Megjelent: 3 éve

Beleüljünk-e a főnökünk ölébe? 10 viselkedési jó tanács a céges karácsonyi partikhoz

Mindannyian hallottunk már horror történeteket egy-egy céges karácsonyi parti után. Olyan is előfordult, hogy valakit januárban a karácsonyi buli miatt rúgtak ki a cégtől, vagy jó időre elbúcsúzhatott az előrelépéstől. Ez ösztökélt arra -részben megismételve a tavalyi tanácsokat-, hogy ismét fogódzkodót nyújtsak azoknak, akik szeretnék kihasználni a karácsonyi parti nyújtotta egyedülálló ismerkedési-kapcsolatépítési lehetőségeket, vagy egyszerűen csak jól akarják érezni magukat - írja Csuport László, stresszkezelési facilitátor, coach a HR Blogon.

Mit tegyünk tehát, ha elkövetkezik a nagy nap és munkatársainkkal végre kötetlen formában ünnepelhetjük a karácsonyt és búcsúztathatjuk az óévet?

1. Készülj fel pszichikailag és külső megjelenés szempontjából is a partira



Egy-egy cég életében egy ilyen rendezvény jelentős eseménynek számít, különösen magas dinamikai szinttel rendelkezik, aminek előkészítése pénzt és energiát igényel. Tiszteld meg azzal, hogy végiggondolod, hogyan javíthatsz külsődön a parti időpontjáig, mit szeretnél csinálni, kikkel szeretnél beszélgetni a rendezvényen és miért válik ez az egész a hasznodra.

2. Ne hagyd ki, a karácsony partit



Sokan hezitálnak elmenjenek-e ezekre az összejövetelekre. Különösen azok, akik nem érzik jól magukat az adott cégnél, vagy/és inkább introvertáltak, akiket zavar a zajos tömeg, stb. „Minek nézzem még ilyenkor is a pofájukat?”, vagy „Mi értelme van ezeknek a kényszeredett beszélgetéseknek?” „Zavar ez a fékevesztett, zajos jókedv.” Ha nem akarunk feltűnően kilógni sorból, akkor legalább egy időre mutassuk meg magunkat. Aztán persze szép csendben leléphetünk.

Ha a partin elsősorban a tudatos kapcsolatépítés a szándékod, akkor érkezz korán, hogy elfoglald a megfelelő pozíciókat. (Ne feledd Woody Allen szavait: „A siker 80%-a, hogy jelen légy.”)

3. Ne együnk-igyunk túl sokat


Ez az összejövetel nem a jóllakásról szól. Eléggé visszatetsző, ha valakit egyfolytában enni látunk… Ennél csak egy rosszabb van: ha valaki folyamatosan vedel. Az este alakulása szempontjából az alkohol a legveszélyesebb tényező… Ha nem ismerünk mértéket és például vad duhajkodásba kezdünk, ez lerombolhatja a céges megítélésünket és ezen elúszhat a szépen megtervezett karrierünk. Sőt, lehet, hogy januárban szedhetjük a sátorfánkat… (Nagyon sok zaftos céges legendát hallottam, amelyiknek gyökere egy-egy buliig nyúlt vissza és kerékbetört biztatóan induló karriereket.)

Tudatos karrierépítőknek: jó, ha egy pohár van a kezedben, de csak alkoholmentes ital legyen benne.

4. Tarts távolságot



Bár ezeken a rendezvényeken általában lecsökken az emberek közötti fizikai távolság, (különösen tánc közben) célszerű kerülni a túl bizalmaskodó, félreérthető helyzeteket. (Különösen erős hangsúlyt kap ez a tanács, a 2017-ben kiderült szexuális zaklatási ügyek után…) Sokéves, nehéz munkával kialakított személyes márka omolhat össze néhány perc alatt. Ne feledjük: nem a barátainkkal, párunkkal mulatozunk valahol a tengerparton… (Folytatás -ha van- a 8. pontnál.)

5. Élj a kitűnő kapcsolatépítési lehetőséggel



Egy-egy karácsonyi partin sok olyan emberrel beszélgethetünk, alakíthatunk ki személyes - akár baráti - kapcsolatokat, akikkel egyébként ritkán találkozunk, vagy ismerhetjük meg jobban közvetlen kollégáinkat. Tehát, ne legyél szégyenlős, bátran kezdeményezz. Sokan hálásak lesznek, hogy valaki odamegy hozzájuk.

Speciális helyzet, ha karrierépítés miatt szeretnénk a „fontos emberek”-et becserkészni, beszélgetésbe elegyedni velük. Egy karácsonyi parti erre kitűnő alkalmat kínál, hiszen olyan emberek közelébe kerülhetünk, akik a hétköznapokon szinte elérhetetlen távolságban vannak. Ebben az esetben jó, ha előre végiggondolod, kik lehetnek a kiszemelt személyek, és tudj meg minél többet róluk. A célul előre kiválasztott személyek száma szoros kapcsolatban van személyiségünkkel: az extrovertáltaknál, akár 10-20 is lehet ez szám, míg az introvertáltak megelégedhetnek 5 fővel is. (De azért ne feledd, nem csak a szám, hanem a kapcsolat minőségei számít!)

6. Légy körültekintő a beszélgetési témák kiválasztásánál



Ha lehet, maradj a semleges területeknél. Idetartozik például a család, hobbi, főzés (pl. karácsonyi menü), utazás, színház, celebek. A munkahelyi problémák (pl. szervezetlenség, kollégák felkészületlensége) részletes megvitatása nem ajánlott. Az oldott légkörben könnyen tehetünk felelőtlen megjegyzést, amelyik aztán általunk már nem kontrollálható módon, szépen bekerül a céges informális rendszerbe - természetesen úgy, hogy ezt X-től hallottam. Legyünk diszkrétek. Ne meséljünk vicceket. Leegyszerűsítve: lehetőleg maradjunk tehát a halászlé, vagy a bejgli főzésének-sütésének rejtelmeinél.

Jó tanács a tudatos karrierépítőknek: véletlenül se kezdjünk a karácsonyi parti kellős közepén a vezetőkkel, mély szakmai beszélgetésekbe bonyolódni. Viszont varázsereje lehet, ha eltaláljuk beszélgetőpartnerünk kedvenc hobbiját, ismerjük érdeklődési körét. Egy-egy jól irányzott megjegyzés a Barcelona legutóbbi meccséről, egy kiállításról, kutyákról, egy nemrég olvasott könyvről, csodákra képes. Egy-egy hasonló érdeklődési terület biztató kezdete lehet, egy épülő szorosabb kapcsolatnak és elősegítheti, hogy emlékezzenek ránk.

7. Öltözzünk az alkalomhoz illően



Tartsunk mértéket: egy-egy céges karácsonyi rendezvény nem az Opera-bál, viszont nem is egy hétvégi farmeres laza buli. Egy túl mélyen kivágott csili-vili ruhával, feltehetőleg magunk felé fordítjuk a férfikollégák érdeklődését (és esetleg kivívjuk a hölgykollégák gúnyos megjegyzéseit), de talán mégse ezzel tegyük emlékezetessé a partit. A legjobb, ha megpróbáljuk belőni az átlagot. Ha újak vagyunk a cégnél, kérjük ki egy tapasztal kolléga tanácsát.

8. Gondold alaposan végig, milyen románcba bonyolódsz a partin



A partit csak tudatos karrierépítésre használók ezt a pontot nyugodtan átugorhatják…

Egy alkohollal locsolgatott, tánccal dúsított, oldott légkörű céges bulin nagyon könnyen omlanak le a gátak, gátlások, kerülnek közel a kollégák egymáshoz és erősen megnőhet az érdeklődés a másik nem iránt… Gondolom, sokan tudjuk, hogy milyen nehéz az ilyen kísértésnek ellenállni. Ha lehet… De, ha nem vakít el teljesen a gyors hódítás ígérete, akkor a következő lépés előtt, számolj el legalább 50-ig. Na, jó, legalább 10-ig… Mert lesz 2018 is, és a néhány órás románc következményei nem tűnnek el 2017-tel együtt… És itt ismét utalnék a 2017-es év eseményeire… Jelentkezzen az, akinek hiányzik egy később kiderülő -utólag már nehezen tisztázható- szexuális zaklatási ügy!

9. És mikor menjünk el a partiról?


Ha már erősen fogyatkoznak a vendégek, akkor nekünk sem kell feltétlenül tovább maradni. És nem is kell mindenkitől látványosan búcsút venni. Ez a két tanács elsősorban a tudatos - „haszonelvű” résztvevőknek szólt. Azok számára, akik „csak” szórakozni szeretnének, és jól érzik magukat, nincs időkorlát - akármeddig maradhatnak. De azért ne feledkezzünk el a korábbi pontokról…

10. „Utókövetés”


Kedves figyelmesség lehet egy-egy elismerő Email a partit szervezőknek és azoknak, akikkel igazán jól éreztük magunkat. Karrierépítés szempontjából jót tehet egy-egy Email azoknak a menedzsereknek is, akikkel élvezetes beszélgetéseket folytattunk. Tanúsítsunk azonban önmérsékletet: ódzkodjunk például a vezérigazgatónak írt bizalmaskodó hangvételű levelektől.

Tehát, a céges karácsony nem az a hely, ahol nyugodtan lazíthatsz és bátran áthághatod a korlátokat, de ennek ellenére számtalan lehetőséget kínál a kellemes körülmények között történő kapcsolatépítésre, a személyes márkánk formálására, erősítésére és a szórakozásra.

Kívánom, hogy így az év végén -a céges bulin kívül- találj más alkalmat az éves stressz feloldására, a gőz kiengedésére, az önfeledt szórakozásra! Remélem lesz kedved és alkalom, ahol ezt megteheted!

Csuport László, stresszkezelési facilitátor, coach
laszlo.csuport@inspiralocoaching.hu
HRBlog
  • 2021.03.08 Vezetői kommunikáció és konfliktuskezelés képzés A képzés célja a szervezeten belül eredményes és hatékony kommunikáció feltételeinek és eszközeinek megismerése és begyakorlása, a résztvevők kommunikációs kultúrájának fejlesztése - A személyes és a vezetői kommunikáció hatásfokának és eredményességének javítása - A szervezeten belül eredményes és hatékony együttműködés és konfliktuskezelés alapjainak megismerése Részletek Jegyek
  • 2021.03.092 Napos Scrum Master Képzés, Élő videokonferenciás A Scrum Master az agilis transzformációk kulcsembere. Olyan Servant Leader szerepkört takar, amelyben a fejlesztő csapatok segítőjeként, mentoraként a jó hangulatú, eredményes munkavégzés megteremtéséért felel e szakember és módszertani szakértőként segíti a projekt munka előrehaladását, jó minőségben, határidőre történő teljesítését. Képezd át magad Scrum Masterré! Részletek Jegyek
  • 2021.03.11 Toborzás a LinkedIn-en és a Facebook-on - ONLINE (live) Képzésünkön fél napban a LinkedIn, fél napban pedig a Facebook toborzási praktikáiról tanulhat. Délelőtt kitérünk a LinkedIn személyes profil szerepére, a vállalati oldal fontos elemeire, a karrieroldalra, oldal analitikákra, továbbá megtanulhatja, hogyan kell felépíteni a kapcsolati hálót, és hogy hogyan érdemes a tartalmakat előállítani. Facebook témánkban szó lesz a hiteles és hatékony kommunikálásra alkalmas Facebook oldalról és a kampánykezelés előtti lépésekről. Mindezt interaktív, gyakorlatias módon, egyéni kérdések megválaszolásával bonyolítjuk le. Részletek Jegyek
  • 2021.03.302 Napos Agilis Képzés HR szakembereknek, élő videokonferenciás A képzés elsősorban toborzással, talent managementtel és képzéssel foglalkozó, agilis átalakulást segítő HR szakembereknek szól, akik szeretnék megérteni, mi az üzleti és IT területek elvárása az agilis transzformáció során. Bemutatjuk, hogyan tudnának hatékony támogatói és partnerei lenni az agilis átalakulásban részt vevő csapatoknak, és hogyan tudják megtalálni a szervezethez leginkább illő, megfelelő kompetenciákkal bíró agilis jelölteket. Részletek Jegyek
Follow hrportal_hu on Twitter