kapubanner for mobile
Megjelent: 5 éve

Merre tart a hazai SSC szektor? - interjú Ránki-Kovács Richárddal

Az iparágat erőteljesebben megmutatni a közvéleménynek, egyetemi szintre vinni a képzést, támogatni az innovatív megoldásokat, növelni a tagbázist és pezsgő közösségi életet teremteni a tagvállalatok között, illetve a szektoron belül. E fő célok vezérlik a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség új vezetését. Májusban G. Nagy Balázs vette át az elnöki posztot, miután a szervezet „szülőatyja”, Suhajda Attila 12 év után elengedte gyermekét, nem pályázott újra. A magyar üzleti szolgáltatóközpontok jövőjéről és a HOA által kínált lehetőségekről Ránki-Kovács Richárd ügyvezető igazgatót kérdeztük.

2005-től az egyik legdinamikusabban fejlődő szektor a hazai gazdaságban az üzleti szolgáltatóközpontoké. Hol tart ez a folyamat 2017-ben?
Több mint száz ilyen egység érkezett Magyarországra, körülbelül 50 ezren dolgoznak e területen, a hozzájuk kapcsolódó cégeknél, beszállítóknál pedig további 200-300 ezren állnak alkalmazásban. 80 körüli a Magyar Outsourcing Szövetség tagvállalatainak száma.

Az első években jellemzően egyszerűbb, tranzakcionális folyamatokat helyeztek ide a multinacionális cégek, most a tevékenységek kezdenek elmozdulni a komplexitás felé: megjelent a HR, a treasury, a magasabb szintű informatikai támogatás,  például a Morgan Stanley-nél a matematikai modellezés. Ehhez pedig egyre magasabban képzett szakemberek kellenek. Az elnevezések is változnak. A „Shared Services Center (SSC)” mellett megjelenik a „Global Business Services (GBS)”, a „Business Services Center (BSC)”, és a „Center of Excellence (CoE)” elnevezés. Utóbbira jó példa a Citi vagy a közelmúltban érkezett Blackrock.

...Budapest mellé pedig vidéki nagyvárosok zárkóztak fel.
A cégek felismerték, hogy a vidéki nagyvárosok egyetemeire és munkaerejére is lehet építeni, ahol évente több száz nyelveket beszélő fiatal kapja meg a diplomáját. Pécsett az IT Services Hungary vetette meg a lábát, Debrecenben a British Telecom, Szegeden a British Petroleum. A helyi önkormányzatok érzékelik az ebben rejlő potenciált és segítenek a letelepedésben. A nagyok mellé pedig fokozatosan érkeznek további szolgáltatók.

Mely városok a legnagyobb versenytársak a régióban?
Lengyelországból Varsó és Krakkó, Csehországból Prága, Romániából Bukarest. Jön fel a Baltikum és Bulgária, szóval nagy a verseny. Ezekbe a központokba azonban már nemcsak az adott városból vagy országból érkezik a munkaerő. Van némi mobilitás Prága-Budapest és Varsó között valamint Nyugat-Európából is érkeznek fiatalok. A fizetés és megélhetési költségek aránya már nem annyira rossz Közép-Kelet-Európában.

Ránki-Kovács Richárd a szövetség tavalyi Business Services  Benchmark Felmérésével a kezében

Mire fókuszál a következő időszakban a HOA?
Három fő irányt határoztunk meg, amihez munkacsoportok kapcsolódnak. Az egyik az iparági branding. Szeretnénk még inkább láthatóak lenni a magyar nyilvánosságban. Meg akarjuk mutatni a fiataloknak, hogy a terület biztos életpályát kínál, átlag feletti, hivatalosan bejelentett jövedelemmel, és nem unalmas, ismétlődő munkát.

A másik munkacsoport a képzésekkel foglalkozik, ugyanis nagy a munkaerőhiány. Célunk, hogy a felsőoktatásban is megjelenjen az üzleti szolgáltatások (BSC/SSC) képzés alap-, mester és posztgraduális (MBA) szinten. Már folynak egyeztetések a Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézetével.

A harmadik munkacsoport a robotika és az automatizált megoldások. Ez a munkafolyamatok automatizálását, a mesterséges intelligencia fejlődését követi nyomon. Célunk, hogy tagjaink naprakészek legyenek a technológiai fejlődésben. A munkacsoportok vezetőit egyébként pályázat útján választjuk ki.

Hamarosan publikáljuk a már hagyományos, éves „Business Services (BSC/SSC) Benchmark Felmérésünket”, amit évről évre új kérdéskörökkel bővítünk. Ez a felmérés az egyetlen független szakmai felmérés Magyarországon és egyfajta alapmű az itt tevékenykedő üzleti szolgáltatók (BSC/SSC) számára.

Milyen rendezvényeket tartanak a tagvállalatoknak?

Így néz ki a HOA új elnöksége
G. Nagy Balázs – elnök (új)
Villányi Péter (EASB/Colfax) – alelnök
Forgács Judit (egyéni tag) (új)
Gombkötő Zsuzsanna (NÜSZ)
Miklós Annamária (Exact Solutions) (új)
Gergely Ákos (DOQSYS)
Katona István (Celanese)
Perényi László (ITSH)
Távozott: Suhajda Attila (TalentHunt) alapító elnök, Lovas Zoltán (Nexon), Kovács Attila (DOQSYS)

Negyedévente tartunk egy 3-4 órás HOA Community Meetinget, ami egy-egy szakmai téma köré szerveződik és valamelyik tagvállalalatunknál zajlik. Az első számú vezetők az Executive Clubban találkoznak rendszeresen a Boscolo Szállodában. A legutóbbi vendég Lepsényi István a Nemzetgazdasági Minisztérium államtitkára volt. Idén ősszel pedig első alkalommal szervezünk saját, független, iparági gálát, amelyen több kategóriában adunk át díjakat.

Fontosnak tartom megjegyezni, hogy egy közösség akkor működik jól, ha minden szereplő energiát tesz be, mi csak impulzusokat és teret adunk a közös munkához.

Kik lehetnek tagok, mennyi a tagdíj?
A tagságra pályázni lehet, amit első körben az etikai bizottság bírál el, majd az elnökség hagy jóvá. Nemcsak üzleti szolgáltatóközpontok jelentkezését várjuk, hanem a hozzájuk kapcsolódó iparágakból is. Akad tagjaink közöttünk nemzetközi és magyar tanácsadó, könyvvizsgáló, szervezetfejlesztő, fejvadász cég is. Az éves tagdíj a cégnagyság és az éves forgalom alapján változik jelenleg 110 ezer és 490 ezer forint között mozog.

  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek