Megjelent: 2 éve

A távmunkában dolgozók jobban teljesítenek

A távmunka megállíthatatlanul terjed, egyes előrejelzések szerint ez a jövő foglalkoztatási formája, és tíz éven belül minden harmadik munkavállaló a munkahelyétől távol fog dolgozni. A távmunkában dolgozók jellemzően otthonról, kávézókból és coworking irodákból dolgoznak, utóbbiak száma hazánkban is ugrásszerűen megnőtt az elmúlt években - derül ki a lapunknak küldött sajtóközleményből.

Világszerte, így hazánkban is egyre népszerűbb a távmunka: a munkavállalók nagyobb szabadságot élveznek és gyakorlatilag bárhonnan dolgozhatnak, míg a munkáltató jelentős költségeket takaríthat meg egy fix munkaállomás megszüntetésével. Egy friss tanulmány annak járt utána, hogy mi van a trend mögött: mit csinálnak a távmunkában dolgozók a munkaidejükben és mennyire elégedett ezzel a főnökük? Az 500 fő megkérdezésével készült kutatás szerint a távmunkában dolgozók 23%-a sosem végez személyes feladatokat munkaidőben, 64%-uk válaszolta azt, hogy néha intéz személyes ügyeket, míg 13%-uk azt mondta, hogy mindig beiktat egy-egy személyes intéznivalót a munkaóráikba.

De számít-e, hogy mit csinálnak a munkavállalók munkaidőben, ha az eredménnyel elégedett a főnökük? A tanulmány szerint míg a távmunkában dolgozók 50%-a minősítette átlagon felülinek a teljesítményét, addig a munkáltatók 60%-a vélekedett így a távmunkában dolgozó alkalmazottaikról, vagyis a főnökök sokkal elégedettebbek az alkalmazottaik teljesítményével, mint ők maguk. Más szóval mindegy, hogy az alkalmazott mennyi ideig sétáltatja a kutyáját munkaidőben, amíg a rá bízott feladatot időben megcsinálja, addig a főnök elégedett lesz a teljesítményével.

Vajon a főnök elégedettsége azt is jelenti, hogy a távmunkában dolgozók hatékonyabbak, mint az irodában ülő társaik? Erről megoszlanak a vélemények, minden esetre a Stanford Egyetem két éven át tartó kutatása azt találta, hogy a távmunkában dolgozók 13%-kal hatékonyabban végzik a munkájukat, mint az irodából dolgozó társaik. Ráadásul kevesebb szabadnapot vesznek ki és nagyobb valószínűséggel dolgozzák végig a teljes munkaidejüket, mint a többi kolléga.

Hazánkban is működik jó néhány olyan vállalkozás, ahol az alkalmazottak sosem tartózkodnak egy fizikai térben: egymástól földrajzilag távol töltik a munkaidejüket és online eszközök segítségével dolgoznak ugyanazokon a projekteken. Ahhoz, hogy egy csapat át tudjon állni a távmunkára, számtalan feltételnek kell teljesülnie. A legfontosabb feltétel a megfelelő eszközök megléte, amelyek biztosítják a hatékony kommunikációt és a munkavégzés átláthatóságát. „A résztvevőink harmada alkalmazott, akik akkor is dolgoznak, amikor épp a világ másik felén vesznek részt a túráinkon. Szinte mindegyikük használ valamilyen projektmenedzsment-szoftvert és gyakori az is, hogy videókonferencián keresztül tartják a kapcsolatot a főnökeikkel, munkatársaikkal. A leggyakrabban használt szoftver a Slack és az Asana, de sokan szeretik a Teams és a Trello nevű alkalmazásokat is.” - mondja Matykó Noémi, a digitális nomád túrákat szervező The Paradise Project társalapítója.

A szoftveres megoldásokon kívül természetesen bizalomra is szükség van a főnök részéről: bíznia kell a munkatársaiban és abban, hogy elvégzik a rájuk bízott feladatot akkor is, ha nem ülnek az irodában. Emellett szükséges a rendszeres kapcsolattartás és a célok világos kijelölése. A heti gyakoriságú videókonferenciázás pedig nemcsak a transzparenciát segíti, hanem csökkentheti a távmunkában dolgozók izoláltságérzését is.

Fotó: Pixabay
  • 2021.10.05Tréning Kerekasztal 2021 Komoly kihívások érték és érik a szervezeteket az utóbbi időszakban. Először a járvány okozta sokk, a vele érkező gazdasági megtorpanás, a home office, hogy szinte minden átkerült a digitális térbe. A helyzet továbbra is konstans változásban van, így szükség van folyamatos, rugalmas alkalmazkodásra. A szervezetek VUCA-környezethez való illeszkedésére, a mostanában egyre inkább teret nyerő hibrid működés kialakítására. Mindehhez a képzéseknek, a tréningpiacnak is alkalmazkodnia kell. Ezért is ül össze újra, egy év kihagyás után a Tréning Kerekasztal Konferencia 2021. október 5-én, a New York Palotában. Részletek Jegyek
  • 2021.10.07Jólét és hatékonyság? Mentálhigiénés nagykövet program! Képzést minden olyan vezetőnek, vezetői csapatnak, akik szeretnének tudatosan, hatékonyságot, jólétet növelni a szervezeten belül. Részletek Jegyek
  • 2021.10.12XVIII. Magyar Munkajogi Konferencia – 9 kreditpont A Wolters Kluwer Hungary legnagyobb éves rendezvénye idén válik nagykorúvá. Ezúttal is a megszokott, színvonalas szakmai programokkal és felejthetetlen közösségi élményt ígérve várjuk a munkajoggal foglalkozókat a Dunakanyar szívében. A rendezvényen az ügyvédek és jogtanácsosok 9 kreditpontot szerezhetnek! Részletek Jegyek
  • 2021.10.20Hibrid munkavégzés, távmunka, munkaidő, pihenőidő és egyéb aktuális kérdések a munkajogban Jöjjön el, és tájékozódjon élőben dr. Fodor T. Gábortól a terület egyik jeles szakértőjétől. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
A munkáltatók 40 százaléka szerint a kollégák otthonról nem dolgoznak elég hatékonyan

A munkáltatók mindössze 35 százaléka bízik meg teljes mértékben a távmunkában dolgozó munkatársaiban, 39 százalékuk viszont úgy véli, hogy... Teljes cikk

Az újfajta munkavégzésről szóló posztok és kommentek kétharmadát férfiak írják

Az egyik legtöbbet vitatott kérdés az interneten a munkavégzés. Hogyan dolgozzunk a Covid-járvány közben és után? Az IFUA Horváth 17,8 millió... Teljes cikk

Felmérés: sokan a fizetéscsökkentésbe is belemennének, hogy otthonról dolgozhassanak

Egy felmérésben résztvevők 15 százaléka lemondana fizetése negyedéről is, hogy egyáltalán ne kelljen visszatérnie az irodába. Teljes cikk