kapubanner for mobile
Szerző: HR Portal
Megjelent: 2 hónapja

Új Kúria-határozat a pihenőidőről: tömeges perek és pótlékok jöhetnek?

Hiába bőkezű a magyar jog a 48 órás heti pihenőidővel, előtte a napi pihenőidőt ki kellene adni egy EU bírósági döntés szerint. Ennek alapján pénteken 13 óra után már a legtöbb munkavállaló rendkívüli munkaidőben dolgozna. Ezért pedig plusz pénz - 50 százalék pótlék - járna visszamenőleg is. Négy éve húzódik a napi és a heti pihenőidő kiadásának kérdése. Tavaly történt egy vitatott Mt-módosítás, a közelmúltból két Kúria-döntés abba az irányba mutat, hogy legalább a 2023-at megelőző gyakorlatért pótlékot kellene fizetni.

Munkajog, pihenőidő pótlék-
images

Az Európai Unió Bírósága tavaly márciusi ítéletében kimondta, hogy a munkavállalót a heti pihenőidő a napi pihenőidejétől elkülönülten illeti meg. Azt is kimondta, hogy a napi pihenőidőt a heti pihenőidő előtt kell kiadni. Ez azt jelentené, hogy a pénteki munkaidőnek 13.00 órakor véget kell érnie. Közben több száz mozdonyvezető perli a MÁV-Start Zrt.-t Magyarországon, ami összességében több milliárd forintos igényt jelenthet, a Kúria pedig a közelmúltban két határozatot is hozott. Dr. Szabó Imre Szilárd ügyvéd, a Munkástanácsok Országos Szövetsége ügyvezető alelnöke foglalja össze a döntéseket és lehetséges következményeit.

"2020 májusában jelent meg az Alkotmánybíróság határozata, amely szerint a napi és heti pihenőidőt egymástól elkülönítve kell kiadni. Az Alkotmánybíróság döntése nyomán több száz további per is indult, amelyből a Miskolci Törvényszéken folyó ügyben 2023 márciusában az Európai Unió Bírósága is ítéletet hozott a kérdésben. Mindkét grémium – némileg eltérő indokolással – azt mondta ki, hogy a napi és a heti pihenőidő egymástól függetlenül adandó ki. A kérdés ezt követően került (eddig két eljárásban is) a Kúria elé. Nem lenne „kattintásvadász” túlzás azt állítani: akár milliós munkavállalói tömeg is indíthatna kereseteket, nem kevés elmaradt díjazásra vonatkozó igénnyel – összességében sok milliárdos követeléseket képezve – a munkáltatók felé, a verseny- és a közszféra területén is. A Kúria álláspontja ugyanis megkerülhetetlen a már folyamatban lévő jogviták kimenetelével kapcsolatban. Az elemzésem végén a döntések tartalmát ismertetem a lehető legtömörebb módon.

Az Európai Unió Bírósága ítélete alapján amennyiben az adott tagállam szabályozása harmincöt órát meghaladó egybefüggő heti pihenőidőt ír elő (azaz az irányelvnél kedvezőbbet), a munkavállaló számára ezen időtartamon felül a munkaidő-irányelv 3. cikkében biztosított napi pihenőidőt is ki kell adni. Amikor a munkavállaló számára heti pihenőidőt adnak ki, a munkavállaló jogosult arra is, hogy a heti pihenőidőt megelőzően napi pihenőidőben részesüljön.Azaz hiába kedvezőbb a hazai munkajogi szabály, mint az uniós direktíva: a magyar jogalkotó – finoman fogalmazva – (kormányokon átívelően) „lábon lőtte magát” azzal, hogy azt gondolta, hogy a több valóban többet jelent, a túlteljesítés pedig nem okoz gondot az uniós jogi megfelelőség szempontjából. A jogalkotó ugyanis a napi pihenőidő szabályozásánál az Irányelv 3. cikke szerinti minimum követelményt (11 óra) vette át, azonban a heti pihenőidő vonatkozásában a munkavállalók számára kedvezőbb szabályozásként az Irányelv 24 órás minimum követelményéhez képest 48 órát biztosít a magyar munkavállalók számára. Kérdés, hogy meddig?

Az eljárások következménye akár az is lehet, hogy a munkajogi szabályok negatív irányban módosulnak a közeljövőben; persze kívánatos, hogy olyan jogalkotási megoldás mellett, hogy ennek végsősoron ne a munkavállalók legyenek a kárvallottjai. Arra továbbra is hiányzik a világos és egyértelmű válasz, hogy pontosan miben is tér el a két jogintézmény (napi és heti pihenőidő) rendeltetése, különös tekintettel az egyenlőtlen munkaidő-beosztásban foglalkoztatottak számára.

 

Tavaly volt egy vitatott módosítás

A teljesség kedvéért meg kell jegyezni, hogy a jelenlegi ítélkezési gyakorlat a munka törvénykönyvéről szóló 2012. évi I. törvény (a továbbiakban: Mt.) 2023. január 1. előtt hatályos szövege alapján született. A jogalkotó ugyanis – észlelve az egyre gyűrűző problémát –rögzítette az Mt.-ben (kvázi „tűzoltás” jelleggel), hogy nem kell napi pihenőidőt beosztani, ha a munkáltató a munka befejezését közvetlenül követő napra munkaidőt nem oszt be, vagy rendkívüli munkaidőt nem rendel el. Ennek indoka, hogy abban az esetben, ha a munkavégzés napját követően a munkavállalót a munkáltató sem rendes, sem rendkívüli munkaidőben nem kötelezi munkavégzésre, a napi pihenőidő beosztása célját veszti, hiszen a munkavállaló számára a munkáltató egyéb jogcímen (például heti pihenőnap vagy pihenőidő) oszt be pihenőidőt. Arra vonatkozó egyértelmű választ – a hazai és európai uniós bírósági döntések hiányában – nem lehet kellő biztonsággal adni, hogy csak az Mt. módosítást megelőző (2023 előtti) munkavállalói igények bírnának megfelelő jogalappal. A munkajog általános elévülési idejére (három év) tekintettel azonban érdemes a kérdésre rendkívüli figyelmet szentelni, hiszen még így is bő egy év időtartamra járó (elmaradt) díjazási igény igencsak erőteljes alappal merülhet fel a munkavállalók részéről. Az, hogy mindez igazságos és józan követelés-e, azt már az olvasók fantáziájára bízom.

 

Itt a Kúria két határozata

A Kúria idei első (napi és pihenőidővel kapcsolatos) precedensképes határozatában (Mfv.II.10.025/2024/6.) állást foglalt abban a kérdésben, hogy a heti pihenőidőt megelőző munkavégzés után a napi pihenőidőt is be kell osztani (ki kell adni), és ennek elmaradása az Mt. 104. § (1) bekezdésébe ütközik, azaz a napi munka befejezése és a következő munkanapi munkakezdés között legalább tizenegy óra egybefüggő pihenőidőt kell biztosítani. 

A Kúria második (októberi) végzésében (Mfv.IV.10.044/2024/6.) megerősíti, hogy ezt a határozatot a továbbiakban is irányadónak tekinti. A legfőbb bírósági szervnek ezúttal (a felülvizsgálati kérelem alapján) abban kellett állást foglalnia, hogy a napi pihenőidő kiadása akkor is kötelező-e, ha a munkáltató a munkavállaló részére az adott munkanapot közvetlenül követően heti pihenőidőt osztott be, illetve a napi pihenőidő heti pihenőidő előtti kiadásának elmaradása megalapoz-e pótlékra való jogosultságot.

A friss döntés elvi tartalma, hogy a heti pihenőidőt megelőzően be nem osztott napi pihenőidő tartamára eső munkavégzés rendkívüli munkaidőben végzett munkának minősül, és ennek az Mt. 143. § szerint lehetséges jogkövetkezménye, meghatározott mértékű bérpótlék megfizetése merülhet fel.

Egy egyszerű példán keresztül levezetve a jogi helyzetet – a munkavállalók döntő többségét érintő – ún. „általános” munkarend esetén. A heti pihenőidőnek a két „hét végi” pihenőnap, a szombat és a vasárnap felel meg, így a heti pihenőidő szombaton 0.00 órakor kezdődik, és vasárnap 24.00 óráig tart. Mivel a napi pihenőidőt ezt megelőzően kell kiadni, így a pihenőidő kiadására legkésőbb pénteken 13.00 órát követően sor kell(ene), hogy kerüljön. Ebből következhet az az abszurd helyzet, hogy munkaidőre – akár rendes, akár rendkívüli munkaidőre – csak pénteken 13.00 óráig kerülhetett sor 2023 január elsejét megelőzően.

Összefoglalva: Gyakorlatilag a legtöbb munkavállalónak keletkezhet pótlék igénye, 2023-ig biztosan (akkor kapott észbe a jogalkotó és  módosította az Mt.-t), hiszen szinte minden teljes munkaidőben foglalkoztatottnál van olyan időtartam, amikor a napi és a heti pihenőidő "összeér", függetlenül attól, hogy általános munkarendben vagy egyenlőtlen munkaidő-beosztásban dolgozik. Az még vitatott, hogy az Mt. módosítása megoldotta-e a problémát (az uniós joggal való összhang továbbra is kérdéses). Mivel az elévülés 3 év a munkajogban, így 2021 októberéig most is lehetne - legalább 2023-ig - elmaradt díjazási igényeket formálni."

Dr. Szabó Imre Szilárd ügyvéd, a Munkástanácsok Országos Szövetsége ügyvezető alelnöke

  • 2024.12.122024.12.12 Díjmentes Vezetői Egynapos programok Díjmentes Vezetői Egynapos programsorozatunkat a nagy érdeklődésre való tekintettel folytatjuk. Képzéseinken szemléletet, azonnal alkalmazható tudást adunk, módszereket és gyakorlatok próbálhatnak ki a résztvevők, mindezt teljesen díjmentesen. A nyílt programokat olyan vezetőknek, munkavállalóknak ajánljuk, akik szeretnék bővíteni tudásukat és látásmódjukat. A képzések különlegessége, hogy bármelyik téma vállalati képzés formájában is megvalósítható, melyre támogatás igényelhető a GINOP PLUSZ-3.2.1-21 pályázati alapból. Pályázati forródrót: +36 20 338 3808info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.12.31Gazdasági teljesítmény mérése - E-learning és konzultáció Ajánljuk mindazoknak, akik gazdasági területen dolgoznak vagy ezzel ismerkednek, és érdeklődnek a számvitel által nyújtott lehetőségek iránt. Továbbá azon controllerek, vezetők számára, akik döntés előkészítésben vesznek részt, és szeretnék átlátni a beszámolók által kínált mutatószámok jelentőségét, szerepét. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Túlóra: amikor mégsem 8 óra a 8 óra - a túlmunka elrendelésének szabályai

Az őszi intenzív időszakban – különösen az ünnepek előtt – a munkavállalók többsége bizonyosan szembesül azzal a problémával, hogy... Teljes cikk

Veszélyes a kivárás a cégektől, perek fognak indulni a pihenőidőről - írja a munkajogász

Hiába bőkezű a magyar jog a 48 órás heti pihenőidővel, előtte a napi pihenőidőt ki kellene adni egy EU bírósági döntés szerint. Ennek alapján... Teljes cikk

Új Kúria-határozat a pihenőidőről: tömeges perek és pótlékok jöhetnek?

Hiába bőkezű a magyar jog a 48 órás heti pihenőidővel, előtte a napi pihenőidőt ki kellene adni egy EU bírósági döntés szerint. Ennek alapján... Teljes cikk