Sok vállalatnál nem tudják, mit csinál a HR osztály
Még mindig nincsen respektje a HR-nek a vállalaton belül és adminisztratív-operatív feladatokat ellátó területként tekintenek rá - véli Kobolák Gábor, az AAM Consulting vezető tanácsadója, aki megnyerte azt a wellness-hétvégét, amelyet a Költséghatékony HR kutatás kitöltői között sorsoltunk ki.
- Kutatásunk rávilágított egy problémakörre: a cégek egyharmadának nincs HR költségkerete, ahol viszont van, ott 6,5 százalékkal csökkent a személyzeti kiadásokra fordított összeg. Meglepődött ezen az adaton?
- Tény, hogy a válságra sok vállalat drasztikus költségcsökkentéssel reagált, és ennek a HR esett áldozatul, sok szervezetnél éppen ettől a területtől vonták meg az egyik legnagyobb összeget. Ezek a kutatási eredmények egyébként azért nem meglepőek számomra, mert a HR-nek sok helyen - főként a kkv-szektorban - nincsen akkora elismertsége, cégen belüli megbecsültsége, mint amekkorát kiérdemelne: nincs beleszólása a stratégiai kérdésekbe és még mindig adminisztratív-operatív feladatokat ellátó területként tekintenek rá. Egyetértek azokkal, akik szerint még tudatosabbnak kell lennie a HR-nek és meg kell találnia azokat az eszközöket, amelyekkel bebizonyíthatja, hol térül meg a befektetés, mi múlik a humán erőforráson.
- Az AAM Consultingnál van HR büdzsé?
- Mivel cégünknél közel 200 munkavállaló ügyes-bajos dolgait kell napi szinten intézni, természetesen van külön HR terület, önálló költségkerettel.
- Változott ez a költségkeret a válság kitörése óta?
- A gazdasági realitások természetesen minket sem kerülnek el, így a cég megpróbálja a belső erőforrásokat aszerint átcsoportosítani, hogy az a még hatékonyabb működést segítse elő. Elsődleges célunk, hogy kollégákat ne kelljen elküldeni, így természetesen máshol próbáljuk meg racionalizálni a kiadásainkat. A HR költségkeretét, más belső területek büdzséjéhez hasonlóan, nem hagyta érintetlenül a "válságköltségvetés", ami elsősorban a céges rendezvények, közös megmozdulások visszafogásával járt. Szerencsére úgy érzékeljük, lassan már elkezdhetünk visszaállni a megszokott működési módunkra.
- A kutatásból az is kiviláglik, hogy a cégek 2009-ben a legtöbbet a rendezvényeken spóroltak, második helyen a bérköltség áll. De sokan vágták meg a képzések, fejlesztések költségeit is, miközben ha lenne rá keret, éppen ezt a területet fejlesztenék leginkább. Nem ellentmondásos ez? Mit tapasztal?
- Valóban ez a kettősség jellemzi a helyzetet. Sok vállalatnál az azonnali költségcsökkentés érdekében elsőként a fejlesztés keretét fagyasztották be, hamarosan azonban fordulat várható a képzési piacon. Hiszen egy vállalat nem lehet versenyképes tehetségek, felkészült dolgozók nélkül. És talán a HR elismertsége is megnő egy-két éven belül. Az AAM az előre tervezett képzéseket igyekezett a teljesség igényével megtartani, egyetértés volt a cégvezetésben, hogy a képzéseken nem szabad spórolni: ez ugyanis a befektetés a szakmai jövőnkbe. Azt azonban el kell ismerni, hogy új képzéseket nem lehetett már beleilleszteni a büdzsébe, tavaly tényleg csak az előre elhatározott, leszerződött képzésekre került sor. Idén talán már itt is bővül a mozgástér.
- Mely terület fejlesztése várható a közeljövőben az AAM Consultingnál a szervezeti hatékonyság érdekében?
- Elvégeztünk egy átfogó megújítást az értékelési és a teljesítmény-értékelési rendszerünkben, ami - meggyőződésünk szerint - alapjaiban lesz kedvező hatással a hatékonyságunkra. Ugyancsak megújítottuk a felvételi folyamatunkat, és megkönnyebbülés mindenki számára, hogy újra el is kezdhetjük használni, vagyis átmeneti "kényszerszünet" után ismét elkezdheti a HR a felvételiztetést, toborzást.
- Mit gondol, hogyan maradhatnak a HR funkciók és a cég továbbra is hatékonyak a költségcsökkentés ellenére úgy, hogy közben a dolgozói elégedettségen se essen csorba?
- A válságnak annyi előnye talán van, hogy arra készteti a beszállítókat, hogy rendre új ajánlatokkal keressenek meg bennünket. Ezeket a bemutatkozó programokat, teszt szolgáltatásokat igénybe szoktuk venni, mert egyrészt így új beszállítókat ismerhetünk meg, másrészt a kollégák is több szolgáltatást vehetnek igénybe. Ugyancsak a dolgozói elégedettség fenntartását próbáljuk elősegíteni azzal, hogy a nagy és költséges céges rendezvények helyett kisebb csoportos rendezvényeket tartunk, amelyek költséghatékonyságuk mellett is segítik a csapatépítést. Igyekszünk mindenféle CSR programot is beindítani, támogatni. Az önkéntességen alapuló társadalmi felelősségvállalás jó közösségépítő funkciókkal rendelkezik.
- Ha már hatékonyság és dolgozói elégedettség, szeretnék gratulálni a nyereményéhez. Örül a wellnes-hétvégének, melyet másodmagával tölthet el a siófoki Hotel Yacht Clubban?
- Úgy tervezem, hogy augusztus környékén élek a lehetőséggel és lazítok egy kicsit. Mit tagadjam? Rám fér ez a kis pihenés, és az sem utolsó dolog, hogy ajándékként pottyant az ölembe.
- 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni. Részletek Jegyek
- 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény! Részletek Jegyek
- 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat. Részletek Jegyek
- 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti. Részletek Jegyek
Eljött a tavaszi megújulás ideje. De hogyan lehet egy szervezetet megújítani úgy, hogy a munkatársak friss lendületet, energiát, kreativitást... Teljes cikk
A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk
Öt évvel ezelőtt érkezett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalhoz. Első állása a közigazgatásban és azt mondja, hogy bele lehet szeretni ebbe a... Teljes cikk
- Egyre nehezebb a fiatalok toborzása és megtartása, de mi lehet a megoldás? 2 hete
- Az automatizálás és az AI terén is lemaradásban vannak a magyar cégek a nemzetközi átlagtól 2 hete
- Bódis László: a doktori képzés kulcsfontosságú az innovációban 2 hete
- Új, innovatív kezdeményezés - Duális egyetemi mentor programot indít a szombathelyi Schaeffler 2 hete
- "Keressük a lila elefántot" - avagy miért izgalmas a toborzó szakma 3 hete
- Ez kell a járműipar munkaerőigényének kiszolgálásához 3 hete
- Az attitűd a kulcs, nagy a verseny a fiatalokért: így keresi az utánpótlást a Marriott 4 hete
- Ez okozza a legnagyobb kihívást a pénzügyi és számviteli szektorban 4 hete
- Így csábítanak a cégek a HVG Állásbörzén 1 hónapja
- Úton a felsővezetői lét felé - hogyan segíthet egy mentor a cél elérésben? 1 hónapja
- Hogyan hangoljunk össze embereket különböző kultúrákból vállalati közegben? 1 hónapja