kapubanner for mobile
branding  HR  PR  márka  brand 
Mészáros Etelka
Megjelent: 16 éve

A vállalati márka támogatása, mint stratégiai HR-feladat

A vállalat azonosítására, értékrendjének közvetítésére a vállalati márka szolgál. Minden cégnek van saját elképzelése arról, hogy milyen szerepet tölt be a piacon, a társadalomban, hogy milyen fogyasztói igényeket elégít ki. A vállalati márkát a szervezet filozófiája, műszaki, technikai fejlettsége, termékeinek imázsa, kultúrája, humánpolitikája, kommunikációja határozza meg.

A márka szempontjából fontos tényező, hogy a munkatársak ismerjék fel a márkának a vállalat megítélésére gyakorolt hatását, számukra ez ne csak ködös álomkép, hanem a mindennapjaikat irányító szemlélet legyen. Ebben jelentős szerepük van a HR vezetőknek is, akiknek manapság számos akadályt kell leküzdeniük, hogy bejussanak az általuk választott piacra, és ott érvényesülni tudjanak. A nehézségek leküzdésének egyik módja, ha felismerik a vállalati márka szerepét és erősítésének fontosságát az üzleti életben. A kínálat ugyanis óriási. Számos vállalat nyújtja ugyanazokat a termékeket és szolgáltatásokat ugyanabban az értékesítési láncban.

Néhányan, akik már felismerték a márka fontosságát, mint a Disney, a Fidelty és a Southwest Airlines, már megtalálták a megoldást, hogyan tűnjenek ki versenytársaik közül. Márka stratégiájuk az üzleti stratégia alapvető részévé vált.


Néhány szó a vállalati márkáról



A márka nem más, mint egyfajta ígéret a vásárlónak, hogy a pénzéért cserébe színvonalas terméket és szolgáltatást kap. A vállalatok ígéreteiket többnyire a tömegkommunikációs eszközökön keresztül juttatják el a célcsoporthoz. Többször szlogent használnak. Így például a FedEx - "Ha gyors segítségre van szüksége, ott a FedEx", a MasterCard - "Van, amit nem lehet pénzért megvenni. Minden másra ott a MasterCard." a GE - "Képzelőerő a munkában."

Vigyázni kell azonban a fogyasztóknak tett ígéretekkel. Az Eastern Airlines kiváló példa arra, mi történik, ha a vállalat nem tartja magát ahhoz, amit ígért. A légitársaság szlogenében arra biztatta az embereket, hogy mindenkoron megbízható mindenki számára elérhető szolgáltatást tud nyújtani (Keresse szárnyainkat a hét minden napján), ugyanakkor számos panasz érkezett eltűnt táskákkal, törölt járatokkal és silány ételekkel kapcsolatosan. Ennek eredményeként a bizalom végérvényesen megingott, az ügyfelek elpártoltak és a cég a márkanévvel együtt eltűnt.

Az Eastern Airlines ott követte el a legnagyobb hibát, hogy nem tudatosította alkalmazottaiban a márkaígéretet, azaz szolgáltatásai és termékei előnyeit, továbbá, hogy nem hívta fel a figyelmüket, hogy ők maguk azok, akik képesek lehetnek arra, hogy megnyerjék a potenciális ügyfelek bizalmát. A HR vezetőknek tehát nagy szerepe van abban, hogy az alkalmazottak milyen képet közvetítenek a cégről. Amennyiben sikerül összehangolniuk a cég márka ígéretét az alkalmazottak cselekvéseivel, akkor képesek lesznek átjutni a kapun és az üzleti élet szerves részévé válnak.


A márka és az érték összetársítása



Ahhoz, hogy egy márka értékkel párosuljon, széleskörű márkaismeretre van szükség. Továbbá tisztában kell lenni a vállalat márkastratégiájával és marketing-kommunikációjával, különösképp a reklámozás területén. A szakirodalom ebben nagy segítséget nyújt. További kihívásokat jelent a reklámügynökségekkel való kapcsolattartás, a vállalati ügyek intézése és a kommunikációs stratégia kidolgozása.

Fő cél, hogy a márkastratégia beépüljön a HR stratégiába. A játékszabály pedig az, hogy érdekeltté tegyük az alkalmazottakat és munkatársakat a vállalati márka megtartásában. Példának szolgáljon az a pénzügyi szolgáltatásokat nyújtó cég, amely márkastratégiájában a főszerepet az alkalmazottak szakképzettségének tulajdonította. "Megbízható pénzügyi tanácsadók" szlogenjével széles ügyfélkört sikerült kialakítania. A HR stratégia irányt mutatott az alkalmazottaknak, hogy viselkedésükkel, munkájukkal miképpen tudják eljuttatni a márka ígéretét a fogyasztókhoz. A HR szakemberek megkérték a tanácsadókat, hogy olyan nyelven fogalmazzák meg ajánlataikat, amelyek az ügyfelek számára is közérthetőek, továbbá hogy informálják őket az újdonságokról és ajánljanak számukra kedvező, személyre szabott befektetéseket.

Amennyiben vállalati szinten sikerült tudatosítani az alkalmazottakban a márkaígéretet, akkor jöhet a következő lépés.
Meg kell bizonyosodni, hogy a tréningek, fejlesztő programok, teljesítmény központú rendszerek és kompenzációs programok elősegítik-e és erősítik-e az alkalmazottakban a márka iránti elhivatottságot. A vállalat összes emberének szem előtt kell tartania, hogy pozitív képet közvetítsen a fogyasztók felé a márkáról.

Manapság a vezérigazgatók többsége stratégiai eszközként tekint a márkára, jelentős időt szentel arra, hogy ápolja és erősítse azt. A márka erősödése pedig kedvezően hat a HR funkciókra is. A fent említett lépések betartása garantálja a helyünket a versenytársak között.

Mészáros Etelka, HR Portal
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Az empatikus munkahelyi vezetés sokkal hasznosabb, mint egy szál nőnapi virág!

Március 8-án ünnepeljük a nemzetközi nőnapot. Azonban az egynapos ünneplésnél sokkal fontosabb, hogy a nők minden nap komfortosan és biztonságosan... Teljes cikk

Nincs több email áradat szabadság után - így segít az AI felvenni újra a fonalat

Egy mesterséges intelligencia (AI) alapú alkalmazásnak köszönhetően többé nem kell órákat töltenie a munkavállalónak a hosszabb szabadság alatt... Teljes cikk

Álláskeresés és szórakozás egy csomagban: az idei első nagy állásbörzén jártunk

Helyben akarnak interjúzni vagy legalább a szakmai vezetővel beszélni, élményt szeretnének gyűjteni munkakörökről, inspirációt meríteni a... Teljes cikk