Megjelent: 2 hete

Robotoktól való félelem súlyosbíthatja a munkaerőhiányt a vendéglátásban

Azok a dolgozók, akik attól tartanak, hogy robotok helyettesítik őket, nagyobb valószínűséggel számolnak be stresszről és nagyobb eséllyel gondolnak a felmondásra – derül ki egy friss kutatásból.

Robotoktól való félelem súlyosbíthatja a munkaerőhiányt a vendéglátásban-

A Washington Állami Egyetem International Journal of Contemporary Hospitality Management című folyóiratban megjelent tanulmánya szerint a robotok alkalmazása a szállodákban és éttermekben a munkaerőhiány megszüntetése érdekében visszafelé sülhet el, és több vendéglátóipari dolgozót, köztük a frontvonalban dolgozókat és a vezetőket is felmondásra késztethet – írja a HR Drive.

A "robotfóbiával" küzdő dolgozók attól tartanak, hogy a robotok elveszik az emberek munkáját. A felmérés szerint az ilyen munkavállalók bizonytalanabbak, stresszesek voltak és fel akartak mondani a munkahelyükön. Azoknál a munkavállalóknál, akiknek már volt tapasztalatuk a robottechnológiával való munkavégzésben, a hatások még erősebbek voltak.

"A vendéglátóiparban a fluktuációs ráta a legmagasabbak között van az összes nem mezőgazdasági ágazatban, így ezt a kérdést a vállalatoknak komolyan kell venniük" - mondta a tanulmány szerzője, Bamboo Chen, a WSU School of Hospitality Business Management kutatója egy nyilatkozatban. "A robotfóbia mindenkit érint, függetlenül a pozíciójától vagy az ágazatától, és valós hatással van rá".

A koronavírus világjárvány súlyosan érintette a vendéglátó- és szálláshely-szolgáltatást, sok vállalkozás még mindig küzd, hogy talpra álljon és elegendő munkaerőt találjon. Az Egyesült Államok Munkaügyi Statisztikai Hivatalának adatai szerint 2024 áprilisában a szálláshelyeken dolgozók száma még mindig 9,2%-kal elmaradt a 2020 februárjában mért szinttől. Néhány munkáltató a munkaerőhiány miatt elkezdett érdeklődni a robottechnológia iránt, de a dolgozók ennek nem örülnek.

A tanulmányban a kutatók 321 szálláshely-szolgáltató és 308 vendéglátóipari dolgozót kérdeztek meg az Egyesült Államokban a munkahelyi "robotokkal" kapcsolatos munkájukról és attitűdjeikről. Ezek közé tartoztak az emberhez hasonló robotkiszolgálók, automatizált robotkarok, asztali eszközök és az önkiszolgáló kioszkok.

Az eredmény szerint azok a munkavállalók, akiknek félelmei voltak azzal kapcsolatban, hogy egy robot helyettesíti őket, nagyobb valószínűséggel érezték magukat stresszesnek, és nagyobb valószínűséggel mondtak fel.

Ezek az érzések negatív visszacsatolást okozhatnak, és súlyosbíthatják a vendéglátóiparban a munkaerőhiányt - írták a tanulmány szerzői. Chen azt javasolta, hogy a munkáltatók kommunikálják a dolgozóiknak az új technológia előnyeit és korlátait, valamint hangsúlyozzák a dolgozók fontos emberi szerepét a vállalaton belül.

"Amikor egy új technológiát vezetünk be, ügyeljünk arra, hogy ne csak arra koncentráljunk, hogy mennyire jó vagy hatékony lesz" - mondta. "Ehelyett inkább arra összpontosítsunk, hogy az emberek és a technológia hogyan tudnak együtt dolgozni."

Az Amerikai Pszichológiai Társaság tanulmánya szerint a robotok a munkahelyen hozzájárulhatnak a munkavállalók kiégéséhez és a munkahelyi konfliktusokhoz. A kutatók szerint azonban a legtöbb ember túlbecsüli a robotok képességeit és alábecsüli saját képességeit, így a munkáltatók segíthetnek csökkenteni dolgozóik félelmeit, haarra ösztönzik őket, hogy pozitívan gondolkodjanak saját képességeikről.

A fluktuáció problémája különösen az éttermekben súlyos probléma. A HourWork jelentése szerint a gyorséttermi alkalmazottak mintegy 54%-a dolgozott 90 napot, mielőtt 2022-ben felmondott volna. A munkavállalók ötször nagyobb valószínűséggel mondtak fel a vezetőséggel való félreértések miatt az első 90 nap alatt, és a béreket, a vezetést és az időbeosztást sorolták fel a legfőbb aggályok között.

A szállodai dolgozók sem hallgatnak a munkakörülményeikről. Az elmúlt hónapokban amerikai szállodai dolgozók ezrei tüntettek a nagy márkáknál, köztük a Marriottnál, a Hyattnál és a Hiltonnál, és változtatásokat követeltek, mielőtt a szakszervezeti szerződések idén lejárnak. A vendéglátásban dolgozók - köztük a szobapincérek, a mosogatók és a létesítményekben dolgozók - azt akarják, hogy a szállodák vonják vissza a világjárvány idején a személyzet létszámában bekövetkezett változásokat, és emeljék a béreket.

 

HR Drive

fotó: unsplash

  • 2024.07.10GDPR A HR-BEN: ADATVÉDELEM A MUNKAHELYEN Programunkon gyakorlati oldalról tekintjük át a munkaviszonnyal összefüggésben leggyakrabban előforduló kérdéseket, tipikus buktatókat és lehetséges hibákat, melyek az elmúlt 6 év során a GDPR szabályozás létrejöttét követően felmerültek.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.05Business Beach Conference Az Ingatlan Regatta már 8 éve köti össze az ingatlanpiac legfontosabb szereplőit egy különleges sporteseménnyel. Az idei évtől kezdve, Litkey Farkassal közös szervezésben “új” eseményként csatlakozik hozzánk a Bankár Kupa.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.09.26Best Practice Fórum - Roto A Fórum Célja: A Digitalizációs és Lean szemléletű folyamatfejlesztések sikeres vállalati megoldásainak, jó gyakorlatainak megosztása a fórum résztvevői között. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több munkalehetőséget és magasabb bért ér az AI-tudás

A felmérésben a nagy cégeknél a mesterséges intelligenciával rendelkező pályázók 36 százalékponttal nagyobb valószínűséggel kaptak meghívást... Teljes cikk

5 dolog, amit már most könnyen digitalizálhatnánk a munkában

Már régen elmúltak azok az idők, amikor minden szerződést és számlát papír alapon, postai úton kellett eljuttatni a célszemélyhez, és egy ideje... Teljes cikk

A vezetők sürgetik az AI bevezetését, a munkavállalók nem örülnek

A vezérigazgatók nagy része szerint az AI sikere inkább az emberek elfogadásán múlik majd, mint magán a technológián. Teljes cikk