kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

Rabszolgák maradnak a BKV-s vagyonőrök

Egy hét után válaszolt kérdéseinkre a BKV. Mint kiderült: nem feladatuk a metróban dolgozó vagyonőrök munkakörülményeinek javítása.

Nem a BKV feladata a metróaluljárókban, buszokon dolgozó vagyonőrök munkakörülményeinek megváltoztatása - derül ki a közlekedési társaság Hír24-nek küldött közleményéből. A céget azért kerestük, mert egy korábbi cikkünkben ezekről a sanyarú körülményekről írtunk. Egy neve elhallgatását kérő, kétségbeesett dolgozó keresett meg minket, aki szerint modern rabszolgaság az, ahogy az őrök jelenleg a BKV-nál dolgoznak.

Nappal a metróban, éjjel a buszokon állnak 24 órában, feletteseik rögtön rájuk pirítanak, ha sétálni kezdenek. Havonta minimum 240 órát dolgoznak, sokan azonban több mint 300-at, mindezt van, ahol óránként 420 forintért, pótlékok nélkül. Nincs szabadság, nincs betegállomány, se váltótárs. Alvállalkozók, újabban pedig munkaerő-kölcsönzők cserélődnek a fejük felett, miközben ők évek óta ugyanazon a helyen dolgoznak.

Ez utóbbi információt nagyjából a BKV is megerősítette. Mint írják: a BKV Zrt. vagyonőröket munkáltatóként nem foglalkoztat, az ilyen feladatok ellátása külsős partnerekkel kötött szerződés alapján történik. Munkaidejük és egyéb munkafeltételeik (mint például bérük, túlórapénzük, váltótársaik) meghatározása a munkáltatójuk hatásköre - teszik hozzá. A cégtől megkérdeztük azt is, hogy a BKV tervez-e bármit a vagyonőrök helyzetének megváltoztatására, illetve bármiféle prioritás jelent-e ez a vállalatnak? Kérdésünkre a következő volt a válasz: "Mivel nem a BKV Zrt. a biztonsági őrök munkáltatója, így a vagyonőrök helyzetén történő változtatás nem a Társaságunk feladata."

Mint arról korábban beszámoltunk, a szakszervezet tud a problémákról, és ennyi... Sipos Endre, a Magánbiztonsági Dolgozók Demokratikus Szakszervezetének elnöke szerint a problémát jogszabályilag szinte lehetetlen megoldani, lévén mindenhol találni kiskaput. A szakszervezeti elnök inkább egy a munkaadók és a szakszervezet közti belső megállapodást tartana hatékonynak, amellyel ki lehetne szűrni azokat a "kalandorcégeket", akik előidézik e helyzeteket. Mint megerősítette: a Hír24-et felkereső dolgozó nem túlzott, mikor modern rabszolgaságként írta le a BKV-s vagyonőrök munkáját. Az elnök szerint a probléma évek óta fennáll és 10 ezer vagyonőr közül nagyjából 2-őt nem érint csak. A 24 órás, készenléti jellegű munkákat végző őrök többségének ugyanis nem biztosítják a munkaadók a kötelező pihenési időt, bár a törvényi szabályozás szerint ennek nagyjából 8 órának kellene lennie. Sokan nem is bírják fizikailag, pedig a legtöbb vagyonőr kényszerűségből van a pályán.

A BKV-nál - de ugyebár nem a BKV kötelékében - nagyjából 400 biztonsági- és vagyonőr dolgozik. Egyrészt korlátozott jegyellenőrzést végeznek (12, 16 és 24 órás szolgálati rendben), másrészt egyéb vagyonvédelmi feladatokat látnak el. A közlekedési társaság szavai szerint feladatuk még a jogsértő cselekmények megelőzésében való közreműködés, intézkedés és az utastájékoztatás során a határozott, jogszerű, udvarias, kulturált viselkedés.
  • 2025.11.25Pannon HR Konferencia Budapest A Pannon HR Konferencia Budapest 2025 a humánerőforrás-szakma egyik kiemelt találkozója, ahol elismert szakértők – Tari Annamária, Molnár Attila, Gácsi Anna, Dr. Sipka Péter és Sipka Bence – osztják meg tapasztalataikat a legaktuálisabb HR-trendekről és kihívásokról. Egy nap, amely inspirációt, tudást és értékes szakmai kapcsolatokat kínál minden HR-szakember számára.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.12.03Humán controlling A képzés során megtanulhatja, miként támogathatja a controlling szemlélet a HR-stratégiát. Megmutatjuk, hogyan tervezze és kontrollálja a személyi jellegű ráfordításokat, elemezze a munkaerő költségeit és megtérülését, valamint, hogyan alkalmazza a teljesítménymenedzsment és a humán tőke elemzés legfontosabb módszereit a vállalati hatékonyság növelése érdekében. info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Tudásalapú munkahelyek születnek – a Mercedes K+F központot nyit Magyarországon

A Mercedes-Benz több tízmilliárd forint értékű beruházással létrehozza az első magyarországi kutatás-fejlesztési központját, amelynek a nyomán... Teljes cikk

Kenyérgyár épül Tatán - 100 új munkahely jön létre

Kelet-Közép-Európa legnagyobb kapacitású sütőüzemét építi fel a Ceres Sütőipari Zrt. 24 milliárd forintos beruházással a Tatai Ipari Parkban -... Teljes cikk

300 új munkahely Vecsésen: elindult a termelés

Megkezdte a termelést a kanadai Magna International magyarországi vállalatának vecsési üzeme – közölte a társaság pénteken az MTI-vel. Teljes cikk