Megjelent: 7 éve

A távmunkában dolgozók jobban teljesítenek

A távmunka megállíthatatlanul terjed, egyes előrejelzések szerint ez a jövő foglalkoztatási formája, és tíz éven belül minden harmadik munkavállaló a munkahelyétől távol fog dolgozni. A távmunkában dolgozók jellemzően otthonról, kávézókból és coworking irodákból dolgoznak, utóbbiak száma hazánkban is ugrásszerűen megnőtt az elmúlt években - derül ki a lapunknak küldött sajtóközleményből.

Világszerte, így hazánkban is egyre népszerűbb a távmunka: a munkavállalók nagyobb szabadságot élveznek és gyakorlatilag bárhonnan dolgozhatnak, míg a munkáltató jelentős költségeket takaríthat meg egy fix munkaállomás megszüntetésével. Egy friss tanulmány annak járt utána, hogy mi van a trend mögött: mit csinálnak a távmunkában dolgozók a munkaidejükben és mennyire elégedett ezzel a főnökük? Az 500 fő megkérdezésével készült kutatás szerint a távmunkában dolgozók 23%-a sosem végez személyes feladatokat munkaidőben, 64%-uk válaszolta azt, hogy néha intéz személyes ügyeket, míg 13%-uk azt mondta, hogy mindig beiktat egy-egy személyes intéznivalót a munkaóráikba.

De számít-e, hogy mit csinálnak a munkavállalók munkaidőben, ha az eredménnyel elégedett a főnökük? A tanulmány szerint míg a távmunkában dolgozók 50%-a minősítette átlagon felülinek a teljesítményét, addig a munkáltatók 60%-a vélekedett így a távmunkában dolgozó alkalmazottaikról, vagyis a főnökök sokkal elégedettebbek az alkalmazottaik teljesítményével, mint ők maguk. Más szóval mindegy, hogy az alkalmazott mennyi ideig sétáltatja a kutyáját munkaidőben, amíg a rá bízott feladatot időben megcsinálja, addig a főnök elégedett lesz a teljesítményével.

Vajon a főnök elégedettsége azt is jelenti, hogy a távmunkában dolgozók hatékonyabbak, mint az irodában ülő társaik? Erről megoszlanak a vélemények, minden esetre a Stanford Egyetem két éven át tartó kutatása azt találta, hogy a távmunkában dolgozók 13%-kal hatékonyabban végzik a munkájukat, mint az irodából dolgozó társaik. Ráadásul kevesebb szabadnapot vesznek ki és nagyobb valószínűséggel dolgozzák végig a teljes munkaidejüket, mint a többi kolléga.

Hazánkban is működik jó néhány olyan vállalkozás, ahol az alkalmazottak sosem tartózkodnak egy fizikai térben: egymástól földrajzilag távol töltik a munkaidejüket és online eszközök segítségével dolgoznak ugyanazokon a projekteken. Ahhoz, hogy egy csapat át tudjon állni a távmunkára, számtalan feltételnek kell teljesülnie. A legfontosabb feltétel a megfelelő eszközök megléte, amelyek biztosítják a hatékony kommunikációt és a munkavégzés átláthatóságát. „A résztvevőink harmada alkalmazott, akik akkor is dolgoznak, amikor épp a világ másik felén vesznek részt a túráinkon. Szinte mindegyikük használ valamilyen projektmenedzsment-szoftvert és gyakori az is, hogy videókonferencián keresztül tartják a kapcsolatot a főnökeikkel, munkatársaikkal. A leggyakrabban használt szoftver a Slack és az Asana, de sokan szeretik a Teams és a Trello nevű alkalmazásokat is.” - mondja Matykó Noémi, a digitális nomád túrákat szervező The Paradise Project társalapítója.

A szoftveres megoldásokon kívül természetesen bizalomra is szükség van a főnök részéről: bíznia kell a munkatársaiban és abban, hogy elvégzik a rájuk bízott feladatot akkor is, ha nem ülnek az irodában. Emellett szükséges a rendszeres kapcsolattartás és a célok világos kijelölése. A heti gyakoriságú videókonferenciázás pedig nemcsak a transzparenciát segíti, hanem csökkentheti a távmunkában dolgozók izoláltságérzését is.

Fotó: Pixabay
  • 2026.01.09Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben Foglalkoztatás és jóllét: az értékes munkaerő megszerzése és megtartása a folyamatosan változó munkaerőpiaci környezetben. A konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A program és a regisztráció a jegyek menüpont alatt.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.28Vezetés- és szervezetfejlesztés szakmai konferencia Bokor Attila Aranykalitkában című kutatásának harmadik fejezetéhez érkeztünk, amely ötven vezetői életúton keresztül három évtized szervezeti és vezetői tapasztalatát mutatja be. Az OD Partner is mérföldkőhöz érkezett: 30 évesek lettünk. Kinyitjuk szakmai műhelyünket és megosztjuk, hogyan gondolkodunk vezetésről, szervezetről, és aktuálisan milyen témákban mélyedünk el.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.29Bértranszparencia irányelv és diszkrimináció-tilalom Szakmai képzés a bértranszparenciáról és a diszkriminációról HR szakembereknek és vezetőknek. Készüljön fel munkajogászainkkal az EU új bérátláthatósági szabályaira!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2026.01.31Vállalati szimuláció Valós piaci helyzetben egy-egy döntés meghozatalakor helyt kell állnia mind vezetői, mind kontrolleri képességeinknek. Mennyivel egyszerűbb lenne, hogyha mi is úgy gyakorolhatnánk, mint egy pilóta, aki éles felszállás előtt, a szimulátorban tanulja meg a vezetést, míg kellő rutinra tesz szert. Ez megvalósítható ma már az üzleti életben is. info button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Luxusfizetés, nulla bejárás, szabad délutánok – így dolgozik a jövő embere?

Miközben egyre több cég visszaterelné dolgozóit az irodába, milliók keresnek olyan munkahelyet, ahova nem kell bejárni. A rugalmas időbeosztás, a... Teljes cikk

Alig kellenek a pályakezdők, a jó szakember viszont nehezebben vált

Óvatosabbak lettek a cégek a szellemi munkavállalók felvételében: kivárnak vagy sokszor csak projekt alapon alkalmaznak, a hirdetések száma is... Teljes cikk

Miért bukhatnak el a cégek, ha erőltetik az irodai visszatérést?

Miközben világszerte egyre több vállalat próbálja visszarendezni a munkavégzést az irodai keretek közé, a Grant Thornton Magyarország... Teljes cikk