Megjelent: 4 éve

A kiégés első jelei - mire figyeljünk?

A legtöbb ember, aki egy új munkába vág bele, szívesen tanul, és lelkesen hajtja végre a feladatait. Néhány év elteltével azonban az izgalom elmúlik, és azok a feladatok, amelyek annyira magával ragadóak voltak az első időszakban, hétköznapivá válnak, és elillan belőlük a kihívás izgalma. A jó vezető feladata, hogy észrevegye, ha a munkatársa már nem, vagy nem eléggé motivált. Időben fel kell ismerni a jeleket, mielőtt túl késő lenne. Íme, négy kritikus és beszédes jel.

Az Európai Munkavédelmi Ügynökség adatai szerint az Európai Unióban évente 136 milliárd euró, ezen belül Magyarországon kb. 440 milliárd forint, azaz a 4-es metró árával azonos nagyságrendű érték vész el a nem, illetve nem megfelelően kezelt munkahelyi stressz miatt, amely a kieső munkanapok 50-60 százalékáért felelős.

Az EU-OSHA 36 ezer vállalat megkérdezésével elvégzett korábbi felmérése szerint a munkabaleseteket követően a munkahelyi stressz a második legnagyobb kockázati tényező, amely az unió aktív korú népességének 28 százalékát, azaz 56 millió munkavállalót, a több mint 4 millió magyar munkavállalóból pedig közel 1,1 millió főt érinthet közvetlenül. Ezért elengedhetetlenül fontos, hogy felismerjük a kiégés jeleit.

Mély hallgatás

Amikor az embereket izgalomban tart valami, beszélnek róla. Észre fogjuk venni, hogy például az új alkalmazottak elárasztanak az értekezleteken ötleteikkel. Ők érdekelődők és hatással van rájuk az adott feladat. Ha egyszer elveszítik az érdeklődésüket, akkor ez a rész eltűnik, már nem jönnek új ötletekkel hozzánk. Lehet, hogy felbukkan új szokásként, hogy valaki elkésik a munkából, vagy egyre gyakrabban lesz beteg. Ha észrevesszük ezt a tendenciát, hívjuk meg egy személyes beszélgetésre, és tartsunk ötletbörzét, vázoljunk új feladatokat, vagy keressünk közösen egy új célt, hogy újra inspiráljuk őt.

Nem olvasnak

Emberek, akik karriert szeretnének építeni, érdeklődnek a legújabb hírekről, iparági trendekről, találmányokról és technológiákról. Jobbá szeretnének válni a szakmában, és nem riasztja őket a tanulás lehetősége. Legyen figyelmes, hogy milyenek a csapat szokásai. Vajon olvassák a jelenlegi híreket? Részt vesznek konferenciákon, megosztanak információkat a legújabb technológiákról, illetve beszélnek a legújabb eredményekről? Ha nem, vajon miért nem? Derítsük ki! Vajon van hozzáférésük a rendelkezésre álló forrásokhoz? Vagy csupán érdektelenek? Ha feltárjuk ezekre a kérdésekre a válaszokat, az nagyban segít meghatározni a megoldást.

Nem jön lendületbe

Vigyázzunk, van olyan alkalmazott is, akit nem lendít tovább, ha új feladatokat kap. Ők azok, akik érdektelensége inkább azt jelezheti, hogy elfáradt vagy kiégett. A megoldás itt roppant egyszerű is lehet. Talán kell egy kis szünetet. Gondoljuk végig, kérdezzük meg, vajon vett ki elég időt az elmúlt évben a lazításhoz? De az is lehet, hogy segítségre van szüksége a munka mennyiségével kapcsolatban, ha folyamatosan, hosszú idő óta túl sok a teher rajta. Vannak, akik annyira elkötelezettek, hogy kimerítik magukat, mielőtt panaszkodnának. A kommunikáció lehet a siker kulcsa.

Nincs véleménye

Amikor az emberek szenvedélyesen szeretnek valamit, abban biztosak lehetünk, hogy markáns véleményük van a dologról. Gondoljunk csak bele példaként a politika vagy a vallás tekintetében. Ha valaki nem érdekelt már, megállnak az ötletfolyamok, vélemények, eltűnnek a viták. Ha úgy gondolja, hogy valaki ebbe a kerékvágásba ragadt, nézze a testbeszédét az értekezleteken. Hogyan viselkedik velünk, és a munkatársaival? Arcának mimikája unott? Zárkózott? Érdektelen? A kezeivel játszik? Tartása közönyös? Még csírájában csípjük el a bajt. Próbáljuk ki a különböző technikákat, hogy újra lelkes kollégák vegyenek körül.
  • 2019.12.18CAFETERIA 2020. Előadók: Fata László, cafeteria szakértő, Cafeteria Trend Kopányiné Mészáros Edda, tájékoztatási kiemelt szakreferens, NAV Nádudvari Éva, senior szolgáltatás manager, NEXON Marusinecz Tamás, vezérigazgató, Allianz Foglalkoztatói Nyugdíjszolgáltató Zrt. Részletek Jegyek
  • 2020.01.18 ICF akkreditált Jungiánus coach féléves továbbképzés Magyarországon először a nemzetközileg sikeres Jungian Coaching School továbbképzése, ami ICF krediteket ad, 2020 januártól júiusig, havonta egy hétvégén. Részletek Jegyek
  • 2020.01.22Változásmenedzsment képzés Cél a szervezet változáskezelési képességének fejlesztése. A változási folyamat és a változás összetevőinek a megértése. Az egyének változáskezelési képességének fejlesztése konkrét gyakorlatokon keresztül. A változási programok kritikus sikertényezőinek megismerése. Részletek Jegyek
  • 2020.02.20Készülj fel a 2020-as Munka törvénykönyve változására! Hogyan kell előkészíteni munkajogi szempontból a felmondást? Hogyan működhet jogszerűen az elektronikus munkaidő nyilvántartás? Milyen változások várhatók a Munka törvénykönyvében, az elfogadott uniós irányelvek tükrében? Milyen tanulságok vonhatók le a legújabb munkaügyi bírói gyakorlatból? Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Lehetőség vagy probléma? - attól függ, minek tekintjük a változást

A HR, ahogy a gazdasági környezet és a munkaerőpiac, folyamatos változásban van. Azt már nagyjából tudjuk, hogy a változás üteme folyamatosan... Teljes cikk

Vállalati és HR kultúraváltás

A digitális átalakulás gyakran szervezeti átalakulással is párosul, hiszen a folyamatok jelentős mértékben változnak, valamint nem egyszer éppen a... Teljes cikk

900 ezer magyar munkahelyet érint a mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia (MI) felforgató hatása várhatóan a 2030-as évektől jelentkezik majd Magyarországon: a következő 15 évben 900 ezer... Teljes cikk