kapubanner for mobile
Szerző: HRPortal.hu hírszerkesztő - Forrás: MTI
Megjelent: 16 éve

Közlekedési reform: ellenállnak a vasutas szakszervezetek

A vasutas szakszervezetek nem fogadták el a közösségi közlekedés átalakítására vonatkozó javaslatokat, amelyekről Antali Károly kormánybiztossal és Hónig Péter közlekedési miniszterrel egyeztettek pénteken a Vasúti Egyeztető Bizottságban, és további tárgyalásokat sürgettek.

Hónig Péter közlekedési miniszter arra hívta fel a figyelmet, hogy a közösségi közlekedés átalakítását determinálja a költségvetési helyzet, az idén összességében 40 milliárd forintot kell megtakarítani ezen a területen, amely nemcsak a MÁV-ra, hanem a többi szereplőre is vonatkozik. Antali Károly kormánybiztos a helyközi közlekedésben a regionális szintek kialakítását, a szolgáltatásban résztvevő vállalatok hatékonyságának növelését, a tarifa- és kedvezményrendszer áttekintését sorolta a fő feladatok közé. Jelezte, hogy jövő hét végéig közzéteszik az utasforgalmi adatokat, közlekedési szokásokat, amelyekhez várják a partnerek észrevételeit. Ismertette: a kormány szándéka szerint a regionális közlekedés kialakításában megszüntetik a párhuzamosságokat az állam által finanszírozott közszolgáltatásban. Folyamatban van a regionális közlekedési szakbizottságok létrehozása, amelyek javaslatot tesznek a helyi igények alapján a közszolgáltatásra. Célnak nevezte a szolgáltatók regionalizációját is, erre, illetve a hatékonyság növelésére szeptember 15-éig a Volánok, szeptember 30-áig a MÁV-csoportra vonatkozóan vár javaslatokat az illetékesektől. A tarifa- és kedvezményrendszer áttekintésével kapcsolatban fontosnak nevezte, hogy legyen korrekt kimutatás a kedvezményekről.

A kormánybiztos a szakszervezeteknek adott tájékoztatójában szólt arról, hogy folyamatban van a MÁV és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) között egy szerződéskötés a vagyonkezeléssel, vagyonnyilvántartással kapcsolatban. Hangsúlyozta: nem a vagyon eladásáról van szó, hanem egy korrekt nyilvántartás létrehozásáról.

A szakszervezetek elégedetlenek

Borsik János, a Mozdonyvezetők Szakszervezete (MOSZ) ügyvezető alelnöke szerint nem történt jelentős előrehaladás a pénteki VEB-ülésen, az ott elhangzottak nem tekinthetők koncepciónak, mindössze javaslatnak. Szerinte a közösségi közlekedés átalakítása kormányhatáskör, és nem minisztériumi szintű feladat. Sérelmezte, hogy a közösségi közlekedés átalakítását a minisztérium csak költségvetési kérdésként kezeli, és nem számol annak társadalmi hatásaival.

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete (VDSZSZ) nem támogatja a közösségi közlekedés átalakítását azért, mert véleményük szerint az nagyfokú hozzá nem értést tükröz. Gaskó István a VDSZSZ elnöke pénteki sajtótájékoztatón az MTI-nek azt mondta: "a VDSZSZ akkor kezd sztrájkot, ha lesz tárgyalópartnere, aki a kormány, vagy a MÁV menedzsmentje lehetne". Azt remélik, hogy a közösségi közlekedés átalakítása elleni tiltakozáshoz meg tudják nyerni a közúton közlekedő vállalatok dolgozóit, a helyi önkormányzatokat és civil szervezeteket is. A pályavasút, azaz a hálózat külön cégbe történő kihelyezése, amit 2010. január elsejétől terveznek, csak törvénytelen lehet a hiányos ingatlan nyilvántartás miatt - mondta Gaskó István.

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) elfogadhatatlannak tartja, hogy a tárca a közösségi közlekedést csak költségvetési szempontok alapján kívánja átalakítani. Simon Dezső, a szakszervezet elnöke kifogásolta azt is, hogy a közlekedési minisztérium nem tartja magára nézve kötelezőnek a mellékvonalakról 2007 végén a vasutas szakszervezetek és a kormány között létrejött megállapodást. A VSZ elnöke szerint a közösségi közlekedés összeomlásához vezethet, ha azt nem egy hosszú távú koncepció mentén alakítják át.
  • 2025.05.31Gazdasági teljesítmény mérése Napjaink controlling tevékenységének fontos része a tényadatokat szolgáltató számvitel, működését kiemelt szinten kell ismerni. A tanfolyam elvégzése után az elsajátított számviteli ismeretek segítségével a controlling által is használt mutatószámok könnyen értelmezhetőkké válnak.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.02Projektmenedzsment képzés A projektmenedzsment elméletének és gyakorlatának megismertetése a résztvevőkkel. A projektmenedzsment módszereinek begyakorlása példákon és esettanulmányokon keresztül. A résztvevők projektvezetési képességének fejlesztése és felkészítésük projektek önálló, sikeres lebonyolítására.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.04Lean vezetés - Lean coaching A KÉPZÉS CÉLJA: A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.06.06Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők • megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit • képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján • betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Ismét 100 frissdiplomás számára nyit karrierlehetőséget a MOL-csoport

A MOL-csoport idén is elindítja sikeres frissdiplomás programját, a Growww-t, amely közel két évtizede kínál egyedülálló lehetőséget a... Teljes cikk

Így érintik a leépítések az Audi Hungáriát

Csökkent az Audi Hungaria Zrt. árbevétele 2024-ben. A vállalat nincs egyszerű helyzetben, a cég 7500 alkalmazottat bocsátott el Németországban. A... Teljes cikk

Brutális leépítésbe kezd az Audi

A Volkswagen-csoporthoz tartozó német luxusautó-gyártó Audi 7500 munkahely megszüntetését tervezi Németországban 2029-ig - áll a cég közleményében. Teljes cikk