Megjelent: 2 hete

Az otthonosság a kulcs a jövő irodájában - dán életérzés az Andrássy úton

Budapestre hozta 14 országot kiszolgáló regionális központját a tetőtéri ablakokat gyártó, dán központú VELUX. Az Andrássy út 9. alatt alakították ki új főhadiszállásukat a Logmein informatikai cég korábbi állomáshelyén. Hogyan néz ki az új munkavállalói igényekre szabott irodai tér? A megnyitón bejártuk a két szinten elterülő munka- és közösségi tereket. Néhány ötletet is elleshetnek a cégek a hygge-t (meghittség, meleg otthonos hangulat), azaz a dán életérzést visszaadó irodából.

“Az utóbbi másfél évben elterjedt home office alkalmas a fókuszált munkavégzésre, ám kell az iroda is, ezért nyitottunk ebbe az irányba. A biztonságos és otthonos iroda fontos szerepet játszik a közösségépítésben és a vállalati kultúra formálásában, átadásában” - fogalmazott a megnyitón Magyar Miklós regionális HR vezető.

Dúll Andrea környezetpszichológus hozzátette, hogy a 21. századi irodatervezés alapelve, hogy a munkavállaló jól érezze magát a munkahelyén. Ennek jegyében terveztette meg új munkaterét a dán alapítású multinacionális vállalat. Az irodát két szinten összesen 130 munkavállalóra alakították ki, jelenleg 90-en dolgoznak itt. Magyar Miklós elmondta, hogy a kollégák hetente három napot járnak be, két napot home office-ban tölthetnek.

Hasznos a cirkadián megvilágítás

Dúll Andrea megjegyezte, hogy a hagyományos open office (egyterű iroda) problémája, hogy nem ad térkontrollt a használónak. Olyan érzése van a munkavállalónak, hogy itt mindig láthatnak és mindig hallhatnak. Fontos az emberben annak az érzésnek a kialakítása és a feltételek megteremtése, hogy itt magamhoz, a saját igényeimhez tudom alakítani az irodai környezetet - például ergonomikus bútorokkal, terekkel, az érintkezések szabályozásával.

Belső irodai tér

A növények javítják a közérzetet, kisebb beszélgetésekre puffok, balra hátul a brainstorming szoba

Az irodát a dán életérzés, a hygge mentén tervezték. Ezt magyarra nehéz egy szóval pontosan lefordítani. A “meghittség”, a “meleg, otthonos hangulat”, a “pozitív életszemlélet” fogalmakkal lehetne körülírni. Ebben meghatározó tényező a fény és a hőmérséklet. “Sokszor nem is tudatosul bennünk, pedig alapvetően befolyásolja a jólétet, a közérzetet, a rezilienciát és a társas életet” - fogalmazott Dúll Andrea. Az irodában zónánként szabályozható az iroda hőmérséklete, sokat fektettek a friss levegő biztosításába és ahol lehetett, a természetes fényt engedik be a térbe. Külön érdekesség az úgynevezett cirkadián világítás. “Ezzel a technológiával a bioritmushoz igazodik a fényerősség és a színhőmérséklet ott, ahová nem szűrődik be természetes fény. Délelőtt erősebbek és hidegebbek LED-ek színei-fényei, a munkaidő vége felé melegebbek és gyengébbek” - mondta Balogh Barbara regionális marketingvezető.

Lépten-nyomon felbukkannak a cégre jellemző anyagok, értékek. Az irodán Pók Enikő senior belsőépítész vezette körbe az érdeklődőket. A recepciótól indultunk, ahol a falon található fa lécváz anyaga borovi fenyő. Ugyanaz, mint a cég által forgalmazott tetőtéri ablakoké.

A coffee pointnál folytattuk, ahol karos kávégépen mindenki elkészítheti magának a kávéját. Ehhez a cég egy gyorstalpaló barista képzést is adott a dolgozóknak. “Más így kávézni, mint csak egy gombot nyomni” - hallottuk a bemutatón.

Velux kávézó

Coffee point

A mellette megbújó relax roomban a dolgozók megmozgathatják izmaikat, szundíthatnak egyet ebéd után vagy egy-egy nehezebb feladat előtt. 

velux csendes

Pihenő szoba - relax room

Silent roomnak hívják azt a szobát, amelybe nagy koncentrációt igénylő egyéni munkára vonulhatnak félre a kollégák a nyitott térből.

A brainstorming szobát úgy alakították ki, hogy lehessen benne mozogni, puffokra leülni, ez segíti ugyanis elő a kreativitást. A szoba üvegfalú, térd alatt átlátszó, afelett áttetsző az üveg. Így az ott dolgozók nem érzik magukat a közösségtől leválasztva, mégis magukban vannak. Kovács Emese megjegyezte, hogy nagytárgyaló helyett a több és  kisebb méretű, illetve rugalmasan alakítható a trend.  

Az irodai térben mindenkinek állítható magasságú asztala van és dedikált munkahelye. (A jövőben elképzelhető, hogy ebben is a rugalmasság felé nyitnak például szoftveres alapon asztalfoglalás, ám ez most még nincs napirenden.) Itt akusztikus paravánok is segítik a zaj csökkentését. Nem elég azonban ilyen bútorokat adni, tréninggel meg is kell tanítani a csapatot a használatra.

Velux asztal

Állítható magaságú munkaállomások

Az irodai ebédlőt 36 főre tervezték. Így a csapat fele egyszerre tud ebédelni, azaz a 12.00-13.30 közötti idősávban mindenkinek jut hely fél órás ebédidővel számolva. Egy apróság: figyeltek arra is, hogy a leggyakrabban használt eszköz, a mikrohullámú sütő magassága állítható legyen (tehát ne öntse a nyakába a levest egy alacsony munkavállaló)

Étkező

Íme az ebédlő

Készülőben úgynevezett phone booth-ok, azaz olyan irodai telefonfülkék, amelyekben privát telefonbeszélgetéseket lehet lebonyolítani illetve ez a tér kétszemélyes megbeszélésekre is alkalmas.

Fontos szempont volt a fenntarthatóság: a két szinten összesen 340 növényt helyeztek el, 43 köbméter növényfelületről kapnak a munkavállalók oxigént. A vizet nem műanyagpalackokból vagy ballonból, hanem automatákból öntik ki a dolgozók és ezeket az iroda több pontján helyezték el. Nem új bútorokat gyártattak, hanem a korábbi bérlő Logmein irodaszereit (szék, asztal) vették át. Áramot lehet megtakarítani a külső terekben elhelyezett jelenlétérzékelővel: csak akkor kapcsolódik fel a villany, ha valaki ott tartózkodik. 

Egy ilyen iroda még akkor sem olcsóbb egy hagyományossal összevetve, ha nincsenek dedikált munkaállomások. Csupán az arányok tolódtak el az egyéni munkatérről a közösségi terek felé. Ám több kutatás bizonyítja, hogy megéri. A munkavállalók többsége vágyik a társaságra, a személyes találkozásra, a kapcsolódásra, ám szeretné irodán belül megőrizni személyes autonómiáját. Ehhez az otthonos iroda a rugalmasan alakítható terekkel és a részleges home office lehetőségével kiváló kombinációnak tűnik.

  • 2021.12.13Mentorált képzési forma – Jó a munkavállalónak, jó a munkáltatónak Ha egy kollégát megkérdezünk arról, hogy miből van egyre kevesebb, akkor nagy valószínűséggel az „idő” hangzik el válaszként. Részletek Jegyek
  • 2022.01.04HAPPY NEW WORK! meetup Vajon 2022 milyen kihívásokat tartogat a számunkra, ki hogyan látja a munka(végzés) jövőjét, milyen akadályokkal szembesülhetünk és hogyan készülhetünk fel mindezekre? Ha érdekel a téma, akkor regisztrálj a KÜRT Akadémia ingyenes, online meetupjára! Részletek Jegyek
  • 2022.01.106 azonnal hasznosítható tipp a mentális állapot megerősítéséhez HR-esként sok mindent tudunk tenni annak érdekében, hogy a mentálhigiéné eszközeit bevetve fenntartsuk az egészséges lelkiállapotot. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter
További cikkek
Bővíti budapesti ügyfélszolgálati központját az Emirates

Az Emirates az utazási enyhítésekkel párhuzamosan fokozatosan újraindítja járatait, így a következő hat hónapban világszerte 3,000... Teljes cikk

Online épített fel üzleti szolgáltatóközpontot a Covid alatt

Amikor munkába állt tavaly nyár elején, már itt volt a koronavírus. Néhány hónap alatt hozott létre csapatával Budapesten egy üzleti... Teljes cikk

Debrecenben nyitotta meg új szolgáltatóközpontját a NEXON

Debrecenben nyitotta meg új, bér- és HR-outsourcing szolgáltatóközpontját a NEXON. A debreceni irodában jelenleg 19 vállalat 6400 dolgozójának... Teljes cikk