Megjelent: 1 éve

A távmunkában dolgozók jobban teljesítenek

A távmunka megállíthatatlanul terjed, egyes előrejelzések szerint ez a jövő foglalkoztatási formája, és tíz éven belül minden harmadik munkavállaló a munkahelyétől távol fog dolgozni. A távmunkában dolgozók jellemzően otthonról, kávézókból és coworking irodákból dolgoznak, utóbbiak száma hazánkban is ugrásszerűen megnőtt az elmúlt években - derül ki a lapunknak küldött sajtóközleményből.

Világszerte, így hazánkban is egyre népszerűbb a távmunka: a munkavállalók nagyobb szabadságot élveznek és gyakorlatilag bárhonnan dolgozhatnak, míg a munkáltató jelentős költségeket takaríthat meg egy fix munkaállomás megszüntetésével. Egy friss tanulmány annak járt utána, hogy mi van a trend mögött: mit csinálnak a távmunkában dolgozók a munkaidejükben és mennyire elégedett ezzel a főnökük? Az 500 fő megkérdezésével készült kutatás szerint a távmunkában dolgozók 23%-a sosem végez személyes feladatokat munkaidőben, 64%-uk válaszolta azt, hogy néha intéz személyes ügyeket, míg 13%-uk azt mondta, hogy mindig beiktat egy-egy személyes intéznivalót a munkaóráikba.

De számít-e, hogy mit csinálnak a munkavállalók munkaidőben, ha az eredménnyel elégedett a főnökük? A tanulmány szerint míg a távmunkában dolgozók 50%-a minősítette átlagon felülinek a teljesítményét, addig a munkáltatók 60%-a vélekedett így a távmunkában dolgozó alkalmazottaikról, vagyis a főnökök sokkal elégedettebbek az alkalmazottaik teljesítményével, mint ők maguk. Más szóval mindegy, hogy az alkalmazott mennyi ideig sétáltatja a kutyáját munkaidőben, amíg a rá bízott feladatot időben megcsinálja, addig a főnök elégedett lesz a teljesítményével.

Vajon a főnök elégedettsége azt is jelenti, hogy a távmunkában dolgozók hatékonyabbak, mint az irodában ülő társaik? Erről megoszlanak a vélemények, minden esetre a Stanford Egyetem két éven át tartó kutatása azt találta, hogy a távmunkában dolgozók 13%-kal hatékonyabban végzik a munkájukat, mint az irodából dolgozó társaik. Ráadásul kevesebb szabadnapot vesznek ki és nagyobb valószínűséggel dolgozzák végig a teljes munkaidejüket, mint a többi kolléga.

Hazánkban is működik jó néhány olyan vállalkozás, ahol az alkalmazottak sosem tartózkodnak egy fizikai térben: egymástól földrajzilag távol töltik a munkaidejüket és online eszközök segítségével dolgoznak ugyanazokon a projekteken. Ahhoz, hogy egy csapat át tudjon állni a távmunkára, számtalan feltételnek kell teljesülnie. A legfontosabb feltétel a megfelelő eszközök megléte, amelyek biztosítják a hatékony kommunikációt és a munkavégzés átláthatóságát. „A résztvevőink harmada alkalmazott, akik akkor is dolgoznak, amikor épp a világ másik felén vesznek részt a túráinkon. Szinte mindegyikük használ valamilyen projektmenedzsment-szoftvert és gyakori az is, hogy videókonferencián keresztül tartják a kapcsolatot a főnökeikkel, munkatársaikkal. A leggyakrabban használt szoftver a Slack és az Asana, de sokan szeretik a Teams és a Trello nevű alkalmazásokat is.” - mondja Matykó Noémi, a digitális nomád túrákat szervező The Paradise Project társalapítója.

A szoftveres megoldásokon kívül természetesen bizalomra is szükség van a főnök részéről: bíznia kell a munkatársaiban és abban, hogy elvégzik a rájuk bízott feladatot akkor is, ha nem ülnek az irodában. Emellett szükséges a rendszeres kapcsolattartás és a célok világos kijelölése. A heti gyakoriságú videókonferenciázás pedig nemcsak a transzparenciát segíti, hanem csökkentheti a távmunkában dolgozók izoláltságérzését is.

Fotó: Pixabay
  • 2020.10.06Vigyázz, jönnek az ellenőrök! Az ellenőrzésektől mindenki tart. Sok esetben azonban nem könnyű magunkat kiismerni a jogszabályok és az ellenőrzési folyamatok útvesztőjében. Ebben az eligazodásban szeretnénk segíteni olyan szakértőkkel, akik az ellenőrzések napi gyakorlatára látnak rá. Részletek Jegyek
  • 2020.10.16XIII. LEAN FÓRUM - KONFERENCIA A Fórum fókuszai: Lean Vezetés - Lean coaching Ipar 4.0. és a Lean a gyakorlatban Lean Quality – Lean Six Sigma Lean Office - Folyamatfejlesztés Részletek Jegyek
  • 2020.10.22 HR folyamatok/HR kommunikáció/Változásmenedzsment A képzésen összefoglaljuk és rendszerbe helyezzük a HR folyamatokat, megismerkedünk a HR kommunikáció szerepével és témaköreivel, valamint megtudjuk, mit jelent a változásmenedzsment. Kiknek ajánljuk? A képzést azoknak ajánljuk, akik szeretnének fejleszteni a belső kommunikáción, illetve a változások menedzselését hatékonyabbá szeretnék tenni. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Ráálltak a hackerek a távmunkásokra. Így védd magad!

Ismét nőhet a kibertámadások száma, mert a koronavírus-járvány miatt egyre többen dolgoznak otthonról, az otthoni hálózatok pedig általában... Teljes cikk

Újabb részletek derültek ki a home office szabályozásról

A távmunkához adott rezsiutalvány biztosan szerepel majd a parlament elé kerülő, otthoni munkavégzést támogató jogszabály-módosításban, a... Teljes cikk

„Utálok otthonról dolgozni”

A home office-nak rengeteg előnye van, és ezeket az előnyöket nagyon sokan most, a járvány idején tapasztalhatták meg. Ugyanakkor ahhoz, hogy rendesen... Teljes cikk