hegedüs Hajnalka, a Hilton Budapest első női igazgatója

„Amikor először vezető lettem, akkor nagyon sokat jelentett, hogy valaki azt mondta: „Hajni, most ne bizonyítani akarj, azért vagy ott, mert már... Teljes cikk

Az AI inkább növeli, mint csökkenti a dolgozói létszámot? Így látják a jövőt a világ vezérigazgatói

A világ vezérigazgatóinak közel 60%-a arra számít a következő 12 hónapban, hogy a globális gazdasági növekedés felgyorsul, 42% pedig a dolgozói... Teljes cikk

Felsővezetők toplistája: őket követik a legtöbben

Idén is elkészítette az Uniomedia kommunikációs ügynökség a hazai felsővezetők LinkedIn jelenlétének toplistáját, amelyben Magyarország 50... Teljes cikk