kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Sikeres toborzás: biztosítsuk be magunkat jelöltekkel

Gyakran fordul elő cégeknél, különösen kis számú felvétel esetén, hogy a toborzási folyamat végére nem marad egy jelölt sem, aki betöltené a meghirdetett pozíciót. Az ehhez hasonló szituációk kiküszöbölésére a nagy számok törvénye lehet a megoldás, azaz érdemes több jelöltet állítani annál, mint amire szükség volna. A többszörös túlbiztosítással nagyobb esély van a sikeres toborzásra - állítja a tanácsadó.

images

Vegyünk egy átlagos toborzási, helyesebben felvételi folyamatot: megjelenik a szervezeti igény egy új munkaerő felvételére; azonosítják a munkakört és ezt követően a keresési profilt; elindul a toborzás; a forrásokból akad végre két, alkalmasnak tűnő jelölt; majd ez egyikük végül a szakmai interjúkon csúszik el, de szerencsére a másik jelölt megfelel. Azután ajánlattételre kerül a sor; a jelölt ajánlatot kap, mígnem a belépés előtt két nappal visszalép. Kezdődik minden elölről, két hónap után...

A fenti példa csaknem mindennapos olyan esetekben, amikor nem százával jelentkeznek a meghirdetett pozícióra a szakemberek.

A kudarcot persze senki nem szereti, és még akkor is kellemetlen a helyzet - hiszen a munkakör nincs betöltve, az idő pedig telik -, ha sem a HR-es, sem a közvetítő iroda tanácsadója nem gondolja, hogy bármit is rosszul csinált volna.

Hol van hát mégis a hiba? Vagy tekintsük inkább így: hogyan lehet kiküszöbölni az ilyen szituációkat, gyorsítva a felvételi folyamatokat, kevesebb kudarcot felhalmozva?

A megoldást erre a "humán" problémára a "reál" tantárgyakból vettük. Ugyanis a nagy számok törvénye az olyan esetekben, amikor bizonyos valószínűségek fennállnak, de előre nem megjósolható a kimenetelük, megoldást szolgáltat.

Mely liftgyártó cég alkalmazna csupán egyetlen kötelet egy lift emelésére, ha mégoly megbízható is egy kötél? Vagy ahogyan a Navy Seal (az amerikai hadsereg különleges alakulata) alapelve mondja: "two is one, and one is none" (Forrás: Marketingkommandó, Wolf Gábor). Vagyis a kettő az egy, és az egy az semmi.

A kettő az egy, és az egy az semmi

Alkalmazzuk hát ezt az elvet a toborzásra. A dolog titka, hogy mindig többen gondolkodjunk, mint ami éppen előttünk van. Állítsunk több jelöltet, mint amire feltétlen szükség volna. Ha egyet kérnek, szerezzünk 5-6 jelöltet.

Ahogy a Navy Seal esetében: többszörös túlbiztosítással kell csinálnunk a toborzást. Tehát mindenhol több jelöltet kell állítani, mint amire szükség lenne.

Több közül nagyobb eséllyel lesz jobb jelölt, és kisebb az esélye, hogy egyetlen jelölt sem marad a folyamat végére.

Tehát a többszörös túlbiztosítás az, ami bebiztosítja a toborzási eredményeinket. Kiváló példát és bizonyítékot szolgáltatnak erre a nagy létszámú toborzásos projektek. A TESK nemrégiben közreműködött egy 20 fős létszámbővítést megcélzó munkában egy nemzetközi megbízó számára. A tanácsadó cégnél tudták, ahhoz, hogy valódi, mérhető eredményeket érjenek el, nagyon sokszoros túlbiztosítás szükséges. Végül a bemutatott jelöltek közül 11 kapott ajánlatot, és közülük nyolc jelölt fogadta el azt.

De a túlbiztosítás ezt jelentette:

  • Összesen megkeresett jelöltek száma a projektben: 414 fő
  • Tanácsadói interjúkon részt vettek száma: 34 fő
  • Továbbküldhető (bemutatható) jelöltek száma: 32 fő
  • Ajánlatot kapott jelöltek száma: 11 fő
  • Elfogadott ajánlatok száma: 8 fő

    Ez 52-szeres túlbiztosítás a megkeresettek számát tekintve, és 4-szeres a végül interjún megjelentek számát alapul véve. Persze nem mindenhol szükséges ilyen arányban túlbiztosítanunk. De tudnunk kell, hogy ahol nincs túlbiztosítás, tehát egy jelöltet akarnak, és van mindössze két alkalmasnak tűnő jelölt, ott a sikertelen kimenetel kockázata jelentős.

    Rendben - tehát a kimenetel és eredményesség bebiztosítására a megoldás a túlbiztosítás. Több jelöltet kell állítani, mint eddig.

    De hogyan lesz több jelölt? A cikksorozat következő részében erre is kitérünk majd.

    Tokár Péter ügyvezető igazgató
    TESK Tanácsadó Kft.

    • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Jégkorszak a munkaerőpiacon: se elbocsátás, se felvétel, se előléptetés

    Mintha jégpáncél borítaná az amerikai munkaerőpiacot: hónapok óta alacsony a toborzás és az elbocsátások száma, a dolgozók pedig úgy érzik,... Teljes cikk

    Közel 1000 pályázót hozott be ez a toborzási kampány - esettanulmány

    „Százból öt! Te benne vagy?” Ezzel a címmel indított tavaly októberben toborzási kampányt a HungaroControl. A cél legalább 700 jelentkező... Teljes cikk