kapubanner for mobile
Szerző: Barna Eszter
Megjelent: 11 hónapja

A sofőrök számára fontos, hogy a maguk urai lehetnek - interjú dr. Sabjányi Lászlóval, a BOLT új ügyvezető igazgatójával

Sokféle élethelyzetben választják a sofőrködést azok, akik a BOLT-tal dolgoznak - sokan főtevékenységként, míg mások munka után, kiegészítő keresetként taxiznak. Az applikáció alapon működő taxis diszpécserszolgálatnál a sofőrjelöltek számára várólista van, mert a kereslet-kínálat egyensúlyára a toborzásnál oda kell figyelni. A cég célja a budapesti piacvezető pozíció megszerzése után más városokban is erősödni, és új városokat bevonni a szolgáltatásba Magyarországon, mondta Sabjányi László, aki januárban lett a cég ügyvezetője.

Sabjányi László, BOLT-

A gépjárművezetők milyen formában dolgoznak a céggel? 

Együttműködünk egyéni vállalkozókkal (ők vannak többségben) és flotta partnerekkel is. Budapesten és öt másik városban vagyunk jelen. A sofőr partnerek nem a cég alkalmazottai.

Mi különböztet meg egy BOLT sofőrt más taxisoktól? 

A logónk alatt dolgozó sofőröket Sofőr Partnernek hívjuk, hiszen partnernek tekintjük őket. Az alapértékek, amelyeket a cég képvisel, számukra is döntőek. A minőségre már a kiválasztási folyamat során figyelmet fordítunk. Azon túl, hogy a jogi előírásoknak megfelel-e a sofőr, vizsgáljuk, hogy hasonló értékekkel bír-e, mint a vállalat. Miután partnerré válik, több csatornán keresztül is kapunk visszajelzést a munkájáról. Többek között az ügyfelek is minden utazás után értékelnek az applikáción keresztül, egy 1-5-ig terjedő skálán. 

A megbízhatóság, átláthatóság is fontos: amikor az utas megrendel egy utat, az applikáció kiírja, hogy ez nagyjából mennyibe fog kerülni, ettől kis eltérés előfordulhat, de nem nagyságrendileg. Sofőr partnereinknek fontos, hogy az utas jól érezze magát, ezért igyekeznek az utas hangulatához is igazodni, és a legrövidebb útvonalon célba juttatni. 

Ugyanilyen lényeges a biztonság: az ügyfél például meg tudja osztani az utazása útvonalát a hozzátartozóival, ismerőseivel, akik így pontosan tudják, hogy hol van, ami, ha valaki egyedül utazik - például éjszaka -, jelentős biztonságérzetet nyújthat. Egyébként a sofőrnek is lehetősége van jelezni, ha ő nem érzi magát biztonságban, egy SOS gomb segítségével az applikációban, valamint ő is megoszthatja az útvonalát. A cég ügyfélközpontúsága a sofőr partnerek iránt is megnyilvánul: nem csak az utas, hanem a sofőr is ügyfél, akinek a panaszaival, felvetéseivel ugyanúgy foglalkozunk, mint az ügyfelekével. Ezek az értékek a gépkocsivezetőink számára is fontosak, és vallják is őket. 

Hogyan zajlik a kiválasztás?

Van egy eleve szigorú jogi szabályozás, ennek kell, hogy megfeleljenek a sofőrök, ezen kívül minden sofőrrel elbeszélgetünk. Ha úgy értékeljük, hogy valakinek az értékrendszere nagyon különbözik a miénktől, az nem csatlakozhat.

A bekerülésre várólista van. Bár gyorsan növekszünk, de a platform miatt az egyensúlyra figyelnünk kell: ha túl sok új sofőr csatlakozik, de ezt nem követi le elegendő számú új megrendelés, akkor növekedhet az üresjárat, aminek következtében kevesebb a kereset. Ha fordított az arány, akkor pedig az ügyfelek kiszolgálása jelenthet gondot. Ezért ezt a kényes egyensúlyt igyekszünk fenntartani, és úgy növekedni, hogy ez mindenkinek jó legyen. A sofőrök számára a márka egyik legfőbb értéke, hogy a maguk urai, vagyis úgy osztják be az idejüket, ahogy számukra megfelelő.

Mi a vonzó ebben a szakmában, az önállóságon kívül?

Márciusban hölgy sofőr partnereinkkel készítettünk interjúkat, amiben megkérdeztünk őket arról, hogy mi vonzza őket a pályára. Az elsőrendű ok a szabadság volt, amit ebben a szakmában élveznek, amire másutt nem volna lehetőségük. Akkor és annyit dolgoznak, amennyit akarnak, és a befektetett idővel arányosan tudnak keresni. Szeretnek utasokkal találkozni, élvezik az interakciókat új emberekkel, és persze szeretnek vezetni. Valamint nem éreznek hátrányos megkülönböztetést a férfi kollégákkal szemben, hiszen az applikáció algoritmusa mindig a megrendelési címhez legközelebbi szabad autót küldi. Vagyis nincs preferencia, hogy az kap előbb címet, aki már régen ott dolgozik vagy jóban van a diszpécserrel. Az algoritmus egyenlően bánik mindenkivel. Ebben az életformában a „magam ura vagyok” döntő, mindenki maga szabja meg a munkaóráit és maga osztja be a saját idejét.

Szoktak a sofőrök egymással találkozni? Hogyan lehet csapatot építeni ilyen körülmények között? Ők csapatként működnek? 

Vannak saját digitális fórumaik, ahol kapcsolatot tartanak, de mi is rendezünk havi, kéthavi rendszerességgel, akár online, akár személyes találkozásokat. Aki el szeretne jönni, ott el tudja mondani, hogy mi a problémája, valamint vannak dedikált sofőr napok is. Annak ellenére, hogy a maguk urai, fontos, hogy valahova tartozzanak. Mi képviseljük az érdekeiket is. 

Akkor a munkaerőpiaci kihívások ellenére van elég jelentkező? 

Túljelentkezés van, így tudunk a minőségre figyelni, és szájhagyomány útján terjed, hogy milyen velünk együttműködni. Még mindig startup vagyunk, a BOLT Magyarországon hetedik éve van jelen, taxi diszpécserszolgálat vagyunk, de egy applikáció a működésünk alapja. Vonzók vagyunk a fiatalabb korosztály számára, aki használ minket, azok többsége 18-40 éves. 

Mekkora a fluktuáció és milyen jövedelmet lehet elérni, főtevékenységként vagy melléktevékenységként dolgoznak a taxisok? 

Erre nem lehet általános választ adni, van, aki főtevékenységként űzi a mesterséget, míg mások főállású munka után jönnek ki kicsit taxizni. Nagy a szórás, nem lehet átlagot mondani. Olyan is előfordul, hogy valaki szezonálisan dolgozik nálunk. Van, aki vállalkozást indít be, és átmenetileg vezet, amíg a vállalkozása be nem indul. Sokféle élethelyzettel találkozunk.

A taxisofőrök jövedelme hogyan tevődik össze? 

A taxisofőrők jövedelmi összetételét a Főváros által a taxis érdekképviseletekkel közösen megállapított hatósági taxidíj határozza meg Budapesten, és rendelet szabályozza. Alapdíjból, kilométerdíjból és várakozási díjból áll. A BOLT sofőr partnerek a megtermelt bevétel egy bizonyos százalékát fizetik jutalékként a cégnek. Ennek köszönhetően nem kell fizetniük azokra az időszakokra, amikor nem dolgoznak.

A cég más országokban egyéb tevékenységekkel is foglalkozik, például ételkiszállítással, Magyarországon egyelőre nem. Ez azért is érdekes kérdés, mert a Wolt ügyvezetői pozíciójából érkezett a céghez. Vannak-e ilyen bővülési tervek? Cél-e más tevékenység bevonása?

Vizsgáljuk, hogy milyen vertikumok mentén érdemes elindulni, de most pillanatnyilag a növekedésünk fő motorja, hogy a meglévő városokban erősödjünk, illetve további városokat vonjunk be a szolgáltatásba. 

Van-e esetleg olyan külföldi tapasztalat, amit magával hozott, amit úgy érzi, hogy jó lenne a cégnél megvalósítani?

Nálunk mindenről van adat, így adatok alapján tudunk dönteni, ami a mai világban nagyon fontos. Én nagyon eredményorientált vagyok, pénzügyi háttérrel, így szeretek jól informáltan dönteni. Azonnal látjuk például, hogy egy kampány működik vagy sem, az eredményeket azonnal tudjuk elemezni, és ezek alapján működni. Ezt a szemléletet magammal hoztam, és szerencsére a BOLT-nál is eleve megvolt, fontos, hogy ez a hozzáállás beépüljön a napi döntéshozatalba. Lényeges dolognak tartom még a minőségre törekvést és a csapat építését, motiválását. Létszámot tekintve kis cég vagyunk - hiszen a sofőrök nem az alkalmazottaink. De nagyok az ambícióink. Szerencsére jól lehet a céges csapatot motiválni, miközben eredendően megvan a belső motivációjuk is a kollégáknak, ha kell, befektetik a szükséges plusz energiát. 

Nyitóképen Sabjányi László

 

  • 2024.05.23Külföldiek foglalkoztatása Magyarországon – Dr. Fehér Dániel Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismeretiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.24Kiváló vezető képzés Tanteremben, 6 képzési napon, 4 szakmai vezetőtől tanulhat kis létszámú csoportban alap vezetői kompetenciákat, hogy HR vezetőként is versenyképes legyen! Most 15% kedvezmény!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.10Szakemberből vezető A szerepváltás nézőpontváltással is jár, nem csak névjegykártyád változott meg. Ha szakemberből lettél vezető érdemes feltenned a kérdéseket: Mi a feladatom? Miért vagyok felelős? Mi változott? Ez a képzés abban segít, hogy tisztábban tudd megfogalmazni és megérteni a saját vezetői szerepedet, az ezzel kapcsolatos változásokat és elvárásokat.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.06.13Tudatos delegálás - vezetői tréning Programunk két fontos vezetői készség fejlesztésére irányul. Az egyik a tudatos delegálás, mint elengedhetetlen vezetői időfelszabadító, munkatárs-fejlesztő készség, a másik az ehhez szükséges asszertív kommunikáció, amely ezt a folyamatot segíti.info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Anyaként egy nagyvállalatnál: így látják a munka és a magánélet egyensúlyát a Hankooknál dolgozó édesanyák

Részmunkaidő, home office, eltérő munkarend – csak néhány olyan kezdeményezés a munkáltatói oldalról, ami jelentősen könnyíthet az édesanyák... Teljes cikk

Munkahelyi alumni élethosszig: stratégiai fontosságú a jó kapcsolat fenntartása a volt kollégákkal

Kapcsolattartás a volt munkahellyel, közös programok a volt kollégákkal? Esetleg eljöhet az az időpillanat, amikor bumerángént visszatérnénk a volt... Teljes cikk

Hogyan nyerhetjük meg a Z generációt?

Hogy gondolkodik a Z generáció, miként áll a munkához, hogyan és mennyire könnyen beilleszthető? Mennyire éri meg gyakornokokat foglalkoztatni? Miért... Teljes cikk