A tanárok kutatói életpályáját támogatja a KUTOSZ
AKutató Tanárok Országos Szövetségét (KUTOSZ) csaknem száz középiskolai és általános iskolai pedagógus hozta létre 9 éve azzal a céllal, hogy a tehetséges, kreatív és a kutatás területén is tevékenykedő tanárok érdekeit képviselje és segítse pedagógusi-kutatói életpályájukat.
A Humán és reál szakos, alap és középfokú, illetve felsőoktatásban dolgozó KUTOSZ-tagok célja, hogy tanítványaik motiváltabbá váljanak, és nyitottak, kíváncsiak maradjanak a világra. - A Szövetség legfőbb törekvése, hogy színvonalas és eredményes munkája nyomán mindinkább kikerülhetetlen tényezővé váljon a közoktatás mindenkori vezetői számára elsősorban a tehetséggondozás, oktatás- módszertan fejlesztés terén - olvasható a honlapon.
Hogyan válhat valaki a KUTOSZ tagjává?
A Szövetség abban is eltér a hasonló pedagógus egyesületektől, hogy nem csupán egy-egy korcsoportot tanító vagy egy-egy tantárggyal foglalkozó szakembereket tömörít magába. Tanárai országszerte, majdnem minden tantárgyi területen és iskolatípusban megtalálhatóak, a falusi általános iskolától az elit gimnáziumig, az alsó tagozattól az egyetemig. A tagok egy része a tanítás mellett klasszikus kutatómunkát végez (PhD-fokozattal rendelkezik, vagy éppen ezért dolgozik, tagja egyetemi, illetve intézeti kutatócsoportoknak). Másik része pedagógiai kutatásokkal, szakmódszertani fejlesztésekkel foglalkozik, számos díjat nyert, és taneszköz-innovációkat tudhat magáénak. A harmadik - jelenleg legnépesebb - csoportja pedig tudományos diákkörök munkáját fogja össze, azaz kutató diákoknak segít, és kiemelkedő tehetséggondozó munkát végez.
- A Kutató Tanárok Országos Szövetsége civil szerveződés, így minden olyan pedagógus, aki egyetért az alapfilozófiákkal, és tenni is akar valamit, tagunk lehet akár a közoktatásban, akár a felsőoktatásban dolgozik. Azt szoktuk kérni, hogy néhány rendezvényünkre jöjjön el, és nézze meg, mit teszünk, majd utána döntsön, hogy közénk szeretne-e tartozni - mondta el Nyerkiné Alabert Zsuzsanna, a KUTOSZ elnöke.
Miért érdemes a KUTOSZ tagjának lenni?
„Hogy miért érdemes hozzánk csatlakozni? Pontosan azért, mert lehetőséget teremtünk tagjainknak a saját munkájuk széleskörű bemutatására, a nemzetközi projektekben való részvételre. Kapcsolati rendszerünkön keresztül megismerkedhetnek a hazai és nemzetközi pedagógiai, valamint tudományos ismeretek legszélesebb tárházával” – fogalmazta meg a KUTOSZ elnöke.
Minderre lehetőséget teremt a KUTOSZ által évente megrendezett két konferencia. Az egyik az "Egymástól tanulunk" című, ahol a tagok beszámolhatnak kutatásaikról, és azok eredményeit, folyamatát megoszthatják egymással. A rendezvény egyik kiemelkedő tapasztalata, hogy bebizonyosodott: egyrészt nagyon eredményes és jó kutatómunkák zajlanak a középiskolai diákkörökben, másrészt számos kiváló pedagógus képviseli az egykori "kutató tanár" attitűdöt, azaz nem csupán oktató-nevelő munkát folytat, hanem személyes példájával is hozzájárul a tudomány előrelépéséhez, és így tanítványainak közvetlenül is segítséget tud nyújtani a kutatással kapcsolatos kérdéseikben - olvasható a KUTOSZ oldalán.
A "Másoktól tanulunk" elnevezésű konferencia keretén belül minden évben egy-egy terület szakmai kiválóságai, vezető szakemberei tartanak előadásokat. "A konferenciákon elhangzott előadások alapjául szolgáló munkákat a Kutató Tanárok Tudományos Közleményei című kötetek tartalmazzák, amelyet a Szövetség a vele kapcsolatban álló iskolák vezetőinek, az oktatás és a hazai nevelés jeles szakembereinek is eljuttat, illetve a konferencia résztvevői ingyen megkaphatják. A kiadvány az egyesületünk éves periodikája. Az olvasó a közel harminc tudományos kutatás összefoglalója mellett megismerkedhet a Kutató Tanárok Országos Szövetségében tevékenykedőkkel és a kutató tanárok munkásságával. A színes fotókkal, képekkel illusztrált könyv bepillantást nyújt a természet- és társadalomtudományok aktuális kutatási témáiba, és utat mutathat a kutatás iránt érdeklődő pedagógusok számára, hogy hasonló tudományos munkába kezdjenek" - tudtuk meg a KUTOSZ elnökétől.
Számos eredménnyel és sikerrel büszkélkedhet a Szövetség
Pályázatok útján folyamatosan részt veszünk európai projektekben 2008 óta, mint például a "Mind the Gap" projekt, amely lehetőséget adott arra, hogy a kutató tanárok a hazai módszertani eredményeket, oktatási anyagokat külföldön is bemutassák, népszerűsítsék. Ugyanakkor az inquiry based science teaching olyan módszertani újdonságait is megismerhették - és a 2009 októberében házigazdaként rendezett budapesti konferencián disszeminálták -, amely a témában vezető kutatóhelyek (többek között a kieli Pedagógiai Intézet, az IPN, illetve az Oslói Egyetem) legfrissebb eredményeit ölelik fel, illetve ültetik át a gyakorlatba - olvasható a Szövetség oldalán.
"Legújabb sikeres pályázatunk az Ark of Inquiry : 2014. március 1-jétől új, négyéves nemzetközi projektben veszünk részt, amely a természettudomány tanításának és tanulásának megújítását célozza. Az Ark of Inquiry projekt a felfedeztető tanulás keretrendszerével dolgozik. A partnerek neves nemzetközi szervezetek, egyetemek, kutatóintézetek és oktatóközpontok. A projektet az Európai Unió 7. Keretprogramja (FP7) finanszírozza a Felelősségteljes Kutatás és Innováció (Responsible Research and Innovation) program keretein belül. A projekt mintegy 23 ezer tanuló elérését tűzte ki célul" - tudtuk meg a KUTOSZ elnökétől.
Az Ark of Inquiry missziója, hogy a 7-18 éves fiataloknak egy olyan, a felfedeztető természettudomány-tanulásra épülő tevékenységgyűjteményt biztosítson, amely fejleszti a természettudományos kompetenciáikat, és a megértésre alapozva érzékenyíti őket a természettudományos munka és vizsgálódás felé - felkészítve őket arra, hogy különböző szerepekben bekapcsolódjanak az európai kutatás-fejlesztés-innovációs folyamatokba.
"Több pályázatunk is folyamatban van, de ezekről akkor érdemes beszélni, ha ténylegesen nyertes programok lesznek. Fontos számunkra a tagjaink továbbképzése is. Ez a pályázatok keretében vagy a tagok igényei alapján történik. Ilyen volt például a tél végi időszakban a pedagógus portfólió elkészítését segítő képzésünk több helyszínen, vagy az őszi szünetre tervezett, az érettségi rendszer megújulásáról, illetve a részképesség hiányos diákokkal való foglalkozásról szóló képzésünk" – zárta gondolatait Nyerkiné Alabert Zsuzsanna.
Wéber Anikó
Edupress.hu
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
Az oktatás stratégiai ágazat, ami nemcsak egy politikai tételmondat, hanem a mindennapok valósága, mert egy ország jövője az iskolapadban kezdődik -... Teljes cikk
A Kulturális és Innovációs Minisztérium 12 pontból álló cselekvési tervet állított össze, hogy hogyan tudnák hasznosítani a mesterséges... Teljes cikk
Technikumi végzettséggel magasabb jövedelem érhető el, mint gimnáziumival, sőt, a 3 éves szakképzésben szerzett végzettség is közelít a... Teljes cikk
- A magyar kutatóknak érdeke a kínai és török együttműködés 4 hónapja
- Pedagógus bértábla 2025 6 hónapja
- Rétvári Bence: juttatást kapnak a tankerületi iskolában dolgozó tanárok év végén 7 hónapja
- Fontos előrelépés a tanárképzés szakmai gyakorlatának segítésében 9 hónapja
- Keresik a reáltárgyak legjobb oktatóit - 2,5 millió forint a jutalom 10 hónapja
- Vádat emeltek a tanár ellen, aki ki akart kezdeni egy diákjával 12 hónapja
- Varga Mihály: 184 milliárd forint uniós forrás érkezett a tanárok és óvónők fizetésemeléséhez 1 éve
- "Hősök adója", avagy miért lehet jobban kihasználni a segítő szakmák munkavállalóit? 1 éve
- Női oktató kapta idén a Gács-András díjat 1 éve
- A tanár is munkavállaló!? 1 éve
- Kortárs bántalmazás, bullying és elvárások szorításában - 2000 gyerek tartozik hozzá: Karikó Rita iskolapszichológus egy napja 1 éve