Megjelent: 9 éve

Veszélyes az ülőmunka - ezt tegyük az egészségünkért

Még mindig túl sokat ülnek viszont aggasztóan keveset mozognak az irodai munkákat végzők, noha az "íróasztalrabság" akár évekkel is megrövidítheti életünket. Néhány irodában is végezhető gyakorlat a túléléshez.

Még mindig gyakori tévhit, hogy csak komoly fizikai erőkifejtést igénylő munkakörökben - építkezéseken, gyárakban, nagy terheket emelgetve vagy mérgező anyagokkal dolgozva - lehet egészségkárosodást elszenvedni munkavégzés közben. Jelentős mértékben ronthatja az életminőséget - ráadásul még az élettartamot is drasztikusan csökkentheti az irodai ülőmunka is, ha a munkavállaló nem tart menet közben akárcsak pár perces szüneteket is.

Veszélyben, akik 3 óránál többet ülnek folyamatosan

Érdekes eredményeket hozott egy, az amerikai lakosság általános egészségügyi és táplálkozási szokásait kutató központi vizsgálat. A 14 évig tartó, csaknem 120 ezer amerikai részvételével készült felmérésből kiderült, hogy a naponta 6 vagy több órát egyhuzamban ülőmunkát végzők körében 20 százalékkal magasabb a halálozási ráta, mint azokéban, akik naponta legfeljebb 3 órát töltenek el egyvégtében ebben a testhelyzetben. Jó hír, hogy ezzel szemben akár 1-2 évvel is meghosszabbíthatják élettartamukat azok a munkavállalók, akik tudatosan próbálnak tenni valamit annak érdekében, hogy egyhuzamban 3 óránál kevesebbet töltsenek el ebben az egy idő után fárasztó testhelyzetben - derült ki a lousianai Pennington Biomedical Research Center 17 ezer munkavállaló részvételével készült felmérésének eredményeiből.

A stressz is kockázati tényező

Ezek a vizsgálati eredmények valóban sokatmondóak: a szakember szerint azonban az összkép azért ennél jóval árnyaltabb. "Teljesen reálisan hangzik a felmérés eredménye:de azért ne felejtsük el, hogy a halálozási rátához a szellemi leterheltség, a stressz és ezek káros következményei is nagy mértékben hozzájárulhatnak. Utóbbiak pedig többségében főként az ülőmunkát végzők körében jellemzőek" - magyarázza Kerek Judit, az Egészséges Munkahelyekért Egyesület titkára. Az ülőmunka és a stressz hatásainak csökkentéséhez mindenesetre az az első lépés, hogy óránként legalább néhány - a szabályok betartásával ideális esetben 10 percre - fel kell állni az íróasztaltól. Lazításként, egészségmegőrzésként kezdeten annyi is megteszi, hogy egyenesen tartott háttal, derékszögben a szék szélére ülünk, és karjainkkal az ég felé nyújtózkodunk.

A hazai cégkultúrában azonban még mindig nem divat a munkavállalók célzott egészségmegőrzése. Igaz, az sem, hogy ők maguk sportoljanak többet önszántukból, akár a munkaidő letelte után. "Az USA-ban a munkáltatók sokkal nagyobb gondot fordítanak erre a területre. A Dell számítógépgyártónál például külön gyógymasszőr is foglalkozik a munkavállalókkal. Itthon viszont nem szívesen áldoznak erre pénzt a cégek"- mondta el kérdésünkre Soós Tünde gyógytornász.

Fáradtságra hivatkozva marad el a mozgás

A mozgásszegény életmód miatt ráadásul sokan vonnak le téves következtetéseket. "Rengetegen úgy vélik, hogy azért nem mozognak eleget, mert fáradtak. De közben azért fáradtak, mert egészségtelenül élnek és soha nem mozognak." Szerencsére azért van pár egyszerűbb gyakorlat, amely még az irodában is elvégezhető, jót tesz a közérzetnek és csökkenti az ülőmunka negatív mellékhatásait. Erre szükség is van, hiszen a gép előtt ülő ezzel egy időben a "szervein is ül " a gyógytornász megfogalmazása szerint.

Nyújtózkodjunk nyitott ablaknál

Javítja például a közérzetet, ha akár még a széken ülve is időnként ki, - és behajlítjuk, átmozgatjuk néhányszor a kéz, - és lábujjainkat. Amikor az óránkénti előírásoknak megfelelően végre felállunk a székről, azt lehetőleg a nyitott ablaknál tegyük, nyújtózzunk nagyokat és lélegezzünk mélyeket! Ezt érdemes legalább 4-5 alkalommal megismételni. Szintén hasznos gyakorlat, ha egyenesen megállva, vállainkat több (legalább 4-5) alkalommal a füleink irányába húzzuk. Ezt követően elég csupán az egyik vállat a fül felé közelíteni - a másik karunkat ezzel egy időben nyújtsuk kissé előre, majd ugyanezt fordítva! Hatékonyan mozgathatja át az is az egész nap ülőmunkát végzőket, ha vállkörzéseket végeznek egyszerre mindkét vállal, a lapockával a gerinc felé zárva - de az is, ha a székben egyenesen ülve egyik karjukat a székkarfára helyezik, majd másik karukkal átnyúlnak a fejük fölött és megérintik a fülüket. (Ezt követően ugyanezt másik oldallal, másik karral is megismételhető.)

További tippek és tudnivalók ülőmunkát végzőknek

- Munkaidőn kívül mindenképpen valamilyen aktív testmozgást keressünk! Sétáljunk, kocogjunk, játsszunk labdajátékokat vagy tornázzunk rendszeresen. Amúgy is ülőmunkát végzőknek nem a szobabicikli vagy az egy helyben ülős súlyemelgetés használ igazán.

- Széktámlára húzható, kényelmes derékpárnákkal is komfortosabbá és egészségesebbé tehetjük az ülőmunkát.

- Képernyő előtt ülve dolgozóknak óránként 10 perc, egymással össze nem vonható szünet jár

- Faragjunk le a munkahelyi stresszfaktorból is! Félhomályos világítás helyett célszerű az irodában kisebb, helyi megvilágításról is gondoskodni.
  • 2021.08.28Agilis Transformáció Leader képzés online, videokonferenciás Hazánkban egyre több és több vállalat lép az agilis átalakulás útjára, így felértékelődik az agilis transzformációt vezető szakemberek jelentősége. Az Agile Transformation Leader egy olyan szervezetfejlesztő szakember, aki felkészíti és végig kíséri az agilis átalakulás útján a vállalatot. Ügyfél-fókuszt, Design Thinking szemléletet hoz be, vezetőket coachol, csapatokat mentorál, miközben pozitív, felhatalmazó légkört teremt a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.09.23HR Basic Sajátítsd el évek helyett 12 napban az operatív HR munka legfontosabb eszközeit! HR gondolkodás e-learning videókkal, esettanulmányokkal, testre szabva gyakorlatorientáltan. Részletek Jegyek
  • 2021.09.28Kötelező visszaélés-bejelentési rendszer bevezetése, alkalmazása Az EU 2019/1937 sz. irányelve új kötelezettséget ír elő. Visszaélés-bejelentési rendszert kell alkalmazni. Minden 50 fő feletti munkavállalót foglalkoztató vállalkozásnak, továbbá a közszférában működő szervezetnek kötelező lesz visszaélés bejelentési rendszert kialakítania és működtetnie. Részletek Jegyek
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Közéleti és tudományos szakembereket, újságírókat, aktivistákat listázott a Monsanto

A személyi adatok védelméért felelős francia hatóság (CNIL) 400 ezer eurós pénzbüntetést szabott ki szerdán a glifozátot forgalmazó német Bayer... Teljes cikk

Gyakorlatilag ellehetetleníti a magániskolák működését Kína

A magánoktatás szigorítását célzó intézkedéseket jelentettek be Kínában, egyebek mellett a családokra nehezedő anyagi terhek mérséklésének érdekében. Teljes cikk

Okiratgyárra csaptak le, száz fölötti a vádlottak száma

Hamis okiratokat, köztük főiskolai és egyetemi okleveleket, jogosítványokat, érettségi és nyelvvizsga-bizonyítványokat gyártó banda tagjai és az... Teljes cikk