Budapest Calling - A folyamatos tanulás már elvárás
A munkaerőpiac változása új munkavállalói magatartást, képességeket és hozzáállást igényel - élethosszig tartó tanulást, rugalmasságot, folyamatos fejlődést. A megnövekedett elvárásoknak megfelelő jelentkezőkért komoly versengés folyik, már a felsőoktatásban is.
Megerősödtek az alternatív foglalkoztatási formák, például a munkaerő-kölcsönzés, illetve egyre több esetben választják a cégek azt a megoldást, hogy egy egész osztályt kiszerveznek. A vállalati struktúrákból kikerült feladatköröket a nagyobb vállalatok az olcsóbb munkaerő miatt akár más országba is költöztethetik. Az outsourcing leggyakoribb terepe az ügyfélszolgálat és az értékesítés.
Az ügyfélkapcsolat fontossága az elmúlt években jelentősen megnőtt. Korábban csak a költségelőnyöket nézték a cégek, viszont mára felértékelődött a call centerek által nyújtott ügyfél-kommunikációs lehetőség. Ma már általános gyakorlat, hogy gondosan kiválasztott szakembereket alkalmaznak a call centerekben, és a legújabb IT és HR megoldásokkal támogatják őket.
A hazai call center ipar különösen erős, több mint 50 ezer embert foglalkoztat, ez a gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő területe. Komoly szolgáltatói bázis épült ki a magyar ügyfélkiszolgálás mögé: call center szolgáltatók, tanácsadók, tréningspecialisták és munkaerő-kölcsönző vállalatok, az IT technológia beszállítói, létesítményfejlesztők, az irodai berendezések gyártói. Ezek a szereplők november 23-24-én, a Budapest Calling szakkiállításon is bemutatják, hogy mitől versenyképes nemzetközi szinten a hazai ügyfélkiszolgálás.
A kialakult új struktúrák a munkavállalókkal és munkaadókkal szemben újfajta elvárásokat támasztanak.
"Az atipikus foglalkoztatás hozzájárul a versenyképességhez, csökkentheti a tartósan munkanélküliek számát, és a speciális élethelyzetben lévő munkavállalóknak is segíthet a munkaerőpiacra való belépésben." - mondja Vég Ottó, az Adecco Magyarország ügyvezető igazgatója.
"Hazánkban is több mint tíz éve létezik a munkaerő-kölcsönzés, és egyre több embert alkalmaznak ilyen formában a cégek. A tőlünk kölcsönzött munkavállalói létszám a nyár végére elérte az ötezer főt. Úgy érezzük, hogy még nagy a növekedési tartalék ezen a területen, ezért szeretnénk, hogy minél több döntéshozó megismerje szolgáltatásainkat. Erre remek alkalom a Budapest Calling."
A gyorsan változó munkaerő-piaci körülményekhez a munkavállalóknak is alkalmazkodniuk kell, tudniuk kell a különböző munkakörök között váltani. Az informatikai tudás, a nyelvismeret és a kommunikációs készség elengedhetetlen, hogy a különböző munkakörök saját rendszereit és folyamait minél gyorsabban megtanulhassák. A felnőttkorban vállalt tanulás egyre gyakrabban a munkahely megtartásának is feltétele.
Az információ szabad áramlásával csökken a technológiai különbség a gazdaságban versengő cégek között. Ennek a folyamatnak a következménye az, hogy felértékelődik a munkaerő: mindinkább a humán erőforrás minősége dönti el, hogy ki nyeri meg a versenyt. A fiatal munkavállalók nagy előnye, hogy jól kiismerik magukat a legújabb technológiában és már a globalizált világban nőttek fel. Folyamatosan nagy mennyiségű információ veszi körbe őket, ami felkészíti őket a folyamatos tanulásra.
"A 90-es években születettek - az úgynevezett Y generáció tagjai - számítógépekkel együtt nőttek fel, igen gyakorlatiasak, és remekül eligazodnak az interneten. A párhuzamosan végzett tevékenységek miatt a munka és a magánélet határvonala elmosódik bennük, emiatt a munkát is élvezni akarják, és nehezen viselik az őket korlátozó szabályokat, a hierarchikus rendszereket. Tisztában vannak azzal, hogy mit szeretnének elérni, és nagyon tudatosan dolgoznak a saját célkitűzéseikért." - mondja Bacher János, a GfK Hungária kutatási igazgatója.
Már a felsőoktatásban vadásznak a tehetséges hallgatókra a vállalatok: állásbörzéket szerveznek, ösztöndíjakat alapítanak, részt vesznek az egyetemek gyakorlati képzéseiben, szakmai versenyeket rendeznek és az oktatókkal is megpróbálnak minél jobb viszonyt kialakítani - hátha segítenek a legjobb képességű hallgatók megkeresésében.
"Nyugaton az elitegyetemek - a valódi elitegyetemekre gondolok - és a munkaerőpiac közötti együttműködés példaértékű. Gyakran a vállalatok által is támogatott, piaci igényeket kiszolgáló képzések garantálják a diplomások elhelyezkedését, ráadásul a munkáltatók busásan meg is fizetik a neves alma materekről kikerülteket - egy harvardi, stanfordi vagy princetoni papír akár tízszeres szorzót is jelenthet a bértárgyalásnál. A munkáltatók most BA-MA diplomával rendelkező szakértelmiségiek helyett szakembereket keresnek. A Corvinus által indított másoddiplomás képzések ezt a piaci igényt szolgálják ki, sőt gyakran elébe is mennek. A tavaly akkreditált ügyfélkapcsolati szakképzésünkkel is éppen erre törekszünk." - mondja Gáspár Pál Péter, a Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdasági Továbbképző Intézetének igazgatója.
- 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.
Részletek
Jegyek
- 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!
Részletek
Jegyek
- 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is.
Részletek
Jegyek
A RIASZ-dolgozók béremelését sürgette Novák Előd (Mi Hazánk) szerdán az Országgyűlés rendkívüli ülésén, bírálva a 2008 óta változatlan... Teljes cikk
Három újabb amerikai beruházás érkezik Magyarországra 21,5 milliárd forint összértékben, több mint kétszáz új, kifejezetten magas képzettséget... Teljes cikk
Két külön döntés született a nevelőszülők jövedelmének emeléséről: a parlament törvényben növelte az alapdíjakat, miközben a kormány egy... Teljes cikk
- Magyarország régiós szinten is rosszul áll a nemi esélyegyenlőségben 2 hete
- Új kihívások előtt a debreceni munkaerőpiac - nem csak munkáskéz, kompetencia is kell 2 hete
- Mi kellene ahhoz, hogy az oktatási rendszer végre alkalmazkodjon a Z és Alfa generációhoz? 3 hete
- Íme a friss KSH-adatok: csökken a foglalkoztatás, hosszabb az álláskeresés 3 hete
- "Többek vagyunk azáltal, hogy más kultúrákkal is együttműködünk" - a Pannonjob és a Club Tihany megoldása a munkaerőhiányra 3 hete
- Mennyország vagy rémálom a munka jövője? A techguruk nem értenek egyet 3 hete
- A budapesti álláskeresők száma és változása 2024 és 2025 között 4 hete
- Az álláskeresők számának változása a fővárosban - grafikon 1 hónapja
- Modern Gyárak Éjszakája 2025: rekordok, innováció és lehetőségek a munkaerőpiacon 1 hónapja
- Emelkedik a 2026-os EU Kék Kártya bérminimum – mit jelent ez a munkáltatóknak? 1 hónapja
- "A megtartás ma adatból épül" - játékosan, mérhetően és valós idejű diagnózissal 1 hónapja
Egy CEO naplója - a világ egyik legnépszerűbb podcastja