Megjelent: 13 éve

A PR, mint a HR új területe

PR - public relations (közönségkapcsolatok) - azaz, milyen a megítélése egy cégnek vagy bármi másnak a közönsége körében
HR - human resources (emberi erőforrás) - minden, ami a humán erőforrás megszerzésével és megtartásával kapcsolatos

És nyilvánvalóan eljutunk oda, hogy ma már miért nem működnek vagy nem működnek jól az on-line vagy off-line hirdetések. 2007. június 27: a legnagyobb hazai on-line portálon ma 359 különböző álláshirdetés szerepel, csak mérnökök számára. Csak a végigolvasásuk több óra. A feladatkörök több mint hasonlóak. A juttatáscsomagban 10 százaléknál kisebbek az eltérések. Akkor mi az, ami a figyelmet megragadja?

Ez csak valami olyan lehet, amely egyedi, ami különleges. Ami másoktól eltér. Amit leginkább, mint vállalati identitás határozhatunk meg. Biztosan minden újságolvasó emlékszik a világ egyik legnagyobb nemzetközi pénzügyi vállalatának tavalyi beharangozójára - arra a tudatos imidzsépítésre, amely segítségével hetek alatt ismertté tették a vállalat nevét, noha előtte csak a szakavatottak, a pénzügyekben jártas szakemberek tudtak a létezéséről.

Kétféle, a munkavállalói oldal felé irányuló vállalati kommunikációról beszélhetünk: egy cégen kommunikálnia kell befelé, a saját munkavállaló felé, és kommunikációjával a vállalattal való azonosulást, a vállalathoz való tartozást kell megerősítenie, mint munkáltató. A legnagyobbak a belső vállalati sajtó mellett további közösségi, csapatépítő programokat is kínálnak a munkavállalóik számára. A vállalattal való azonosulást céges juniálisok mellett sportprogramok, olimpiák, vagy roadshow-k szolgálják.

A növekedésben levők számára kiemelt fontosságú a vállalatról, mint munkáltatóról szóló pozitív üzenetek eljuttatása a legnagyobb célcsoport: a lehetséges munkavállalók és egyáltalán az egész társadalmi környezet felé. Egy cég számára létfontosságú, hogy a környezetében pozitív megítélésben legyen része. Gyakorlatilag cégmárka-építésről beszélhetünk, és erre semmilyen más lehetőség nincs, mint a vállalati értékrend, gondolkodásmód, elsősorban a munkavállalókkal való bánásmód, a vállalat munkavállalói értékének kommunikálása. Az, hogy milyen mértékben és hogyan vállal felelősséget az adott vállalkozás a saját munkavállalóiért: pl. megméretteti magát és jól szerepel az Év munkahelye versenyben, vagy milyen képzéseket kínál munkatársai számára. Ezek mellett persze a társadalmi-szociális felelősségvállalásnak is nagy szerepe van egy-egy cég megítélésében.

Az, hogy a HR-nek immár a PR-ral is foglalkoznia kell, nem luxus, pláne nem költségmegtakarítás miatt szükséges. Létfontosságú kérdés a humán-erőforrás megszerzése és megtartása szempontjából. Csak egyetlen példa: Budapesthez közeli nemzetközi gyártó cég, ezernél is több alkalmazottal, éves szinten körülbelül 500 fős (!) fluktuációval (fizikai munkakörökben), csupán a fluktuáció kezelésére éves szinten 50 millió forintot meghaladó költséggel számolhat (alsó becslés), az új felvételek (toborzás-kiválasztás) és betanítás ráfordításai miatt. A vállalat munkavállalói és potenciális munkavállalói számára irányuló arculatépítése biztosan kijönne kevesebből is - persze ne felejtsük el, hogy a bérek versenyképes szinten tartása éppúgy létszükséglet, de a fluktuáció pluszköltsége talán még erre is fedezetet nyújtana.

Ilyen felelősséggel kell szembenéznie a HR-nek, ha meg kíván felelni a menedzsment-elvárásoknak: stabil, lojális, hosszú távon gondolkodó munkavállalók megszerzése és megtartása, akik képesek azonosulni a vállalati értékrenddel, és a vállalati célok előmozdítása érdekében tevékenykednek, és motiváltak.

Ízelítő a TESK Magazin augusztusi számából

Tokár Péter
Ügyvezető igazgató
  • 2020.03.207 Skills for Assertiveness_Egy napos nyelvi tréning A tréning nap 100%-ban gyakorlati feladatokra és a tapasztalati tanulásra épül. Egyedülálló alkalom, hogy az idegen nyelvi tudást felszínre hozzuk, gyakoroljuk, hasznos panel kifejezéseket rögzítsünk a folyékony és magabiztos megszólaláshoz Részletek Jegyek
  • 2020.03.31Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Belső kommunikációról HR-eseknek

A munkavállalóinkkal való párbeszéd az employer branding része. Kiváló eszköz arra, hogy megerősítsük azokat az üzeneteket, amelyeket a külső... Teljes cikk

Hogyan viselkedj stresszinterjún?

Az izgalom természetes állásinterjún. Az viszont, hogy az interjúztató szánt szándékkal stresszeljen, megalázzon vagy zavarba hozzon már... Teljes cikk

“Segítség, problémás munkavállaló! Mit tegyek?”

A problémás munkavállalókról szóló beszélgetéssel folytatódott az OPL Ügyvédi Iroda HR reggelik rendezvénysorozata. Hogyan szűrhető ki a... Teljes cikk