kapubanner for mobile
Megjelent: 18 éve

Felsőoktatás kontra munkaerőpiac - Totális asszimetria? (I.)

A "képzettségi színvonal emelkedése nélkül elképzelhetetlen a jövőbeni részvétel a nemzetközi munkamegosztásban. Ugyanakkor a felsőoktatás területén túlméretezettnek bizonyult a kapacitásbővítés". Hogyan áll a jelenlegi munkaerő-piaci - oktatási mérleg és hogyan tovább?

"A végzettség szintje nem jelent garanciát a sikeres munkaerő-piaci beilleszkedésre, a kínálat mennyiségének és a szakképzettség irányának is összhangban kell lennie a kereslettel" - hangzott el a márciusi "Felsőoktatás és munkaerő-piaci igények az európai unióban" című rendezvényen, ahol többek között Adler Judit a Gazdaságkutató Intézet tudományos főmunkatársa tartott tanulságos prezentációt.

Adler Judit a "Feszültségek a felsőfokú végzettségűek keresleti-kínálati viszonyaiban" címmel a hazai HR-szakma számára kiemelkedően fontos témáról beszélt. A szakember betekintést nyújtott a munkaerő-piaci kereslet és a felsőoktatási szakképzési kínálat színfalai mögé mindamellett, hogy előirányozta: mire is számíthatunk az elkövetkezendő években az oktatás és munkaerőpiac harmonizációja terén.

A kínálati oldal - Oktatás, szakok, egyensúlytalanság
"A magyar foglalkoztatottak iskolázottsági színvonala sokat javult, különösen igaz ez a fiatalabb korosztályokra. A foglalkoztatottakon belül a felsőfokú végzettségűek aránya 14,5%-ról 20,8%-ra, tehát több mint 6 százalékponttal nőtt, ez abszolút számban közel 230 ezer főt jelent" - mondta a szakember. "1990 óta megközelítően négyszeresére emelkedett a felsőoktatásban részesülők száma. Közel 15 év alatt valamivel több, mint négyszeresére nőtt a főiskolai szintű képzés hallgatóinak száma."
A hihetetlen létszámnövekedés és az ezzel párhuzamos minőségi romlás magáért beszél: "míg 1990-ben a jelentkezettek 35%-a nyert felvételt egyetemi, főiskolai szintű képzésre, addig 2004-ben ez az arány már elérte a 60%-ot". A legfőbb probléma azonban nem is felvettek aránya, hanem az, hogy a szemináriumi foglalkozások helyett több száz hallgatót oktatnak elméleti alapon és hogy nappali képzés helyett inkább távoktatásra jelentkeznek a hallgatók. Éppen ezek miatt "a
felsőoktatásban részesülők mennyiségi növekedésével párhuzamosan növekszik a képzés 'vesztesége' is, nő a lemorzsolódás, a nyelvvizsga hiánya miatt diplomát nem szerzők száma is."

Egyes ágazatokon, mint a kommunikáció, a jog, a társadalomtudomány, túl nagy kibocsátást eredményeznek az oktatási intézmények. Mindemellett az elmúlt évek során általánossá vált, hogy az intézményi versenyben a hallgatók felvételi feltételeit egyre lejjebb tették, miközben a nagyarányú hallgatói létszám miatt háttérbe szorult a munkaerő-piaci szempontból fontos gyakorlati képzés. Az oktatási színvonal csökkenésével így a munkaerőpiacra kibocsátott friss munkavállalók tudásszintje is jelentősen visszaesett.

Komoly probléma, hogy a magasan képzett friss diplomások a diplomák leminősítésével és a meglehetősen sok egy állásra jelentkező munkavállaló tudatában olyan állásokat is elvállalnak, melyek képzettségükön aluliak. Ezzel azonban kiszorítják meglévő állásukból az alacsonyabb, de a pozíciónak megfelelő végzettségű munkavállalókat.

Az oktatási statisztikák szerint az 1990-91-es tanévhez képest a legkomolyabb változások a gazdasági és a kereskedelmi szakképzésekben mentek végbe. A rendszerváltást követő közgazdász szakmára vetített munkaerő-piaci igény erőteljesen fellendítette a közgazdász képzésre jelentkezők létszámát. Így 15 év alatt közel kilencszeresére duzzadt a gazdasági, kereskedelmi képzésen tanulók száma. Ennek köszönhetően napjainkban a szakma erőteljes túltelítettsége figyelhető meg.

A társadalomtudományok terén 1990-ről 2004-re megháromszorozódott a hallgatók létszáma és a mai napig növekszik a számuk annak ellenére, hogy a szakma munkaerő-piaci értéke és az elhelyezkedési esélye folyamatosan csökken.

Ezzel szemben érdekesség, hogy a munkaerő-piaci szempontból magas kereslettel bíró műszaki és informatikai végzettségek megszerzéséhez az előzőekkel ellentétben csupán háromszor annyian kezdték meg tanulmányaikat, mint 1990-ben. Nyilvánvalóan nagy szerepet játszik mindebben az, hogy a képzés jelentősen költségesebb más szakképzéseknél, míg a tanulmányi követelmények is igen magasak más szakokhoz képest. Ennek ellenére a munkaerő-piaci és felsőoktatási súlya is kimagasló a műszaki szakmának.

Az egészségügy és a szociális ellátási szakokon hallgatók létszáma folytonosan növekvő tendenciát mutat. Az elmúlt években átlagosan az összes tanuló 8,3%-a tanult ilyen szakon, ami 30.000 végzős és tanulmányait folytató tanulót jelent évente. Ezekre a szakokra pedig még mindig erőteljes szakemberhiány mutatkozik a munkaerőpiacon.

Összegezve az oktatási rendszer kínálati oldalát megállapítást nyert, hogy a képzési szerkezet még mindig nem kellő mértékben flexibilis a munkaerő-piaci igényekkel szemben. A komoly elhelyezkedési verseny ismerete ellenére a tanulók legtöbbje még mindig puszta érdeklődésből választ szakmát, nem pedig a munkaerő-piaci kereslet alapján.


Cikkünk holnapi, befejező részében a külföldi és magyar munkaadók diákokkal szembeni elvárásairól, a jelenlegi helyzet lehetséges megoldásairól és a jövőbeni változásokról olvashatnak.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Egyeztetés kezdődött az állami fenntartású egyetemek bérfejlesztéséről

A kormány szeretné emelni a felsőoktatási béreket is, de az államtitkárság az érintettek türelmét kérte. Teljes cikk

Pölöskei Gáborné: a minőségi szakképzésnek lakosságmegtartó ereje van

A Kulturális és Innovációs Minisztérium szakképzésért felelős helyettes államtitkára szerint gyümölcsöző kapcsolat alakult ki a vállalkozói... Teljes cikk

Megütötte és fellökte a 12 éves diákot a budapesti tanár

Az 50 éves pedagógust azonnal elbocsátották, miután kiderült az eset. Teljes cikk

Kapcsolódó hírek