kapubanner for mobile
Megjelent: 20 éve

A coaching, mint a vezetés-fejlesztés egyik leghatékonyabb eszköze

Ha valaki a coaching szó hallatán, olvastán a szótárhoz nyúl és felüti azt a megfelelő oldalon, ugyancsak meglepődik, ha "edzés, felkészítés" értelemben találkozik vele először.

A coaching kifejezés eredeti jelentése szerint valóban edzést jelent, a coaching művelője a coach pedig edzőt, szervezeti értemben azonban a coaching nem más, mint az erre kijelölt munkatársak -többségében vezetők- egyénre szabott tanácsadása, fejlesztése, támogatása.
A coach, mint tanácsadó a hozzá fordulókat személyre szabott programmal támogatja az előttük álló feladat megoldásában, általában olyan esetben, amikor a vezetőnek egy konkrét témában (pl. változások vezetése, egy új rendszer bevezetése) nehézségei adódnak.

A módszer specifikusságát az adja, hogy a coach nem "szeződéses mindenttudó" aki jobbnál jobb szakmai ötletekkel áll elő a vezető elakadásait érintő témákban, hanem segít neki továbblépni a változás és megvalósítás rögös útján. Konkrét példával szemléltetve: amikor a coach egy kontrolling rendszer bevezetése kapcsán coacholja a pénzügyi vezetőt, akkor nem abban ad neki tanácsot, hogyan kellene a pénzügyi rendszert kialakítani, hanem ahhoz segíti hozzá a vezetőt, hogy annak ötletei, meglátásai, saját maga számára elkészített akcióterve segítségével sikeresen valósítsa meg a rendszer bevezetését. Ebből következik, hogy a coachingnak igen jelentős személyiségfejlesztő hatása is van, jóllehet nem terápiáról van szó.

A coaching-alkalom laikus szemlélő számára egyszerű csevegésnek tűnhet, pedig voltaképpen egy hosszabb beszélgetés a vezető és a coach között, amelynek során a vezető felismerésekre jut, oksági következtetéseket von le, és eldönti, hogyan és milyen lépésekben fog a cél felé haladni. A coach nem hoz szakmai döntéseket, de működésével hozzásegíti a döntéshozót/kat az alternatívák szakszerűbb és pontosabb figyelembe vételéhez, a helyzet tisztázásához és a vezető számára optimálisnak tűnő saját döntés tényleges meghozatalához.

A coachingnak két fő típusát különítjük el: ezek a business coaching és a life coaching. Business coaching esetében a coach kliensei az üzleti szférából érkeznek és valamilyen üzleti probléma megoldásában, esetleg az ahhoz szükséges készségeik fejlesztésében kérik a coach segítségét. Ide tartozik az executive coaching, amely a (felső)vezetőkkel történő munkát jelenti, ill. a skill coaching, amelynek során - általában alacsonyabb beosztásban lévő vezetőknél - egyéni alapkészség-fejlesztés történik. Life coaching esetében a kliens általában életvezetési nehézségei miatt keres tanácsadót magának.
A fenti rendszer elemei között rendkívül erős átfedések tapasztalhatók, a coaching egyes területei között nem beszélhetünk éles határokról.

A coaching a teljesség igénye az alábbi problémák/dilemmák esetében lehet hatásos:

ˇ Hogyan értessem meg magam munkatársaimmal?
ˇ Hogyan tudnék megfelelő döntéseket hozni?
ˇ Hogyan kezeljem a napi konfliktusokat?
ˇ Elborít a stessz, mit tegyek?
ˇ Hogyan javíthatnám kapcsolataimat kollégáimmal?
ˇ Hogyan vigyek sikerre egy komplex szervezeti átalakítást?

A fentebbiekben említetteken kívül természetesen számos egyéb esetben is a segítségünkre lehet egy megbízható coach.

A coaching népszerűsége számos jellemzőjének köszönhető.

Először is a folyamatban harmadik személy nem vesz részt, így igen erős bizalom alakulhat ki a coach és kliense között, valamint a problémára is jobban tudnak összpontosítani.
A coaching teljes mértékben testre szabott.
A coaching megoldásorientált intervenciós eszköz, előre megállapodott időkereten belül törekszik az elhatározott teendők megvalósítására, nagyban építve az ügyfél kezdeményezőképességére, elkötelezettségére.

Következő cikkünkben coaching ülés felépítésével és a coach és kliense közötti előzetes megállapodással foglalkozunk majd.
  • 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznakinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Rajtuk múlhat a toborzás sikere: így képezd a hiring managert

A sikeres toborzás kulcstényezője egy felkészült szakterületi vezető, a szaknyelvben hiring manager. Hogyan lehet képezni őket? Mi ebben a HR és a... Teljes cikk

Kulcsemberek: kik is ők és hogyan tarthatóak meg?

Hátukon viszik a céget, hozzák a bevételt, gyorsan képesek reagálni a változásokra. Ők a kulcsemberek. Nehéz őket elcsábítani az álláspiacon és... Teljes cikk

Ezt az 5 tippet érdemes megfogadni, hogy versenyképesek maradjunk a munkaerőpiacon

Nem csak a mesterséges intelligenciához való alkalmazkodás függvénye, hogy versenyképesek maradunk-e a szakmánkban. Ahhoz, hogy naprakészek maradjunk... Teljes cikk

Kapcsolódó hírek