kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 10 hónapja

A sofőrök számára fontos, hogy a maguk urai lehetnek - interjú dr. Sabjányi Lászlóval, a BOLT új ügyvezető igazgatójával

Sokféle élethelyzetben választják a sofőrködést azok, akik a BOLT-tal dolgoznak - sokan főtevékenységként, míg mások munka után, kiegészítő keresetként taxiznak. Az applikáció alapon működő taxis diszpécserszolgálatnál a sofőrjelöltek számára várólista van, mert a kereslet-kínálat egyensúlyára a toborzásnál oda kell figyelni. A cég célja a budapesti piacvezető pozíció megszerzése után más városokban is erősödni, és új városokat bevonni a szolgáltatásba Magyarországon, mondta Sabjányi László, aki januárban lett a cég ügyvezetője.

Sabjányi László, BOLT-

A gépjárművezetők milyen formában dolgoznak a céggel? 

Együttműködünk egyéni vállalkozókkal (ők vannak többségben) és flotta partnerekkel is. Budapesten és öt másik városban vagyunk jelen. A sofőr partnerek nem a cég alkalmazottai.

Mi különböztet meg egy BOLT sofőrt más taxisoktól? 

A logónk alatt dolgozó sofőröket Sofőr Partnernek hívjuk, hiszen partnernek tekintjük őket. Az alapértékek, amelyeket a cég képvisel, számukra is döntőek. A minőségre már a kiválasztási folyamat során figyelmet fordítunk. Azon túl, hogy a jogi előírásoknak megfelel-e a sofőr, vizsgáljuk, hogy hasonló értékekkel bír-e, mint a vállalat. Miután partnerré válik, több csatornán keresztül is kapunk visszajelzést a munkájáról. Többek között az ügyfelek is minden utazás után értékelnek az applikáción keresztül, egy 1-5-ig terjedő skálán. 

A megbízhatóság, átláthatóság is fontos: amikor az utas megrendel egy utat, az applikáció kiírja, hogy ez nagyjából mennyibe fog kerülni, ettől kis eltérés előfordulhat, de nem nagyságrendileg. Sofőr partnereinknek fontos, hogy az utas jól érezze magát, ezért igyekeznek az utas hangulatához is igazodni, és a legrövidebb útvonalon célba juttatni. 

Ugyanilyen lényeges a biztonság: az ügyfél például meg tudja osztani az utazása útvonalát a hozzátartozóival, ismerőseivel, akik így pontosan tudják, hogy hol van, ami, ha valaki egyedül utazik - például éjszaka -, jelentős biztonságérzetet nyújthat. Egyébként a sofőrnek is lehetősége van jelezni, ha ő nem érzi magát biztonságban, egy SOS gomb segítségével az applikációban, valamint ő is megoszthatja az útvonalát. A cég ügyfélközpontúsága a sofőr partnerek iránt is megnyilvánul: nem csak az utas, hanem a sofőr is ügyfél, akinek a panaszaival, felvetéseivel ugyanúgy foglalkozunk, mint az ügyfelekével. Ezek az értékek a gépkocsivezetőink számára is fontosak, és vallják is őket. 

Hogyan zajlik a kiválasztás?

Van egy eleve szigorú jogi szabályozás, ennek kell, hogy megfeleljenek a sofőrök, ezen kívül minden sofőrrel elbeszélgetünk. Ha úgy értékeljük, hogy valakinek az értékrendszere nagyon különbözik a miénktől, az nem csatlakozhat.

A bekerülésre várólista van. Bár gyorsan növekszünk, de a platform miatt az egyensúlyra figyelnünk kell: ha túl sok új sofőr csatlakozik, de ezt nem követi le elegendő számú új megrendelés, akkor növekedhet az üresjárat, aminek következtében kevesebb a kereset. Ha fordított az arány, akkor pedig az ügyfelek kiszolgálása jelenthet gondot. Ezért ezt a kényes egyensúlyt igyekszünk fenntartani, és úgy növekedni, hogy ez mindenkinek jó legyen. A sofőrök számára a márka egyik legfőbb értéke, hogy a maguk urai, vagyis úgy osztják be az idejüket, ahogy számukra megfelelő.

Mi a vonzó ebben a szakmában, az önállóságon kívül?

Márciusban hölgy sofőr partnereinkkel készítettünk interjúkat, amiben megkérdeztünk őket arról, hogy mi vonzza őket a pályára. Az elsőrendű ok a szabadság volt, amit ebben a szakmában élveznek, amire másutt nem volna lehetőségük. Akkor és annyit dolgoznak, amennyit akarnak, és a befektetett idővel arányosan tudnak keresni. Szeretnek utasokkal találkozni, élvezik az interakciókat új emberekkel, és persze szeretnek vezetni. Valamint nem éreznek hátrányos megkülönböztetést a férfi kollégákkal szemben, hiszen az applikáció algoritmusa mindig a megrendelési címhez legközelebbi szabad autót küldi. Vagyis nincs preferencia, hogy az kap előbb címet, aki már régen ott dolgozik vagy jóban van a diszpécserrel. Az algoritmus egyenlően bánik mindenkivel. Ebben az életformában a „magam ura vagyok” döntő, mindenki maga szabja meg a munkaóráit és maga osztja be a saját idejét.

Szoktak a sofőrök egymással találkozni? Hogyan lehet csapatot építeni ilyen körülmények között? Ők csapatként működnek? 

Vannak saját digitális fórumaik, ahol kapcsolatot tartanak, de mi is rendezünk havi, kéthavi rendszerességgel, akár online, akár személyes találkozásokat. Aki el szeretne jönni, ott el tudja mondani, hogy mi a problémája, valamint vannak dedikált sofőr napok is. Annak ellenére, hogy a maguk urai, fontos, hogy valahova tartozzanak. Mi képviseljük az érdekeiket is. 

Akkor a munkaerőpiaci kihívások ellenére van elég jelentkező? 

Túljelentkezés van, így tudunk a minőségre figyelni, és szájhagyomány útján terjed, hogy milyen velünk együttműködni. Még mindig startup vagyunk, a BOLT Magyarországon hetedik éve van jelen, taxi diszpécserszolgálat vagyunk, de egy applikáció a működésünk alapja. Vonzók vagyunk a fiatalabb korosztály számára, aki használ minket, azok többsége 18-40 éves. 

Mekkora a fluktuáció és milyen jövedelmet lehet elérni, főtevékenységként vagy melléktevékenységként dolgoznak a taxisok? 

Erre nem lehet általános választ adni, van, aki főtevékenységként űzi a mesterséget, míg mások főállású munka után jönnek ki kicsit taxizni. Nagy a szórás, nem lehet átlagot mondani. Olyan is előfordul, hogy valaki szezonálisan dolgozik nálunk. Van, aki vállalkozást indít be, és átmenetileg vezet, amíg a vállalkozása be nem indul. Sokféle élethelyzettel találkozunk.

A taxisofőrök jövedelme hogyan tevődik össze? 

A taxisofőrők jövedelmi összetételét a Főváros által a taxis érdekképviseletekkel közösen megállapított hatósági taxidíj határozza meg Budapesten, és rendelet szabályozza. Alapdíjból, kilométerdíjból és várakozási díjból áll. A BOLT sofőr partnerek a megtermelt bevétel egy bizonyos százalékát fizetik jutalékként a cégnek. Ennek köszönhetően nem kell fizetniük azokra az időszakokra, amikor nem dolgoznak.

A cég más országokban egyéb tevékenységekkel is foglalkozik, például ételkiszállítással, Magyarországon egyelőre nem. Ez azért is érdekes kérdés, mert a Wolt ügyvezetői pozíciójából érkezett a céghez. Vannak-e ilyen bővülési tervek? Cél-e más tevékenység bevonása?

Vizsgáljuk, hogy milyen vertikumok mentén érdemes elindulni, de most pillanatnyilag a növekedésünk fő motorja, hogy a meglévő városokban erősödjünk, illetve további városokat vonjunk be a szolgáltatásba. 

Van-e esetleg olyan külföldi tapasztalat, amit magával hozott, amit úgy érzi, hogy jó lenne a cégnél megvalósítani?

Nálunk mindenről van adat, így adatok alapján tudunk dönteni, ami a mai világban nagyon fontos. Én nagyon eredményorientált vagyok, pénzügyi háttérrel, így szeretek jól informáltan dönteni. Azonnal látjuk például, hogy egy kampány működik vagy sem, az eredményeket azonnal tudjuk elemezni, és ezek alapján működni. Ezt a szemléletet magammal hoztam, és szerencsére a BOLT-nál is eleve megvolt, fontos, hogy ez a hozzáállás beépüljön a napi döntéshozatalba. Lényeges dolognak tartom még a minőségre törekvést és a csapat építését, motiválását. Létszámot tekintve kis cég vagyunk - hiszen a sofőrök nem az alkalmazottaink. De nagyok az ambícióink. Szerencsére jól lehet a céges csapatot motiválni, miközben eredendően megvan a belső motivációjuk is a kollégáknak, ha kell, befektetik a szükséges plusz energiát. 

Nyitóképen Sabjányi László

 

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Mentális munkahelyi jóllétet támogató programokra vágynak a munkavállalók

Bár a magyarok többsége szerint fontos lenne a mentális egészséggel többet foglalkozni, hazánkban nem kap elég figyelmet a téma. Mekkora szerepet... Teljes cikk

Top Employers Hungary 2024: ők most Magyarország 10 legjobb munkáltatója az alkalmazottak véleménye alapján

A Munkahelyeink.hu nemzetközi karrier platform nyilvánosságra hozta a legkedveltebb munkaadók toplistáját. A Top Employers Hungary jelenleg az egyetlen... Teljes cikk

Ezek a cégek nyerték el a legjobb munkáltatói minősítést

16 vállalat kapta meg a Top Employer Magyarország 2024 minősítést a Top Employers Institute-tól. A felmérés hat HR területet fed le, köztük az... Teljes cikk