Nem startupoknál képzelik el a jövőt a fiatalok
Vajon mi motiválja leginkább a pályakezdőket és a fiatal dolgozókat? A kihívásokat keresik vagy az anyagi juttatások a mérvadók? Tényleg a home office a jövő irodája? A Brain Bar széleskörű kutatást végzett az Y és Z generáció körében, amelynek eredményei megcáfolják, amit eddig a fiatal munkavállalók preferenciáiról gondoltunk.
Minél nagyobb a munkahely, annál jobb?
Ami a felmérést kitöltők elhelyezkedési preferenciáit illeti: 34% középvállalatoknál, 31% pedig nagyvállalatoknál tudja elképzelni a jövőjét. Mindössze egyharmad az aránya azoknak, akik 50 munkavállaló alatti, kisebb cégnél szeretnének dolgozni. A kisvállalkozásokat 27% választaná, míg mikrovállalkozásokkal csak 8% tervezne.
Csakis előre!
A leendő munkavállalókat nem csupán a biztos jövedelem motiválja, leginkább a kihívásokat és az izgalmas lehetőségeket keresik. Jobb pozíció esetén egyértelműen váltanának, ám a magasabb fizetés helyett két másik indok is hangsúlyosabbnak tűnik. A kitöltők 89%-a váltana, ha a munka és magénélet közti egyensúlyt ezzel kedvezőbbé tehetné; és 90% mondta azt, hogy szakmai előrelépés esetén azonnal váltana. A teljes munkaidős foglalkoztatottság ennek ellenére általánosan kedvelt elképzelés, az áhított munkahelyen azonban a rugalmasság, az otthoni munkavégzés és a versenyképes fizetés egyaránt megtalálhatók. A home office lehetőségét például a kitöltők 74%-a támogatja.
A főnök legyen mentor
Az Y és Z generáció fiataljainak ugyanis nem mindegy, hogy munkahelyükön engedelmeskedni kell, vagy kollégáknak tekintik őket. A „főnökösködő” felettes helyett inkább egy mentorfigurát képzelnek el a megkérdezettek: egy segítőkész, tapasztalt és motiváló vezetőt, aki a hatékony ösztönzés mellett empátiával közelít a kollégák felé. A Z generáció tagjai a megértő és barátságos attitűdöt sokkal fontosabbnak tartják, mint idősebb társaik - utóbbiak a vezetői képességeket és a közvetlenséget tartják előbbre valónak.
Megfogalmazott félelmek
A jövő azonban nem csupán a lehetőségeket jelenti a kitöltők számára: mindkét nemzedék jelentősnek találja a környezeti kihívásokat, egész emberiséget érintő kérdéseket. Az Y generáció tagjai inkább a „klímaváltozás” kifejezést használják, míg a Z-k többnyire „globális felmelegedésként” hivatkoznak a problémára. A túlnépesedés (6-7%) és a mesterséges intelligencia térnyerése (6-7%) szintén megjelent a válaszok között, de alig hasonlítható a környezetvédelmi aggályokhoz, amely veszélyforrások összesen több, mint 40%-ot tesznek ki.
A közösségi média a mindennapok része
A közösségi média továbbra is meghatározó része a fiatalok életének, a különböző applikációk nélkül ma már nehezen elképzelhető a munka, tanulás vagy akár egy szabadidős program. Ez a megkérdezett fiatalok körében sincs máshogy: 90 százalékuk használja a különböző közösségi média alkalmazásokat. Az Instagramot intenzívebben használja a Z generáció, az Y-ok pedig a LinkedIn-re pillantanak többet. A Snapchat és Twitter használata itthon elenyésző számot mutat.
A személyes küldetések jelentik a fiatalok jövőjét
Adam Smiley Poswolsky amerikai bestsellerszerző, coach és generációs szakértő a Brain Bar Career Night rendezvényen beszélt az aktuális karrierkérdésekről. Előadásából kiderült, hogy globális szinten a munkavállalók 80 százaléka elégedetlen jelenlegi munkájával, ami a pályakezdőket és az egyetemistákat egyaránt érinti. A szakember tanácsai alapján a sikeres karrier jövőjét a személyes küldetés kialakítása és az egyéni értékek megteremtése jelenti. Ebben a Z generáció előnnyel indul, hiszen, ahogy a szakember elmondta, ez a korosztály már leginkább célokkal motiválható, és sokkal sikeresebben képviselik saját érdekeiket, mint az előző generációk tagjai. Az ismert coach felhívta a figyelmet arra, hogy - korosztálytól függetlenül - az értelmes, saját céljainak leginkább megfelelő, értékteremtő pozíciókban teljesedhetnek ki a munkavállalók.
Fotó: Pixabay
Ami a felmérést kitöltők elhelyezkedési preferenciáit illeti: 34% középvállalatoknál, 31% pedig nagyvállalatoknál tudja elképzelni a jövőjét. Mindössze egyharmad az aránya azoknak, akik 50 munkavállaló alatti, kisebb cégnél szeretnének dolgozni. A kisvállalkozásokat 27% választaná, míg mikrovállalkozásokkal csak 8% tervezne.
Csakis előre!
A leendő munkavállalókat nem csupán a biztos jövedelem motiválja, leginkább a kihívásokat és az izgalmas lehetőségeket keresik. Jobb pozíció esetén egyértelműen váltanának, ám a magasabb fizetés helyett két másik indok is hangsúlyosabbnak tűnik. A kitöltők 89%-a váltana, ha a munka és magénélet közti egyensúlyt ezzel kedvezőbbé tehetné; és 90% mondta azt, hogy szakmai előrelépés esetén azonnal váltana. A teljes munkaidős foglalkoztatottság ennek ellenére általánosan kedvelt elképzelés, az áhított munkahelyen azonban a rugalmasság, az otthoni munkavégzés és a versenyképes fizetés egyaránt megtalálhatók. A home office lehetőségét például a kitöltők 74%-a támogatja.
A főnök legyen mentor
Az Y és Z generáció fiataljainak ugyanis nem mindegy, hogy munkahelyükön engedelmeskedni kell, vagy kollégáknak tekintik őket. A „főnökösködő” felettes helyett inkább egy mentorfigurát képzelnek el a megkérdezettek: egy segítőkész, tapasztalt és motiváló vezetőt, aki a hatékony ösztönzés mellett empátiával közelít a kollégák felé. A Z generáció tagjai a megértő és barátságos attitűdöt sokkal fontosabbnak tartják, mint idősebb társaik - utóbbiak a vezetői képességeket és a közvetlenséget tartják előbbre valónak.
Megfogalmazott félelmek
A jövő azonban nem csupán a lehetőségeket jelenti a kitöltők számára: mindkét nemzedék jelentősnek találja a környezeti kihívásokat, egész emberiséget érintő kérdéseket. Az Y generáció tagjai inkább a „klímaváltozás” kifejezést használják, míg a Z-k többnyire „globális felmelegedésként” hivatkoznak a problémára. A túlnépesedés (6-7%) és a mesterséges intelligencia térnyerése (6-7%) szintén megjelent a válaszok között, de alig hasonlítható a környezetvédelmi aggályokhoz, amely veszélyforrások összesen több, mint 40%-ot tesznek ki.
A közösségi média a mindennapok része
A közösségi média továbbra is meghatározó része a fiatalok életének, a különböző applikációk nélkül ma már nehezen elképzelhető a munka, tanulás vagy akár egy szabadidős program. Ez a megkérdezett fiatalok körében sincs máshogy: 90 százalékuk használja a különböző közösségi média alkalmazásokat. Az Instagramot intenzívebben használja a Z generáció, az Y-ok pedig a LinkedIn-re pillantanak többet. A Snapchat és Twitter használata itthon elenyésző számot mutat.
A személyes küldetések jelentik a fiatalok jövőjét
Adam Smiley Poswolsky amerikai bestsellerszerző, coach és generációs szakértő a Brain Bar Career Night rendezvényen beszélt az aktuális karrierkérdésekről. Előadásából kiderült, hogy globális szinten a munkavállalók 80 százaléka elégedetlen jelenlegi munkájával, ami a pályakezdőket és az egyetemistákat egyaránt érinti. A szakember tanácsai alapján a sikeres karrier jövőjét a személyes küldetés kialakítása és az egyéni értékek megteremtése jelenti. Ebben a Z generáció előnnyel indul, hiszen, ahogy a szakember elmondta, ez a korosztály már leginkább célokkal motiválható, és sokkal sikeresebben képviselik saját érdekeiket, mint az előző generációk tagjai. Az ismert coach felhívta a figyelmet arra, hogy - korosztálytól függetlenül - az értelmes, saját céljainak leginkább megfelelő, értékteremtő pozíciókban teljesedhetnek ki a munkavállalók.
Fotó: Pixabay
- 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is! Részletek Jegyek
- 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége. Részletek Jegyek
- 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni Részletek Jegyek
További cikkek
Miért van ennyivel több magyar embernek munkája, mióta az EU-hoz csatlakoztunk?
A KSH szerint 2004 és 2023 közt közel 824 ezer fővel nőtt a foglalkoztatottak száma, ami 21%-os bővülést jelent. A növekmény nagy részét a... Teljes cikk
A foglalkoztatottak és munkanélküliek száma is nőtt februárban
2024 februárjában a 15-74 éves foglalkoztatottak átlagos létszáma az előző év azonos időszakához képest 32 ezerrel, 4 millió 723 ezerre nőtt. A... Teljes cikk
Nőnapi cikkcsokor a HR Portáltól - így fest a nők helyzete a munka világában 2024-ben
Nőnap alkalmából csokorba gyűjtöttük a dolgozó nők helyzetét taglaló legfrissebb cikkeket. Mekkora a bérszakadék, mely országokban mélyül és... Teljes cikk
Kapcsolódó hírek
- TOP 3 kihívás a HR szakmában - Kérdések és válaszok: 2. rész 1 hónapja
- Van véleményük és felvállalják a céljaikat: így rúgja be az ajtót a Z generáció 2 hónapja
- Munkaerőpiaci fordulatok: Innováció és alkalmazkodás a HR-ben 2 hónapja
- Egységben az erő: így enyhíti a munkaerőhiányt és csökkenti az agyelszívást három ország 2 hónapja
- "Magyarország nem összeszerelő üzem" - növekedett az innovatív munkakörökben dolgozók száma 2 hónapja
- Hiába tölt több időt munkával a munkamániás, mégsem jobb a teljesítménye - kiderült, hogy miért! 2 hónapja
- Megállítható-e a képzett munkaerő külföldre áramlása? 2 hónapja
- Jelentősen visszaesett az állásvesztéstől rettegő magyarok aránya 3 hónapja
- Egy HR-es átlagosan nem 100, hanem "csak" 50 embert szolgál ki 3 hónapja
- Így tudják megszólítani a Z generációs munkavállalókat a vállalatok 3 hónapja
- A Z generáció sajátosságai, avagy lehet-e óriás hamburgert enni a mítingeken? 4 hónapja