Megjelent: 15 éve

Budapest Calling - A folyamatos tanulás már elvárás

A munkaerőpiac változása új munkavállalói magatartást, képességeket és hozzáállást igényel - élethosszig tartó tanulást, rugalmasságot, folyamatos fejlődést. A megnövekedett elvárásoknak megfelelő jelentkezőkért komoly versengés folyik, már a felsőoktatásban is.

A kialakult globális áru- és munkaerőpiac teljesen átalakította a cégek szervezeti felépítését és folyamatait: a szervezetek egyre kevesebb szintből állnak, a munkakörök, funkciók nem egy-egy emberhez, hanem csoportokhoz rendelődnek, és növekszik az oldalirányú mozgás. A versenyképesség javításáért a munkaadóknak is új eszközökhöz kell nyúlniuk.

Megerősödtek az alternatív foglalkoztatási formák, például a munkaerő-kölcsönzés, illetve egyre több esetben választják a cégek azt a megoldást, hogy egy egész osztályt kiszerveznek. A vállalati struktúrákból kikerült feladatköröket a nagyobb vállalatok az olcsóbb munkaerő miatt akár más országba is költöztethetik. Az outsourcing leggyakoribb terepe az ügyfélszolgálat és az értékesítés.

Az ügyfélkapcsolat fontossága az elmúlt években jelentősen megnőtt. Korábban csak a költségelőnyöket nézték a cégek, viszont mára felértékelődött a call centerek által nyújtott ügyfél-kommunikációs lehetőség. Ma már általános gyakorlat, hogy gondosan kiválasztott szakembereket alkalmaznak a call centerekben, és a legújabb IT és HR megoldásokkal támogatják őket.

A hazai call center ipar különösen erős, több mint 50 ezer embert foglalkoztat, ez a gazdaság egyik legdinamikusabban fejlődő területe. Komoly szolgáltatói bázis épült ki a magyar ügyfélkiszolgálás mögé: call center szolgáltatók, tanácsadók, tréningspecialisták és munkaerő-kölcsönző vállalatok, az IT technológia beszállítói, létesítményfejlesztők, az irodai berendezések gyártói. Ezek a szereplők november 23-24-én, a Budapest Calling szakkiállításon is bemutatják, hogy mitől versenyképes nemzetközi szinten a hazai ügyfélkiszolgálás.

A kialakult új struktúrák a munkavállalókkal és munkaadókkal szemben újfajta elvárásokat támasztanak.

"Az atipikus foglalkoztatás hozzájárul a versenyképességhez, csökkentheti a tartósan munkanélküliek számát, és a speciális élethelyzetben lévő munkavállalóknak is segíthet a munkaerőpiacra való belépésben." - mondja Vég Ottó, az Adecco Magyarország ügyvezető igazgatója.

"Hazánkban is több mint tíz éve létezik a munkaerő-kölcsönzés, és egyre több embert alkalmaznak ilyen formában a cégek. A tőlünk kölcsönzött munkavállalói létszám a nyár végére elérte az ötezer főt. Úgy érezzük, hogy még nagy a növekedési tartalék ezen a területen, ezért szeretnénk, hogy minél több döntéshozó megismerje szolgáltatásainkat. Erre remek alkalom a Budapest Calling."

A gyorsan változó munkaerő-piaci körülményekhez a munkavállalóknak is alkalmazkodniuk kell, tudniuk kell a különböző munkakörök között váltani. Az informatikai tudás, a nyelvismeret és a kommunikációs készség elengedhetetlen, hogy a különböző munkakörök saját rendszereit és folyamait minél gyorsabban megtanulhassák. A felnőttkorban vállalt tanulás egyre gyakrabban a munkahely megtartásának is feltétele.

Az információ szabad áramlásával csökken a technológiai különbség a gazdaságban versengő cégek között. Ennek a folyamatnak a következménye az, hogy felértékelődik a munkaerő: mindinkább a humán erőforrás minősége dönti el, hogy ki nyeri meg a versenyt. A fiatal munkavállalók nagy előnye, hogy jól kiismerik magukat a legújabb technológiában és már a globalizált világban nőttek fel. Folyamatosan nagy mennyiségű információ veszi körbe őket, ami felkészíti őket a folyamatos tanulásra.

"A 90-es években születettek - az úgynevezett Y generáció tagjai - számítógépekkel együtt nőttek fel, igen gyakorlatiasak, és remekül eligazodnak az interneten. A párhuzamosan végzett tevékenységek miatt a munka és a magánélet határvonala elmosódik bennük, emiatt a munkát is élvezni akarják, és nehezen viselik az őket korlátozó szabályokat, a hierarchikus rendszereket. Tisztában vannak azzal, hogy mit szeretnének elérni, és nagyon tudatosan dolgoznak a saját célkitűzéseikért." - mondja Bacher János, a GfK Hungária kutatási igazgatója.

Már a felsőoktatásban vadásznak a tehetséges hallgatókra a vállalatok: állásbörzéket szerveznek, ösztöndíjakat alapítanak, részt vesznek az egyetemek gyakorlati képzéseiben, szakmai versenyeket rendeznek és az oktatókkal is megpróbálnak minél jobb viszonyt kialakítani - hátha segítenek a legjobb képességű hallgatók megkeresésében.

"Nyugaton az elitegyetemek - a valódi elitegyetemekre gondolok - és a munkaerőpiac közötti együttműködés példaértékű. Gyakran a vállalatok által is támogatott, piaci igényeket kiszolgáló képzések garantálják a diplomások elhelyezkedését, ráadásul a munkáltatók busásan meg is fizetik a neves alma materekről kikerülteket - egy harvardi, stanfordi vagy princetoni papír akár tízszeres szorzót is jelenthet a bértárgyalásnál. A munkáltatók most BA-MA diplomával rendelkező szakértelmiségiek helyett szakembereket keresnek. A Corvinus által indított másoddiplomás képzések ezt a piaci igényt szolgálják ki, sőt gyakran elébe is mennek. A tavaly akkreditált ügyfélkapcsolati szakképzésünkkel is éppen erre törekszünk." - mondja Gáspár Pál Péter, a Budapesti Corvinus Egyetem Közgazdasági Továbbképző Intézetének igazgatója.
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Létminimumon a rendvédelem hátországa? Vita a RIASZ-dolgozók béréről

A RIASZ-dolgozók béremelését sürgette Novák Előd (Mi Hazánk) szerdán az Országgyűlés rendkívüli ülésén, bírálva a 2008 óta változatlan... Teljes cikk

Három újabb beruházás érkezik Magyarországra és hoz 200 új munkahelyet

Három újabb amerikai beruházás érkezik Magyarországra 21,5 milliárd forint összértékben, több mint kétszáz új, kifejezetten magas képzettséget... Teljes cikk

Nevelőszülői béremelés? Igen is, meg nem is

Két külön döntés született a nevelőszülők jövedelmének emeléséről: a parlament törvényben növelte az alapdíjakat, miközben a kormány egy... Teljes cikk