Megjelent: 9 éve

Így kerülhetnek ki az önkormányzatok az adósságcsapdából

Roppant mértékű, szakértői becslések szerint 1000 milliárd forintot is meghaladó adósságállományt halmoztak fel az önkormányzatok. A működést szinte megbénító adósságcsapdából önerőből majdnem lehetetlen a kilábalás. Ugyanakkor a kialakult krízishelyzet arra szorítja rá az önkormányzatokat, hogy minden lehetséges módon racionalizálják működési kiadásaikat, lehetőség szerint a szolgáltatási színvonal egyidejű fenntartása mellett.

A háztartások konyhapénzéhez hasonlóan, nehéz helyzetbe kerülve az intézmények és a vállalkozások is megpróbálják átgondolt döntésekkel visszafogni dologi kiadásaikat. Az AAM Vezetői Informatikai Tanácsadó Zrt. tapasztalatai szerint a működés optimalizálásával akár a költségek közel egyharmadát is megspórolhatják az átfogó programot végrehajtó szervezetek.

"Önkormányzati ügyfeleinknél végzett felméréseink szerint a dologi kiadások tekintetében 5-30 százalék közötti költségcsökkenés érhető el. A költségvetésre nehezedő nyomás könnyebben elviselhető, ha az üzemeltetésért felelős önkormányzati tisztségviselők hozzáértő szakemberek segítségével áttekintik, újratárgyalják a telekommunikációs, energia beszerzési, gépjárműpark beszerzési és fenntartási szerződéseiket, vagy, amennyiben erre mód van, újratendereztetik a beszerzéseiket, ismét asztalhoz ültetik a beszállítókat" - mutat rá a működésoptimalizálás mechanizmusára Vass Péter, a tanácsadó cég államigazgatási üzletágvezetője.

A szakember hozzáteszi, hogy az elérhető megtakarítás mértéke függ attól is, hogy mennyire volt fókuszban a költséghatékonyság az utóbbi időszakban az adott önkormányzatnál, mekkora volumenű beszerzésekről van szó, és mikor történt meg utoljára a beszállítói szerződések felülvizsgálata. Az AAM tapasztalatai szerint az üzemeltetésért felelős szakembereket is sokszor meglepi, hogy még mindig lehet tartalékokat találni a súlyosan eladósodott költségvetésükben. "Nem véletlen, hogy az üzleti szférában ezek az optimalizálási projektek már a válság kezdetekor elindultak, hiszen a beruházások visszafogása mellett a működési költségek csökkentése a másik kézenfekvő spórolási módszer, sőt még ésszerűbb választás is, mivel ez nem jár a fejlesztések visszafogásával" - húzza alá Vass Péter.

Az államigazgatási üzletágvezető, felméréseikre hivatkozva rámutat, hogy az önkormányzatok esetében a megyei jogú város - budapesti kerület az a méretgazdaságos szint, amely már jó alkupozíciót biztosít a szolgáltatókkal szemben. Ez alatt összefogás, beszerzési társulás létrehozása, közös közbeszerzési ajánlatkérés javasolt. "A központosított közbeszerzésnek kellene a legjobb beszerzési forrásnak lennie az önkormányzatok számára, de sajnos sem a kínálat, sem az árak nem közelítik meg a piacon elérhető legjobbat. A telekommunikációs beszerzések esetében például kötött és kedvezőtlen konstrukciókat találunk. Talán elég annyit megjegyezni a helyzet további érzékeltetésére, hogy személygépjárműből mindössze három típus szerezhető be, energia pedig egyáltalán nem" - mutat rá a jelenlegi közbeszerzési rendszer hiányosságaira a szakember.

Emiatt praktikus, ha az önkormányzatok a beszerzési társulási formát választják, és egyfajta fogyasztói csoporttá tömörülnek. Az így létrejövő csoport kedvezőbb feltételekben tud kiegyezni mind a telekommunikációs cégekkel, mind az energia kereskedőkkel, gépjármű-, tisztítószer- és más fogyóeszköz beszállítókkal - mutatnak rá az AAM szakértői, akik az ilyen társulások megszervezésében, és a beszerzések átgondolásában is partnerek tudnak lenni.

Egyes költségelemek, így például az energia-, vagy az üzemanyagok bekerülési ára folyamatosan emelkedik, már csak ez a tényező is arra kényszeríti az önkormányzatokat, hogy racionalizálják működési költségeiket. Ha az önkormányzat egyedül lép az ügyben, önálló optimalizálással ugyan elérhet egyfajta "lokális optimumot", de ez a megtakarítás nem lesz olyan mértékű, amekkorát szakértői segítséggel és széles összefogással el lehet érni.

Megfelelő hozzáértés hiányában sajnos újra előfordulhat, hogy az önkormányzat bebetonozza magát egy olyan, egyik oldalról nézve közepesen takarékos, másik oldalról nézve közepesen pazarló 1-2 éves szerződésbe, amelyből csak nehezen és drágán lehet kilépni, így hosszabb távon ismét nehéz helyzetbe kormányozza magát. Ezért érdemes olyan szakértő segítségét igénybe venni, amely jól átlátja a kínálati piacot, és kifinomult módszerei vannak a megfelelő szerződési paraméterek beállításához. Ilyen módszer például a telefonálási szokások, vagy az energiafogyasztás hullámzásának elemzése is. A változtatások előnye, hogy szinte mindegyik eljárás vagy azonnali, vagy még a költségvetési éven belüli megtérülést, költségcsökkenést eredményez. Ráadásul a szakértők akár a teljes kockázatot átvállalják sikerdíjas konstrukció formájában, vagyis a megtakarítás megosztása révén.
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter