Szegedi Juli
Szerző: Szegedi Juli
Megjelent: 7 éve

A CSR és a for-profit nem egymást kizáró tényezők

A médiának nagy szerepe van abban, hogy sok vállalati kezdeményezést szkeptikusan fogadnak az emberek, hiszen így is tálalják azokat. Soós Andrea, az OFA Nonprofit Kft. koordinációs igazgatója szerint ez nem tesz jót a felelős foglalkoztatás ügyének. Pedig ha a társadalmi haszonra összpontosítanának a sajtóban, talán más cégek is elgondolkodnának, hogy miért érdemes felelős munkáltatónak lenni. Sokszor azzal vádolják a cégeket, hogy CSR-tevékenységük csupán reklámfogás - a szakember szerint a for-profit tevékenység és a CSR nem egymást kizáró tényezők, ezért ha valós társadalmi feladatokat lát el a cég, akkor ebből mindenkinek - így a cégnek is - haszna származik.

Ön szerint miért fontos, hogy a médiában a 'felelős foglalkoztató' témája minél gyakrabban megjelenjen?

A felelős foglalkoztatás fontossága talán sosem volt még ennyire időszerű. A munkaadóknak alkalmazkodniuk kell a piac igényeihez, hogy hosszú távon versenyképesek legyenek. Ösztönözni kell a vezetőket, hogy az embert a legfontosabb erőforrásukként kezeljék. A hazai munkahelyek vonzóvá tétele elengedhetetlen a fluktuáció csökkentésében és a munkaerő-piaci folyamatok kiegyensúlyozásában, ami biztosíthatja a gazdasági és társadalmi fenntarthatóságot.

Hogyan, milyen módon tudja egy vállalat magáról hitelesen azt kommunikálni, hogy ő felelős foglalkoztató? Önnek (akár olvasóként, akár szakemberként) mitől tud hiteles lenni egy, a cég tevékenységéről szóló beszámoló?

Fontos, hogy tartalom legyen a felelős tevékenység mögött. Megfigyelhető egyfajta bizalmatlanság a vállalatokkal és azok vezetőivel szemben. Számos vállalati kezdeményezést a szkeptikusság hálózza be. Ebben nagy szerepe és felelőssége van a médiának is. Úgy gondolom, hogy minden beszámolóhoz pozitívan kell állni és az elért társadalmi haszonra kell összpontosítani. Minden felelős vezetői döntés és cselekedet mögött egy célnak kell állnia, tudatos stratégiának, amit a vállalat kitűzött magának és ennek érdekében mindent meg is tesz.

Amennyiben ez megvalósul, maga a vállalat és a kommunikáció is hiteles lesz. Egy felelős brand leghitelesebb reklámozója pedig maga a munkavállaló.

Ön szerint a médiának van rálátása arra, hogy ki valóban felelős foglalkoztató az és ki csak állítja önmagáról? Hol a média felelőssége ebben a témában?

Egy rossz cselekedet, egy elkövetett hiba vagy esetleges félreértés mindig nagyobb hírértékkel bír a média számára. Sajnos ritkán láthatunk olyan beszámolókat, ami egy vállalat felelős tevékenységéről és jó gyakorlatairól szól. Nehéz eldönteni egy „jó tettről”, hogy milyen szándék vezeti, de amennyiben ez közös értéket vagy hasznot teremt, akkor talán nem is a szándék a legfontosabb. Lehetne sorolni a felelős vezetésből származó előnyöket, de az, aki a vállalat minden tevékenységébe beépíti, már régen felismerte a benne rejlő lehetőségeket. Nem gondolnám, hogy a média szerepe lenne eldönteni, hogy egy vállalat milyen szándékkal cselekszik, szükség lenne egy egészséges egyensúly megtartására.

Mit gondol arról a jelenségről, hogy egyes cégek sorra nyerik a legjobb munkáltatónak járó elismeréseket, de esetleg különböző fórumokon, lapokban egészen más jellegű történetek látnak napvilágot az ott dolgozók saját esetei alapján?

Magyarországon a felelős vezetői szemlélet nagy fejlődésen ment keresztül, de még hosszú út van hátra. Egy több ezer embert foglalkoztató vállalatnál, több ezer különböző igényű, értékrendű, kultúrájú és célú ember elvárásait kell kielégíteni. Ezt mindenki tudja, hogy nem egyszerű, de amennyiben a vezetésben meg van az erre irányuló törekvés, már fejlődésről beszélhetünk. A mai kor fejlett és gyors kommunikációs csatornái által a hírek és a vélemények hatékonyan eljuthatnak bárkihez. Egy jó hírnevet is gyorsan le lehet rombolni, de sokkal nehezebb újra felépíteni.

Hogyan képes a média arra ösztönözni a cégeket, hogy legyenek felelősek, tegyenek a dolgozóikért, akár mérettessék meg magukat egy versenyben?

A témához kapcsolódó szakmai díjak és elismerések, mint a Felelős Foglalkoztató 2016 kezdeményezés népszerűsítése rendkívül fontos. (a pályázat beadási határidejét meghosszabbították, lehet még pályázni a díjra - a szerk.) A vállalatoknak fel kell ismerni, hogy egy ilyen díj elnyerése és már önmagában a részvétel is, nagy jelentőségű. A felelős munkáltatók és eredményeik nagy nyilvánosság előtti bemutatása ösztönző lehet minden foglalkoztató számára. A verseny egyre nagyobb minden munkavállalóért és fogyasztóért. A médiában való megjelenés segít megismertetni a kiemelkedő cégeket és tevékenységeiket, ezzel is motiválva a „kevésbé” felelőseket a fejlődésre.
OFASoós Andrea szerint a jó hírnevet gyorsan le lehet rombolni

Mennyire része ma a felelős foglalkoztatás a cégek munkáltatói márkájának? Szép elmélet vagy gyakorlat is már ott, ahol erről beszámolnak?

A vállalatok társadalmi elfogadottsága egyre fontosabb Magyarországon is, főleg a munkát keresők részéről. A felelős márka tudatos építése ma már a vállalati stratégia egyik alappillére kell, hogy legyen. Ahhoz, hogy valaki vonzó legyen egy munkavállaló számára, nem elég a kiemelkedő bérezés, fontos a vállalat hírneve, a munkakörülmények, a vezetői stílus, a belső kommunikáció, az egyéni kreativitás ösztönzése, stb. A tapasztalat az, hogy bár sok munkahelyen folytatnak felelős tevékenységet, azt mégsem hangsúlyozzák eléggé. Aki ezt nem teszi, az például egy állásbörzén hiába kommunikálja a vállalat tevékenységét, a munkavállalást vonzóvá is kell tenni a potenciális munkavállaló számára.

Milyen trendeket lát az egyes cégek CSR-tevékenységében? Előrébb jutottunk az óvodai festésnél vagy ma is ez a legjellemzőbb?

A vállalati felelősségvállalás nem csak a nagyvállalatok kiváltsága. A kis- és középvállalatok körében is egyre elterjedtebb a felelős szerepvállalás. Főleg a vezetői szemlélet változott ebben a szektorban, mert felismerték a felelős foglalkoztatásban rejlő lehetőségeket. Ma már egyre több munkaadó tudatosan alkalmaz CSR eszközöket, amelyek az önkéntességen túllépnek. Egyre fontosabb például a megfelelő és minőségi munkahelyi környezet, az egyének képzése és fejlesztése, illetve az egészségmegőrzés. Sokkal nagyobb hangsúlyt fordítanak a munkavállalókra, ami a nyugati vállalati kultúrákban már alapkövetelmény.

A nagyvállalatoknál régebb óta folyik a vállalati felelősségvállalás, főleg az anyavállalat központi stratégiáinak alkalmazásával. Többek között nagy hangsúlyt fektetnek a fiatalok foglalkoztatására és azok támogatására, valamint a társadalmi és szociális problémák megoldására.

Mit tanácsolna a cégeknek, hogyan kommunikálják a sajtóban a CSR-tevékenységüket anélkül, hogy az olvasónak az az érzése lenne, hogy a társadalmi felelősségvállalás másodlagos szempont, a fő cél a sajtóban való megjelenés volt?

A for-profit vállalat célja természetesen a nyereség szerzése. Ezzel nem ellentétes a CSR tevékenység, ha ezzel hozzájárul különböző társadalmi célokhoz is, hiszen így mindenki számára egy közös haszon származik. Már korábban említettem, hogy fontos a jó gyakorlatok publikálása és a bizalom növelése. A jóra való törekvés az első lépcsőfok ebben a hosszú folyamatban és ezt „értékelni” kell. A vállalatokban tudatosulni kell, hogy a sajtóban való megjelenés következményekkel is jár. Nem elég egy felelős tevékenység bemutatása, azt fenn kell tartani, hiszen a társadalom elvárásokat fog támasztani a vállalat felé. Ez az elkötelezettség egy hosszútávon megtérülő befektetés, ami felelősséggel jár, de fontos ösztönözni és hangsúlyozni minden ilyen irányban történő erőfeszítésüket.
  • 2024.04.04Six Sigma Black Belt képzés 9 napos gyakorlatorientált, intenzív képzési program, amely készségszintre fejleszti a résztvevőket a 6 Sigma ismeretek elsajátításában, alapoktól a Green Belt ismereteken át magas szintű hatékonyságjavító projektek megvalósításáig. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.04Az Év Irodája Konferencia & Díjátadó Kíváncsi vagy, hogy kié lesz Az Év Irodája díj, érdekelnek a legmodernebb irodai megoldások, valamint a magyar és nemzetközi piacot meghatározó szakemberek tapasztalatai? Akkor ott a helyed! KIKET FOGUNK DÍJAZNI?info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
ESG-intézkedések - ilyen különbségek vannak a kkv-k és a nagyvállalatok között

A vállalatok nagy többsége szerint az ESG a jövőben rendkívül vagy nagyon fontos lesz üzleti működésük szempontjából – mutat rá a BDO... Teljes cikk

Sok vállalat a HR-re bízza a társadalmi felelősségvállalást, de forrást nem igazán ad hozzá

A hazai cégek elkötelezettek a társadalmi felelősségvállalás (CSR) tekintetében, de távol vannak attól, hogy valódi megoldásokat nyújtsanak a... Teljes cikk

Egyre többen váltanak munkahelyet a környezetvédelem miatt

Egyre növekszik azoknak a munkavállalóknak a száma, akik azért váltanak munkahelyet, mert nem értenek egyet az aktuális vállalat környezetvédelmi... Teljes cikk