kapubanner for mobile
Megjelent: 8 hónapja

Van-e igazi HR-menedzsment Magyarországon?

Papp Tamás István HR szakember szerint nincs, tisztelet a kivételnek. Különösen rossz a helyzet a munkavállalók kétharmadát foglalkoztató kkv szektorban és a közszférában. Pedig a jelenleg igen munkaerő-ínséges piac stratégiai szintű HR-ért, perszonalizált humánpolitikáért üvölt a szakember szerint. De hol akadtunk el, mik a hiányosságok, és mi a párhuzam a Rubik-kockával?

Rubik-kocka, HR, humánpolitika-
images

Valahogy úgy vagyok én a hazai HR aktivitással, mint Mérő László anekdotájának Jánossy Ference a bűvös-kockával:

"Egyszer régen egy beszélgetés közben megkértem Jánossy Ferencet, a kiváló gépészmérnököt és közgazdászt, tervezzen már egy olyan mechanizmust, amely mindhárom irányba forgatható. A gépész felháborodva válaszolt, hogy az lehetetlen. Ekkor megmutattam neki a Rubik-kockát, ami akkor még nagy újdonság volt. Tekergette egy ideig, látszott rajta, ahogy megérti a szerkezetét, majd nagyon színpadiasan kezébe helyezte a kockát és így szólt: Uraim, ez a tárgy nem létezik.” 

Ugyanis annak ellenére, hogy bőszen háerezünk idehaza: minden nagyobbacska szervezetnek van belső vagy külső háerese (vagy azzal foglalkozó embere), HR szervezete, osztálya, igazgatósága; szakmai konferenciákat, műhelymunkákat, kerekasztalbeszélgetéseket tartunk; HR-es kiadványokat, posztokat, blogokat, vlogokat olvasunk, nézünk, hallgatunk, készítünk; felsőfokú oktatásban szerzünk szakdiplomát, akkreditált képzéseken, tanfolyamokon fejlesztjük, képezzük magunkat; és én mégis, mindezek ellenére, azt állítom, hogy széles e hazában nincs igazi ’human resources management’ (emberi erőforrás gazdálkodás), ’people management’ meg pláne nincs.

Természetesen, ez a sarkos megállapítás nem teljesen igaz a külföldi HR gyakorlatokat és trendeket így vagy úgy, de adoptálni, sőt meghonosítani igyekvő, közép- és nyugat-európai, angol-szász, távol-keleti tulajdonú, multi- vagy leányvállalatokra, melyek munkáltatói márkaépítési stratégiáinak megnyilvánulásai nap mint nap azt sulykolják a potenciális munkavállalóiknak a TV-ben, rádióban, online/offline kiadványokban, óriásplakátokon, de még a legkülönbfélébb tematikájú fesztiválokon is, hogy kishazánkban mély és széleskörű HR szakmaiság zajlik. Pedig, sajnos, nem. A Magyarországon működő vállalkozások 99 százalékát kitevő, a hazai foglalkoztatottak kétharmadának munkát biztosító kkv szektrorra, vagy a mintegy 4,3 millió hazai munkavállalóból 1 milliót foglalkoztató közszférára, és 300 ezret alkalmazó állami vállalatokra, ’mely szervezeteknél bizony a dolgozókkal foglalatoskodó „háereseket” mind a mai napig lemunkaügyisezik/személyügyisezik, jobb esetben (vagy rosszabban?) lebérszámfejtőzik, nagyon is igaz – persze csak nagy általánosságban, tisztelet a kivételnek – hogy idehaza igazi ’HR management’ márpedig nincs, ’people management’ meg pláne nincs (tévedés ne essék sok multinál sincs, sajnos, akármennyire is úgy tűnik, mintha lenne…).

A probléma persze nem abban rejlik, hogy „minek nevezzelek” HR, hanem abban, hogy a hazai emberi erőforrás menedzsment tartalmában is megrekedt a munkaügy/személyügy adminisztratív, papírtologató, kiszolgáló (és messze nem minőségi belső-szolgáltató!) szinten, megspékelve egy kis álláshirdetést-írogató, -feladó, CV-nézegető, és -postázó szerepkörrel, miközben a mai megfelelő-munkaerő-ínséges piaci helyzet tudatos és felkészült, stratégiai szintű, diverz HR folyamat- és rendszeralapú, perszonalizált humánpolitikáért, azaz valódi ’people management’-ért üvölt. Vagy könyörög. Ahogy tetszik, mert azoknál a cégeknél, vállalkozásoknál, vállalatoknál, intézményeknél, ahol

a HR felelősségi és hatáskör nem vezérközvetlenben (stratégiai szinten) van, hanem valahol a szervezet mélyén, az alagsorban ügyködik;

a kiemelt státuszúnak vélt, tekintélyelvű vezetői/tulajdonosi szerep dominál a (munka)közösségi felhatalmazáson alapuló, célkijelölő, irányt-mutató, horizontálisan koordinatív vezetői szereppel szemben;

elvárják, hogy a munkavállaló örüljön, hogy ott lehet, és nem a szervezet „örül”, hogy egyáltalán van ott munkát vállaló;

a széleskörű lehetőséget kínáló foglalkoztatási paletta ellenére, csak az Mt-s (a közszférában a Kt-s) munkáltatást képesek menedzselni; 

a munkaerő-piaci versenyképesség csökkenésének elkerülését, megtartását, vagy urambocsá’ növelését csak és kizárólag a nettó alapbérnövelésben látják (még ha az feketén zajlik is…);

a munkajövedelem egyenlő az alapbérrel, valamint az azokhoz kötött pótlékokkal, de a teljesítményalapú kereset szitokszónak számít, és a nagy magyar munkavállalói lélektől (és agilitástól…) Makó-Jeruzsálem távolságban deklarálódik;

csak a munkában töltött idő és nem a munkával töltött idő számít, azaz munkaidőalapú és nem feladatközpontú munkáltatás zajlik, hiszen elég csak „dolgozni” (bent lenni), de nem kell jól dolgozni;

a juttatásokat, illetve a juttatási rendszereket (cafeteria) – ha vannak ilyenek egyáltalán – adóoptimalizálásra és nem a munkavállalói egyéni igények (perszonalizált!) kielégítésén keresztül történő, valóban ösztönző ösztönzésre használják;

a dolgozói lojalitás, hűség, ragaszkodás, illetve az elkötelezettség között nem tesznek különbséget; és egyébként is összekeverik és/vagy egymás szinonimájaként használják a munkavállalói elkötelezettséget és az elégedettséget;

a többgenerációs együttfoglalkoztatás (a baby boomertől, az X-en és Y-on át a Z-ig) púp-a-háton, csak újabb adminisztrációs teher, és nem költséghatékony(!) versenyképesség-növelési lehetőség a munkaerő-piacon; 

sértődött feketelistázás zajlik még mindig, és hírből sem hallottak a „bumeráng” munkavállalókból előhozható értékekről;

a nehezen megszerzett új kollegák orientációjára/integrációjára/beillesztésére/ betanítására/asszimilációjára (onboarding) nem jut sem figyelem, sem forrás, sem ember (mentor);

azért nem képzik a munkavállalóikat, nehogy a megszerzett tudás birtokában kilépjenek a szabad munkaerő-piacra, és lecsapjon rájuk a konkurencia;

a kompetencia felméréseknek meg az a veszélye áll fenn, hogy a végén még a nagy tiszteletnek örvendő kollégákról kiderül, hogy egyszerűen alkalmatlanok arra, amit csinálnak…

a HR algoritmizációt/digitalizációt háeres humbugnak, pénzszóró porhintésnek és/vagy humán-ellenes (munkahelyvesztő) tevékenységnek tekintik, akár csak annak idején a ludditák…

nem értik, hogy a toborzás igazából nem HR, hanem marketing-kommunikációs kompetencia (függetlenül attól, hogy mely szervezetnél van a feladat), ahogy az elhagyhatatlan, de sokszor még csírájában sem létező belső-kommunikáció is az;

a csapatépítés pedig kimerül az ingyenes céges berúgásokban, és az is gyakran önszerveződő és önköltségi alapon (…és még hosszan lehet sorolni); 

hiú ábránd marad a foglakoztató és a (munka)közösség tényleges problémáinak feltárása, kezelése, megoldása, vagy céljainak elérése, legyen az a munkavállalók megtartása, a nettó reálbérromlás megállítása, az önkéntes fluktuáció csökkentése, az üres álláshelyek gyors és minőségi betöltése, a generációváltás, a nagy(obb) hozzáadott értékű munkavégzés elérése, a horizontális és vertikális szinergikus együttműködés, illetve csak a fentiek által biztosított alapon megvalósítható, hosszútávon sikeres és eredményes gyártás/termelés/szolgáltatásnyújtás.

De közel negyed évszázada a rendszerváltás után, hogy hogy még mindig csak itt tartunk és a hangzatos ígéretek, a dagadó önbizalom ellenére sem sikerült felzárkóznunk a „nyugati” legjobb gyakorlatokhoz (ahol persze sem minden kerítés van kolbászból, és nem is kell hinni minden onnan jött okostóninak)? Én a magam részéről – kerülve az akadémiai szintű ipar- és gazdaságtörténeti, társadalomszociológiai, politikatudományi fejtegetéseket – alapvetően két okra vezetem ezt vissza:

1. Nem tudjuk és/vagy nem akarjuk átlépni saját paradigmáinkat. Másképp fogalmazva, a változástól (alternatív jövőtől) való félelemeinket és az új helyzettel történő sikeres megbirkózásunkban való hitet egyszerűen felülírja a jelen állapottal szembeni elégedetlenkedésünk biztonságosnak vélt kényelme (a jó öreg patópálúr-effektus…). És erre igen jól rámutatott a pandémia is, de minden más hazai változási szituáció is ezt támasztja alá: amint a statikusnak vélt (gazdasági) környezet változni kezd, azon nyomban felszínre tőr belőlünk a lefagyás, a sokk, a működési zavar, a tanácstalanság, és a legfőbb fegyver: a külső tényezőkre (a kormányra, a szomszédra, az idegenekre, a szakszervezetekre, a munkáltatókra, a munkavállalókra, a megváltóra, az EU-ra, közeli és távoli háborúkra, az időjárásra, vagy annak felmelegedésére) való mutogatás, majd ha a vihar elült (kvázi „magától”), azonnal megtörténik a visszarendeződés, és nem tanulva még a saját kríziseinkből sem, egymás vállát veregetve gratuláltunk magunknak az adott válság leküzdéséhez, és megnyugodva, elégedetten (változási kényszermentesen) menetelünk tovább a következő probléma felé, anélkül, hogy a paradigmáink determinálta gödörből próbálnánk végre kikecmeregni.

2. Max Planck szavaival szabadon élve „az új nem a kételkedők meggyőzésével és a világosság megláttatásával győzedelmeskedik, hanem azzal, hogy az újban kételkedők idővel kihalnak...“ A Nobel-díjas fizikus kissé morbid megnyilvánulása tulajdonképpen arra mutat rá, hogy mindannyian arra törekszünk, hogy paradigmáinkban, hozzáállásunkban, döntéseinkben, tévedéseinkben, illetve azok következményeinek vállalásában – paradox módon –következetesek legyünk, vagyis a "nem volt hiábavaló áldozat" sokszor hamis elv önigazolásaként ragaszkodunk tévedhetetlenségünkhöz, gátolva ezzel a sokszor szükségszerű, sőt elkerülhetetlen változás térnyerését. Én meg hajlok arra, hogy igazat adjak Planck-nak, egyúttal tartok attól, hogy e kies országban nem lesz komolyabb változás HR-téren, amíg az „átkosban” szocializálódott rendszerváltó munkügyisező/személyügyisező generáció át nem adja a stafétát a következő, már az új ’people-orientated’ szemléletben (szak)nevelődött nemzedéknek.

De ez még véletlenül sem jelenti azt, hogy nekünk háereseknek bele szabadna ebbe törődnünk, épp ellenkezőleg, kötelességünk a saját szükségszerű szakmai változásaink generálóiként fellépnünk, sőt mi több, a nagy gazdasági történések peremén működő munkaközösségeink – amelyek már eleve távol vannak (vagy messze le vannak maradva) az epicentrumoktól és csak a változások egyre gyengülő hullámai érintik – érdekében hatványozottan kell tennünk azért, akár még egzisztenciális biztonságunkat (jólfizető, biztos állásainkat) is kockáztatva új utakat keresve, hogy a lokális, regionális és az európai szintű munkaerő-piaci versenyképességünket, szervezeti túlélésünket, fejlődésünket lokálisan is biztosítani tudjuk. Mert, ej, NEM érünk rá arra még, tisztelt patópáluramék!

Nyitókép: Thanasis Papazacharias képe a Pixabay-en

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egy lassú előre, két gyors hátra: foglalkoztatási pávatánc

Rövidített munkaidő és home office, nem csak hálás konferenciatéma vagy hatásos márkaépítési üzenet kellene, hogy legyen, hanem valódi people... Teljes cikk

Hogyan zajlik egy globális szervezeti kultúra átalakítása cégegyesülést követően? - válaszol Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial globális HR vezetője

HR Szubjektív rovatunkban Lőrinczi Máté, a Danfoss Industrial divíziójának globális HR vezetője kérdez, miután válaszolt Bondici Flóra, a Chorus... Teljes cikk

Így zajlik a szervezeti evolúció a szemünk előtt

„Nem a legerősebb szervezet lesz a túlélő, nem is a legintelligensebb, hanem az, amelyik a leginkább fogékony a változásra” – mondta Charles... Teljes cikk