Megjelent: 9 éve

Veszélyes az ülőmunka - ezt tegyük az egészségünkért

Még mindig túl sokat ülnek viszont aggasztóan keveset mozognak az irodai munkákat végzők, noha az "íróasztalrabság" akár évekkel is megrövidítheti életünket. Néhány irodában is végezhető gyakorlat a túléléshez.

Még mindig gyakori tévhit, hogy csak komoly fizikai erőkifejtést igénylő munkakörökben - építkezéseken, gyárakban, nagy terheket emelgetve vagy mérgező anyagokkal dolgozva - lehet egészségkárosodást elszenvedni munkavégzés közben. Jelentős mértékben ronthatja az életminőséget - ráadásul még az élettartamot is drasztikusan csökkentheti az irodai ülőmunka is, ha a munkavállaló nem tart menet közben akárcsak pár perces szüneteket is.

Veszélyben, akik 3 óránál többet ülnek folyamatosan

Érdekes eredményeket hozott egy, az amerikai lakosság általános egészségügyi és táplálkozási szokásait kutató központi vizsgálat. A 14 évig tartó, csaknem 120 ezer amerikai részvételével készült felmérésből kiderült, hogy a naponta 6 vagy több órát egyhuzamban ülőmunkát végzők körében 20 százalékkal magasabb a halálozási ráta, mint azokéban, akik naponta legfeljebb 3 órát töltenek el egyvégtében ebben a testhelyzetben. Jó hír, hogy ezzel szemben akár 1-2 évvel is meghosszabbíthatják élettartamukat azok a munkavállalók, akik tudatosan próbálnak tenni valamit annak érdekében, hogy egyhuzamban 3 óránál kevesebbet töltsenek el ebben az egy idő után fárasztó testhelyzetben - derült ki a lousianai Pennington Biomedical Research Center 17 ezer munkavállaló részvételével készült felmérésének eredményeiből.

A stressz is kockázati tényező

Ezek a vizsgálati eredmények valóban sokatmondóak: a szakember szerint azonban az összkép azért ennél jóval árnyaltabb. "Teljesen reálisan hangzik a felmérés eredménye:de azért ne felejtsük el, hogy a halálozási rátához a szellemi leterheltség, a stressz és ezek káros következményei is nagy mértékben hozzájárulhatnak. Utóbbiak pedig többségében főként az ülőmunkát végzők körében jellemzőek" - magyarázza Kerek Judit, az Egészséges Munkahelyekért Egyesület titkára. Az ülőmunka és a stressz hatásainak csökkentéséhez mindenesetre az az első lépés, hogy óránként legalább néhány - a szabályok betartásával ideális esetben 10 percre - fel kell állni az íróasztaltól. Lazításként, egészségmegőrzésként kezdeten annyi is megteszi, hogy egyenesen tartott háttal, derékszögben a szék szélére ülünk, és karjainkkal az ég felé nyújtózkodunk.

A hazai cégkultúrában azonban még mindig nem divat a munkavállalók célzott egészségmegőrzése. Igaz, az sem, hogy ők maguk sportoljanak többet önszántukból, akár a munkaidő letelte után. "Az USA-ban a munkáltatók sokkal nagyobb gondot fordítanak erre a területre. A Dell számítógépgyártónál például külön gyógymasszőr is foglalkozik a munkavállalókkal. Itthon viszont nem szívesen áldoznak erre pénzt a cégek"- mondta el kérdésünkre Soós Tünde gyógytornász.

Fáradtságra hivatkozva marad el a mozgás

A mozgásszegény életmód miatt ráadásul sokan vonnak le téves következtetéseket. "Rengetegen úgy vélik, hogy azért nem mozognak eleget, mert fáradtak. De közben azért fáradtak, mert egészségtelenül élnek és soha nem mozognak." Szerencsére azért van pár egyszerűbb gyakorlat, amely még az irodában is elvégezhető, jót tesz a közérzetnek és csökkenti az ülőmunka negatív mellékhatásait. Erre szükség is van, hiszen a gép előtt ülő ezzel egy időben a "szervein is ül " a gyógytornász megfogalmazása szerint.

Nyújtózkodjunk nyitott ablaknál

Javítja például a közérzetet, ha akár még a széken ülve is időnként ki, - és behajlítjuk, átmozgatjuk néhányszor a kéz, - és lábujjainkat. Amikor az óránkénti előírásoknak megfelelően végre felállunk a székről, azt lehetőleg a nyitott ablaknál tegyük, nyújtózzunk nagyokat és lélegezzünk mélyeket! Ezt érdemes legalább 4-5 alkalommal megismételni. Szintén hasznos gyakorlat, ha egyenesen megállva, vállainkat több (legalább 4-5) alkalommal a füleink irányába húzzuk. Ezt követően elég csupán az egyik vállat a fül felé közelíteni - a másik karunkat ezzel egy időben nyújtsuk kissé előre, majd ugyanezt fordítva! Hatékonyan mozgathatja át az is az egész nap ülőmunkát végzőket, ha vállkörzéseket végeznek egyszerre mindkét vállal, a lapockával a gerinc felé zárva - de az is, ha a székben egyenesen ülve egyik karjukat a székkarfára helyezik, majd másik karukkal átnyúlnak a fejük fölött és megérintik a fülüket. (Ezt követően ugyanezt másik oldallal, másik karral is megismételhető.)

További tippek és tudnivalók ülőmunkát végzőknek

- Munkaidőn kívül mindenképpen valamilyen aktív testmozgást keressünk! Sétáljunk, kocogjunk, játsszunk labdajátékokat vagy tornázzunk rendszeresen. Amúgy is ülőmunkát végzőknek nem a szobabicikli vagy az egy helyben ülős súlyemelgetés használ igazán.

- Széktámlára húzható, kényelmes derékpárnákkal is komfortosabbá és egészségesebbé tehetjük az ülőmunkát.

- Képernyő előtt ülve dolgozóknak óránként 10 perc, egymással össze nem vonható szünet jár

- Faragjunk le a munkahelyi stresszfaktorból is! Félhomályos világítás helyett célszerű az irodában kisebb, helyi megvilágításról is gondoskodni.
  • 2021.12.07Babér Panoráma - Online bérszámfejtési konferencia Tekintsen ki velünk a legfontosabb tb- és bérszámfejtést érintő jogszabályváltozásokra a BaBér és az Abacus szervezésében megvalósuló Panoráma 2022 Bérszámfejtési Konferencián. Az egész napos szakmai előadások során neves előadók értelmezik a 2022. évre vonatkozó szja, kötelező egészségbiztosítás, tb fedezeti rendszer és a munkáltatói járulékbevallások vonatkozó jogszabály-változásait. Részletek Jegyek
  • 2021.12.09Pénzügyi kimutatások elemzése A képzés során a résztvevők megismerik és elsajátítják a beszámoló elemzés eszközeit és technikáit. Képessé válnak egy vállalat vagyoni, pénzügyi és jövedelmi helyzetének komplex megítélésére a nyilvánosan elérhető pénzügyi beszámolók alapján. Betekintést kapnak a vállalati beszámolók megértéséhez elengedhetetlen iparági elemzés eszközrendszerébe és technikáiba. Részletek Jegyek
  • 2021.12.13Mentorált képzési forma – Jó a munkavállalónak, jó a munkáltatónak Ha egy kollégát megkérdezünk arról, hogy miből van egyre kevesebb, akkor nagy valószínűséggel az „idő” hangzik el válaszként. Részletek Jegyek
  • 2022.01.106 azonnal hasznosítható tipp a mentális állapot megerősítéséhez HR-esként sok mindent tudunk tenni annak érdekében, hogy a mentálhigiéné eszközeit bevetve fenntartsuk az egészséges lelkiállapotot. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
75 évig dolgozott ugyanannál a cégnél, 90 évesen ment nyugdíjba

1946-ban sétált be a Vauxhall gyárába Bryan Webb, ahol megkérdezte, hogy akad-e valami munka. Tanoncként kezdett dolgozni a cégnél, majd 75 év után... Teljes cikk

Felmondtak a világ egyetlen hivatalos varázslójának

A varázsló már 1998-óta dolgozott az új-zélandi Christchurch városának, évi 10 000 dolláros fizetésért. Amiért cserébe varázslatokat és... Teljes cikk

Közel 900 ezren mondtak fel a vendéglátásban az Egyesült Államokban

892 ezren mondtak fel augusztus hónapban, elsősorban a vendéglátásban az amerikai Bureau of Labor Statistics adatai alapján. A szállás és éttermi... Teljes cikk