kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

24 éves csúcson az infláció

Júliusban a fogyasztói árak átlagosan 13,7 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Az élelmiszerek ára tavaly júliushoz viszonyítva 27 százalékkal emelkedett.

Infláció július-

Júliusban a fogyasztói árak átlagosan 13,7 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit. Az élelmiszerek ára tavaly júliushoz viszonyítva 27 százalékkal emelkedett. A tartós fogyasztási cikkekért 14 százalékkal kellett többet fizetni. A szolgáltatások díja 6,8 százalékkal nőtt - jelentette a Központi Statisztikai Hivatal (KSH).

Ez azt jelenti, hogy újabb 24 éves csúcsra száguldott az infláció, jórészt az élelmiszerárak nagyon durva, havi alapon 4,1%-os, éves szinten 27%-os drágulása nyomán - állapítják meg a Portfólió elemzői.

A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 2,3 százalékkal nőttek. A nyugdíjas fogyasztóiár-index az előző hónaphoz képest 2,3, az egy évvel korábbihoz képest 13,8 százalékkal nőtt.

Egy év alatt az élelmiszereken belül a margarin 65,8 százalékkal, a kenyér 57,9 százalékkal, a sajt 52,6 százalékkal, a száraztészta 49,1 százalékkal, a baromfihús 38,8 százalékkal, a tojás 37,5 százalékkal drágult. A tejtermékek 43,8 százalékkal, péksütemények 38,5 százalékkal kerülnek többe. 

13 százalékkal nőtt az idényáras élelmiszerek - burgonya, friss zöldség, gyümölcs - ára. A csokoládé, kakaó 12,7, a cukor 8,4, az étolaj 6,9 százalékkal került többe júliusban az előző év azonos időszakához képest.

A tartós fogyasztási cikkeknél a konyha- és egyéb bútorokért 20,1, a szobabútorokért 18,2, a használt személygépkocsikért 17,9, az új személygépkocsikért 17,5 százalékkal kellett többet fizetni, mint egy évvel korábban. A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 11,2, ezen belül a szeszes italok 13,2 százalékkal drágultak. Az állateledelek ára 33,1, a lakásjavító és -karbantartó cikkeké 26,5, a testápolási cikkeké 16,9, a járműüzemanyagoké 6,7 százalékkal lett magasabb. A szolgáltatásoknál a taxi 27,4, a lakásjavítás és -karbantartás 20,7, a járműjavítás és -karbantartás 16,4, az üdülési szolgáltatás 13,1 százalékkal került többe júliusban, mint egy évvel korábban.

Júliusban egy hónap alatt az élelmiszerek 4,1 százalékkal drágultak, ezen belül az édesipari lisztesáru 21,3, a kenyér 12,7, a száraztészta 7,8, a rizs 7,4, a sajt 6,9, az alkoholmentes üdítőitalok 5,7, a tejtermékek 5,5, a péksütemények 5,4 százalékkal többe, az idényáras élelmiszerek 3,7 százalékkal kevesebbe kerültek. A szeszes italok, dohányáruk ára 3,7 százalékkal emelkedett, ezen belül a dohányáruk 3,8, a szeszes italok pedig 3,6 százalékkal drágultak a mindkét termékkört érintő jövedékiadó-emelések következtében.

A tartós fogyasztási cikkek ára júliusban havi szinten 1,9 százalékkal nőtt, ezen belül az új személygépkocsiké 4,7 százalékkal. A szolgáltatások ára 1,6 százalékkal emelkedett, ezen belül az üdülési szolgáltatásokért 10,3, a postai szolgáltatásokért 9,7, a sport- és múzeumi belépőkért 4,6 százalékkal kellett többet fizetni júliusban, mint egy hónappal korábban.

Az előző év azonos időszakához képest 2022. január-júliusban a fogyasztói árak az összes háztartást figyelembe véve átlagosan 10,0, a nyugdíjas háztartások körében 9,9 százalékkal emelkedtek.

 

Az erősödő infláció és az egyre feszesebbé váló munkaerőpiac hatására a várakozásoknál magasabb lehet az idén a bérnövekedés üteme. Kényszerhelyzetben vannak ugyanis a vállalatok: ha meg akarják tartani alkalmazottaikat, a magas infláció miatt muszáj bért emelniük. Akár 16–20 százalék közötti mértékben is nőhet a nominális GDP, ami azt jelenti, hogy akár ennyivel is bővülhetnének a bruttó bérek - írtuk néhány héttel ezelőtti elemzésünkben.

 

 

  • 2024.04.23Humán controlling mutatószámok a gyakorlatban A képzés célja: A HR munka modern személetének és mérésének, számításának gyakorlati ismerete. A humán controlling egyes eszközeit konkrét példákon mutatjuk be, a résztvevőkkel közösen értékeljük azok alkalmazását.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.14Mesterséges intelligencia használata a marketing munkában Képzésünk célja, hogy bemutassuk 2024-ben mi mindenre képes a mesterséges intelligencia, használata mennyire meg tudja könnyíteni a marketing szakemberek - vagy erre a pályára készülők - munkáját. A képzés során a résztvevő megtanulja, hogy milyen kiaknázatlan lehetőségek rejlenek a mesterséges intelligenciában. Ezen túl megtanulja, hogy a különböző AI eszközöket milyen stratégiai kombinációban érdemes használni a lehető legnagyobb hatékonyság elérése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek