kapubanner for mobile
Megjelent: 2 éve

Az otthonosság a kulcs a jövő irodájában - dán életérzés az Andrássy úton

Budapestre hozta 14 országot kiszolgáló regionális központját a tetőtéri ablakokat gyártó, dán központú VELUX. Az Andrássy út 9. alatt alakították ki új főhadiszállásukat a Logmein informatikai cég korábbi állomáshelyén. Hogyan néz ki az új munkavállalói igényekre szabott irodai tér? A megnyitón bejártuk a két szinten elterülő munka- és közösségi tereket. Néhány ötletet is elleshetnek a cégek a hygge-t (meghittség, meleg otthonos hangulat), azaz a dán életérzést visszaadó irodából.

Velux-

“Az utóbbi másfél évben elterjedt home office alkalmas a fókuszált munkavégzésre, ám kell az iroda is, ezért nyitottunk ebbe az irányba. A biztonságos és otthonos iroda fontos szerepet játszik a közösségépítésben és a vállalati kultúra formálásában, átadásában” - fogalmazott a megnyitón Magyar Miklós regionális HR vezető.

Dúll Andrea környezetpszichológus hozzátette, hogy a 21. századi irodatervezés alapelve, hogy a munkavállaló jól érezze magát a munkahelyén. Ennek jegyében terveztette meg új munkaterét a dán alapítású multinacionális vállalat. Az irodát két szinten összesen 130 munkavállalóra alakították ki, jelenleg 90-en dolgoznak itt. Magyar Miklós elmondta, hogy a kollégák hetente három napot járnak be, két napot home office-ban tölthetnek.

Hasznos a cirkadián megvilágítás

Dúll Andrea megjegyezte, hogy a hagyományos open office (egyterű iroda) problémája, hogy nem ad térkontrollt a használónak. Olyan érzése van a munkavállalónak, hogy itt mindig láthatnak és mindig hallhatnak. Fontos az emberben annak az érzésnek a kialakítása és a feltételek megteremtése, hogy itt magamhoz, a saját igényeimhez tudom alakítani az irodai környezetet - például ergonomikus bútorokkal, terekkel, az érintkezések szabályozásával.

Belső irodai tér

A növények javítják a közérzetet, kisebb beszélgetésekre puffok, balra hátul a brainstorming szoba

Az irodát a dán életérzés, a hygge mentén tervezték. Ezt magyarra nehéz egy szóval pontosan lefordítani. A “meghittség”, a “meleg, otthonos hangulat”, a “pozitív életszemlélet” fogalmakkal lehetne körülírni. Ebben meghatározó tényező a fény és a hőmérséklet. “Sokszor nem is tudatosul bennünk, pedig alapvetően befolyásolja a jólétet, a közérzetet, a rezilienciát és a társas életet” - fogalmazott Dúll Andrea. Az irodában zónánként szabályozható az iroda hőmérséklete, sokat fektettek a friss levegő biztosításába és ahol lehetett, a természetes fényt engedik be a térbe. Külön érdekesség az úgynevezett cirkadián világítás. “Ezzel a technológiával a bioritmushoz igazodik a fényerősség és a színhőmérséklet ott, ahová nem szűrődik be természetes fény. Délelőtt erősebbek és hidegebbek LED-ek színei-fényei, a munkaidő vége felé melegebbek és gyengébbek” - mondta Balogh Barbara regionális marketingvezető.

Lépten-nyomon felbukkannak a cégre jellemző anyagok, értékek. Az irodán Pók Enikő senior belsőépítész vezette körbe az érdeklődőket. A recepciótól indultunk, ahol a falon található fa lécváz anyaga borovi fenyő. Ugyanaz, mint a cég által forgalmazott tetőtéri ablakoké.

A coffee pointnál folytattuk, ahol karos kávégépen mindenki elkészítheti magának a kávéját. Ehhez a cég egy gyorstalpaló barista képzést is adott a dolgozóknak. “Más így kávézni, mint csak egy gombot nyomni” - hallottuk a bemutatón.

Velux kávézó

Coffee point

A mellette megbújó relax roomban a dolgozók megmozgathatják izmaikat, szundíthatnak egyet ebéd után vagy egy-egy nehezebb feladat előtt. 

velux csendes

Pihenő szoba - relax room

Silent roomnak hívják azt a szobát, amelybe nagy koncentrációt igénylő egyéni munkára vonulhatnak félre a kollégák a nyitott térből.

A brainstorming szobát úgy alakították ki, hogy lehessen benne mozogni, puffokra leülni, ez segíti ugyanis elő a kreativitást. A szoba üvegfalú, térd alatt átlátszó, afelett áttetsző az üveg. Így az ott dolgozók nem érzik magukat a közösségtől leválasztva, mégis magukban vannak. Kovács Emese megjegyezte, hogy nagytárgyaló helyett a több és  kisebb méretű, illetve rugalmasan alakítható a trend.  

Az irodai térben mindenkinek állítható magasságú asztala van és dedikált munkahelye. (A jövőben elképzelhető, hogy ebben is a rugalmasság felé nyitnak például szoftveres alapon asztalfoglalás, ám ez most még nincs napirenden.) Itt akusztikus paravánok is segítik a zaj csökkentését. Nem elég azonban ilyen bútorokat adni, tréninggel meg is kell tanítani a csapatot a használatra.

Velux asztal

Állítható magaságú munkaállomások

Az irodai ebédlőt 36 főre tervezték. Így a csapat fele egyszerre tud ebédelni, azaz a 12.00-13.30 közötti idősávban mindenkinek jut hely fél órás ebédidővel számolva. Egy apróság: figyeltek arra is, hogy a leggyakrabban használt eszköz, a mikrohullámú sütő magassága állítható legyen (tehát ne öntse a nyakába a levest egy alacsony munkavállaló)

Étkező

Íme az ebédlő

Készülőben úgynevezett phone booth-ok, azaz olyan irodai telefonfülkék, amelyekben privát telefonbeszélgetéseket lehet lebonyolítani illetve ez a tér kétszemélyes megbeszélésekre is alkalmas.

Fontos szempont volt a fenntarthatóság: a két szinten összesen 340 növényt helyeztek el, 43 köbméter növényfelületről kapnak a munkavállalók oxigént. A vizet nem műanyagpalackokból vagy ballonból, hanem automatákból öntik ki a dolgozók és ezeket az iroda több pontján helyezték el. Nem új bútorokat gyártattak, hanem a korábbi bérlő Logmein irodaszereit (szék, asztal) vették át. Áramot lehet megtakarítani a külső terekben elhelyezett jelenlétérzékelővel: csak akkor kapcsolódik fel a villany, ha valaki ott tartózkodik. 

Egy ilyen iroda még akkor sem olcsóbb egy hagyományossal összevetve, ha nincsenek dedikált munkaállomások. Csupán az arányok tolódtak el az egyéni munkatérről a közösségi terek felé. Ám több kutatás bizonyítja, hogy megéri. A munkavállalók többsége vágyik a társaságra, a személyes találkozásra, a kapcsolódásra, ám szeretné irodán belül megőrizni személyes autonómiáját. Ehhez az otthonos iroda a rugalmasan alakítható terekkel és a részleges home office lehetőségével kiváló kombinációnak tűnik.

  • 2024.04.30NewLeadership – Vezetői eszköztár bővítése Önmaguk fejlesztését is fontosnak tartó középvezetőknek, frissen kinevezett döntéshozóknak szóló komplex és intenzív vezetőfejlesztő program sok gyakorlattal. Különlegessége, hogy a résztvevők átgondolhatják és megoszthatják egymással aktuális kihívásaikat és még a kritikus vezetői helyzetek megoldásáról is tanulhatnak egymás jó gyakorlatából is!info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.02Munkaviszony létesítése és megszűntetése – Dr. Berke Gyula Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerni.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Egy jól működő csapat titka – Vezetői reziliencia fejlesztése A vezetői reziliencia fejlesztése képzésünk arra világít rá, hogyan lehet úgy tekinteni a tényekre, hogy relativizáljuk őket, kezelhető megvilágításba helyezzük a nehézségeket és igyekezzünk megőrizni a racionalitásunkat, hogy ebben a nehéz helyzetben is fejlődni tudjon a csapatunk. Segítve a csapattagoknak abban, hogy a problémalátásukat a megoldás keresés fókusza váltsa fel és megváltozzon az interakcióik minősége.info button Részletek ticket button Jegyek
  • 2024.05.09Munkaidő, pihenőidő – Dr. Takács Gábor Pannon Munkajogi Akadémia - Pannon Munkajogi Akadémia előadás-sorozatunkat, melyben kiváló és elismert szakmai előadók támogatásával ismerhetjük meg a munkajog különböző területeit, ajánljuk mindazoknak, akik szeretnék ismereteiket bővíteni, gyakorlati megközelítésben szeretnék az alkalmazott jogi hátteret megismerniinfo button Részletek ticket button Jegyek
További cikkek
Több az álláshirdetés februárban, közel 32 000 munkakör vár betöltésre

Januárról februárra 29 172-ről 31 665-re nőtt a magyar weben meghirdetett álláshirdetések száma. Ez közel 2500-zal több az előző hónapnál, egy... Teljes cikk

Melyek a legnagyobb üzleti szolgáltatóközpontok? - Itt a lista

A shared service vagy business service iparág az utóbbi tizenöt év jelentős munkahelyteremtője, már mintegy 100 000-en dolgoznak ilyen egységekben,... Teljes cikk

Muszáj feljebb lépni a munkahelyi "táplálékláncban"!

A mesterséges intelligencia óhatatlanul egyre nagyobb teret nyer a szolgáltatóközpontok (BSC) működésében is. Ugyanakkor a legtöbb cégnél még... Teljes cikk