kapubanner for mobile
Szilágyi Katalin
Megjelent: 16 éve

Négy magyar cég a régió legjobb munkahelyei között

A magyar vállalatok többsége nem jár élen a tehetségkutatásban, amit a dolgozók véleménye is tükröz: szerintük a cégek nem tudják megtartani kulcsembereiket - derült ki a Hewitt "Kelet-Közép-Európa Legjobb Munkahelye" felméréséből, amelynek eredményeit tegnap ismertették. A top munkahelyek listájára négy magyar vállalat is felkerült.

images

A nagyvállalatok között az oroszországi McDonald's, míg a kis- és középvállalatok körében a szlovén Microsoft lett az első helyezett a 2007/2008-as Kelet-Közép-Európa Legjobb Munkahelye felmérésben - jelentette be csütörtökön az eredményeket a Hewitt Humán Tanácsadó Kft. A Wall Street Journal Europe által szponzorált, 12 országban végzett kutatás keretében közel 600 vállalat mintegy 120 ezer munkavállalója és 3000 felsővezetője mondta el véleményét. A listára magyarországi cégek is felkerültek, így a kkv-k között a Debreceni Hőszolgáltató Kft. hatodik helyezést ért el, míg a nagyvállalatok között a Market Építő Zrt. a negyedik, a Mars Magyarország Értékesítő Bt. a kilencedik, az Eli Lilly Hungary a tizenegyedik helyen végzett.

Az, hogy a Legjobb Munkahelyek az átlagosnál 24 százalékkal nagyobb részvényesi megtérüléssel rendelkeznek, csak egy a számos előny közül, amit felmutathatnak. A legjobbaknál tapasztalható fluktuáció 15 százalékkal alacsonyabb az átlagosnál, egy év alatt négyszer annyi önéletrajz érkezik hozzájuk, mint egy átlagos vállalathoz, és a hiányzási napok száma 45 százalékkal alacsonyabb, mint más cégeknél.

A jövő humán kihívásai

A kelet-közép-európai humán szakemberek 83 százaléka, míg a felsővezetők 71 százaléka gondolja úgy, hogy a tehetséges munkaerő megszerzése és megtartása jelenti majd a legnagyobb kihívást az elkövetkezendő három-öt évben - derül ki a felmérés eredményeiből. A térségünket sújtó demográfiai változásokról évek óta hallani, a népesség folyamatos csökkenése miatt már most egyre nehezebben találni megfelelő munkaerőt. Aggódnak is a HR szakemberek: 10-ből hatan közülük jelentős tehetséghiányra számítanak a közeljövőben, amely leginkább Bulgáriát, Szlovákiát és Lengyelországot fogja érinteni. Érdekes, hogy hazánkban ennél kevésbé borúlátóak a humán terület munkatársai. A régióhoz hasonlóan egyébként nálunk is elsősorban a felsővezetőket, az IT-szakembereket, értékesítőket, mérnököket nehéz pótolni.

Hogyan kezelhető a tehetséghiány?

A megkérdezett kelet-közép-európai dolgozók 51 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vállalata sikeres abban, hogy a legjobb embereket megszerezze, és 45 százalékuk bízik abban, hogy meg is tudják tartani őket. Ebben a kérdésben a magyarok pesszimisták, szerintük a kulcsembereket nem képesek megtartani a cégek. A felmérés tanúsága szerint a tehetséghiány leküzdése érdekében a vállalatok 51 százaléka már most foglalkozik a gondolattal, hogy saját országán, sőt akár régióján kívülről toborozzon munkavállalókat. Ez azonban nem csupán a földrajzi határok kiterjesztéséről szól, a vállalatoknak új utakat, módokat kell találniuk, hogy egyrészt vonzóvá váljanak a tehetségek számára, másrészt, hogy képesek legyenek megtartani őket - fogalmazott Veres Rita, a Legjobb Munkahely Felmérés regionális vezetője. Elkerülhetetlen például, hogy a cégek már az oktatás területén jelen legyenek. A felmérésben részt vevő vállalatok 78 százaléka nem véletlenül tart kapcsolatot egyetemekkel, főiskolákkal, 71 százalékuk pedig folyamatos kommunikációs kampánnyal hirdeti magát, mint minőségi munkáltatót.

Nemcsak megszerezni, megtartani is tudni kell

Ahogy a tehetségekért folytatott harc egyre inkább kiélesedik, a legjobb munkatársak vonzása mellett legalább akkora kihívást jelent a megtartásuk. Amikor egy munkavállaló újonnan csatlakozik a vállalathoz, még nagyon elkötelezett, lelkes és motivált. Egy-másfél év után azonban drasztikusan zuhan az átlagos elkötelezettség: 69 százalékról 53 százalékra, ekkor már sokkal kritikusabbak és magasabb elvárásokat támasztanak a vállalattal szemben. A 3-5 év a következő kritikus pont, amikor a cégnek elő kell rukkolnia valamivel, hiszen ekkor a dolgozónak már nagy rutinja, tapasztalta van, esetleg tovább is képezte magát, így ha új és jobb lehetőséget lát, máshol fogja kamatoztatni tudását. A fluktuációt kiváltó ok lehet az is, hogy mennyire válnak valóra a céghez fűzött kezdeti remények. A számok azt mutatják, hogy csupán minden második munkavállaló gondolja azt, hogy a cégéről, mint munkahelyről kialakult külső kép összhangban áll személyes tapasztalataival. Vagyis nem ritka az az eset, hogy a dolgozók úgy érzik, nem azt kapták, amire számítottak, amire ígéretet kaptak, mielőtt a vállalathoz csatlakoztak.

Magyar sajátosságok

A felmérés eredményei alapján egyre magabiztosabbnak tűnnek a magyar dolgozók, 23 százalékuk vélekedett ugyanis úgy, hogy rövid időn belül találna új állást, a régióban ez az arány 50 százalék. Honfitársaink 27 százaléka érzi úgy, hogy a plusz teljesítményt elismerik a munkahelyén, a régióban 40 százalék nyilatkozott így. A magyarok 41 százaléka bízik vállalata hatékonyságában, ugyanennyien tartják elfogadhatónak azt a stresszt, ami a munka során éri őket, és 48 százalékuk mondta azt, hogy van lehetősége az önmegvalósításra. E téren azonban nagyon hátul kullognak a magyar vállalatok, mert nem igazán tudnak kihívást jelentő feladatokat biztosítani - mondta Veres Rita.

A régió legjobb munkahelyei:

Kis- és középvállalatok kategória:

1. Microsoft - Szlovénia
2. 3M - Csehország
3. Telerik - Bulgária
4. Hofmann Personalleasing - Ausztria
5. Cisco Systems - Lengyelország
6. Debreceni Hőszolgáltató Kft. - Magyarország
7. American Express - Lengyelország
8. Cisco Systems - Csehország
8. Agrofirma Sumy-Nasinnya - Ukrajna
10. Microsoft - Szlovákia

Nagyvállalatok kategória:

1. Moszkva-McDonald's - Oroszország
2. GlaxoSmithKline - Bulgária
2. Logos - Csehország
4. Market Építő Zrt. - Magyarország
5. Microsoft - Oroszország
6. Microsoft - Lengyelország
7. McDonald's - Bulgária
8. TH Megapolis LLC "TM Khortitsa" - Ukrajna
9. Mars Magyarország Értékesítő Bt. - Magyarország
10. GlaxomithKline - Oroszország
11. Eli Lilly - Magyarország

Szilágyi Katalin, HR Portal
  • 2024.06.05Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit, képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.10.02Tréning Kerekasztal Konferencia 2024. A 2024-es, őszi Tréning Kerekasztal Konferenciánk célja, hogy a résztvevők sokféle megközelítést kapjanak arról, a technológia hogyan épülhet be a tréningek világába.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Hangosabbnak kell lennie a HR-nek: karriersztorik a Mercedesnél és a Molnál

Hogyan mozog egy vezető a Mercedesnél a logisztika és a HR között, és miként jut nőként ügyvezetői szintre? Szetei Hajnalka, a kecskeméti... Teljes cikk

Friss energia - Tippek a munkahely megújításához

Eljött a tavaszi megújulás ideje. De hogyan lehet egy szervezetet megújítani úgy, hogy a munkatársak friss lendületet, energiát, kreativitást... Teljes cikk

Semmit nem lehet már rutinból csinálni - Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO HR menedzsere

A folyamatos változás ma már alap, nem lehet rutinból vagy akár tavalyi tapasztalatok alapján működni, mondta el Sándorné Bosnyák Ágnes, a DENSO... Teljes cikk