kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 5 éve

"A mi szakmánk azért alapvetően az emberekről szól"



Említette, hogy a dolgozók különböző háttérrel érkeznek, de vannak folyamatok, amelyeknek egy szállodaláncnál meg kell, hogy egyezzenek, hogyan lehet ezt megvalósítani az ország különböző részeiben, az egyes szállodákban?



Vannak alapelveink és sztenderdjeink, amelyeket muszáj egységesen meghatározni, de a HR rendszereket úgy próbáljuk kialakítani, hogy személyre szabható legyen. Ilyen például a juttatási rendszerünk is, melynek része Danubius-tagkártyánk, ami egyrészt erősíti az idetartozás érzését, másrészt széleskörű kedvezményeket biztosít külső partnereknél, így mindenki a számára megfelelő szolgáltatást választhatja.

Ha szolgáltatási sztenderdekről beszélünk, akkor általában minimum feltételeket igyekszünk meghatározni, hogy mi az alap, amit teljesíteni kell például egy reggelinél mind a 20 szállodában. Van egy minimum választék, de nem bánjuk, ha ezen felül megjelenik a helyi kreativitás is, ezzel teret adva munkatársaink szakmai ötleteinek.

A képzést érintettük, akkor itt is válogathatnak a munkatársak?



Igen, az általunk szervezett képzésekből lehet választani, melyekre pályázhatnak a kollégák, hiszen az önmegvalósításon túl az is fontos, hogy a fejlesztés a cég érdekében is történjen. Ha valaki például a konyhán dolgozik, és szeretné a szakterületén magát tovább képezni azt örömmel támogatjuk, mert ez a vendégeink és a mi érdekünk is.
„Egyre élesebb a verseny a jó munkavállalókért, így a munkavállalói élmény fejlesztése komoly feladat mindenkinek”

A toborzásban milyen új irányokat kellett elindítaniuk?



Egyik sikeres kezdeményezésünk a Szakmai Titkaink Éjszakája, amit idén is megrendezünk. Ennek keretében általános és középiskolásokkal ismertetjük meg a szakmát.. A szálloda misztikus világ a fiatalok számára, ebbe betekintést adni jó módja annak, hogy felkeltsük az érdeklődésüket a szakma iránt. Persze nem lehet garantálni, hogy a későbbiekben a mi munkavállalóink lesznek, de ez egy hosszútávú befektetés.

Rendezünk tanulóversenyeket is, gyakornoki programjaink zajlanak folyamatosan minden területen, amelyekből a kiemelkedő tanulókat igyekszünk megtartani.

A turizmus-vendéglátás felívelőben lévő, ugyanakkor a munkaerőhiánynak erősen kitett iparág. Hogy állnak ezzel Önök a Danubius Hotelsnél?


A szállodaipar egyik legmunkaerőigényesebb területe a konyha, ott foglalkoztatjuk általában a legnagyobb létszámot. Itt olyan gépeket, modern berendezéseket vásárolunk, amelyekkel munkaerőt lehet spórolni, ha kiváltani nem is. A másik lehetőség, hogy jó minőségű, de előkészített nyersanyagokat vásárolunk, hogy ne kelljen például krumplit pucolni, vagy a húst darabolni.

A szobafoglalás terén az online felületek egyre népszerűbbek, használatukkal is munkaerőt lehet spórolni, miközben még a vendégek is szeretik.

Már nem számít ritkaságnak, hogy probléma esetén, telefonos kapcsolásnál is robottal beszélget az ügyfél. Illetve megjelentek olyan szállodák is, ahol a vendég nem találkozik élő emberrel, bár a háttérben azért egyelőre ott is ők dolgoznak.

Ugyanakkor én azt gondolom, hogy a mi szakmánk azért alapvetően az emberekről szól, élményekért utazunk, és az élményhez az is hozzátartozik, hogy valaki mosolyogva köszönt a recepción, és ha kérdésem van, tudok a személyzethez fordulni.

Azt ma még nehéz megjósolni, mi lesz ennek a folyamatnak a kifutása, lehet, hogy hosszabb távon majd csak a magasabb kategóriájú, drágább szállodákban fognak emberek kiszolgálni, ahol megengedhetik maguknak, hogy 0-24-ben foglalkoztassanak dolgozókat.

Vannak szállodák, például Japánban, ahol robotok látják el a recepciós feladatokat is. Lehet ez a megoldás?



Azt hiszem, a választás szabadságát kell megadni az utasoknak. Nem vagyunk egyformák, különbözőek az igényeink. Az egyik embernek az komfortos, ha nem érintkezik személyzettel. Míg másoknak kifejezetten személyességre, egyedi bánásmódra van szüksége. Ha én például a robotokkal tudom mentesíteni a dolgozóimat olyan feladatok alól, ami nem kellemes, nem produktív, ha a képzett szakács azzal tud foglalkozni, ami valóban a hozzáadott értéket jelenti, vagyis ízesít, tálal, kreatívan főz, az számára is extra motivációt jelent.

Milyen kihívásokat lát, akár a közelebbi vagy távolabbi jövőben a szakmában?



  • A szakemberek bevonzása, fejlesztése, megtartása egyértelmű kihívás.

  • Egyre élesebb a verseny a jó munkavállalókért, így a munkavállalói élmény fejlesztése komoly feladat mindenkinek.

  • A mi szakmánk az a szakma, ahonnan rengetegen mentek külföldre, és nem látom, hogy ez a közeli jövőben változna. Vezetői szinten vannak már pozitív példák, hogy valaki sikeres lesz külföldön, és visszajön egy komoly vezetői pozícióba, de azt kevésbé tapasztaljuk, - semmi esetre sem tömegesen-, hogy egy felszolgáló visszajönne, ha külföldön megtalálja a boldogulást. Irreális bérfeszültségeket sem lehet teremteni. Úgyhogy ez a probléma addig biztosan megmarad, amíg az általános bérszínvonal nem emelkedik jelentős mértékben.

    Mi eddig is igyekeztünk a lehető legtöbbet adni. Az üzleti környezet pozitív, ezért tudtunk az elmúlt egy-két évben komolyabb béremeléseket végrehajtani, reméljük ez jövőre sem lesz másképp.

  • Sok a szakmaelhagyó is, ilyen vagy olyan okból. Így a szakma presztízsét, népszerűségét is erősíteni kell, persze ez nem csak a mi feladatunk, ebben az oktatásnak, a szabályzóknak és a piacnak is fontos szerepe van.

  • A generációk eltérő munkastílusának összehangolása is komoly kihívás. Meg kell érteni, el kell fogadni a különböző filozófiákat. Az inspirálás, az önmegvalósításra való igény kielégítése is feladat.

  • A digitalizáció inkább üzleti oldalról jelent kihívást, elsősorban az adatbiztonság szempontjából, hiszen mi nagyon sok érzékeny, személyes adatot kezelünk.

  • Az is kérdés, hogy a technológia hova fog még betörni az iparágban. Ugyanakkor hangsúlyozom és hiszem, hogy a szállodai szakma, a vendéglátás hosszú távon is az emberi kapcsolatokról kell, hogy szóljon. Jó kapcsolatról vendégeinkkel és jó kapcsolatról munkavállalóinkkal.
    Cikkünk több oldalas! Lapozzon!
    1. oldal - A munkatársaink ugyanolyan fontosak, mint a vendégeink
    2. oldal - "A mi szakmánk azért alapvetően az emberekről szól"
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

    A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk

    Bele lehet szeretni ebbe a hivatásba: interjú Szalavics Mariann NAV-elnökhelyettessel

    Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk

    Elfelejthetjük, hogy a jövőben csak a helyi piacon fogunk versenyezni a munkavállalókért - interjú Kalmár Ákossal, a Continental Csoport országos HR vezetőjével

    HR mutatók szempontjából sikeres évet zárt 2023-ban a Continental Csoport Magyarország: nem kívánt fluktuációjuk jelentősen csökkent a megelőző... Teljes cikk