OÉT: a szakszervezetek péntekig döntenek a munkáltatói bérjavaslatról
Tovább közeledtek az álláspontok az Országos Érdekegyeztető Tanács (OÉT) hétfői ülésen a jövő évi országos béremelési ajánlásról, a szakszervezetek péntekig testületeikkel vitatják meg a bruttó 4,5-6,0 százalékos munkáltatói javaslatot.
A kormányzati oldal kinyilvánította: ez a munkáltatói javaslat számára elfogadható. A szakszervezetek korábban 10 százalékra tettek javaslatot, ezt hétfőn 9 százalékra mérsékelték. Arra hivatkoztak, hogy legalább átlagban 2,5 százalékos reálbér javulást kívánnak elérni.
Dávid Ferenc, a munkáltatói oldal szóvivője, illetve Herczog László a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szakállamtitkára arra figyelmeztette a szakszervezeteket, hogy 4,8-5,0 százalékos inflációval számolva a 2,5 százalékos reálbér javuláshoz elegendő a 7,4-7,5 százalékos bruttó keresetemelés.
A munkáltatói oldal a 4,5-6,0 százalékos ajánlathoz feltételként szabta, hogy a mezőgazdaságban és a kereskedelemben ágazati megállapodás jöjjön létre az országosnál alacsonyabb szakképzettek bérminimumáról. Mint Dávid Ferenc elmondta ezek az ágazati megállapodások valószínűleg megköthetők.
Az ágazati egyezségek lényege az lenne, hogy jövő év január 1-jétől ne kelljen e két szakterületen 75.300 forintról 86.300 forintra emelni a szakképzettek bérminimumát csak 80 ezer forintra. Ezekben az ágazatokban csak a második félévtől emelnék 86.300 forintra a szakképzettek bérminimumát.
A szakképzettek bérminimumának emeléséről 2005-ben egyezett meg az OÉT. Az akkori egyezségben szerepel az is, hogy ágazati szinten lefelé is el lehet térni az országosan kötelező mértéktől. Ezt az országosan kötelező mértéket - a 2005-ös egyezség szerint - 2006-ban a második félévtől kellett alkalmazni. Ez akkor annyit jelentett, hogy a 62.500 forintos minimálbérnél 1,05-ször, illetve 1,1-szer többet kellett fizetni azokban a munkakörökben, amelyekhez középiskolai végzettség és/vagy szakképzettség szükséges. A két szorzószám alkalmazása attól függ, hogy a dolgozó rendelkezik-e kétéves gyakorlattal.
A 2005-ös megállapodás szerint 2007-ben már ezek a szorzók 1,1, illetve 1,15-szörös mértéket jelentettek, illetve a jövő évben 1,2, illetve 1,25-szörös mértéket. A minimálbér pedig 2007-ben 65.500 forint, 2008-ban pedig 69 ezer forint.
Dávid Ferenc, a munkáltatói oldal szóvivője, illetve Herczog László a Szociális és Munkaügyi Minisztérium szakállamtitkára arra figyelmeztette a szakszervezeteket, hogy 4,8-5,0 százalékos inflációval számolva a 2,5 százalékos reálbér javuláshoz elegendő a 7,4-7,5 százalékos bruttó keresetemelés.
A munkáltatói oldal a 4,5-6,0 százalékos ajánlathoz feltételként szabta, hogy a mezőgazdaságban és a kereskedelemben ágazati megállapodás jöjjön létre az országosnál alacsonyabb szakképzettek bérminimumáról. Mint Dávid Ferenc elmondta ezek az ágazati megállapodások valószínűleg megköthetők.
Az ágazati egyezségek lényege az lenne, hogy jövő év január 1-jétől ne kelljen e két szakterületen 75.300 forintról 86.300 forintra emelni a szakképzettek bérminimumát csak 80 ezer forintra. Ezekben az ágazatokban csak a második félévtől emelnék 86.300 forintra a szakképzettek bérminimumát.
A szakképzettek bérminimumának emeléséről 2005-ben egyezett meg az OÉT. Az akkori egyezségben szerepel az is, hogy ágazati szinten lefelé is el lehet térni az országosan kötelező mértéktől. Ezt az országosan kötelező mértéket - a 2005-ös egyezség szerint - 2006-ban a második félévtől kellett alkalmazni. Ez akkor annyit jelentett, hogy a 62.500 forintos minimálbérnél 1,05-ször, illetve 1,1-szer többet kellett fizetni azokban a munkakörökben, amelyekhez középiskolai végzettség és/vagy szakképzettség szükséges. A két szorzószám alkalmazása attól függ, hogy a dolgozó rendelkezik-e kétéves gyakorlattal.
A 2005-ös megállapodás szerint 2007-ben már ezek a szorzók 1,1, illetve 1,15-szörös mértéket jelentettek, illetve a jövő évben 1,2, illetve 1,25-szörös mértéket. A minimálbér pedig 2007-ben 65.500 forint, 2008-ban pedig 69 ezer forint.
- 2026.10.21Harmadik országbeli állampolgárok foglalkoztatása Vendégmunkást vagy külföldi munkavállalót alkalmaz? Gyakorlati képzésünk bemutatja a harmadik országbeli állampolgárok jogszerű foglalkoztatásának szabályait. Szó lesz az engedélymentes foglalkoztatásról, a vendégmunkás-engedélyről és a Nemzeti Kártyáról, az ukrán állampolgárok foglalkoztatásának sajátosságairól, az összevont kérelmezési eljárásról, valamint a munkáltatói kötelezettségekről és felelősségről. Kérdéseit a helyszínen személyesen is felteheti az előadónak.
Részletek
Jegyek
- 2026.10.22Munkaidő és munkabér A munkaidő-beosztástól a bér elszámolásáig: gyakorlati képzés a munkaidő és a munkabér szabályairól. Szó lesz a munkaidőkeretről, a rendkívüli munkaidőről, a pihenőidőről (a MÁV-START ítélet tükrében is), a távolléti díjról, a bérpótlékokról és a munkabérből történő levonásokról. Kérdéseit a helyszínen személyesen is felteheti az előadónak.
Részletek
Jegyek
- 2026.11.16LEAN Vezetés - LEAN Coaching képzés A Lean Management bevezetés támogatása. Olyan Lean szemléletű vezetők képzése, akik képesek lesznek eredményesen irányítani, támogatni a Lean menedzsment bevezetését saját szervezetüknél, és a gyakorlatban is eredményesen alkalmazzák a Lean szemléletű változáskezelési, coaching, kommunikációs, motivációs eszközöket.
Részletek
Jegyek
- 2026.11.17Munkajog képzés HR-eseknek Munkajog képzés HR-eseknek érthetően. 2 napos intenzív, átfogó kurzus a Munka törvénykönyvéről.
Részletek
Jegyek


Sikeresnek látszol, de mégsem érzed magad a helyeden? Vajon megszelídíthető a siker?