Az Amazon titkai – hogyan viszonyul a cég a szervezeti kultúrához, a vezetéshez?
Két, évtizedek óta a cégnél dolgozó vezető írta meg belülről a világ egyik óriáscégének történetét: Working Backwards címmel. Betekintést engednek a szervezeti kultúrába, a vezetői hozzáállásba és a jó gyakorlatokba a cégnél.
Mi van az Amazon sikere mögött? Colin Bryar és Bill Carr összesen 27 évet töltött már el a cégnél, és a kezdetek óta részei a fejlődésnek, így az évtizedek során létrejött innovációnak is. A könyvajánló szerint ez a siker megismételhető, mérhető és adaptálható akár más vállalkozások számára is, legyen szó akár kisebb vagy nagyobb cégekről.
A cím egyébként az Amazon azon működési módjára utal, hogy a termékfejlesztési folyamatot az elérni kívánt ügyfélélmény vezérli, arra az alapvető kérdésre építve, hogy miért lesz az adott termék/szolgáltatás hasznos az ügyfélnek. A feltevéseket pedig alaposan és kritikusan körüljárják több oldalról, hogy ne hipotézisek alapján, hanem valós igényekre nyújtsanak megoldást.
Ebben a szerzők által megosztott, a döntéshozatalban működő 14 vezetői alapelv játszik szerepet. Az Amazon szervezeti kultúráját négy jellemző határozza meg: az ügyfélközpontúság, a hosszútávú gondolkodás, az újítási szándék és a profi működés. Jeff Bezos ezt egy 2018-as konferencián úgy interpretálta, hogy nem is ügyfélközpontúságról, hanem „ügyfélmániáról” van szó, így nem elsősorban azzal foglalkoznak, hogy hol járnak a versenytársak. Hosszabb távú befektetési horizonttal rendelkeznek, mint a legtöbb más cég, az újítási szándéknak pedig természetes része a bukás és a hibázás is, amit belekalkulálnak a képbe, a profi működésre pedig büszkék.
A könyv szerzői azokat az alapvető gyakorlatokat magyarázzák el, amelyek biztosítják, hogy ezek az alapelvek átkerüljenek a gyakorlatba, és az üzlet minden területén működjenek.
Akár kézikönyvnek is tekinthető a Working Backwards, amelyben a vezetők érzékeltetik, hogy milyen „amazonosnak” lenni, és ez hogyan befolyásolta személyes és szakmai életüket. Írnak a toborzási-kiválasztási elvekről, az Amazon interjú metódusáról, hogy ebben mit jelent a STAR akroníma, ki az, aki a minőségi kiválasztást „biztosítja” és hogyan. Arról, hogy hogyan használják a cégnél az adatokat, hogy hogyan működik az innovációs „gépezet”. Egyértelmű, hogy egy olyan sikert, mint az Amazoné nem lehet egy embernek tulajdonítani, hanem inkább az alapelveknek való elkötelezettségnek, és azok szigorú végrehajtásának.
Hogy minderről az Amazon raktáraiban dolgozók mit gondolnak, az nyilván egy másik kérdés. A Good Reads könyvértékelő oldalon viszont az eddigi olvasók elégedettek a tartalommal, azzal a betekintéssel, amit a vállalat működésébe enged.