Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő Megjelent: 6 éve

Hab a tortán, avagy milyen egy elit üzleti képzés?

A 2011 januárjában induló holland-magyar koprodukcióban "előállított" interim menedzser-képzés igazán különleges, üde színfoltja a magyar felnőttképzési piacnak. A féléves kurzus szellemi kihívást és egyben tudásfrissítést ad majd annak a válogatott 10-12 fős csapatnak, akik részesei lehetnek ennek az intellektuális wellness programnak.

Mitől más, különleges ez az üzleti képzés?

Először is időtartamát tekintve, a képzés "csupán" féléves. Az interim menedzser-képzésen válogatott hallgatók vehetnek részt, hiszen nem a tömegtermelés a cél. Nyugodtan kimondható: ez egy elit üzleti képzés. Akik felvételt nyernek, az üzleti tudásnak olyan szintjén, a vezetői tapasztatoknak olyan birtokában vannak, hogy alapozásra nincs szükség. Vagyis nem a Maslow piramistól indul a gondolatmenet. Ahogy az interim projekteknél sem adatik meg a próbaidő, hanem azonnal éles bevetésre kerül sor, ezen a képzésen sincs közös szintre hozás, nincsen alapozás. Hiszen azt már mindenki megkapta, megcsinálta valahol máshol.

Különleges ez a képzés olyan szempontból is, ahogy a tanulás és tanítás új szemlélete hatja át. Ez pedig nem más, mint a konstruktivista tanulás. Nem gondoljuk azt, hogy a hallgatóknak tudást adunk át, amit aztán a vizsgán szó szerint kikérdezünk. A konstruktivista szemléletmódban ugyanis nem egy hagyományos tudásátszármaztatási folyamat zajlik, hanem a tudáskonstrukciós folyamatok segítése. A tanulási tevékenység tanulóközpontú és interaktív. A képzésen résztvevők is hatni fognak egymásra, valamint az oktatókra is. Közösen, együtt dolgozunk a félév folyamán.
A résztvevők holland, magyar oktatóktól és egymástól tanulnak majd Budapesten és Breukelenben, a Nyenrode Business Universiteit-en. Az 1946-ban alapított Nyenrode 2009-ben első volt a Financial Times Executive MBA programokat, a karrier előmenetel szempontjából rangsoroló listáján. (www.imacademy.eu)


Tréning? Fejlesztés? Posztgraduális képzés?

Ez a képzés nem tréning: nem vezetői kompetenciák drillezéséről van szó. Az ide jelentkezők már rengeteg tréningen részt vettek, és tanultak, fejlődtek belőle annyit, amennyit tudtak és akartak. Azokra a kompetenciákra hívjuk fel a figyelmet és tudatosítjuk őket, melyek a self-employed professional életmód során kulcsfontosságúak, legyen az akár coaching, stratégiai tanácsadás avagy interim menedzsment. Ugyanakkor ez a képzés funkcionális szakmai ismereteket sem oktat. Vagyis például nem lesz szó pénzügyi szakmai, sem HR szakmai, sem gyártás szakmai, de még projekt menedzsment specifikumokról sem. Az interim menedzser jelölt esetében ugyanis alapelvárás, hogy saját szakterületének mestere legyen.

A kurzus 13 oktatási napból áll, ami összesen 120 órányi "hivatalos" órát tartalmaz. Azonban az igénybevétel ennél sokkal több, legalább ennek a dupláját, tripláját kell befektetni. A termelésmenedzsmentből vett kifejezéssel élve: a hallgatóknak meg kell munkálniuk magukat. Az oktatáson való részvétel csupán az egyik forrása a változásnak. Ezen kívül a félév során kapott feladatok elkészítése, a kötelező irodalom elolvasása és az esti szakmai, adott témához kötött beszélgetések, műhelymunkák együttesen adják azt, hogy június végére a kurzust teljesítők más szemlélettel és más tudásrendszerrel a fejükben gondolkodjanak saját magukról, és további karrierjükről.

Az interim menedzser életmód - Jacques Reijniers professzort idézve - energiát igényel, akárcsak ez a képzés.

Kiknek való ez a képzés?

Azoknak, akik jelenleg felsővezetők vagy önfoglalkoztató, korábbi vezetők, akik interim menedzserként szeretnének dolgozni, vagy "útkeresők", akiket érdekel a self-employed professional életforma. Számukra ez a képzés elsősorban beruházás, hiszen az emberi tőke elméletének feltételezése szerint az emberek oktatás, képzés révén beruházásokat végeznek saját termelőképességükbe. Mindazonáltal tudjuk, az oktatásnak van beruházási és fogyasztási eleme is. Talán nem is olyan nyilvánvaló, de az oktatás egy része valójában folyó fogyasztás, mégpedig annyiban, amennyiben a résztvevők még akkor is élvezik a tanulásból fakadó előnyöket, ha az kevéssé kecsegtet jövőbeli hozamokkal. Hogy mennyi a beruházás és mennyi a fogyasztási elem, az teljesen egyéni. Megfelelő érettség esetén a fogyasztási elem akár fontosabb is lehet valaki számára egy oktatáson való részvétellel kapcsolatos döntés meghozatalakor. Sokan vannak, akik szellemi kihívásra, kalandra vágynak. A most induló interim menedzser-képzés azoknak, akiknek az Enjoy (fogyasztási) szempont fontos, sem okoz csalódást.

Mi garantálja ezt?

Nekünk, a képzés összeállítóinak két vezérlőelvünk volt. Az egyik, hogy csak olyan témákat oktatunk, vagy dolgozunk fel közösen, melyek relevánsak, illeszkednek az interim menedzser munkájához és életmódjához. A másik, hogy az egyes tudásokat szakterületük kiemelkedő ismerői - akik a legtöbb esetben maguk is évtizedes gyakorlati tapasztalattal rendelkeznek - oktassák, villantsák fel a résztvevőknek. Ezért azt is lehet mondani, és mi erre büszkék vagyunk, hogy ez az oktatói csapat: sztárparádé. Nyugodtan állíthatjuk, ezektől az emberektől sok impulzust lehet kapni, sokat lehet tanulni. A teljesség igénye nélkül néhány példa: a narratíva szervezeti értékeiről, a történetmesélésről, mint vezetési eszközről Szvetelszky Zsuzsanna és Bárdos András, a személyes márkaépítésről Serényi János és Geszti Péter, a bizalom építéséről és a komparatív előnyökről Mérő László, az asszertív kommunikációról Dezsényi Péter, a hitelességről Görög Ibolya fog előadni.

Nem lehet elégszer hangsúlyozni, hogy a képzés tematikája két nagy csoportból áll. Egyrészt nemzetközi és magyar interim szolgáltatói, valamint interim menedzseri gyakorlati tapasztalatok alapján strukturált tudást adunk, olyan tudást, ami adaptív a 21. század elején az interim menedzser munkájában. Ezeket a tapasztalatokat természetesen akkor is alkalmazni lehet, ha felsővezetőként szolgáltatást vásárolnak és akkor is, ha nem interim menedzserként, hanem coachként avagy tanácsadóként tevékenykednek. Másrészt szemléletmódot és gondolkodásmódot fejlesztünk, mégpedig két szempontból: az interim menedzsment életmód is, nemcsak szakma, továbbá a self-employed professional lét szignifikánsan különbözik az alkalmazotti léttől és gondolkodásmódtól.

Hogyan is lehetne ezt a képzést röviden jellemezni, összefoglalni?

Mondhatjuk finomhangolásnak, csiszolásnak is. Nagyszerű alapokra építve csiszolunk, nem pedig mélységet adunk. Minden kurzus, legyen az az első vagy a sokadik, más lesz, mivel a résztvevők is mások lesznek. A torta kész van már, és közösen díszítjük, közösen a hallgatók és oktatók teszik rá a habot.

Kristóf Györgyi, Magyari Éva, Virágh Rajmund,
az Interim Menedzser Akadémia alapítói
www.interimmenedzserakademia.hu
Follow hrportal_hu on Twitter

Van, amikor a hűség csak kényelmességet takar

Ha valaki igazán ismeri az elkötelezettség fogalmát, az az interim menedzser. Amikor megkezdi munkáját egy vállalatnál, azonnal elköteleződik: a feladathoz, a helyzethez, az ügyfélhez. Ez az elkötelezettség azonban elsősorban "business understandinget" jelent, és nem feltétlenül a piacon oly gyakran félreértelmezett hűségről szól. tovább..

További cikkek
Rolek Ferenc: Szükség lenne külföldi vendégmunkásokra is

Általánossá vált a munkaerőhiány mind iparági szinten, mind területileg, míg régebben csak egyes ágazatokat, vagy a nyugati határszélt sújtotta -... Teljes cikk

Kevés munkanélküli, sok foglalkoztatott

Június-augusztusban tovább csökkent a munkanélküliek száma, 77 ezerrel volt kevesebb, mint egy évvel korábban, a munkanélküliségi ráta egy év... Teljes cikk

Új igazgató az Apollo Tyres Magyarországon épülő gyárának élén

A Heves megyei Gyöngyöshalászon 475 millió eurós beruházással ultramodern abroncsgyártó üzemet építő Apollo Tyres Mákos Csabát bízta meg a... Teljes cikk

Pénzmosás vagy lenyúlás - ez a felnőttképzés Parragh szerint

Részben pénzkidobásnak, részben lenyúlásnak tartja a felnőttképzés jelentős részét Parragh László. Az MKIK elnöke a Világgazdaságnak azt... Teljes cikk

Navracsics: Rugalmasabbá kell tenni az európai oktatási rendszert

Az európai oktatási rendszert a munkaerő-piaci kihívások miatt életkor, intézmény és tananyag szempontjából is rugalmasabbá kell tenni - mondta az... Teljes cikk

Kapcsolódó tartalmaink 1 2 3 Bezár

Egy menedzser legyen zaklatott

Jól ismerjük a menedzseri fizimiskát: elegáns, decens külső, maximum egy-másfél éves technológiát képviselő eszközök, notebook,...