kapubanner for mobile
Megjelent: 15 éve

Valódi döntések meghozását segíti a döntésközpontú coaching

A döntésközpontú coaching legfontosabb célja, hogy a vezető pontosan és komplexitásában megértse saját helyzetét, és a coach segítségével létrehozzon egy egyértelmű, belső meggyőződéseit is tükröző olvasatot a szituációról, kiemelten értékelve saját szerepét és felelősségét a helyzet létrehozásában és fenntartásában. Cikkünkben e coaching típus sajátosságait foglaltuk össze.

A coaching egy speciálisan intenzív tanulási helyzethez kötött tanácsadási folyamat, amelynek eredményeképpen növekszik a folyamatban résztvevő vezető szakmai/vezetői kompetenciája, fejlődik az elakadásai megértését segítő önreflexiós képessége és rendszerszemléletű gondolkodása.


A döntésközpontú coaching specifikuma



A Neosys megközelítésének szemléletbeli és módszertani sajátossága, hogy a vezetői kérdések, problémák kapcsán elsődlegesnek tartják, hogy a vezető pontosan és komplexitásában (rendszerszemlélet!) megértse saját helyzetét, és létrehozzon a coach segítségével egy egyértelmű, belső meggyőződéseit is tükröző olvasatot a szituációról, kiemelten értékelve saját szerepét és felelősségét a helyzet létrehozásában és fenntartásában.

Ahhoz, hogy létrejöjjön ez a megértés, a coachnak benne kell tartania a vezetőt a folyamatnak ebben a fázisában, azzal a dinamikával szemben, amely a vezetőket az azonnali megoldás felé kényszeríti, mert az üzleti életben - látszólag - fontosabb a gyors reagálás, mint a jó minőségű, a helyzetnek és a vezetőnek valóban megfelelő megoldás megtalálása.

Csak akkor lehet tovább lépni a coachingban a megoldások keresése, az akciók megtervezése felé, ha létrejött a helyzet "valódi" megértése. Ekkor válik ugyanis képessé a vezető az optimális problémamegoldásra - ahol az optimális a rutinszerű és triviális, konvencionálisan elfogadott fogásokkal szemben a kreatív, egyedi, a vezető személyes hitén és képességein alapuló, sok esetben a megszokott renddel szemben konfrontatív (ezért a megújulás lehetőségét magában hordozó) megoldást jelenti.


Pszichoterápia vagy üzleti tanácsadás?



A döntésközpontú coaching mindkét kategóriából merít szemléletet és eszközöket, de egyiknél sem "ragad le". A tanácsadási folyamatban fontos a megjelenő témák, kérdések pontos és összetett jelentésének megértése, elmélyítve ezzel az önismereti tanulást, de nem cél a vezető személyiségének és belső konfliktusainak analizálása. A másik oldalról: a coach konkrét üzleti, szervezeti problémák megoldásához segíti hozzá a vezetőt, de ezt nem megoldási javaslatok, ötletek, technikai fogások beajánlásával és közös kidolgozásával teszi (business consulting), hanem azt a tanulási, változási folyamatot támogatja, amelyben a vezető kialakítja a maga számára megfelelő, "hiteles" megoldási módokat.


A legnehezebb kérdések ereje



A vezetői professzionalitás gyújtópontjában a függetlenség (én irányítom az életemet!), a felelősségvállalás (felelős vagyok azért, ami velem és körülöttem történik!) és a fejlődés iránti elkötelezettség (minden probléma, amivel szembekerülök egyben lehetőség a fejlődésre és a kiteljesedésre!) áll. A coachingban a vezető a konkrét üzleti, szervezeti témáinak feldolgozása során előbb-utóbb szembesül azokkal a kérdésekkel, amelyek vezetői és emberi hitének és értékeinek legalapvetőbb rétegét érintik: "Biztos, hogy a helyemen vagyok?", "Képes vagyok felismerni a meggyőződéseimet és kiállni mellettük?", "Képes vagyok önállóan döntéseket hozni?", "Jól használom a hatalmam?", "Magamnak vagy másoknak akarok megfelelni?", "Milyen félelmek akadályoznak meg abban, hogy valódi vezetővé váljak?", "Örömöt okoz számomra a munkám?"...

A coach feladata, hogy támogassa a vezetőt az igazán nehéz kérdések megfogalmazásában és saját válaszainak megtalálásában. Az ezekkel a kérdésekkel való szembesülés minőségi változást hoz létre a coachingban, és ezzel párhuzamosan a vezető életében és szakmai működésében is. A coach által támogatott tanulási folyamatban az elakadásokkal, félelmekkel való szembesülés a fejlődés, előrelépés, megújulás lehetőségévé és mozgatórugójává válik - ez a coaching ereje.


Választás kontra döntés



A coachingok egyik központi témája a valódi döntések meghozatala. A vezetők nagyon sok helyzetben nem döntenek, hanem "választanak" a felmerülő alternatívák közül. A választás az erővonalak közötti egyensúlyozást, a mérlegelést, a dilemmák közötti vergődést, a kockázat elkerülését jelenti - ez a vezetők többségének rutin-működése. Ezzel szemben a döntés lényege a fennálló helyzethez képest a minőségi változás, előrelépés: a helyzet tisztázása, pontos megértése, a kockázat (és a tévedés lehetőségének) a bevállalása, ha kell, a rutinnal és a vezetőtársakkal való konfrontáció - függetlenség és felelősségvállalás. Ahhoz, hogy az előrelépés megtörténjen, az egyensúlyozáshoz szokott vezetőnek át kell lépnie saját árnyékát és szembe kell néznie félelmeivel. Ezt a lépést a vezetők önállóan legtöbbször nem képesek megtenni, és környezetük sem támogatja őket ebben: beosztottaiktól, kollegáiktól nem kapnak visszajelzést, a fejlesztő konfrontáció és a kockázatvállalás kultúrája pedig teljes mértékben hiányzik a hierarchikus szervezetek működéséből.

A coachingban a vezető közvetlenül kap visszajelzést kommunikációjáról, működéséről, játszmáiról és a coach feladata, hogy szükség esetén benne tartsa a vezetőt a kiélezett "lélektani helyzetben". A döntésközpontú coaching egyik legfontosabb célja, hogy hozzásegítse a vezetőket a valódi döntések meghozatalához és azok konzekvenciáinak felvállalásához.

Koncz András üzletfejlesztési vezető
Neosys Szervezetfejlesztő és Tanácsadó Kft.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Munka, mint modern drog - miért veszélyesebb a munkafüggőség, mint gondolnánk?

A munkafüggőség nem csupán túlórákról szól, hanem egy láthatatlan függőség, amely súlyosan károsíthatja a testi és lelki egészséget, a... Teljes cikk

Átadták a Mentor Oscar-díjakat

Azokat díjazták, akik legjelentősebb eredményeket érték el a mentoring és a coaching szemléletű vezetés terjesztésében és/vagy felhasználásában. Teljes cikk

100-ból 1: nyári mentorprogram könyvelő cégnél fagyispult helyett

Mindannyian halljuk a panaszt a munkaerőpiacon: a Z generációt nehéz megszólítani, a motivációjukat megtalálni, a lojalitásukat elnyerni. De mi van... Teljes cikk