kapubanner for mobile
Megjelent: 12 éve

Hogyan alkalmazkodjanak a generációváltáshoz a trénerek?

Míg rengeteg iparág számára évek óta az egyik legnagyobb kihívás a generációk eltérő tájékozódási, életmódbeli és fogyasztási szokásaihoz való igazodás, konferenciák, szakcikkek százai foglalkoznak az X, Y, Z generációk eltérő viselkedésének és gondolkodásának elemzéséről, a tréning piac csendes ezen a téren.

images

Vélhetően a változatos környezetben dolgozó trénerek már szembesültek ezzel a kihívással és mindenki kitalált valamilyen módot az alkalmazkodásra, de ez még nem vált egy közös tudássá. Több felosztás létezik, de nagy átlagban a következő használatos: az úgynevezett "nagy" generáció 1946-1964 közt született, az 1965 és 1979 közöttiek az X, a 1980-1995-ösök az Y, az 1996 után születettek pedig már a Z generáció tagjai.

Tapasztalataim szerint tréning szempontból az Y generáció megjelenése hozott nagy változást, azzal a kiegészítéssel, hogy a generáció határt nem tudnám ennyire pontosan meghatározni, valahol a 75-80-as születésűektől érzékelem a jelentős különbségeket. Tréningekben és egyéb felnőttképzési formában járatos kollegáim és jómagam ezzel kapcsolatos tapasztalatait szeretném összegezni, azokról a markáns változásokról, melyek megjelentek a mai tréning résztvevők elvárásaiban és hozzáállásában.


Ki vagy teee?! Nem is ismerlek!



Nem is baj. Továbbra is fontos, hogy ki vagy, de nem szükséges a bemutatkozáskor túlságosan bizonygatnod a hozzáértésedet, és felhánytorgatnod a referenciáidat. A résztvevők nagyon kemény kiválasztási eljárást követően kerültek az adott pozícióba és feltételezik, hogy te is így kerültél eléjük. Hivatalos beszerzési eljárások, több körös kiválasztások, beszállítói értékelés... a mindennapi élet részei. Aki ezeken keresztül jutott, az biztos ért ahhoz, amit csinál.


Miért vagyunk itt?



Valaha a "félelem és rettegés a tréning teremben" ehhez a kérdéshez kapcsolódott, szorongásokkal teli prekoncepciók tárházával lehetett találkozni:
  • a vezetőség szerint mégiscsak alkalmatlanok vagyunk, ezért átneveltetnek minket
  • ideküldenek valami öltönyös nyikhajt, aki majd megmagyarázza, hogy kell csinálni, amit 20 éve csinálok
  • agymosás
  • fejtágítás
  • biztos jó pénz valakiknek (emlékszem olyan tréningre 10 évvel ezelőttről, ahol órákig tartott meggyőzni a résztvevőket, hogy a tréning költsége pont a huszad része annak, amit hisznek, illetve nem az ő bérükből lesz levonva)
    ... és sorolhatnánk

    Az Y generáció már a mindenható költségcsökkentés világában nőtt fel, ezért nem gondolja, hogy bármely döntéshozó a cégben meg merné kockáztatni egy felesleges tréning beszerzését. Ezért többnyire inkább értékelik, ha egy ilyen lehetőség adódik, és feltételezik, hogy ez hasznos lesz számukra, ha már költ rá a cég.


    Változunk?



    Változunk, nem gond. A folyamatos alkalmazkodás része a mindennapi életnek, nem az önérzetről szól. Ez az attitűd a korábbiaktól eltérő tréning felépítést igényel. A "klasszikus" tréning iskola nagy hangsúlyt fektetett arra, hogy a résztvevőket nyitottá tegyük a változásra és az ön-fejlesztésre. Ez a folyamat sok időt vett igénybe és speciális technikákat igényelt, melyek segítségével a résztvevők szinte maguk fogalmazták meg a fejlődés irányát. Amikor azt érezték, hogy a tréner nem akar okosabb lenni, akkor lehetett elkezdeni dolgozni.

    Az Y generáció elvárja, hogy okosabbak legyünk. Azért fizetnek minket. Többek között ezek miatt is sok esetben egyszerűsíthető a tréningek szerkezete: bemutatás, majd gyakoroltatás. Nincs feltétlenül szükség a "Jé ,ezt mi is tudjuk, csak rá kellett minket vezetni!" élmény megteremtésére, sőt ezek sokszor inkább frusztrálják a közönséget: "Elhisszük, hogy tudod, akkor miért nem mondod?"


    Mond a szemembe!



    Bátrabban lehet bánni a direkt visszajelzésekkel, hiszen a résztvevők többnyire ezt szokták meg a munkahelyükön. A konstruktív kritika érték, amit el is várnak a trénertől. A mézesmázaskodás, túlzott udvariaskodás inkább visszatetszést kelt.


    Óvatosan az intimitással!



    Az intimitás az előző generációban komoly szerepet játszott egy tréning dinamikai felépítésében. A szokásos induló feszültséget hamar oldották az intimitás növelő játékok, akár egy óra alatt a feszengő emberek csoportjából oldott, egymást sokszor megérintő csapat lett. Az Y generáció számára úgy tűnik, mind a fizikai, mind a verbális intimitás inkább tabu. A kollegák megérintése sokszor annyira frusztráló, hogy kétszer meg kell gondolni, mikor és milyen mértékben kerüljön rá sor. A régebben rendszeresen előkerülő szexista poénok pedig egyenesen elfogadhatatlanná váltak, a résztvevők teljesen önkorlátozóak lettek ezen a téren.

    Biztosan ezeken felül is számtalan más jelenségben tetten érhető a generációk váltása, én személy szerint különösen a Z generáció belépésére leszek kíváncsi. Vajon az ő számukra mennyire lesznek értelmezhetőek és hasznosíthatók a jelenlegi felnőttképzési formák?

    Münnich Iván ügyvezető igazgató, tréner --– tanácsadó
    Sämling Solution Consulting Kft.


    A szerző pszichológus végzettségű, 10 éves tréneri és szervezetfejlesztői tapasztalattal rendelkezik, egyben tréner képző: több, mint 100 trénert képzett ki az elmúlt évtizedben.
    • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
    • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
    További cikkek
    Mire figyeljünk a külföldi vendégmunkások beillesztésénél?

    A harmadik országbeli munkavállalók beillesztése, a kulturális különbözőségek kezelése, kihívásokkal teli folyamat lehet. Hódosi Zoltán két... Teljes cikk

    Az üzleti gondolkodás fejlesztése a HR-ben

    Az HR és az üzleti gondolkodás összekapcsolása kiemelkedő fontosságú a vállalatok sikere szempontjából. A humán erőforrás szakembernek ugyanakkor... Teljes cikk

    Net-Coach ösztöndíjas felnőttképzést indít tavasztól az NMHH

    Új felnőttképzési program indul tavasztól a váci Apor Vilmos Katolikus Főiskola és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) együttműködésében. Teljes cikk