kapubanner for mobile
Megjelent: 5 hónapja

Így használhatjuk munkavállalóként biztonságosan a ChatGPT-t

Mivel a mesterséges intelligenciát (AI) alkalmazó eszközök segítségével növelhető a produktivitás sok munkavállaló beépítette ezen eszközök alkalmazását a mindennapi munkafolyamatokba. Az ESET kiberbiztonsági kutatói szerint azonban mielőtt megpróbáljuk kihasználni az innovatív AI eszközök előnyeit, meg kell tanulnunk biztonságosan, adataink veszélyeztetése nélkül igénybe venni azokat.

Így használhatjuk munkavállalóként biztonságosan a ChatGPT-t-

A mesterséges intelligenciát alkalmazó eszközök elősegíthetik az ötletek kidolgozását, szövegek és tartalmak összefoglalását, átfogalmazását, vagy akár egy üzleti stratégia alapjainak megalkotását, de használatukkal például hibákat is könnyebben találhatunk meg egy programkódban. Az AI használata során viszont nem szabad megfeledkeznünk arról, hogy az eszközökbe bevitt adatok felett többé nem lesz hatalmunk, miután megnyomjuk a küldés gombot - hívja fel a figyelmet a portálunkhoz eljuttatott sajtóközlemény.

Az ESET kutatói arra hívják fel a figyelmet, hogy a nagy nyelvi modellek (LLM), például a ChatGPT használatakor aggodalomra ad okot, hogy érzékeny adatokat osztunk meg nemzetközi nagyvállalatokkal. Ezek a rendszerek online szövegek felhasználásával hatékonyan képesek értelmezni és megválaszolni a felhasználók kérdéseit. Azonban minden alkalommal, amikor kapcsolatba lépünk egy chatbottal és információt kérünk, fennáll a veszély, hogy érzékeny adatokat osztunk meg magunkról vagy a vállalatunkról. 

Az ESET szakértői összegyűjtötték a leggyakrabban előforduló problémákat, és elmondják, hogyan kerülhetőek el a kockázatok.

1.Az ügyféladatok felhasználása és megosztása

Az első gyakori hiba, amit a munkavállalók elkövetnek az LLM-ek használata során, hogy akaratlanul érzékeny információkat osztanak meg a vállalati ügyfelekről. Hogyan történik mindez? Képzeljük el például, hogy egy orvos beírja a betege nevét, orvosi feljegyzéseit a chatbot rendszerébe, és megkéri az eszközt, hogy állítson össze egy levelet a páciens biztosítótársaságának. Vagy a marketingesek feltöltik a CRM-rendszerükből az ügyféladatokat, hogy az eszköz célzott hírleveleket állítson össze.

A munkavállalóknak érdemes minden alkalommal a lehető legnagyobb mértékben anonimizálni a lekérdezéseket, mielőtt beírják azokat a chatbotokba. Az ügyféladatok védelme érdekében ellenőrizni és törölni kell minden érzékeny információt, például nevet, címet, számlaszámot a bevitt szövegekből. A lehető legjobb, ha eleve elkerüljük a személyes adatok használatát, és inkább általános kérdéseket teszünk fel.

2.Bizalmas dokumentumok feltöltése chatbotokba

A chatbotok hasznos megoldást jelenthetnek nagy mennyiségű adat gyors összegzésére, vázlatok, prezentációk vagy jelentések létrehozására. Ugyanakkor a dokumentumok feltöltése az olyan rendszerekbe, mint a ChatGPT, veszélyeztetheti a bennük tárolt vállalati vagy ügyféladatokat. Bár csábító lehet egyszerűen átmásolni dokumentumokat, és megkérni az eszközt, hogy készítsen összefoglalókat vagy ajánlásokat a prezentációs diákhoz, adatbiztonság szempontjából ez egy kockázatos módszer.

Mindez vonatkozik a fontos anyagokra, például a fejlesztési stratégiákra, de a kevésbé lényeges dokumentumok - például egy megbeszélés feljegyzései - is elvezethetnek ahhoz, hogy az alkalmazottak felfedik a vállalatuk féltve őrzött tudásanyagát.

A kockázat mérséklése érdekében a vállalatoknak érdemes szigorú szabályokat hoznia a bizalmas dokumentumok kezelésére, és korlátozni a hozzáférést az ilyen iratokhoz. Az alkalmazottaknak előbb manuálisan át kell nézniük a dokumentumokat, mielőtt összefoglalót vagy segítséget kérnek a chatbotoktól. Ezzel biztosíthatjuk, hogy az érzékeny információkat, például neveket, kapcsolattartási adatokat, árbevételi adatokat töröljük vagy megfelelő módon anonimmá tegyük a felhasznált iratokban.

3. A vállalat adatainak felfedése a kérések során

Képzeljük el, hogy a hatékonyság érdekében egy vállalat megpróbálja fejleszteni a cég egyes gyakorlatait és munkafolyamatait. Ezért segítséget kér a ChatGPT-től az időmenedzsment vagy a feladatok strukturálása terén, amely során értékes know-how-t és egyéb adatokat ír be a promptba, hogy segítse a chatbotot a megoldás kidolgozásában.

Ahogy az érzékeny dokumentumok vagy ügyféladatok chatbotokba történő bevitele, úgy az érzékeny vállalati adatoknak a promptba történő beírása is gyakori, de potenciálisan kártékony gyakorlat, amely jogosulatlan hozzáféréshez vagy bizalmas információk kiszivárgásához vezethet.

E probléma megoldása érdekében alapvető gyakorlatnak kell lennie a prompt anonimizálásnak. Ez azt jelenti, hogy soha nem adhatók meg nevek, címek, pénzügyi adatok vagy más személyes adatok a chatbot kérésekben. Ha pedig egy vállalat szeretné elősegíteni, hogy az alkalmazottak biztonságosan használják az olyan eszközöket, mint a ChatGPT, érdemes sablonként szabványosított kéréseket megfogalmazni, amely szükség esetén minden munkavállalónak rendelkezésére áll, például: “Képzelje el, hogy xy pozíciót tölti be az xy vállalatnál. Készítsen egy jobb heti munkafolyamatot [egy bizonyos pozíció] számára, amely főként a [feladatra] összpontosít”.

A mesterséges intelligenciát alkalmazó eszközök nem csupán a jövő munkavégzésének eszközei, már most is a mindennapok részei. Mivel a mesterséges intelligencia és különösen a gépi tanulás területén a fejlődés folyamatos, a vállalatoknak óhatatlanul követniük kell a trendeket, és alkalmazkodniuk kell hozzájuk. Ezért az ESET szakértői szerint az adatbiztonsági szakértőtől az informatikai generalista pozícióig érdemes meggyőződni arról, hogy minden kolléga tudja, hogyan kell biztonságosan használni ezeket a technológiákat anélkül, hogy az adatok kiszivárgását kockáztatnák.

fotó: freepik

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
A diákok több mint fele tanulna mesterséges intelligenciával, de csak kevesen férnek hozzá az iskolában

Németországban és Ausztriában tízből négy tanuló fér hozzá az AI-hoz az osztályteremben, az Egyesült Királyságban és Spanyolországban ez az... Teljes cikk

Vajon megtaláljuk az egyensúlyt az ember és az AI között? - avagy az AI emberi arca

Vajon mit tartogat 2024-ben a mesterséges intelligencia? 2023-ban minden eseményen téma volt az AI és ember kapcsolata, hatása egymásra. HR szempontból... Teljes cikk

Az üzleti hallgatók készen állnak a mesterséges intelligencia munkahelyi használatára

A brit gazdasági szakos hallgatók szerint az ügyfélszolgálati munkakörökre lesz a legnagyobb hatással a mesterséges intelligencia - derül ki egy... Teljes cikk