kapubanner for mobile
Megjelent: 8 éve

Céges kultúraváltás? Nehezebb, mint aminek hangzik

Mindenütt ott van, mégis megfoghatatlan. Szokásrendszer és hagyomány, viselkedés és kommunikáció, tempó és stílus egyben, és még annyi minden más is beletartozik – a vállalati kultúra, csakúgy, mint bármilyen emberi kultúra, nehezen definiálható. Ha belekerül az ember, akkor – ahogy mondani szokás – vagy megszokik, vagy megszökik, vagy – a szervezetfejlesztés egyik első számú leckéjét alkalmazva – megváltoztatja mindazt, ami elfogadhatatlan a számára.

Az amerikai autóiparból átnyergelni egy francia farmakológiai vállalathoz – ritkán fordul elő. Ebben az esetben azonban duplacsavarról beszélünk, az iparági váltás még csak-csak elképzelhető, de az interkulturális ugrások a nagy többséget megviselik, megterhelik. Ennek egyik oka, hogy berögzült szokásaink megváltoztatása forrásokat igényel – egy vezető és egy vállalat esetében pedig jóval nagyobb a forrásigény, mint az átlagemberek esetében. Segíthet ebben a nyelvtudás, a külföldi tapasztalat, de leginkább az adaptivitás, amivel a vezető meghatározott fókuszok mentén illeszkedik az új kultúrába – vagy ő maga hoz létre a vállalatban egy újat.

A legtöbben úgy élik meg, hogy az iparági váltás kevesebb buktatóval jár, mint a kultúraváltás. Ráadásul a karrier során nagyobb értéke van a CV-ben látható iparági váltásnak, mintha valaki arra büszke, hogy japán, dán és portugál cégnél is dolgozott már. Nem mindegy persze, melyiknél hat hónapot, vagy hat évet, esetleg tizenhatot. A különböző kultúráknak és az iparágaknak más a presztízse. Ez rögtön felveti a kérdést: mennyi idő után érdemes váltani – állást és kultúrát egyaránt.

Kultúraváltást levezényelni mást jelent, mint a különböző közegek kihívásait sikeresen megélni. A kultúraváltás egyik formája, amikor a vezető munkahely-váltással egyben kultúrát is vált. Olaszból spanyolba, hierarchikusból mátrixba, centralizáltból decentralizáltba – számos vonatkozása lehet a változásnak.

Az egyik legösszetettebb formája a kultúraváltásnak, amikor az adott vállalat veselkedik neki, hogy a technológia, a folyamatok, a kommunikáció és a tudás területein beavatkozva hozzon létre egy teljeskörű kultúraváltást. Ritkán mondható ki ilyenkor, hol a mérföldkő, melyik nap a „D-Day”, ahonnan kezdve minden másképp lesz, de tény és való, hogy ebben az összetett, transzformációs stratégiával vezérelt folyamatban a vállalat egésze átalakul.

Bina Chaurasia, az Ericsson HR-igazgatója egy januári, a kultúraváltás sarkalatos pontjait érintő interjújában kiemelte, hogy a változásmenedzsment kommunikációját a cég egészében biztosítani kell, minden szinten, nemcsak a vezetők felé. Az Ericsson legnagyobb értékeként és legerősebb eszközeként a kultúrájukat nevezte meg, az együttműködés és az innováció kultúrájaként jellemezve azt. Ahol az emberek és a rendszerek folyamatos összehangolását nemcsak integrált IT-platform biztosítja, hanem virtuálisan elérhető globális tanulási programok is. Ahol a globális rendszer egyben globális visszajelzésre, a lokális csoportoktól és az egyénektől érkező feedback-re is lehetőséget ad, hogy ezek figyelembevételével is folyamatosan fejleszthessék a rendszer egészét. Ahol a rugalmasság is kompetencia: ennek jegyében helyezik a hangsúlyt arra, hogy a vezetői üzeneteket nemcsak el kell küldeni, hanem organikusan be is kell ágyazni ahhoz, hogy a globális vezetői üzenetek lokálisan is relevánsak legyenek.

Kristóf Györgyi
Hammel & Hochreiter
Business & Management
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A nők által alapított startupokhoz csak a befektetések 1%-a jut el - így lehetne ezen változtatni

Továbbra is jelentős szakadék tátong a férfiak és a nők esélyei között a startupszektorban. Közép-Kelet-Európában a befektetések 94%-a... Teljes cikk

Kiábrándítóan lassan növekszik a női vezetők száma - mutatjuk, hogy befolyásolja ezt a rugalmas munkavégzés

Miközben a nők által betöltött felsővezetői pozíciók aránya világszerte 19,4%-ról 33,5%-ra nőtt két évtized alatt, a fejlődés... Teljes cikk

Hogyan építsük a vállalati kultúrát hibrid munkavégzés esetén?

A csapatépítés ösztönzésével, az eredmények jutalmazásával, a kommunikáció támogatásával és a munka-magánélet egyensúlyának... Teljes cikk