kapubanner for mobile
Megjelent: 10 hónapja

Z generáció a tanácsadó cégeknél: Hogyan tanulhatnak és milyen kihívásokkal küzdhetnek?

HR Szubjektív rovatunkban Pospischek Berta, a Deloitte Senior HR Business Partnere kérdez, miután válaszolt Varga Botond, a VOIS Regional Reward, Policy & Employee Relations managere kérdésére: Milyen tanulási lehetőségei és kihívásai lehetnek a Z generációs munkavállalóknak egy tanácsadócégnél?

Pospischek Berta, Deloitte-

A Z generáció, vagyis az 1997 és 2012 között születettek, már egyre nagyobb számban lépnek be a munkaerőpiacra. Friss szemléletmódjukkal, technológiai affinitásukkal és gyors tanulási képességeikkel új lendületet hoznak a tanácsadó cégek világába. De milyen lehetőségek állnak rendelkezésükre a tanulásra és fejlődésre ezen a dinamikus területen?

A Z generáció tagjai körében egyre erősebb az igény arra, hogy több lábon álljanak és hosszú távon saját vállalkozásban látják a jövőjüket. Számos felmérés, többek közt a Deloitte Millennial Survey 2020 eredményei alapján a Z generáció és az Y generáció tagjai egyre inkább az önállóságot, a vállalkozói szellemet és a technológiai fejlődést részesítik előnyben, ez azt is mutatja, hogy a fiatalabb generációk, különösen a Z generáció, nagyobb valószínűséggel tekintik magukat vállalkozónak, mint az idősebbek. 

Több lábon állás és vállalkozói szemlélet

A Z generáció tagjai már nem csupán stabil munkahelyre vágynak – sokan közülük hosszú távon saját vállalkozásban vagy vezetői szerepben képzelik el a jövőjüket. Egy tanácsadó cégnél szerzett tapasztalat kiváló lehetőség arra, hogy elsajátítsák a stratégiai gondolkodást és azokat a készségeket, amelyek szükségesek egy sikeres vállalkozás elindításához és irányításához.

A vállalkozói szemlélet és a pénzügyi függetlenség elérése kiemelt céljaik közé tartozik. Számukra a hosszú távú karriert nem feltétlenül egy alkalmazotti pozícióban való előrejutás jelenti, hanem az, hogy képesek saját maguk irányítani a jövőjüket.

Stratégiai látásmód fejlesztése

A tanácsadó cégek egyik legnagyobb hozzáadott értéke a strukturált problémamegoldás és az üzleti stratégiaalkotás. A Z generáció számára ez kiemelten fontos, hiszen:

Átfogó iparági rálátást szerezhetnek különböző ügyfelek és projektek révén,

Megtanulják a piac elemzését és a versenyelőny kialakításának stratégiáit,

Gyakorlatban alkalmazhatják a kritikus gondolkodást és a döntéshozatali folyamatokat.

A stratégiai gondolkodás nem csupán a tanácsadói munkában, hanem egy saját vállalkozás építésében is elengedhetetlen: a fiatal szakemberek így képessé válnak üzleti lehetőségek felismerésére és hosszú távú tervezésre.

Vállalkozói szemlélet és üzleti készségek elsajátítása

A tanácsadó cégnél eltöltött idő alatt a fiatalok olyan gyakorlati készségekre tehetnek szert, amelyek egy vállalkozás indításánál és működtetésénél is kulcsfontosságúak:

Ügyfélszerzés és kapcsolatépítés: A tanácsadók napi szinten dolgoznak ügyfelekkel, megtanulják, hogyan építsenek bizalmat és hogyan alakítsanak ki hosszú távú partnerségeket – ami elengedhetetlen egy vállalkozó számára is. A globális tanácsadó cégek lehetőséget biztosítanak arra, hogy a fiatal szakemberek nemcsak a helyi, hanem a nemzetközi piacok működését is megértsék. Megismerik a nemzetközi üzleti trendeket és legjobb gyakorlatokat, valamint kapcsolatokat építhetnek különböző országokban, különböző üzleti kultúrákat ismerhetnek meg. 

Pénzügyi tervezés és árazási modellek: Egy sikeres üzlet működtetéséhez fontos érteni a költségstruktúrát, az árképzést és a profitabilitási számításokat – ezt a tanácsadói tapasztalat közvetlenül is támogatja.

Hatékony döntéshozatal és kockázatkezelés: A tanácsadók rendszeresen elemzik a piaci trendeket és segítenek a vállalatoknak gyors, megalapozott döntéseket hozni – ezt a tudást akár a későbbi, saját vállalkozói pályájukon is hasznosíthatják.

Innováció és rugalmasság: A gyorsan változó piaci környezetben az alkalmazkodóképesség és az innovatív gondolkodás kiemelten fontos. Egy tanácsadó cégnél szerzett tapasztalat segít abban, hogy a fiatalok megtanuljanak kreatívan reagálni a kihívásokra. 

Folyamatos tanulás – digitális platformok, vezetői készségek 

A Z generáció számára alapvető, hogy a tanulás rugalmas és digitálisan elérhető legyen. Ezt felismerve több online tanulási lehetőséget kínálunk, legyen szó E-learning anyagokról bármikor, bárhonnan hozzáférhető tartalmakkal, ahol a munkavállalók a saját tempójukban tanulhatnak; belső tudásmegosztó programokról, ahol a vállalaton belüli szakértők osztják meg tapasztalataikat és esettanulmányaikat; vagy éppen webináriumokról és szakmai előadásokról, ahol a legújabb trendekről és iparági fejleményekről tájékozódhatnak.

Így nemcsak szakmai, hanem személyes készségeiket tekintve is fejlődhetnek a fiatalok. Az egyik legfontosabb terület a vezetői készségek elsajátítása, hiszen a tanácsadói munka során gyakran kell ügyfelekkel tárgyalni, csapatokat irányítani vagy döntéseket hozni.

A pályakezdők gyakorlati tapasztalatok révén tanulnak a leghatékonyabban. Nálunk az új belépők gyakran már az első naptól kezdve részt vehetnek futó projektekben, ahol különböző iparágakban szerezhetnek tapasztalatot. Ez a tanulási módszer segíti őket abban, hogy gyorsan alkalmazkodjanak a változó ügyféligényekhez és fejlesszék problémamegoldó képességeiket. Valós ügyfélprojekteken dolgozhatnak, ahol élesben alkalmazhatják a tanultakat. Tapasztalt kollégák és vezetők mellett fejlődhetnek, akik iránymutatást adnak és segítenek a szakmai növekedésben. Rendszeres visszajelzéseket kapnak, amelyek lehetővé teszik számukra, hogy folyamatosan fejlesszék készségeiket.

A mentorálás és a coaching is kiemelt szerepet kap, hiszen a vezetők sokszor személyesen foglalkoznak a fiatal tanácsadókkal, hogy segítsenek nekik eligazodni a komplex üzleti környezetben.

Ez mind nagyon izgalmasan hangzik, de a sok tanuláshoz szükség van áldozatokra is, lássuk mik azok, amik kihívást jelenthetnek számukra.

Magas elvárások a kezdetektől, intenzív munkatempó

Frissdiplomásként vagy kevés szakmai tapasztalattal belépve a tanácsadói világba sokan kezdetben bizonytalannak érezhetik magukat. A korai projektbe bevonás miatt gyorsan kell mély szakmai tudást és ügyfélkezelési készségeket elsajátítaniuk, míg a kezdeti bizonytalanság és a teljesítménykényszer érzése megnehezítheti ezt az első időszakot.

A tanácsadócégek gyors tempójú, projektalapú munkát követelnek, gyakran szoros határidőkkel és hosszú munkaórákkal. Ez kihívást jelenthet a Z generáció számára, akik számos kutatás alapján a munka-magánélet egyensúlyát kiemelten fontosnak tartják.

Hierarchikus struktúrák, hosszú távú karrierépítés

A tanácsadócégekben gyakran szigorú hierarchia működik, amely eltérhet a Z generáció által preferált rugalmas, nyitott és informális munkastílustól. A karrierúttal kapcsolatos elvárások is különbözhetnek, amíg a Z generáció sokszor nyitott a gyors karrierváltásra, a tanácsadói szakma sikeres műveléséhez kitartás, hosszabb távú elköteleződés, ügyfélkapcsolatok kiépítése és hosszú távú fejlődés szükséges. 

Az elvárásokhoz való alkalmazkodás és a fokozatos előrelépés megértése kulcsfontosságú lehet a beilleszkedés, elköteleződés során. 

Kommunikációs eltérések

Akárcsak a tanulásban, a Z generáció a kommunikációban is a gyors, digitális csatornához szokott, azt részesíti előnyben, míg a tanácsadói szektorban a strukturált, professzionális és személyes kapcsolatokon alapuló kommunikáció az elvárt. A két stílus összehangolása kihívást jelenthet, különösen az ügyfelekkel és a felsővezetőkkel való interakciók során. A hivatalos e-mailek, prezentációk és tárgyalási technikák elsajátítása időt és gyakorlást igényelhet.

Összegzés

A kihívások ellenére a Z generáció egyedi erősségeket is hoz a tanácsadócégekhez, például innovatív gondolkodást, digitális jártasságot és erős értékalapú szemléletet. A vállalatok részéről egy jó mentorprogram, a rugalmas munkakörnyezet és a világos karrierút kijelölése sokat segíthet abban, hogy ezek a fiatal szakemberek sikeresen beilleszkedjenek és hosszú távon is motiváltak maradjanak.

A Z generáció számára egy tanácsadócég nemcsak egy munkahely, hanem egy dinamikus tanulási környezet is. A strukturált tréningprogramoktól kezdve az on-the-job tanuláson át a digitális oktatási lehetőségekig számos módon fejleszthetik készségeiket. A nemzetközi projektek, a soft skill tréningek és az innovációs lehetőségek mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a fiatalok hosszú távon sikeresek legyenek – akár tanácsadóként, akár saját vállalkozásuk alapítójaként.

A kérdésem Trencséni Zitának, a Trans-Sped Kft. szervezetfejlesztési vezetőjének szól:

Milyen hosszú távú hatásai vannak a hibrid munkavégzésnek a szervezeti kultúrára és a munkavállalói elkötelezettségre?

 

Nyitóképen Pospischek Berta

  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jólét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Próbaidő: munkavállaló hosszabbítaná, munkáltató elengedné?

A munkavállalók rettegték, az érdekképviseletek támadták, a munkáltatók visszaéltek vele –sommásan talán így lehetne leginkább jellemezni a... Teljes cikk

Munkahelyi mentális egészség: mit tesz a cég, és mi a felelőssége?

Milyen törekvések, intézkedések vannak a cégüknél a munkavállalók mentálhigiénéjének támogatására és pszichés jóllétének... Teljes cikk

Csókosok, ejtőernyősök és egyéb protekciósok

Még mindig nem az a fontos, hogy mit tudsz, hanem hogy kit ismersz?! Papp Tamás István HR szakértő állandó szerzőnk kicsit visszamegy a múltba, majd a... Teljes cikk