Biciklitároló és kutyabarát iroda - innovatív környezetet keresnek a startup cégek
"Egy cég életében az irodaválasztás olyan, mint egy család életében az otthonválasztás, sok múlhat rajta" - folytatta az Orco szakembere. Elmondta, sok bérlővel foglalkoznak, akik elsősorban gazdasági szempontok szerint döntenek. A Ustream ezzel szemben az emberi tényezőket is hangsúlyosan fontosnak tartotta. Nem titok - tette hozzá, hogy a háznak időbe tellett megtalálni a megfelelő bérlőt. Mivel nem egy klasszikus irodaházról van szó, nem klasszikus multi cégeket akartak megcélozni vele, bár eleinte ezzel is próbálkoztak. Nemzetközi trend, hogy a startup vállalkozások folyamatos növekedése, átalakulása miatt mindig változnak az igények, amelyeknek meg kell felelni. Hónapokon belül megtöbbszöröződhet a létszám és átalakulhatnak a munkafolyamatok, mindez nagyfokú rugalmasságot igényel az irodaházak bérbeadóitól. Ezeknek a trendeknek célirányosan igyekeztek megfelelni. A fizikai környezet rugalmas alakíthatóságán túl a startupokra szabott házirendet is kidolgoztak. A Ustream esetében is ebben rejlett a siker titka.
Mit kíván egy magyar startup?
Fehér Gyula, a Ustream egyik alapítója és technológiai igazgatója elmondta, a Ustream jelenleg 120 embert foglalkoztat Budapesten, itteni tevékenységük termékfejlesztésre, dizájn-, és technológiafejlesztésre összpontosul. Ez egy amerikai magyar cég, mely irodával rendelkezik már Japánban és Koreában is, az internetes élő közvetítés piacán vezetők. Az ügyfélforgalmuk Magyarországon relatív kicsi, tehát az irodaválasztás során a fő szempontjuk nem a külső reprezentáció volt, sokkal inkább az, hogy a kollégáiknak olyan környezetet teremtsenek, amely nap mint nap inspirálja őket. "Nem rongyrázós, nem formális, hanem egy hihetetlen inspiráló helyet akartunk." 40-50 lehetőséget is végignéztek, melyek legtöbbje hamar elvérzett, pusztán azért, mert nem azt képviselték, amit kerestek. A választott épületről elmondta, hogy bár 100 éves, remek a beosztása, modernül fel van újítva, központi helyen fekszik, és a bérbeadó rugalmasan állt hozzá minden kérésükhöz. "Mi nem ügyvédi iroda vagy bank vagyunk. A biciklitárolón vitatkoztunk a legtöbbet. Fontos volt számunkra, hogy legalább 50 tároló legyen - az ilyen kérésekre sok helyen értetlen tekintet volt a reakció."
A sajtótájékoztatón jelen volt Huszár Ágnes, a Ustream üzleti menedzsere is, aki a költözésért felelős személy is egyben. Elmondta, tisztában voltak vele, mekkora nehézségekkel jár egy költözés, de rájöttek, hogy egy fiatalos, startup életmódhoz illő környezetet kell keresniük. "Úgy gondoltuk a belvárostól mi is jobban fogunk pörögni. Szerencsére sikerült elérni a divatcsarnokkal, hogy a háziállatokat is be lehessen hozni. Nem gondolom, hogy minden nap be fogom hozni a kutyámat, de egy-egy alkalom sokat jelent majd."
A bérleti szerződés létrejöttében a Robertson Hungary működött közre. Papp Róbert, a cég vezető iroda-bérbeadási tanácsadója a sajóreggelin elmondta, tapasztalatai szerint egy olyan cégnek, mint a Ustream komoly kihívás irodát találnia. "Amióta elkezdődött a válság, olyan fejlesztések voltak Budapesten, melyek egyáltalán nem a startupok igényrendszerének megfelelő igényeket követték." Mikor a Robertson beszállt az ingatlankeresésbe, az adatbázisukban található több mint 1000 lehetőségből gyakorlatilag három volt, ami szóba jöhetett. A végeredmény kitűnő választás a szakember szerint. "A kutyákat még nem láttam, de kíváncsian várom, hiszen mégis csak egy délutánt kellett értük tárgyalni" - avatott be a részletekbe.
A képen Fehér Gyula, a Ustream egyik alapítója, Vojnár Zinaida, az Orco Property Group ingatlan fejlesztő értékesítési és marketing vezetője, Huszár Ágnes, a Ustream munkatársa, és Papp Róbert, a Robertson Hungary vezető tanácsadója a Párisi Nagyáruház tetőteraszán rendezett sajtóreggelin 2013 július 30-án. MTI Fotó: Bruzák Noémi
"Ez nem egy átlagos munka, itt mindig kreatívnak kell lenni"
A startup cégek növekvő jelentősége kétségtelen, az itt dolgozó munkaerő átértelmezi az alkalmazotti lét fogalmát. "A startup főleg fiatalos céget jelent, mely nem régóta van a piacon, és jellemzően kockázati tőkéből indul. Innovativitás, kreativitás, kutatásfejlesztés - ez jellemző ránk" - magyarázta Huszár Ágnes, akinek tapasztalatai szerint általában a 20-30 év közötti korosztály dolgozik startupokban, ezen belül is a 20-25 évesek. A frissdiplomások azok, akik kellően motiváltak, hogy pörögjenek. "Ez nem egy átlagos munka, itt mindig kreatívnak kell lenni."
"A startupokban a hozzáadott érték a lényeg" - nyilatkozta Fehér Gyula a HR Portálnak. "Startupot csinálni arról szól, hogy minimális erőforrással valami sokkal nagyobbat kell létrehozni." A Ustream 2007 elején indult négy fővel, az elmúlt hat év során bővültek fel Magyarországon 120 fős létszámra, világszerte több mint 240-en vannak. "A sikerhez sok munka és egy kis szerencse kellett" - fogalmazott. A kollégákban a rendkívül alacsony átlagéletkor mellett közös a munkához való hozzáállás. "Rettentő informális és kötetlen vállalat vagyunk. Egy közös cél mozgat mindenkit, hogy világszerte ismert és alkalmazott dolgot hozzunk létre Magyarországon" - magyarázta az alapító.