Szerző: Szarka Dóra Megjelent: 5 éve

Szederinda Ház: egy példaértékűen megtervezett vállalkozás

Gyerekzsivaj, játékok mindenütt, barátságos légkör, a falakon színes festett indák, a gyerekek éppen a táncházra készülnek: ez a Szederinda Ház, a Budakalászon található családi napközi. Vidák Valentina, az alapító gyerekkori álmát valósította meg a családi napközi létrehozásával. A Szederindában egyszerre tudja kamatoztatni a benne rejlő kreativitását és menedzsment ismereteit.

Nagy hangsúly a marketingen

A Budakalászon működő, családi napközit üzemeltető Mosolygó Gyerekek Nonprofit Kft.-t 2009-ben alapította Vidák Valentina. A tulajdonos célja egy olyan közösségteremtő hely létrehozása volt, amelyben napközben gyerekek ellátására nyílik lehetőség, és ezen felül egy olyan központot, magot kívánt kialakítani, ahol a családok igényeinek megfelelően tudnak programokat szervezi - például angol nyelvoktatás, gyerek jóga, bábszínház formájában.

A családi napközi ötlete már jó pár évvel a kft. létrehozása előtt megfogant a tulajdonos fejében. Vidák Valentina tudatosan készült a családi napközi megnyitására. Ezért a családi napközi tanfolyam után a SEED Alapítvány leendő női vállalkozók részére kialakított képzését is elvégezte. A piac hosszas feltérképezését követően 2010-ben Budakalászon kezdődött meg a körültekintően megálmodott és alaposan megtervezett családi óvoda megvalósítása.

A tulajdonos igen nagy hangsúlyt fektetett a marketing tevékenységre: a célcsoport meghatározására, az igények felmérése, a reklámtevékenység és a külső megjelenés megtervezésére. Vidák Valentina kiemelt figyelmet fordított a vállalat arculatára, így már 2009-ben elkészült a logó, és a grafikai tervek is megszülettek, még mielőtt a családi napközi tényleges engedélyeztetési folyamata elindult volna.

2010 szeptemberében kezdte meg működését a családi napközi, és egy évvel később már egy tele csoporttal működött az intézmény. 2012 szeptemberében már két csoportot tudott elindítani a kft. "A vállalkozás folyamatos változásban, növekvésben van, és egy állandóan bővülő, fejlődő tendenciát mutat" - fogalmazott Vidák Valentina. A gyereklétszám folyamatosan nő, mindig egy-egy gyerekkel több van. Az évek során az alkalmazottak száma is megnövekedett: kezdetben egy állandó alkalmazott volt, utána lett kettő, tavaly már három, idén pedig három nyolc órás és egy hat órás alkalmazottal működik a cég.

A tulajdonos gondozóként is dolgozik a családi napköziben, vagyis segíti az óvónők munkáját, pelenkáz, takarít, főz, "amit éppen kell". Emellett pedig menedzseli a céget: reggel, este, alvásidőben, amikor a munkája engedi jelent a minisztérium felé, felkeresi a könyvelőt, marketing munkát végez, programokat szervez. "Az én munkám egy nagyon komplex munka. Nem tudom eldönteni, melyik részét szeretem jobban: a gyerekeket ellátni vagy a szervezői feladatokat" - összegezte az alapító.
Vidák Valentina


Multinacionális vállalatoknál szocializálódva

A tulajdonos korábban multinacionális cégeknél logisztikai, majd pénzügyi munkatársként dolgozott. Elmondása szerint szakmailag sokáig kielégítette a multikulturális környezet, mivel például lehetősége nyílt közel háromnegyed évig a cég londoni irodájában dolgozni. Az itt megszerzett tudást a családi napköziben a mai napig kamatoztatja.
Vidák Valentina szerint az alkalmazotti munka legnagyobb előnye, hogy tiszták az elvárások, mert meghatározott feladatokat kell elvégezni. Emellett a munkavállaló részéről nincs pénzügyi kockázat, és nem utolsósorban sokat lehet tanulni a projektmunkák során. Mindezen kedvező tények mellett azonban úgy érezte, hogy a nagyvállalati környezet személytelenségéből, rutinszerűségéből és egysíkúságából fakadóan nem tudta az adottságait, a "belső kincseit" kibontakoztatni, nem tudta kiélni kreativitását, szépérzékét. A tulajdonosnak például nem volt lehetősége énekelni, pedig korábban a Magyar Rádió és az Operaház gyermekkórusának a tagja volt. "Nekem a zene volt mindig a mindenem, és a munkahelyen, amikor napi 9-10 órában a gép előtt ülsz, nem igazán tudsz énekelni, nem igazán tudod kiélni ezeket a dolgokat" - mondta a Szederinda Ház tulajdonosa.

Idővel tudatosult benne, hogy olyan munkára vágyik, amelyben a szervezést és a kreatív tervezést egyszerre lehet megvalósítani. "Az álmom mindig is a gyerekekkel való munka volt, és az volt életem legszebb időszaka, amikor még a multinacionális cégek előtt tizenöt éves koromtól egészen húsz éves koromig - amíg tanultam - gyerekekre vigyáztam." - fogalmazott Vidák Valentina, aki hozzátette: a multinacionális vállalat "egy nagyon színes paletta volt, ott mindent megélhettem. Más kérdés, hogy amikor huszonkilenc évesen szültem két gyereket, akkor már más érzések és gondolatok motiváltak." Így mikor megszülettek kislányai, nem kívánta folytatni a nagyvállalati taposómalmot. Magától értetődő választásnak tűnt egy családi napközi megnyitása. A multinacionális környezetben idővel úgy érezte, hogy a benne lévő kreativitást nem tudja megélni. "Az inspirált, hogy egy olyan helyen tudjak dolgozni, ahol össze tudom hozni a pénzügyi és gazdasági területen szerzett ismereteimet az alkotó energiákkal."

Vidák Valentina most úgy érzi, a Szederindában munkája "kerek egész lett". Ugyan sok a kihívás, és az állandó tervezés és szervezés miatt nem is napi nyolc órás, hanem inkább huszonnégy órás a munkanapja, de ahogy fogalmazott: a saját vállalkozás "bekerül az ember vérkeringésébe, egész egyszerűen benne élsz, vele együtt mozogsz, lüktetsz, ezért folyamatosan mozgatni kell, mozgásban tartani".

A Szederindában a korábban tanult menedzsment ismereteket is kamatoztatni tudja, és mindemellett a kreatív oldalát is bőségesen kiélheti az itt végzett munka során. Fontosnak tartja a folyamatos tanulást és képzést. Hogy szakmailag is kompetens legyen, a közeljövőben pedagógiai szak elvégzését tervezi, valamint zenei téren is szeretné továbbképezni magát. "Vannak olyan elképzeléseim, amik szerintem fontosak ahhoz, hogy az ember ne hagyja abba a tanulást, hogy ne lustuljon bele a feladatokba" - fogalmazott a tulajdonos. A családi napközi esetében a másik legfontosabb dolognak az alázatot tartja a gyerekek, a szülők és a munkatársak felé egyaránt. Egy családi napközi működtetésének kihívásai közé tartozik szerinte, hogy nincs munkaidő, és a gyerekeken keresztül a szülőket és a családokat is gondozni, lelkileg segíteni kell - ami igen nagy felelősség, és finom kommunikációt igényel a gondozók részéről. Ugyanakkor "nem hívnám ezt nehézségnek, csak kihívásnak" -hangsúlyozta.

Nehézséget jelent viszont a vállalkozás adminisztrációs része. Mivel a családi napközi a szociális ellátás része, és az állam anyagilag támogatja a működésüket, emiatt bizonyos kormányhivatalok és a Magyar Államkincstár is szigorú ellenőrzést gyakorol a családi napközik fölött. (Rengeteg adminisztrációt köteles a családi napközi vezetni, például ügyfélkapun keresztül minden nap be kell regisztrálni az összes megjelent gyereket.) A tulajdonos szerint az adminisztrációs terhek megnövekedése nem megvalósíthatatlan, de nagyon nehéz, mivel olyan hátteret igényel, ami megnehezíti a munkájukat. "Nagyon fontos, hogy az embernek legyen egy háttere. Tehát nem egyedül vagyok a fronton. Nem egyedül csináljuk meg a feladatokat, hanem közösen, kis munkacsoportokban dolgozunk" - hívta fel a figyelmet az alapító.

Vidák Valentina kiemelte, hogy emiatt nagyon fontos, hogy a Szederinda Ház professzionális szakmai háttérrel rendelkezzen. Vagyis elengedhetetlen a kiváló könyvelő alkalmazása, aki tisztában van a családi napközik jogszabályi hátterével és a könyvelési sajátosságaival. A megfelelő működéshez a Fehér Kereszt Egyesület nyújt felbecsülhetetlen értékű segítséget, amely szakmai és jogi tanácsokkal és információkkal látja el a családi napköziket. Emellett nagyon fontos a családi napközit működtetőknek a saját maguk folyamatos szakmai szinten tartása - például szakmai konferenciákon való részvétel formájában.

A tulajdonos kulcsfontosságúnak tartja a különböző érintettekkel való folyamatos és harmonikus kapcsolat és kommunikáció kialakítását. Úgy tapasztalja, családi napközije csakis úgy lehet hosszú távon is életképes és sikeres, ha nem elszigetelten, nem egymaga próbál megoldani minden felmerülő kérdést vagy problémát, hanem csapatban, hálózatban gondolkodik. Ezt szem előtt tartva jó kapcsolatot épített ki az állami szervekkel, a helyi önkormányzattal, a családsegítő szolgálattal, a védőnőkkel, a különböző érdekképviseletekkel és a helyi óvodavezetőkkel.

A Szederinda Ház versenytársakkal való viszonyát is áthatja az egymás megsegítésén alapuló szemléletmód. Vidák Valentina elmondása szerint a családi napközik piacát az együttműködés és a kooperáló magatartás, a nyertes-nyertes helyzetre való törekvés jellemzi. A környékbeli családi napközik felosztják egymás között a piacot, tiszteletben tartják versenytársaikat, és nem szívják el egymás elől a gyerekeket. "Tehát nem kezdek bele egy olyan agresszív versenybe, ami előnytelenül érinti a versenytársaimat. Így viszont megvalósítható, hogy egymásnak ajánljuk a gyerekeket" - foglalta össze a tulajdonos. Vidák Valentina szerint előnyt jelent, ha ismered és jóban vagy a versenytársakkal, saját szavaival élve: "a működéshez elengedhetetlen az együttműködés".


Szükséges a család érzelmi és fizikai támogatása

Ami a munka és a magánélet összeegyeztetését illeti, a tulajdonos úgy érzi, mióta vállalkozik, a maszkulin mentalitás jobban előtérbe került nála: a határozottság, a strukturáltság, a rendszerekben való gondolkodás. A családja ezt jól tolerálja és mellette áll, biztos hátteret adva neki. Vidák Valentina szerint "nagyon fontos, hogy a család erősítse és mellette álljon egy olyan nőnek, aki vállalkozóként működik". Ehhez pedig az kell, hogy az otthoni dolgokat kiszervezze. Emellett fontos még, hogy az érzelmi háttér meglegyen: tehát a férje mellette álljon és higgyen abban, amit csinál a felesége. Vidák Valentina esetében a család sokat segít a különböző otthoni munkákban. Az elején ugyan nehézséget okozott, és időbe telt, míg a férje elfogadta, hogy önálló vállalkozó vált a feleségéből, de folyamatosan támogatja őt. Gyerekei pedig nagyon sok időt töltenek a Szederindában. Szintén nagy előny, hogy a munkahelye közel van az otthonához.

A munkatársak a sikerfaktorok

Vidák Valentina elmondása szerint többek között a munkatársai a Szederinda Ház sikerfaktorai, hiszen ők a bázisai mindennek, ezért létfontosságú, hogy megfelelően tudja őket motiválni és menedzselni. A tulajdonos motiváció alatt egyrészt a jó fizetést érti, és a munkaidő és otthoni élet egyensúlyát, valamint annak figyelembe vételét, hogy ki mit szeret csinálni, és hogyan szeretné ezt megélni. "Az így kialakuló jó csapatmunkával pedig szárnyal a vállalkozás, mert akkor mindenki jól érzi magát benne, és ez átragad a gyerekekre és a szülőkre is" - emelte ki. Szerinte egy családi napköziben a legfontosabb, hogy kik azok, akik a szolgáltatást adják. Ezért saját magán is számon kéri azt, amit a munkatársaitól.

A Szederindában a munkafolyamatokat szétosztják: a nevelést, a takarítást, a kreatív foglalkozásokat. Pontosan meg kell határozni, kinek mit kell csinálni, és mi kérhető számon. Ettől a feladat és elvárás is tiszta lesz mindenki számára. Mindez a folyamatok állandó fejlesztését is lehetővé teszi."

Új Szederinda ház megnyitása sem kizárt

Vidák Valentina a közeljövőben új csoport beindítását tervezi, és egy újabb Szederinda Ház felállítása is megfordult már a fejében. A tervek szerint a bölcsődék jövőre fizetősek lesznek, így hamarosan a családi napközi szolgáltatás a bölcsőde helyettesítője lesz/lehet. Ezért a családi napközi szakma érdeke, hogy a szolgáltatás mindenkinek elérhető legyen. A vállalkozó hosszú távú célja, hogy a Szederindában professzionális legyen a gyerekekkel való foglalkozás, és a hozzájuk járó gyermekek fizikai és lelki fejlesztés egyaránt megvalósuljon.

A cikk a SEED Alapítvány megbízásából készült.
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Az ENSZ szerint a japán kormány kizsákmányolja a fukusimai atomerőműnél dolgozókat

A japán kormány kizsákmányolja és radioaktív sugárzásnak teszi ki a 2011-es földrengésben és szökőárban megkárosodott fukusimai atomerőműnél... Teljes cikk

Eddig tizenöt milliárd forintba került a Paks II. munkatársainak bére

A még csak tervszakaszban lévő paksi beruházásért felelős állami cég munkatársainak átlagos évi bérköltsége 17 millió forint. 42 vezető havi 2... Teljes cikk

A lengyel gazdaságot is sújtja a munkaerőhiány

A varsói kormányzat Fülöp-szigeteki katolikusokkal orvosolná a lengyel gazdaság munkaerő gondjait, más bevándorlóktól továbbra is mereven elzárkózik. Teljes cikk

Új munkája lesz Lázár Jánosnak

A nemdohányzók védelméért felelős miniszterelnöki biztosnak nevezte ki Lázár Jánost augusztus 15-től Orbán Viktor kormányfő a Magyar Közlönyben... Teljes cikk

Súlyos munkaerőhiánytól tart az MSZP

A baloldali ellenzéki párt érdemi parlamenti és társadalmi vitát sürget a magyar munkavállalók kivándorlásának megállítása érdekében. Teljes cikk