kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 16 éve

Közlekedési reform: ellenállnak a vasutas szakszervezetek

A vasutas szakszervezetek nem fogadták el a közösségi közlekedés átalakítására vonatkozó javaslatokat, amelyekről Antali Károly kormánybiztossal és Hónig Péter közlekedési miniszterrel egyeztettek pénteken a Vasúti Egyeztető Bizottságban, és további tárgyalásokat sürgettek.

Hónig Péter közlekedési miniszter arra hívta fel a figyelmet, hogy a közösségi közlekedés átalakítását determinálja a költségvetési helyzet, az idén összességében 40 milliárd forintot kell megtakarítani ezen a területen, amely nemcsak a MÁV-ra, hanem a többi szereplőre is vonatkozik. Antali Károly kormánybiztos a helyközi közlekedésben a regionális szintek kialakítását, a szolgáltatásban résztvevő vállalatok hatékonyságának növelését, a tarifa- és kedvezményrendszer áttekintését sorolta a fő feladatok közé. Jelezte, hogy jövő hét végéig közzéteszik az utasforgalmi adatokat, közlekedési szokásokat, amelyekhez várják a partnerek észrevételeit. Ismertette: a kormány szándéka szerint a regionális közlekedés kialakításában megszüntetik a párhuzamosságokat az állam által finanszírozott közszolgáltatásban. Folyamatban van a regionális közlekedési szakbizottságok létrehozása, amelyek javaslatot tesznek a helyi igények alapján a közszolgáltatásra. Célnak nevezte a szolgáltatók regionalizációját is, erre, illetve a hatékonyság növelésére szeptember 15-éig a Volánok, szeptember 30-áig a MÁV-csoportra vonatkozóan vár javaslatokat az illetékesektől. A tarifa- és kedvezményrendszer áttekintésével kapcsolatban fontosnak nevezte, hogy legyen korrekt kimutatás a kedvezményekről.

A kormánybiztos a szakszervezeteknek adott tájékoztatójában szólt arról, hogy folyamatban van a MÁV és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) között egy szerződéskötés a vagyonkezeléssel, vagyonnyilvántartással kapcsolatban. Hangsúlyozta: nem a vagyon eladásáról van szó, hanem egy korrekt nyilvántartás létrehozásáról.

A szakszervezetek elégedetlenek

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) ügyvezető alelnöke szerint nem történt jelentős előrehaladás a pénteki VEB-ülésen, az ott elhangzottak nem tekinthetők koncepciónak, mindössze javaslatnak. Szerinte a közösségi közlekedés átalakítása kormányhatáskör, és nem minisztériumi szintű feladat. Sérelmezte, hogy a közösségi közlekedés átalakítását a minisztérium csak költségvetési kérdésként kezeli, és nem számol annak társadalmi hatásaival.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) nem támogatja a közösségi közlekedés átalakítását azért, mert véleményük szerint az nagyfokú hozzá nem értést tükröz. Gaskó István a VDSZSZ elnöke pénteki sajtótájékoztatón az MTI-nek azt mondta: "a VDSZSZ akkor kezd sztrájkot, ha lesz tárgyalópartnere, aki a kormány, vagy a MÁV menedzsmentje lehetne". Azt remélik, hogy a közösségi közlekedés átalakítása elleni tiltakozáshoz meg tudják nyerni a közúton közlekedő vállalatok dolgozóit, a helyi önkormányzatokat és civil szervezeteket is. A pályavasút, azaz a hálózat külön cégbe történő kihelyezése, amit 2010. január elsejétől terveznek, csak törvénytelen lehet a hiányos ingatlan nyilvántartás miatt - mondta Gaskó István.

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) elfogadhatatlannak tartja, hogy a tárca a közösségi közlekedést csak költségvetési szempontok alapján kívánja átalakítani. Simon Dezső, a szakszervezet elnöke kifogásolta azt is, hogy a közlekedési minisztérium nem tartja magára nézve kötelezőnek a mellékvonalakról 2007 végén a vasutas szakszervezetek és a kormány között létrejött megállapodást. A VSZ elnöke szerint a közösségi közlekedés összeomlásához vezethet, ha azt nem egy hosszú távú koncepció mentén alakítják át.
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon

A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk

Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre

Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk

300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés

Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk