Megjelent: 14 éve

Kirúgás is járhat az irodai privát telefonálásért

Rendkívüli felmondási ok is lehet a magán célú munkahelyi telefonálás, ám ennek ellenőrzése a törvényi kereteken belül nehézkes. A munkáltatók egy része nem tiltja kifejezetten a privát telefonálást. Céges telefonnál gyakori egy limithez kötni az ingyenes használatot, felette pedig a dolgozóval fizettetni.

A munkavállalók hajlamosak - költségeik csökkentése érdekében - a munkahelyi telefonjukról lebonyolítani privát hívásaikat. Ez akár több százezer forint pluszöltséget is jelenthet a cégnek - különösen, ha nagyvállalatról van szó. Bár a munkáltatók egyike sem repes az örömtől, ha megkap egy csillagászati összegről szóló céges telefonszámlát, sokan mégsem limitálják a munkahelyi telefon magán célra való felhasználását.

Limitet határoznak meg
"Mi gyakorlatilag annyit beszélhetünk, amennyit akarunk. A cégvezetés nem követi a hívásainkat. Bár, ha túl magas a számla, szóban megkérnek minket: kicsit fogjuk vissza magunkat" - mesélte egy kisebb cégnél dolgozó hölgy.

A munkavállalói beszámolókból kiderült: a vállalatok nagy része így jár el. Ugyanakkor az is tény, hogy nem mindenki ilyen engedékeny. "Főnökünk meghatározott egy limitet. Ha átlépjük, a fennmaradó összeget nekünk kell kifizetni. A rendszer bevált: még egyszer sem haladtuk meg a limitet, és ezzel együtt a céges ügyek sem maradtak elintézetlenül" - mesélte egy 10 fős kisvállalatnál irodavezetőként tevékenykedő hölgy.

Kóddal próbálják visszaszorítani
A limit mellett gyakori még a telefonálás személyes kóddal való visszaszorítása. Ebben az esetben a dolgozók kapnak egy titkos számkódot, aminek beütésével kezdeményezhetnek hívásokat. Ezzel a módszerrel nemcsak a magánhívások elszaporodása kerülhető el, hanem az is, hogy a kollégák egymás telefonját használják.

Mint megtudtuk, a munkáltató szinte kizárólag csak a híváslista kinyomtatásával ellenőrizheti a kollégák telefonálási szokásait. "Ha túl magas a telefonszámla, a vezető kinyomtatja a listát. Nekünk ezután meg kell jelölnünk a privát számainkat. A magánhívásokért felszámolt díjat pedig ki kell fizetnünk" - tájékoztatott egy középvállalatnál recepciósként dolgozó hölgy. "Csalni egyébként nem érdemes. A sokszor hívott, mégis a hivatalos számok közé sorolt telefonszámot ugyanis fel szokta hívni a főnök" - tette hozzá.

Aggályos a híváslistás ellenőrzés
Nem árt tudni azonban: a híváslistás ellenőrzés ellen már többször felemelte szavát az adatvédelmi ombudsman. "A telefonhívások listázásával a munkáltató nem ellenőrizheti a telefon használatát. Mind a hívó, mind a hívott fél személyes adatának minősül az, hogy az adott időpontban beszélgetést folytattak, és azt egymással tették. Személyes adat tehát az, hogy egy munkavállaló egy meghatározott telefonszámot hív, és személyes adat az is, hogy a hívott fél valamilyen kapcsolatban áll a hívó féllel. Tekintettel arra, hogy a hívott fél hozzájárulásának beszerzése gyakorlatilag nem lehetséges, a híváslista készítése még a munkavállalók hozzájárulása esetén sem lenne jogszerű" - áll az állásfoglalásban.
Ha mégis ezt teszi a munkáltató, panasszal élhet az adatvédelmi biztosnál. Persze ezt a munkahelyről nem érdemes meglépni.

Elbocsátás is lehet a vége
Szélsőséges esetben kirúgás is járhat az irodából telefonálásért. "A munkáltató a túl sok magántelefonálás miatt akár el is bocsáthatja a dolgozót. Az ilyen jellegű telefonálás nem része a munkaidőnek. A munkaidő nem megfelelő eltöltésére hivatkozva pedig rendkívüli felmondással elküldhető az illető" - tájékoztatott Dr. Sipos Márta munkajogász.


Oroszi Babett

  • 2020.11.17Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE A Toborzás a LinkedIn-en és a Facebookon 1 napos workshopon délelőtt kérdést kaphat LinkenInnel kapcsolatos kérdéseire, szó lesz továbbá a vállalati oldal fontos elemeiről, karrieroldalról és oldal-analitikákról. Délután példákkal színesítve ismerkedhet meg a kampánykezeléssel, kapcsolati háló felépítésének kérdéseivel és egyéb, Facebookkal kapcsolatos funkcióval. Részletek Jegyek
  • 2020.11.23Művezető képzés A művezetők szakmai továbbképzése a vezetői feladataik eredményes és hatékony ellátására. A résztvevők vezetői, problémamegoldási és termelékenységfejlesztési készségeinek fejlesztése konkrét feladatokon, szituációs játékokon, esettanulmányokon keresztül. Részletek Jegyek
  • 2020.12.05 Teljesítménymenedzsment és motiváció A résztvevők megtanulják, beosztottjaik teljesítményére ható területek helyes menedzselését. Képessé válnak akár munkavégzés közben hatásos, rövid coaching beszélgetések levezetésére. Megismerik a teljesítmény menedzsment eszközrendszerét. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter