A PR, mint a HR új területe
Nem csak a HR- és a PR-vezetői poszt összevonása és más költségcsökkentő okok indokolják, hogy az emberierőforrás-gazdálkodás területén dolgozók felelőssége egyre nagyobb a munkaadói imázs kialakításában, illetve növelésében. De mi köze egymáshoz a HR-nek és a PR-nak?
HR - human resources (emberi erőforrás) - minden, ami a humán erőforrás megszerzésével és megtartásával kapcsolatos
És nyilvánvalóan eljutunk oda, hogy ma már miért nem működnek vagy nem működnek jól az on-line vagy off-line hirdetések. 2007. június 27: a legnagyobb hazai on-line portálon ma 359 különböző álláshirdetés szerepel, csak mérnökök számára. Csak a végigolvasásuk több óra. A feladatkörök több mint hasonlóak. A juttatáscsomagban 10 százaléknál kisebbek az eltérések. Akkor mi az, ami a figyelmet megragadja?
Ez csak valami olyan lehet, amely egyedi, ami különleges. Ami másoktól eltér. Amit leginkább, mint vállalati identitás határozhatunk meg. Biztosan minden újságolvasó emlékszik a világ egyik legnagyobb nemzetközi pénzügyi vállalatának tavalyi beharangozójára - arra a tudatos imidzsépítésre, amely segítségével hetek alatt ismertté tették a vállalat nevét, noha előtte csak a szakavatottak, a pénzügyekben jártas szakemberek tudtak a létezéséről.
Kétféle, a munkavállalói oldal felé irányuló vállalati kommunikációról beszélhetünk: egy cégen kommunikálnia kell befelé, a saját munkavállaló felé, és kommunikációjával a vállalattal való azonosulást, a vállalathoz való tartozást kell megerősítenie, mint munkáltató. A legnagyobbak a belső vállalati sajtó mellett további közösségi, csapatépítő programokat is kínálnak a munkavállalóik számára. A vállalattal való azonosulást céges juniálisok mellett sportprogramok, olimpiák, vagy roadshow-k szolgálják.
A növekedésben levők számára kiemelt fontosságú a vállalatról, mint munkáltatóról szóló pozitív üzenetek eljuttatása a legnagyobb célcsoport: a lehetséges munkavállalók és egyáltalán az egész társadalmi környezet felé. Egy cég számára létfontosságú, hogy a környezetében pozitív megítélésben legyen része. Gyakorlatilag cégmárka-építésről beszélhetünk, és erre semmilyen más lehetőség nincs, mint a vállalati értékrend, gondolkodásmód, elsősorban a munkavállalókkal való bánásmód, a vállalat munkavállalói értékének kommunikálása. Az, hogy milyen mértékben és hogyan vállal felelősséget az adott vállalkozás a saját munkavállalóiért: pl. megméretteti magát és jól szerepel az Év munkahelye versenyben, vagy milyen képzéseket kínál munkatársai számára. Ezek mellett persze a társadalmi-szociális felelősségvállalásnak is nagy szerepe van egy-egy cég megítélésében.
Az, hogy a HR-nek immár a PR-ral is foglalkoznia kell, nem luxus, pláne nem költségmegtakarítás miatt szükséges. Létfontosságú kérdés a humán-erőforrás megszerzése és megtartása szempontjából. Csak egyetlen példa: Budapesthez közeli nemzetközi gyártó cég, ezernél is több alkalmazottal, éves szinten körülbelül 500 fős (!) fluktuációval (fizikai munkakörökben), csupán a fluktuáció kezelésére éves szinten 50 millió forintot meghaladó költséggel számolhat (alsó becslés), az új felvételek (toborzás-kiválasztás) és betanítás ráfordításai miatt. A vállalat munkavállalói és potenciális munkavállalói számára irányuló arculatépítése biztosan kijönne kevesebből is - persze ne felejtsük el, hogy a bérek versenyképes szinten tartása éppúgy létszükséglet, de a fluktuáció pluszköltsége talán még erre is fedezetet nyújtana.
Ilyen felelősséggel kell szembenéznie a HR-nek, ha meg kíván felelni a menedzsment-elvárásoknak: stabil, lojális, hosszú távon gondolkodó munkavállalók megszerzése és megtartása, akik képesek azonosulni a vállalati értékrenddel, és a vállalati célok előmozdítása érdekében tevékenykednek, és motiváltak.
Ízelítő a TESK Magazin augusztusi számából
Tokár Péter
Ügyvezető igazgató
- 2025.10.01HVG Állásbörze 2025 Toborozz országosan 3 nap alatt - online, foglalj virtuális standot!
Részletek
Jegyek
- 2025.10.07Óbudai Egyetem Állásbörze Jöjjön el, legyen kiállító! Kerüljön közvetlen kapcsolatba tehetséges, frissen diplomázó vagy végzős hallgatókkal, akik készen állnak a szakmai pályafutásuk elindítására. Akik naprakészen ismerik a legújabb technológiákat, elméleteket és iparági trendeket.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.14Műegyetemi Állásbörze A Műegyetemi Állásbörze Budapest legnagyobb és legrangosabb álláskereső rendezvénye. 1995 óta képez hidat a munkaadók és potenciális munkavállalóik között. Rendezvényről rendezvényre több újítással, színesebb programokkal, felméréssel és számos csatornával is találkozhatnak az érdeklődők.
Részletek
Jegyek
- 2025.10.21Pannon Állásbörze 2025. A Pannon Állásbörze – ahol a jövő szakemberei és a legjobb munkaadók találkoznak
Részletek
Jegyek
A személyes figyelem növeli az ügyfélélményt, legyen szó vendégről, ügyfélről vagy épp üzleti partnerről. A név használata azt üzeni: "Fontos... Teljes cikk
Sok cég küzd a tehetséges fiatal kollégák megtalálásával és megtartásával. A hazai gazdaság egyik legerősebb ága, a vegyipar számára azonban... Teljes cikk
Megnyilvánul-e a nemek között egyenlőtlenség az online szakmai együttműködési platformokon, és ha igen, miképp? Erre kereste a választ... Teljes cikk
- Alkalmazotti LinkedIn aktivitás – fizetni vagy inkább motiválni? 3 hónapja
- "Az számít, amit elérsz, nem az, hogy honnan dolgozol" - így megy ez a Revolutnál 5 hónapja
- Megvannak az Employer Branding Award nyertesei 8 hónapja
- Milliós fizetési ajánlattal is találkoztunk ezen a most futó állásbörzén: fotógaléria 8 hónapja
- Ezüst díjat nyert a WHC employer branding stratégiája az idei HRKOMM Awardon 9 hónapja
- Már nem elég jó munkahellyé válni, ezt meg is kell mutatni 9 hónapja
- Munkáltatói márka disszonancia: ígéret és valóság konfliktusa 10 hónapja
- Így alakítsuk ki az ember és a technológia optimális együttműködését 10 hónapja
- Fontos kimondani: a digitális világ még több láthatatlan munkát hárít a nőkre 10 hónapja
- "Nehéz eset" emberekkel dolgozik? - ezt a 7 dolgot tartsa szem előtt 11 hónapja
- Tanulmány: ezért egyre több a csendes felmondás a magyar cégeknél 11 hónapja