A munkahelyi telefonálás íratlan szabályai
A munkának elengedhetetlen eszköze a telefon. Látszólag egyszerű a beérkező céges hívásokat fogadni és felhívni egy ügyfelet, ám rengeteg aprósággal ronthatjuk a rólunk és cégünkről kialakult képet, ami üzletek meghiúsulását is jelentheti. Nem árt megszívlelni néhány íratlan szabályt.
"A telefonálás mindig bemutatkozással indul, nem csak a saját, hanem a cég nevét is tanácsos kimondani. Ezt követően mondjuk el egy-két szóban, milyen ügyben telefonálunk", mondja az első lépésekről Vámosi Lászlóné protokollszakértő. Ha hosszú lélegzetű lesz, akkor kérdezzük meg, alkalmas-e most a beszélgetés. Amennyiben nem alkalmas, akkor kérdezzük meg, mikor hívhatjuk újból. Érdemes reálisan elmondani, körülbelül hány percig tartana a beszélgetés. Ha öt percet mondunk és tíz perc után sem érünk a közepéig, kellemetlenül érzi magát a hívott fél. Rossz hatást kelt az is, ha valamelyik fél észreveszi, a vonal túlsó végén a másik gépel, az egérrel kattintgat vagy éppen eszik. Éppen ezért ezeket mindenképpen kerüljük.
Üzenetrögzítő: itt is illik köszönni és bemutatkozni
Mi történik, ha üzenetrögzítő "veszi fel" hívásunkat? "Ha amellett döntünk, hogy üzenetet hagyunk, ilyenkor is kell köszönni és bemutatkozni. Érdemes bemondani, hány órakor hívtuk partnerünket és milyen ügyben. Az időpontot azért fontos megemlíteni, mert lehet, hogy csak később hallgatják meg az üzenetet, akkor, amikor már beszéltünk a keresett féllel", jegyzi meg Vámosi Lászlóné.
Előfordulhat, hogy a célszemély kollégája veszi fel a telefont. Ilyenkor is be kell mutatkozni és néhány szóban elmondani a hívás okát. Ez azért is lehet célszerű, mert lehet, más kolléga foglalkozik az üggyel, és felesleges köröket futnánk. Kérdezzük meg, hogy mikor tudjuk elérni, mikor lesz alkalmas. Kérhetünk visszahívást és megadhatunk egy időintervallumot, mikor kellene mindenképpen beszélnünk. Fontos tanács: ebben az esetben ne kezdjük el őt korábban hívogatni, várjuk meg, míg ő jelentkezik.
Mindig a hívó fél kezdjen el búcsúzni
Előfordul, hogy egy telefonközpontos kapcsol mellékre. Ha 1-2 percig várakoztatnak, le lehet tenni a telefont és lehet újra telefonálni. Ilyenkor elmondhatjuk, "ne haragudjon, nem sikerült beszélnem a keresett személlyel, tudná újra kapcsolni?" Ha téves a hívás, kérjünk elnézést, mielőtt letennénk a telefont.
Megtörténhet baki a beszélgetés lezárásakor is. "Alapszabály: mindig a hívó fél kezd el búcsúzni, visszatetszést kelt, ha a hívott teszi. Ha hívott félként szabadulni szeretnénk a beszélgetőpartnertől, akkor elnézést kérve találni kell egy elfogadható okot: ez lehet egy közelgő tárgyalás, amire el kell indulnunk", tanácsolja a protokollszakértő. Ha esetleg megszakad a vonal, itt is a hívó félnek kell újra tárcsázni.
Érdemes óvatosan bánni a munkahelyi privát hívásokkal. Ha egy légtérben vagy irodában dolgozunk kollégákkal az egy-két percnél hosszabb magánbeszélgetéseket a munkanap végére időzítsük. Még akkor is, ha a privát hívásokat engedélyezik. Máskülönben zavarjuk a csapatot a munkában.
Ha a cégnél cseng a telefon
Ugyancsak mindennapos eset a munkahelyen, ha a beérkező hívásokat kell felvenni. Sok helyen pontosan szabályozzák a telefonok kezelését. Gyakran előforduló beköszönés: "Nagy Piroska Kiss Kft. Jó napot kívánok!". Ügyfélszolgálatokon hozzáteszik még a "Miben segíthetek?" formulát. Ha a vonalas hívás közben cseng a mobilunk, akkor kérjünk elnézést beszélgetőpartnerünktől, majd röviden "intézzük el" a hirtelen bejött hívást.
Ha nincs bent a hívott fél, és mi vesszük fel a telefont, akkor kérjük el a számát, amelyen visszahívhatja. Vagy kérdezzük meg, akar-e üzenetet hagyni. Ha tudjuk, megadhatjuk, mikor érdemes újra telefonálni. Nem tanácsos hazudni, ha egy kolléga hollétéről érdekelődnek.
Tárgyalások alkalmával megeshet, hogy a partner telefonja cseng, és felveszi. Ilyenkor próbáljunk meg nem odafigyelni vagy tegyünk úgy mintha jegyzeteink között olvasgatnánk. Az illedelmes partner a végén elnézést kér, amire illik röviden reagálni (Semmi probléma).
Vezető asszisztenseként kell a diplomácia
A telefonok kezelése különösen ügyvezetők asszisztenseinél igényel ügyességet és diplomáciai érzéket. Könnyebb az asszisztensek helyzete, ha a vezető elmondja, milyen hívást vár az adott napon, egyéb ügyekben pedig iránymutatást ad. Ha például elfoglalt aznap, akkor kérheti a megkeresések jegyzetelését: ki miért teéefonált és milyen számon érhető el. Előfordul, hogy erősködik a hívó és "nagyon sürgős ügyben azonnal" beszélnie kell az ügyvezetővel. Ha a vezető bent van, célszerű azonnali visszahívást ígérni vagy tartani a vonalat és a vezetővel közben egyeztetni.
Karácsony Zoltán
- 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.
Részletek
Jegyek
- 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
Még tart az ajkai erőműben szombaton történt baleset vizsgálata - tájékoztatta a Veolia Energia Magyarország Zrt. hétfőn az MTI-t. Teljes cikk
A munka világa 2025-ben már nem a klasszikus irodai hierarchiáról szól: ma már fizetnek azért, ha valaki ölel, alszik vagy épp AI-személyiségeket... Teljes cikk
Üzemi baleset történt az ajkai erőműben, a helyszínről egy férfit súlyos sérülésekkel, életveszélyes állapotban, míg két másik férfit... Teljes cikk

Mi történne, ha egy napra minden nő szabadságra menne?