kapubanner for mobile
Megjelent: 14 éve

A diákmunka lesz a nyerő?

Módosult a szövetkezetekről szóló törvény: szigorúbban elkülöníti egymástól a szövetkezeten keresztül végzett diákmunka és a munkaerő-kölcsönzés fogalmát, a vállalkozások így könnyebben juthatnak legálisan diákmunkásokhoz. A munkaerő-kölcsönző cégek tiltakoznak a módosítás ellen.

images

images

A diákmunka nem munkaerő-kölcsönzés, de nagyon hasonlít hozzá. Február 22-től már a törvény is kimondja, hogy ha valaki iskolaszövetkezet tagjaként dolgozik, a tevékenység nem minősül munkaerő-kölcsönzésnek.

Az új szabályozás kitér arra, hogy egy nappali tagozatos oktatásban részt vevő diák fő jogviszonya a tanulói, hallgatói jogviszony, épp ezért másféle, a munka törvénykönyvétől eltérő jogok vonatkoznak rá, mint a „hagyományos” (tehát állományban lévő, vagy atipikus módon foglalkoztatott) munkavállalókra. A szövetkezeti diákmunkásokkal kötött munkaszerződés például kizárólag határozott idejű lehet, ugyanis a tanulói jogviszony idejét nem lehet előre meghatározni – a felsőoktatásból ki is pereghet egy hallgató, de évismétlés, halasztás esetén akár meg is hosszabbíthatja a képzés idejét.

A diákoknak nem jár szabadság?

A kölcsönzött munkásokat alkalmazó vállalkozásoknál az állományon kívüli dolgozóknak is ugyanannyi szabadság jár, ugyanolyan jogaik vannak, illetve a fizetésük sem lehet kevesebb, mint a saját alkalmazottaké. Munkaerő-kölcsönzéskor a kölcsönbeadó és a kölcsönbevevő a munkaszerződésben a dolgozó átengedésének a feltételeiben állapodik meg. Az iskolaszövetkezethez viszont kiszervezik a munkát: egy meghatározott feladat ellátását végzik el egy harmadik személy – azaz a cég, amelyhez „kiközvetítik” a fiatalokat – részére. A diákmunkások utasítást szinte minden esetben csak a szövetkezet „emberétől” fogadhatnak el, akinek az a feladata, hogy biztosítsa a felek között a folyamatos kapcsolatot.

A diákmunkásoknak az iskolaszövetkezettel van munkaszerződésük. A harmadik fél utasítási jogköre korlátozott: kizárólag a saját üzem- és üzletmenetének fenntartása miatt mondhatja meg a diákoknak, mit csináljanak, milyen munkát végezzenek. Emellett még a munkavédelem, az egyes munkavállalói csoportok foglalkoztatására vonatkozó szabályok, illetve az egyenlő bánásmód követelményének betartása esetén minősül munkáltatónak.

A munkaidő beosztását is a szövetkezet szabályozza. Az új törvény szerint például a szabadságra és az állásidőre (amikor a dolgozó a munkáltató miatt nem tud munkát végezni, akkor is megilleti a személyi alapbére) vonatkozó szabályokat sem kell alkalmazni a diákmunkások esetén.

Az iskolaszövetkezeteknek tetszik

A diákmunka-közvetítőket korábban leggyakrabban munkaerő-kölcsönzés miatt bírságolta meg az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Főfelügyelőség (OMMF). Horváth István, a Szociális és Munkaügyi Minisztérium főosztályvezetője egy konferencián elmondta, hogy a szövetkezeteknek valóban nincs joguk munkaerőt közvetíteni, kölcsönözni, ám a szolgáltatás kiszervezése (outsourcing) engedélyezett. A kettő között az a különbség – magyarázta – hogy ez utóbbi tevékenységet nem az igénybe vevő koordinálja, hanem a diákszövetkezet munkatársa. Ha például a diákmunkások szüretelnek, akkor nem a szőlősgazdától kapják az instrukciókat, hanem a szövetkezet munkatársától.

A fizetés nem fix
„A diákok, egyéni felkészültségüktől, szakismeretüktől, nyelvismeretüktől függően több munkakör feladatait is vállalhatják a keret-munkaszerződésben, és az idejüktől függően dolgozhatnak az egyes munkakörökben. Ehhez igazodva az egyes munkakörökhöz tartozó alapbérük is változó lehet” – mondta Kurdi Ferenc.

A Pannon-Work Iskolaszövetkezet igazgatósának tagja, Kurdi Ferenc egy sajtóközleményt juttatott el az fn.hu-nak, amelyben jelezte: az a legfontosabb változás, hogy mostantól nem minősíthető át munkaerő-kölcsönzéssé a diákmunka. A törvény pontosítja az iskolaszövetkezetek, a szövetkezetek tagjai – a nappali tagozatos diákok – és a szolgáltatást megrendelő cégek, vállalkozók közötti jogi kapcsolatot. Mivel a törvény kimondja, hogy a munkavállaló diák fő jogviszonya a nappali tagozatos hallgatói jogviszony, a munkavégzésük így csak másodlagos lehet.

Takács Tibor, az Iskolaszövetkezetek Országos Szövetségének (ISZOSZ) alelnöke szerint a törvénymódosítás megmentette az iskolaszövetkezeteket, mert kezdett ellehetetlenülni a működésük az OMMF bírságai miatt. „Bízunk abban, hogy a válság miatt a tavalyi évben mintegy 25-30 százalékos visszaesést elszenvedett diákmunka-szektor az idén – a törvénymódosítás miatt is – visszanyeri lendületét, és legalább a 2008. év szintjét eléri a diákmunka éves volumene.” Az alelnök hozzátette: az ISZOSZ továbbra sem tekint ellenfélként a munkaerő-kölcsönzőkre, folytatni szeretnék a Személyzeti Tanácsadók Magyarországi Szövetségével (SZTMSZ) a tavalyi év során megkezdett együttműködést.

A munkaerő-kölcsönzők rettegnek

A munkaadóknak sokszor jobban megéri a diákok alkalmazása kölcsönzött munkaerő vagy saját állomány (ahogy a nemrég kirobbant Pannon-ügy is mutatja) helyett, hiszen jóval kevesebbe kerülnek nekik. A nappali tagozatos tanulók után nem kell tb-t fizetni, hiszen a tanulói jogviszony miatt ez már „rendezve van” az államnál.

Az SZTMSZ már a jogszabályváltozások tervezete ellen is tiltakozott, a törvénymódosítás pedig szerintük ellenkezik az Európai Unió jogrendszerével, és újabb csapást mérhet az amúgy sem rózsás helyzetben lévő munkaerőpiacra - akár munkahelyek ezreit és a biztos társadalombiztosítási bevételeket veszélyeztetve. A témáról csütörtökön – a Munkaerő-kölcsönzési konferenciájukkal egy időben – fejtik ki bővebben a véleményüket a sajtónak.
  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
2000 forint az átlagos diákórabér, nyáron pedig újabb emelkedésre lehet számítani

A diákok foglalkoztatása még az egyszerűsített foglalkoztatásnál (EFO) is kedvezőbb ez a megoldás a cégek számára. Teljes cikk

Íme az UniYou Év Diákmunkahelye pályázatának győztesei

Hiánypótló kezdeményezést indított el tavaly az UniYou digitális iskolaszövetkezet, amely a diákmunkában dolgozó fiatalok számára hirdetett... Teljes cikk

A friss diplomások 78 százaléka már egyetemi tanulmányai alatt is dolgozott, sokan mennének külföldre

A tanulás melletti munkavégzés leginkább a nem nappali munkarendben tanuló hallgatókat jellemzi. Teljes cikk